Strmbrg skrev:Det som återges hemma är EXTREMT annorlunda än den verkliga symfoniorkestern.
Åtminstone ur ett fysikaliskt perspektiv.
Skillnaderna är enorma.
Ändå kan jag få en illusion av en verklig orkester.
Jag får en illusion av en människa när jag ser en streckgubbe.
Jag får en illusion av en människa när jag ser ett fotografi av en människa.
Streckgubben är betydligt mer skild från en riktig människa än vad fotot är. Men det betyder INTE att fotot är ens i närheten av att motsvara den riktiga människan. Fotot är också extremt annorlunda än den riktiga människan.
Anledningen till att verklighets-kopplingen föreligger ska till MYCKET stor del tillskrivas det som sker som processer inne i mottagaren.
”Så bra som möjligt” är för övrigt ett mål som låter fint men som inte betyder någonting för den som tänker djupare än ”ett par centimeter”.
Vad betyder ”bättre”? Det är något som kan betyda vad som helst, dvs ingenting.
Gillar din kommentar.
Om vi vet att det inte är "på riktigt" så kommer upplevensen inte låta som en verklig orkester.
Däremot om vi spontant tror att ljudet kommer från en verklig ljudkälla (t.ex en människa) räcker det med en "streckgubbe" för att det ska uppfattas som helt autentiskt.
Exempel
Någon spelar in din fru, utan din vetskap, Hon säger på inspelningen : "kan du hjälpa mej att flytta på köksbordet". Du kommer inte att ifrågasätta ljudupplevelsen när det spelas upp för dej ...........Du går snällt ut i köket för att hjälpa till. Detta kan upprepas med varierande budskap så länge situationen upplevs rimlig för dej.
Jag har en gång blivit förbannad på min f.d sambo när hon 3 ggr i rad "ropat" på mej och fått svar 2ggr att jag kommer strax.
Jag höll på med inspelning i mitt hobbyrum och anlyserade ljudet...... 2 ggr lyssnade jag på samma avsnitt utan att förstå att hennes röst kom 2:a och 3:e gången från en OA6 högtalare några meter från mej. I mitt ljudtest var hennes rop svagt inspelat i bakgrunden.
Jag bad om ursäkt, hon förstod inte varför jag svarat 3ggr med allt mer irriterad ton.... så kan det gå....