Moderator: Redaktörer
paa skrev:Ett fabrikat som började med ungeför samma ambitioner var Wavelit. Jag tror inte dom byggde många exemplar. Jag gissar att dom som bygger flest högtalare i Sverige idag är Procella.
Nattlorden skrev:Vad är "bättre prestanda"? Kan vi få lite målspec:ar?
miaber skrev:Var medveten om det kommer att behövas mycket medel (cash!) innan du kan ha en verksamhet att leva på inom rimlig tid. Med gott tålamod kanske man kan snåla lite.
Hur ser din kundgrupp ut?
Hur stor är din marknadspotential i den gruppen?
Hur når du denna grupp?
När du nått kundgruppen, hur övertygar du då denna att byta bort sina Marten, INO, B&W, JBL, Martin Logan, eller whatever till dina?
Kan bara önska dig lycka till.
Strmbrg skrev:Vad innebär ”...jag försöker få det så bra som möjligt...”?
Jag har aldrig förstått innebörden i denna i alla sammanhang mycket vanligt förekommande formulering.
Så bra som möjligt. Vad är möjligt? Hur vet man att man nått det möjligas gräns?
Det här blir filosofiskt, men icke desto mindre viktigt:
Ge två olika högtalarkonstruktörer samma förutsättningar avseende budget och lådstorlek. Blir deras resultat lika bra eller olika bra?
Dvs det är sannolikt betydligt mer än de där två begränsningarna som avgör.
RJohan skrev:Spännande tråd!
Mitt tips skulle då vara att börja med toppmodellen, den där som får folk som hört den att snacka. Säljer man en eller två eller tre får man in en del pengar så verksamheten kan fortsätta. Var INTE blyg när det gäller att ta betalt, men se till att det är snyggt och proffsigt gjort. När man väl börjar bli 'ett namn' kan man följa upp med volymmodeller.
Och, lycka till!!!!
Vintologi skrev:Enda problemet är att jag inte hittar lämpliga element för en värstingmodell så jag kommer bli tvungen att hålla tillbaka lite tyvärr, alternativt kan jag vänta tills dess att jag har en ordentlig top-modell redo.
RogerGustavsson skrev:Med tanke på hur liten marknad det är för stora och dyra högtalare. Redan de som är etablerade i branschen sedan länge säljer ju inga mängder av högtalare i högre prisklasser och de har återförsäljare även utomlands. Hur mycket kommer du själv att göra av produktionen? Kommer du att leja bort själva lådtillverkningen? En del tillverkare har ett stort kontaktnät bland hantverkare som underlättar.
dewpo skrev:Smarta högtalare är en växande marknad =>
https://www.statista.com/statistics/1022823/worldwide-smart-speaker-market-revenue/
Vintologi skrev:dewpo skrev:Smarta högtalare är en växande marknad =>
https://www.statista.com/statistics/1022823/worldwide-smart-speaker-market-revenue/
Är inte detta mest budgethögtalare?
Tycker det är ett dåligt koncept, opraktiskt.
dewpo skrev:Troligtvis lika opraktiskt som att inte ha knappsats på mobilenFramtiden alltså
Fast du har rätt det är mest billigt skräp i dagslägetfast det börjar komma exklusivare modeller
![]()
Jag gissar att det tar över även bland dyrare högtalare så småningom
Strmbrg skrev:Lutar dina tankar åt konceptet lådhögtalare med två element på framsidan? I så fall kanske det är väldigt svårt att slå igenom. Jag menar inte att det konceptet skulle vara dåligt, men det är ju lätt att drunkna i mängden just där.
Vintologi skrev:Strmbrg skrev:Lutar dina tankar åt konceptet lådhögtalare med två element på framsidan? I så fall kanske det är väldigt svårt att slå igenom. Jag menar inte att det konceptet skulle vara dåligt, men det är ju lätt att drunkna i mängden just där.
Det är inte frågan om standard-design, har inte sett någon högtalare som har designen jag har skissat upp.
Kollade teoretiskt och det ser bra ut, nästa steg är att verifiera med prototyp och sedan börja tillverka slutgiltig produkt.
Såg dock nyligen att diskanten jag hade tänkt att använda har sämre impulssvar än önskat. Vissa banddiskanter är bättre där men de har andra svagheter tyvärr.
Vintologi skrev:Gäller att sammarbeta med rätt person isv, finns många sträckexempel på folk som blir utnyttjade/värre av affärspartner.
jansch skrev:Vintologi skrev:Strmbrg skrev:Lutar dina tankar åt konceptet lådhögtalare med två element på framsidan? I så fall kanske det är väldigt svårt att slå igenom. Jag menar inte att det konceptet skulle vara dåligt, men det är ju lätt att drunkna i mängden just där.
Det är inte frågan om standard-design, har inte sett någon högtalare som har designen jag har skissat upp.
Kollade teoretiskt och det ser bra ut, nästa steg är att verifiera med prototyp och sedan börja tillverka slutgiltig produkt.
Såg dock nyligen att diskanten jag hade tänkt att använda har sämre impulssvar än önskat. Vissa banddiskanter är bättre där men de har andra svagheter tyvärr.
Impulssvar från högtalare är väldigt svåra att tolka, jag vet inte hur van du är att mäta på högtalare men vill man göra det lite lättare för sig så tolkar man istället tonkurvan on axis (och givetvis även tonkurvorna för de vinklar som är aktuella.)
Bill50x skrev:En gång i tiden skissades det på ett försteg hos LTS. Det skulle innehålla en massa finesser, loopar för ljudbehandlingkretsar, avancerade tonkontroller, massor med annat.
Det enkla delen sades det, var att det skulle låta bäst i världen vilket skulle vara en smal sak att fixa.
Någon som sett detta i produktion eller någonsin lyssnat på det?
På papperet kan man konstruera vilka fantastiska skapelser som helst, men som vi all vet (?) - "the proof of the pudding is in the eating".
Conan skrev:Jag tror marknaden och kundkretsen kan finnas där, men man måste komma fram med en helt vansinnigt bra högtalare som helt slår undan fötterna på marknaden. Om TS verkligen kan göra en högtalare med ett utpris mot kund på 20 lakan och som låter bättre än allt annat under miljon-strecket, så är det klart att folk kommer att köpa högtalaren.
På samma sätt skulle ju en elbil med en säkerhet som en XC90, en räckvidd som en Volvo S8 D4 samt en topphastighet som en Bugatti Veyron Super Sport gå åt som smör i solsken om den också kostade som en Dacia Sandero.'
Det gäller ju bara att göra den högtalaren/bilen så...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster