Moderator: Redaktörer
MathiasJK skrev:Juanth
Japp, tack för tipset. Jag har haft den i köplistan sen förra året, andra element har dock kommit emellan. Förresten, är det någon som har mätt upp vågfrontscentrum på SB26ADC/CDC? Den sprider ju grymt bra för sin storlek, vore dock trevligt hitta något ännu bättre om det ens är möjligt.
JM skrev:Förklara för mig på vilket sätt diskanternas spridning hos lådhögtalare är bra för optimal ljudupplevelse i små lyssningsrum.
JM.
Ronnie skrev:Jag har just beställt ett par Morel CAT 308, så jag tänker inte läsa den här tråden. Orkar inte med några ångerkänslor.
paa skrev:JM skrev:Förklara för mig på vilket sätt diskanternas spridning hos lådhögtalare är bra för optimal ljudupplevelse i små lyssningsrum.
JM.
Om man sitter i högtalarens närfält är det mer ok med mycket spridning än när man sitter utanför närfältet och alla väggreflexer ställer till det.
Annars vill man ju ha en jämn och kontrollerad spridning.
juanth skrev:Ronnie skrev:Jag har just beställt ett par Morel CAT 308, så jag tänker inte läsa den här tråden. Orkar inte med några ångerkänslor.
Det där är i en annan liga va?
Tålig rackare. Den ser fin ut i spridning den med, iaf upp till 15kHz, och måttet är nästan exakt vad TS söker. Dyrare dock.
Har du köpt grisen i säcken eller har du lyssnat på dem Ronnie?
petersteindl skrev:Ett diskantelement som t.ex. är helt rundstrålande från exempelvis 1 kHz till 25 kHz och har en tonkurva i samtliga riktningar +/- 0,1 dB i detta frekvensområde och en känslighet på 94 dB och en impedans på 8 ohm, kan det anses vara väldigt bra spridning?
Morello skrev:Kanske, kanske inte, men helt klart är riktverkan obefintlig. Jag ser inget direkt användningsområde för ett sådant element.
petersteindl skrev:Ett diskantelement som t.ex. är helt rundstrålande från exempelvis 1 kHz till 25 kHz och har en tonkurva i samtliga riktningar +/- 0,1 dB i detta frekvensområde och en känslighet på 94 dB och en impedans på 8 ohm, kan det anses vara väldigt bra spridning?
paa skrev:petersteindl skrev:Ett diskantelement som t.ex. är helt rundstrålande från exempelvis 1 kHz till 25 kHz och har en tonkurva i samtliga riktningar +/- 0,1 dB i detta frekvensområde och en känslighet på 94 dB och en impedans på 8 ohm, kan det anses vara väldigt bra spridning?
Vad har känsligheten med spridningen att göra?
F.ö. vill jag ha minst 96 dB känslighet men ännu hellre 98 dB!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster