Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Som JM skriver är vägen krokigare än man tror. Redan att konstruera en högtalare är mycket krokigt, sedan ska det designas och förpackas och lämpliga kanaler att avyttra produkterna måste upparbetas.
Ett tips kan vara att hitta någon samarbetspartner som kan komplettera dina kunskaper och vara en avlastning för dig.
paa skrev:För några årtionden sedan fanns det stora snickerier i Danmark som byggde högtalarlådor åt stora och små tillverkare. Sedan flyttade tillverkningen av lådor huvudsakligen till Kina. Tyvärr så kom det rena rip off och förfalskade kopior från fabrikerna, och idag kostar dessutom kontainerfrakten tio gånger mer än före pandemin, så detta är ju ett stort problem.
Vilka seriestorlekar är aktuella? Det krävs ju rätt stora beställningar för både lådor och högtalarelement för att få rätt rabatter.
Harryup skrev:Absolut inget är lätt med att tillverka och sälja högtalare. Räkna med att det inte räcker med att få fram en högtalare som låter bra och som en återförsäljare skall börja sälja. En fyrvägare med bra element och med kanske en 18" i låga basen skulle jag tippa har nästan ingen kundkrets i hifi-butiker. Den kommer med all säkerhet behöva kosta mellan 150'-200' paret till kund. Och som hifi-handlare så har man redan sina märken och flera importerar själva högtalare så att den är en mikroskopisk chans att en handlare skall våga satsa på någon liten okänd tillverkare.
Räkna med att börja med en demo på t.ex. en mässa vilket redan det kommer att sluka 250'. Så har du inte ett kapital på ett antal miljoner så kommer det att vara svårt att verka vara en seriös partner till en handlare hur bra högtalare man än kan göra.
Belker skrev:Vad är din USP? Varför ska en köpa en högtalare av dig?
hifikg skrev:Du kan sälja "skiten" som byggsatser i ett enkelt utförande och erbjuda färdiga lådor, bättre finish osv mot pristillägg. För de verkliga gottegrisarna erbjuder du en byggsats/färdigmonterade högtalare med extra fina komponenter.
Vintologi skrev:hifikg skrev:Du kan sälja "skiten" som byggsatser i ett enkelt utförande och erbjuda färdiga lådor, bättre finish osv mot pristillägg. För de verkliga gottegrisarna erbjuder du en byggsats/färdigmonterade högtalare med extra fina komponenter.
Tror det där är dålig idé, det ska vara färdigt och klart för kunden och vi ska inte få folk att tänka "vi kan kanske bygga det här själva".
Vintologi skrev:Belker skrev:Vad är din USP? Varför ska en köpa en högtalare av dig?
Bättre prestanda än alternativen.
Vill helst ha åtminstone en modell som klår alla andra alternativ (oavsett pris) men att slå allt under en miljon för duga tills vidare.
Vintologi skrev:Belker skrev:Vad är din USP? Varför ska en köpa en högtalare av dig?
Vill helst ha åtminstone en modell som klår alla andra alternativ (oavsett pris) men att slå allt under en miljon för duga tills vidare.
Nattlorden skrev:Vintologi skrev:Belker skrev:Vad är din USP? Varför ska en köpa en högtalare av dig?
Hör av dig om 40 år när du har prototypen klar då...
Vintologi skrev:Billigaste modellen kommer kosta omkring 30000 styck och om 50% är ren vinst så behöver jag isf sälja 10 om året för att få en hyfsad försörjning. Är osäker kring vilken marginal man bör lägga på och hur lågt jag vill gå ner i pris för den billigaste modellen.
wendel skrev:Vintologi skrev:Billigaste modellen kommer kosta omkring 30000 styck och om 50% är ren vinst så behöver jag isf sälja 10 om året för att få en hyfsad försörjning. Är osäker kring vilken marginal man bör lägga på och hur lågt jag vill gå ner i pris för den billigaste modellen.
Nog bra om du sätter dig in i skattesystemet också innan du börjar räkna på hur mycket du har kvar till försörjning, om du inte vill köra allt svart.
Av de 150.000 du räknar med som ren vinst (om du vill ta ut allt i lön) försvinner först 20% i moms och därefter ca 25% i arbetsgivaravgift. Då återstår 90.000 av de 150.000 som blir din bruttolön och som du sen skall inkomstskatta för. Om du har ca 30% marginalskatt återstår ca 63.000 (pengar i fickan) av de 150.000.
Vill du istället för lön plocka ut utdelning (ur ditt tänkta AB) försvinner först 20% i moms, därefter ca 20% företagsskatt och sen skall du betala ca20% i skatt på det som blir kvar (blir kvar ca 75.000).
Vintologi skrev:Vad är det jag bör tänka på först?
Har inte jättemycket erfarenhet men har redan skissat på högtalardesign osv.
Almen skrev:Vintologi skrev:Vad är det jag bör tänka på först?
Har inte jättemycket erfarenhet men har redan skissat på högtalardesign osv.
Starta ett företag (se till att få med namn på tänkta märken och modeller) och gör klart en prototyp (så nära slutdesign du orkar med) som du är nöjd med.
Sedan kommer det svåra, säkerställa elementtillgång och tillverkning.
Nattlorden skrev:De flesta av oss här vet hur man bygger lådor - en hel del av oss har byggt egna högtalare också... Kika i DIY-delen av forumet. Du får nog lyfta nivån avsevärt om du vill få någon att tro på att du skulle överträffa de bästa där.... innan du tar dig an proffsmärkena ute i världen...
PerStromgren skrev:Heja, heja! Alla sådana här initiativ är kul!
Ditt första steg är nog att konstruera och provbygga en prototyp, som du sedan lyssnar och mäter på. Jag tror att vi många här som är nyfikna på den.
Vintologi skrev:PerStromgren skrev:Heja, heja! Alla sådana här initiativ är kul!
Ditt första steg är nog att konstruera och provbygga en prototyp, som du sedan lyssnar och mäter på. Jag tror att vi många här som är nyfikna på den.
Ska man ansöka om ex mönsterskydd när man har färdig design?
paa skrev:Vintologi skrev:PerStromgren skrev:Heja, heja! Alla sådana här initiativ är kul!
Ska man ansöka om ex mönsterskydd när man har färdig design?
För en fyrkantig låda?
Användare som besöker denna kategori: eca81 och 23 gäster