JM skrev:Strmbrg skrev:
Det där är väldigt intressant.
Fejk som upplevs som äkta även efter avslöjandet, fejk som upplevs som fejk först efter avslöjandet.
Låt oss då backa lite i resonemangen:
Att ÖVERHUVUDTAGET spela in symfoniorkestern och sedan spela upp inspelningen - är inte det fejk, alldeles OAVSETT hur man har gått tillväga?
Tål att tänka på.
Identiskt ljud från högtalarna uppfattas olika beroende på din mentala inställning - som äkta eller fejk. Identisk perception upplevs olika beroende på din kognitiva inställning till perceptionen.
Således är det dina tidigare kognitiva erfarenheter som styr om samma ljud upplevs som äkta eller fejk. Till viss del är ljudet i sig är oväsentligt.
Det är den kognitiva kontexten som avgör.
JM
Det där är också intressant. Alltså hur OLIKA jag kan uppleva ljudet vid skilda tillfällen - allt annat lika - beroende på mig själv. Vi har en avsändarsdel och en mottagardel i överföringskedjan. I sin mest tillspetsade betraktelseform är det bara jag som lyssnar som är mottagare. Allt dessförinnan är delar av avsändaren.
Jag får mig tillsänt diverse luftvibrationer via öronen i min lyssningsfåtölj hemma. Dessa vibrationer är inte på långa vägar likadana som de var oavsett plats i konsertsalen. Det går inte att hitta en enda punkt i konsertsalen där vibrationerna är
identiska med dem som anländer till mina öron i mitt lyssningsrum. Vare sig vi letar efter dem nära mikrofonerna eller någon annanstans. Det behöver inte ens undersökas för att inses.
Däremot kan vi sätta toleransgränser - inom vilka vi VÄLJER på någon VALD grund - att KLASSA skillnader som varande likhet.Åter till mottagardelen, jag själv. Jag besitter en ENASTÅENDE processorkapacitet. Jag kan identifiera det MYCKET förvrängda ljudet av min mormors röst via telefonens högtalare. Jag fixade detta redan på den tiden INNAN telefoner hade skärmar där det stod MORMOR när mormor ringde. Det är såklart inte enbart rösten utan att vederbörande inleder samtalet med att säga "Hej det är mormor" som hjälper till med identifikationen, men den som vill - förstår vad jag menar.
Den enastående processorkapaciteten kan emellertid variera i kvalitet över tid. Den kan variera med näringsbrist, alkoholpåverkan, sinnesstämning, stressnivå, koncentrationsnivå, trötthet och en massa annat.
Jag har insett att det emellanåt räcker med den där kvällsduschen för att ett återinträde i lyssningsrummet skall ge en betydligt bättre orkesterillusion än innan duschen.
Fokuset - kanske speciellt hos kill-domänen av mänskligheten - har en påtaglig slagsida åt teknik rent allmänt, och förklaringsmodeller kring hemmamusiklyssningens förutsättningar ligger därmed på tekniksidan. Bättre apparatprestanda, bättre rumsbehandling, djupare, starkare och renare basåtergivning (som ett högprioriterat specialområde...) mm får MYCKET stor uppmärksamhet.
Jag ifrågasätter inte alls att tekniksidan uppmärksammas, den är lockande, intressant, spännande, utmanande och allmänt kul! Och inte på mycket långa vägar oväsentlig!!
Men den där duschen är intressant att ha med i helhetsresonemangen. Om inte annat för att få helhetsperspektivet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.