Har ni bild/surround till anläggningen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

Har ni bild/surround till anläggningen?

Inläggav RMA » 2021-09-19 16:51

Beställde en
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_s ... 32955.html
till bion, har en 6 år gammal 75" Samsung sen innan.
Den är väl ok men riktigt svår att se något i mörka partier, hoppas på skaplig skillnad med Sonyn.
Gav 19990:- för Samsungen som var den billigaste då, tycker att 22990:- för en 85" med riktig bakbelysning är helt ok.
Ska bli spännande att se resultatet.
Kör ino med surrounder i bion.
Tittar mer på film än lyssnar på musik i rummet nuförtiden.
Hur gör ni?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Har ni bild/surround till anläggningen?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-19 18:05

Så stora skärmar börjar få påverkan på rumsakustiken - det är en stor hård yta att studsa i.

Har en mindre plattskärm än så i vardagsrummet och i bion är det akustiskt transparent filmduk för vår del.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2021-09-19 18:07

Nattlorden skrev:Så stora skärmar börjar få påverkan på rumsakustiken - det är en stor hård yta att studsa i.

Har en mindre plattskärm än så i vardagsrummet och i bion är det akustiskt transparent filmduk för vår del.

Stämmer men om man har diskanterna i linje med ytan så blir det lite bättre.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2021-09-19 18:11

Jag har av någon anledning fastnat för projektor och har en alldeles för stor duk för rummet. Blir ofta så att jag fastnar i biosoffan hellre än lyssningsfåtöljen. Kul med film och okänslig musik i flerkanal, kör 7.1 och utan atmosmöjligheter som jag inte saknar ännu iallafall. Har gott om flerkanalsinspelningar (SACD, Dvd-a) men även en sämre stereoproduktion får bli flerkanal ibland :D
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-09-19 19:39

Har bild och surround till musikanläggningen och det är både TV (Panasonic 65'' plasma) och projektor (Epson TW7000 på en 90'' upp-nedrullningsbar duk). Huvudhögtalarna är pi60s med bs60 & es2 och surrounderna är Dialog F, 6st a1 och 2 st a1tak. 2-kanal spelas med Naim NAC-N 272 (försteg/streamer/DAC) från vinyl och en BDP-95 till slutsteget (HA Amp Sixteen). För hemmabio sätts försteget i "HT-bypass" och en Yamaha 7.1 hemmabioreceiver spelar. från Oppon, Apple Tv eller Tv-box.

Uppställningen blir 2.0 för musik och då en slags 7.0 med ful-VOG i taket (bak h/v blir istället bak & tak).

Jag ser anläggningen som en musikanläggning främst och surroundljudet som ett påhäng, även om det tidsmässigt säkert är 50/50.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-09-19 20:39

Har min 65” LG OLED kopplad till anläggningen men kör bara 2.0. Surround har aldrig intresserat mig eftersom jag inte tycker det adderar något till filmupplevelsen. Jag skulle nog nästan hellre ha det för musik än bio, faktiskt. Merparten av musiklyssningen sker för övrigt också via TV:n, i sin tur via Spotify på Apple TV.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-09-19 21:10

Har en "kalibrerad" (borde alla ha här, men är icke så.. 8O ) 55-tums Tv ifrån Philips och i framtiden så har jag tänkt att köra köra en 4.1 Hemmabio med Carlsson frontar och bakhögtalare (OA12).1-kanalen kommer ta hands av Dynavoice Challenger CSB-V15.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2021-09-19 21:22

Magnuz skrev:Har min 65” LG OLED kopplad till anläggningen men kör bara 2.0. Surround har aldrig intresserat mig eftersom jag inte tycker det adderar något till filmupplevelsen. Jag skulle nog nästan hellre ha det för musik än bio, faktiskt. Merparten av musiklyssningen sker för övrigt också via TV:n, i sin tur via Spotify på Apple TV.

Tycker tvärtom att ett bra surroundsystem höjer bioupplevelsen, men den ska vara välbalanserad och inte bara effektsökeri.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2021-09-20 08:16

När jag kollar runt på youtube efter musik blir det bild alldeles av sej själv, s.a.s. För att rör ihop det använder jag en HT receiver till 2 kanal musik, men inte när jag ser på TV/film :?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-09-20 12:43

RMA skrev:
Magnuz skrev:Har min 65” LG OLED kopplad till anläggningen men kör bara 2.0. Surround har aldrig intresserat mig eftersom jag inte tycker det adderar något till filmupplevelsen. Jag skulle nog nästan hellre ha det för musik än bio, faktiskt. Merparten av musiklyssningen sker för övrigt också via TV:n, i sin tur via Spotify på Apple TV.

Tycker tvärtom att ett bra surroundsystem höjer bioupplevelsen, men den ska vara välbalanserad och inte bara effektsökeri.

Ja det kanske är jag som inte har hört tillräckligt bra surroundsystem men jag tror också det handlar om att jag helt enkelt inte vill vara omgiven av filmen, jag vill hellre ”titta in i” filmens värld. Jag blir störd av miljöljud, trafik m.m. som inte kommer från ”inne i filmen”. Däremot gillar jag att omges av musik och är inte odelat positiv till den här loge-idén där man så att säga tittar in i inspelningslokalen.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2021-09-20 17:31

Jag har bara bioanläggning numera. Ingen tvåkanal öht..
Den låter finfint på film men för finspisning av musik...not so much. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-09-20 18:35

Jag kör bara tvåkanal och har en 55 tums LG OLED-TV.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2021-09-21 00:53

Min anläggning består av en kombination av en en rörbaserad anläggning och en bioanlöggning med 5 högtalare.

Just nu är fronthögtalarna det som är gemensamt. Eller rättare sagt färdigt imorgon, kanske :D .

Tidigare ingick rörmonoblocken i båda anläggningarna. Nu kopplar jag om anläggningen. I samband med en flytt planerar jag köpa en ny skärm.

I samband med flytt kanske det inte blir 5 kanaler. Inte i början kanske?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-09-21 01:34

Har ett 7.0 system med en Akurate System Hub. Center och surround i från JBL Synthesis. Fronterna ett litet hopkok av Paradigm Servo15 och TAD mellanregister och TAD horn överst allt aktivt delat. Ser absolut mest på film och serier just nu och lyssnar inte fullt så mycket på enbart musik. Men det pendlar. När det gäller surrounder så är det mesta alldeles för riktat, så att man omges av ljudpunkter och inte en ljuddimma. Det är en stor skillnad på när man hör surrounder och när dom bara smälter in. Mellan fronterna ungfär en 20 cm bakom så har jag en 65" Sony. Hade tidigare en Marantz receiver som drev allt utom fronterna som var två-kanals rörförsteg. Är så otroligt glad över att inte ha en bioreceiver längre i anläggningen.

Återgå till Generellt om hifi