https://youtu.be/moXaLMT_os4
Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Nu har jag inte hört vad som sägs i videon, men du skriver absolut fas, medans det står phase distortion/shift i överskriften på videon. Det är skilda saker som jag ser det.
Man bör skilja på absolut fas och relativ fas. Är det relativ fas, så är det flera olika toner vid helt olika frekvenser samtidigt som tillsammans ger envelopp på totalen. Vi detekterar envelopp med hörseln. Det skulle vi inte kunna göra om vi hörde absolut fas. Absolut fas kan inte hörseln detektera som jag ser det, men relativ fas som påverkar envelopp hos komplexa ljud är en förutsättning för hörseln att kunna detektera om hörseln skall fungera som den nu gör.
Sedan finns fasdifferens mellan öronen som varierar med frekvens och varierar då man vrider huvudet under förutsättning att insignalen är extern och att insignalens ljudkälla är fast förankrad i rummet d v s inte är från hörlurar, utan från en extern ljudkälla som har konstanta rumskoordinater oavsett hur man rör huvudet.
Fenomenet Fas eller snarast begreppet Fas är ganska komplext och man bör vara ganska försiktig med begreppet. Hörseln halvvågslikriktar insignalen och det förändrar läget helt.
I dagsläget ger jag inte mycket för alla olika resonemang gällande hörseln och detektion av fas. Ämnet är betydligt mera komplext än vad jag sett i någon skrift eller i någon undersökning jag läst.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Nu har jag inte hört vad som sägs i videon, men du skriver absolut fas, medans det står phase distortion/shift i överskriften på videon. Det är skilda saker som jag ser det.
Man bör skilja på absolut fas och relativ fas. Är det relativ fas, så är det flera olika toner vid helt olika frekvenser samtidigt som tillsammans ger envelopp på totalen. Vi detekterar envelopp med hörseln. Det skulle vi inte kunna göra om vi hörde absolut fas. Absolut fas kan inte hörseln detektera som jag ser det, men relativ fas som påverkar envelopp hos komplexa ljud är en förutsättning för hörseln att kunna detektera om hörseln skall fungera som den nu gör.
Sedan finns fasdifferens mellan öronen som varierar med frekvens och varierar då man vrider huvudet under förutsättning att insignalen är extern och att insignalens ljudkälla är fast förankrad i rummet d v s inte är från hörlurar, utan från en extern ljudkälla som har konstanta rumskoordinater oavsett hur man rör huvudet.
Fenomenet Fas eller snarast begreppet Fas är ganska komplext och man bör vara ganska försiktig med begreppet. Hörseln halvvågslikriktar insignalen och det förändrar läget helt.
I dagsläget ger jag inte mycket för alla olika resonemang gällande hörseln och detektion av fas. Ämnet är betydligt mera komplext än vad jag sett i någon skrift eller i någon undersökning jag läst.
MvH
Peter
Thomas_A skrev:
Är absolut fas lika med specialfallet polaritet? För polaritet som vänds kan höras under vissa betingelser. I alla fall jag hör det.
Thomas_A skrev:petersteindl skrev:Nu har jag inte hört vad som sägs i videon, men du skriver absolut fas, medans det står phase distortion/shift i överskriften på videon. Det är skilda saker som jag ser det.
MvH
Peter
Är absolut fas lika med specialfallet polaritet? För polaritet som vänds kan höras under vissa betingelser. I alla fall jag hör det.
Thomas_A skrev:Är absolut fas lika med specialfallet polaritet?
Calleberg skrev:Thomas_A skrev:Är absolut fas lika med specialfallet polaritet?
Ja.
Peters svar gäller hörbarheten.
