Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Skulle kunna tänka mig att man nyttjar en liknande strategi som används för upplevd smärta.
Strmbrg skrev:Så, nä, att mäta det där är nog både knepigt och inte mödan värt.
Jag är egentligen ej heller ute efter att komma fram till - eller få veta hur - det skall gå till.
Vi är nog hyfsat ense om att ”inmatat” skiljer avsevärt från ”utmatat”.
Åtminstone om ”inmatat” avser det som hörs i lokalen där pianisten sitter och lirar och ”utmatat” avser det som når öronen hos lyssnaren hemmavid.
Och: i normalfallet har hemmalyssnaren inte någon specifik referens till hur det lät i inspelningslokalen. Däremot kan lyssnaren uppleva en eller annan grad av realism. Låter det trovärdigt och verkligt eller låter det onaturligt?
Två personer som lyssnar på samma pianoinspelning över samma anläggning i samma rum kan ha olika uppfattning om hur trovärdigt och realistiskt det låter. Dels kan skillnaden bero på i vilken grad lyssnaren har erfarenhet av i sammanhanget relevant ”live-lyssning”. Dels kan skillnaden bero på hur de olika lyssnarna ”processar” det som når öronen vid hemmalyssningen.
Strmbrg skrev:Den där fina pianoinspelningen låter inte alls illusorisk när jag efter den långa tjänsteresan slår mig ner för att lyssna på lite musik på kvällskvisten.
Jag har upptäckt att om jag tar min kvällsdusch och sedan slår mig ner igen, så låter samma spår plötsligt "mycket bättre".
KarlXII skrev:Enkelt. Man räknar stående hårstrån på armar och/eller nacke.
petersteindl skrev:Alltså, vad redovisar en mätning? Tål att funderas på. Tror faktiskt att ingen riktigt förstår innebörden i frågan!
En mätning ger ett mätresultat! Det vet nog alla. Men vad är just detta med mätresultat?
Ett mätresultat kan oftast representeras i ett diagram. I ett tvådimensionellt diagram finns en X-axel och en Y-axel.
Vad representerar Y-axeln?
Vad representerar X-axeln?
I ett tredimensionellt diagram finns även en Z-axel. Vad representerar den?
På Y-axeln representerar man värdet på den uppmätta storheten. Det kan vara Amplitud, kraft, energi, hastighet, massa, acceleration, längd, temperatur, osv.
Det är fysikaliska mätningar på fysikaliska storheter.
Hur mäter man mentala storheter? Kan man göra fysikaliska mätningar på mentala storheter?
Eller kan man endast göra mentala mätningar på mentala storheter?
Eller kan man göra fysikaliska mätningar i form av neurala mätningar på mentala storheter?
Exempel:
I Strmbrgs fall skulle storheten Illusion representeras på Y-axeln och den har i så fall en viss enhet, t.ex. Strmberg.
Storheten Kraft har enheten Newton N där 1 N = 1 kg*m/s^2.
På samma sätt skulle storheten Illusion kunna ha enheten Strmbrg SBG där 1 SBG = 1 någonting (exempelvis 1 kg*A*m^3/Hz*K*mol*s).
Men, det är i så fall fysikaliska enheter.
Gör man neurala mätningar på mentala storheter så måste man ändå kalibrera mätinstrumentet utifrån det mentala resultatet.
Då frågar man sig om man kan göra en perfekt global kalibrering som gäller alla subjekt/människor ?
Det är lite funderingar i ämnet.
Hör man frekvensgång? Frekvensgång är en överföringsfunktion.
Man kan höra resultatet av en överföringsfunktion.
Frekvensgång yttrar sig i upplevelse av spektralt innehåll eller upplevelse av förändring av spektralt innehåll då jämförelse görs.
Men Frekvensgång kan även yttra sig i form av upplevelse av placering av hörda ljudobjekt.
Men hur är det med Illusion?
