RogerGustavsson skrev:Just isolationen vertikalt är väl det som gör att dessa material används för att isolera t.ex. rälsbunden trafik?
Så är det, jag bökade mycket med sådana lösningar för 25 år sedan, bl.a. för rälsburen trafik. Det hela kan vara ganska knepigt när man har både stora statiska och dynamiska laster att ta hänsyn till, men i högtalarfallet är det inte så svårt.
Rent generellt kan man beräkna den vertikala resonansfrekvensen p.f.s: f0 = 1/(2*pi)*rot(k/m), där m är massan och k = EA/h (E är E-modul, A är tvärsnittsarea och h är höjden på det vibrationsisolerande materialet).
Förenklat har vi alltså: f0 = 0,16*rot(EA/(hm))
Nu är det i och för sig inte bara den vertikala systemresonansfrekvensen som är av betydelse, men vi nöjer oss med den för att inte krångla till det alltför mycket.
Man bör komma ihåg att elastomerer uppvisar en tydligt last- och frekvensberoende E-modul, varför det är viktigt att ha tillgång till vettiga tillverkardata som från t.ex. Getzner.
Om man vill avisolera en högtalare med en undre gränsfrekvens om 80 Hz, behöver man inte sikta på en lägre resonansfrekvens än ca 20 Hz, vilket man lätt uppnår utan stabilitetsproblem. Om man däremot vill ha god vibrationsisolering för en basmodul med en undre gränsfrekvens om 20 Hz, bör man sikta på en resonansfrekvens om ca 5 Hz och då blir det aningen svajigt.
Ett sätt att grovt uppskatta den vertikala resonansfrekvensen om man inte har tillgång till E-moduldata är att mäta den statiska nedfjädringen d (vilken förstås mätes i SI-enheten meter), alltså hur mycket isolatorerna "sätter sig" vid belastning:
f0 = 1/(2*pi)*rot(g/d) = 0,5/rot(d)
För en statisk nedfjädring om 10 mm (0,01 m) erhåller man en approximativ resonansfrekvens om 5 Hz, medan det räcker med minimala 0,6 mm för en resonansfrekvens om 20 Hz.