Där har jag inget att tillföra, mer än att det finns apparater som har fel polaritet från fabrik
I-or skrev:Nej, det är snarare asymmetrin i signalvågformen som påverkas olika beroende på hur den ser ut relativt framförallt högtalarens asymmetri för konrörelser inåt/utåt. Om man t.ex. har en huvudsakligen positiv transient vågform och konen inte riktigt lika lätt rör sig i den riktningen kan man erhålla hörbarhet när man istället vänder polariteten så att vågformen huvudsakligen är negativ och konens rörelse blir mindre begränsad. Det är dock vanligtvis så att även om man detekterar skillnaden har lyssnarna svårt att bestämma sig för vilken polaritet som är bäst, vilket inte är så konstigt eftersom signalasymmetrin kan uppstå både i positiv och negativ riktning.
BellsnWhistles skrev:I-or skrev:Nej, det är snarare asymmetrin i signalvågformen som påverkas olika beroende på hur den ser ut relativt framförallt högtalarens asymmetri för konrörelser inåt/utåt. Om man t.ex. har en huvudsakligen positiv transient vågform och konen inte riktigt lika lätt rör sig i den riktningen kan man erhålla hörbarhet när man istället vänder polariteten så att vågformen huvudsakligen är negativ och konens rörelse blir mindre begränsad. Det är dock vanligtvis så att även om man detekterar skillnaden har lyssnarna svårt att bestämma sig för vilken polaritet som är bäst, vilket inte är så konstigt eftersom signalasymmetrin kan uppstå både i positiv och negativ riktning.
Vilket får till följd att ju lättare man har att höra absolut fas på en anläggning desto "sämre" (eller olinjärare) är den, tvärtemot vad man skulle kunna tro/vissa hifi-skribenter skrivit, eller hur?
Jag har för mig att IÖ någon gång skrev att just hornhögtalare och rörförstärkare ofta gör det lättare att höra skillnad när absolut fas ändras, av just de skälen som I-or skrev.
I-or skrev:Nej, det är snarare asymmetrin i signalvågformen som påverkas olika beroende på hur den ser ut relativt framförallt högtalarens asymmetri för konrörelser inåt/utåt. Om man t.ex. har en huvudsakligen positiv transient vågform och konen inte riktigt lika lätt rör sig i den riktningen kan man erhålla hörbarhet när man istället vänder polariteten så att vågformen huvudsakligen är negativ och konens rörelse blir mindre begränsad. Det är dock vanligtvis så att även om man detekterar skillnaden har lyssnarna svårt att bestämma sig för vilken polaritet som är bäst, vilket inte är så konstigt eftersom signalasymmetrin kan uppstå både i positiv och negativ riktning.
Thomas_A skrev:Jag skulle vilja säga att det inte var så svårt att höra vad som lät bäst i det exempel av basgitarren som gavs som exempel i samma tråd på ASR. Samma signal gav mig också faktumet att min anläggning spelade med omvänd polaritet
Men det är jag.
jansch skrev:Thomas_A skrev:Jag skulle vilja säga att det inte var så svårt att höra vad som lät bäst i det exempel av basgitarren som gavs som exempel i samma tråd på ASR. Samma signal gav mig också faktumet att min anläggning spelade med omvänd polaritet
Men det är jag.
Du testade väl inte omvänd polaritet med högtalare? Man måste använda hörlurar (slutna)
Eller menar du omvänd polaritet men båda högtalarna i fas?
Nattlorden skrev:I-or skrev:Nej, det är snarare asymmetrin i signalvågformen som påverkas olika beroende på hur den ser ut relativt framförallt högtalarens asymmetri för konrörelser inåt/utåt. Om man t.ex. har en huvudsakligen positiv transient vågform och konen inte riktigt lika lätt rör sig i den riktningen kan man erhålla hörbarhet när man istället vänder polariteten så att vågformen huvudsakligen är negativ och konens rörelse blir mindre begränsad. Det är dock vanligtvis så att även om man detekterar skillnaden har lyssnarna svårt att bestämma sig för vilken polaritet som är bäst, vilket inte är så konstigt eftersom signalasymmetrin kan uppstå både i positiv och negativ riktning.
Nelson Pass föreslog vid något tillfälle att bygga förstärkare med asymmetrisk output - kan det ha varit motkompensera detta?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster