sebastianjakobsson skrev:Jag har inte haft pipS i vardagsrummet. Endast sovrummet där jag har dämpning bakom. I vardagsrum är det svårt med både placering och dämpning. Söker en annan uppsättning av den anledningen samt att jag vill ha mer att spela med.
Då föreslår jag att du tar en ledig dag och kokar lite kaffe, flyttar stereon till vardagsrummet och lyssnar.
Ta reda på vilka problem med piPs du inte kan lösa genom att flytta runt och vrida på dem och dig själv!
Bra att ha:
- måttband
- spellista med rumsutmanande musik och frekvenssvep
- papper och penna
- kaffe
- maskeringstejp
Överkurs:
- högtalarflyttarvän
- mikrofon och ljudanalyseringsprogram
Anteckna problematiska frekvenser och vilka instrument som låter illa och på vilket sätt!
Fokusera på det som stör dig mest och fundera på vad du tror skulle kunna lösa problemet -kanske:
- multipla basmoduler
- parametrisk equalizer
- ett större soffbord
- några extra kuddar ovanpå soffan
- en akustikers analys på plats
- rundstrålande högtalare, dipolhögtalare, hornhögtalare, orthoakustiska högtalare, äggformade högtalare

, extra högtalare för ambiofoni
Återkom hit med din problemanalys och konsultera tråden eller använd sökfunktionen (du kan filtrera sökträffar utifrån din favoritakustikers användarnamn).
...Eller köp ett par pi60. De spelar högljuddare i basområdet än piPs med mindre väggstöd, tillverkas av företaget du gillar och kan köpas för mindre än 40000:-.