InputXYZ
Illusion =
eller
eller
eller
eller
eller [ Bild ]
MvH
Peter
goat76 skrev:
Trådens ämne är aningen diffust tycker jag, hur mäter man inlevelseförmåga?![]()
Jag hade personligen tyckt att det hade varit mycket mer intressant ifall trådens syfte var att diskutera det som faktiskt finns på en bra inspelning vad gäller tredimensionell information, och hur man praktiskt kan gå tillväga för att öka uppfattbarheten av det djup och den separation som målar upp en relativt trovärdig illusion, oavsett om den är artificiellt skapad eller om det är en lyckad inspelning av ett riktigt rum.
goat76 skrev:petersteindl skrev:Alltså, vad redovisar en mätning? Tål att funderas på. Tror faktiskt att ingen riktigt förstår innebörden i frågan!
En mätning ger ett mätresultat! Det vet nog alla. Men vad är just detta med mätresultat?
Ett mätresultat kan oftast representeras i ett diagram. I ett tvådimensionellt diagram finns en X-axel och en Y-axel.
Vad representerar Y-axeln?
Vad representerar X-axeln?
I ett tredimensionellt diagram finns även en Z-axel. Vad representerar den?
På Y-axeln representerar man värdet på den uppmätta storheten. Det kan vara Amplitud, kraft, energi, hastighet, massa, acceleration, längd, temperatur, osv.
Det är fysikaliska mätningar på fysikaliska storheter.
Hur mäter man mentala storheter? Kan man göra fysikaliska mätningar på mentala storheter?
Eller kan man endast göra mentala mätningar på mentala storheter?
Eller kan man göra fysikaliska mätningar i form av neurala mätningar på mentala storheter?
Exempel:
I Strmbrgs fall skulle storheten Illusion representeras på Y-axeln och den har i så fall en viss enhet, t.ex. Strmberg.
Storheten Kraft har enheten Newton N där 1 N = 1 kg*m/s^2.
På samma sätt skulle storheten Illusion kunna ha enheten Strmbrg SBG där 1 SBG = 1 någonting (exempelvis 1 kg*A*m^3/Hz*K*mol*s).
Men, det är i så fall fysikaliska enheter.
Gör man neurala mätningar på mentala storheter så måste man ändå kalibrera mätinstrumentet utifrån det mentala resultatet.
Då frågar man sig om man kan göra en perfekt global kalibrering som gäller alla subjekt/människor ?
Det är lite funderingar i ämnet.
Hör man frekvensgång? Frekvensgång är en överföringsfunktion.
Man kan höra resultatet av en överföringsfunktion.
Frekvensgång yttrar sig i upplevelse av spektralt innehåll eller upplevelse av förändring av spektralt innehåll då jämförelse görs.
Men Frekvensgång kan även yttra sig i form av upplevelse av placering av hörda ljudobjekt.
Men hur är det med Illusion?
InputXYZ
Illusion =
eller
eller
eller
eller
eller [ Bild ]
MvH
Peter
Jag såg det här inlägget tidigare i morse, varför tog du bort det då?
Trådens ämne är aningen diffust tycker jag, hur mäter man inlevelseförmåga?![]()
Jag hade personligen tyckt att det hade varit mycket mer intressant ifall trådens syfte var att diskutera det som faktiskt finns på en bra inspelning vad gäller tredimensionell information, och hur man praktiskt kan gå tillväga för att öka uppfattbarheten av det djup och den separation som målar upp en relativt trovärdig illusion, oavsett om den är artificiellt skapad eller om det är en lyckad inspelning av ett riktigt rum.
jansch skrev:Jag blir lite förvirrad av trådens inlägg.
Illusion är ju att "lura" hjärnan.
I all återgivande av musik vid lyssning vet vi om att det inte är en verklig ljudhändelse. Vi är pinsamt medvetna om att det är en ljudanläggning som producerar upplevelsen.
Det är först när källan till ljudhändelsens är obekant och vi uppfattar den som verklig, fast den inte är det, som illusion uppstår.
OM vi inte på förhand vet att ljudet är återskapat via t.ex en sterero är det ganska lätt att "lura" hjärnan och det behövs inte någon "high end" utrustning för att illusion skall uppstå. Hjärnan är då väldigt okritisk under förutsättning att ljudhändelsen passar in i situationen som en naturlig varseblivning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster