Moderator: Redaktörer
NADifierad skrev:Kul att du tittar in igen Kodapa.
Jag inbillar mig att många färdiga Blåtandsenheter har någon form av DSP-EQ inlagd?
Detta för att kunna låta lite fläskigt trots ringa storlek, och troligen med HP-filter för effekttåligheten....
Dessutom ser det ut som en gammal bredbandare i OA5 ? Nog svårt att få en sådan att låta fläskigt.
Kalejdokom skrev:Har du kollat så att diskanterna är hela? Det är väl inte ovanligt att gamla Carlsson-diskanter kan "skrapa" rejält. Jag har bytt några i gamla OA-lådor.
Kul projekt för övrigt.
kodapa skrev:Kalejdokom skrev:Har du kollat så att diskanterna är hela? Det är väl inte ovanligt att gamla Carlsson-diskanter kan "skrapa" rejält. Jag har bytt några i gamla OA-lådor.
Kul projekt för övrigt.
Bara visuellt!
kodapa skrev:OK, jag ägnade lunchen åt att lyssna på högtaleren med mobiltelefonen istället för blåtandsmodulen jag köpt.
Blåtandsmodulen var helt klart värsta sortens junk. Det blev betydligt bättre med mobilen!
En del musik funkade riktigt bra, americano som t.ex Christan Kjelvander lät bra. Men med lite högre kvinnliga röster låter det ganska påträngande.
Testade med Spotifys inbyggda EQ och då blev högtalaren lyssningsbar med det mesta iaf på modest volym.
Jag noterade också att förstärkaren verkar dra sjukt lite ström. Nu har jag inte kopplat in en strömprobe och mätt på transientnivå men man får ju ett litet hum av att kolla på labaggregatet. Som mest 0.2A så typ 4W, och jag kände inte på att spela högre, det hade distat för mycket.
PerStromgren skrev:kodapa skrev:Kalejdokom skrev:Har du kollat så att diskanterna är hela? Det är väl inte ovanligt att gamla Carlsson-diskanter kan "skrapa" rejält. Jag har bytt några i gamla OA-lådor.
Kul projekt för övrigt.
Bara visuellt!
Lyssna genom en papptub (till exempel en tom hushållspapperesrulle) som du håller försiktigt mot varje diskantelement så kan du konstatera om något element låter ruskigt illa, eller kanske inte alls.
Calleberg skrev:kodapa skrev:OK, jag ägnade lunchen åt att lyssna på högtaleren med mobiltelefonen istället för blåtandsmodulen jag köpt.
Blåtandsmodulen var helt klart värsta sortens junk. Det blev betydligt bättre med mobilen!
En del musik funkade riktigt bra, americano som t.ex Christan Kjelvander lät bra. Men med lite högre kvinnliga röster låter det ganska påträngande.
Testade med Spotifys inbyggda EQ och då blev högtalaren lyssningsbar med det mesta iaf på modest volym.
Jag noterade också att förstärkaren verkar dra sjukt lite ström. Nu har jag inte kopplat in en strömprobe och mätt på transientnivå men man får ju ett litet hum av att kolla på labaggregatet. Som mest 0.2A så typ 4W, och jag kände inte på att spela högre, det hade distat för mycket.
Tror det bör sitta en Qualcomm- krets som sköter blåtandandet om man vill att det ska låta ok.
Det har det gjort i de apparater som jag stött på som gjort det, låtit ok alltså.
Calleberg skrev:Det gör det säkert, jag får för mig att blåtandsprylar som klarar aptx kan vara nåt att hålla utkik efter om man vill undvika det värsta skräpet. Kanske inte så mycket för att aptx är guds gåva till oss hifikingarutan för att det tyder på att ljudkvalitet varit en någotsånär prioriterad parameter.
Jag kan inte ta gift på att jag hör nån skillnad till det bättre om jag växlar mellan SBC och aptx
Belker skrev:Har du uteslutit att det inte är de där antika högtalarna som faktist låter apa, kodapa? Risken är överhängande, skulle jag säga.
oa51 skrev:Mycket pengar.....
Jag har en sådan här https://shop.justboom.co/products/justboom-amp-zero-phat som jag kör tillsammans med en RpiZero-W (funkar med 3 eller 4 också) Tänkte den skulle byggas in i en OA12, med en sladd till den andra. Kan bli en utmärkt Roon endpoint. Matas med +15v som även driver Rpi:n. Vet dock inte ännu hur bra förstärkaren låter.
kodapa skrev:Belker skrev:Har du uteslutit att det inte är de där antika högtalarna som faktist låter apa, kodapa? Risken är överhängande, skulle jag säga.
Nu vet jag inte hur noga du läst mina inlägg. Men efter att jag tagit bort den sjukt dåliga blåtandsmodulen så låter de som förväntat.
Belker skrev:kodapa skrev:Belker skrev:Har du uteslutit att det inte är de där antika högtalarna som faktist låter apa, kodapa? Risken är överhängande, skulle jag säga.
Nu vet jag inte hur noga du läst mina inlägg. Men efter att jag tagit bort den sjukt dåliga blåtandsmodulen så låter de som förväntat.
oa51 skrev:Ny bas låter spännande tycker jag. Att köpa fyra nya diskanter till denna tycker jag inte är värt, hellre leta efter bra begagnade. Lyssna på en diskant åt gången via ett toalettpappersrör och PM:a mig om någon låter illa. Jag har några över som du kan få för portokostnaden.
oa51 skrev:Ny bas låter spännande tycker jag. Att köpa fyra nya diskanter till denna tycker jag inte är värt, hellre leta efter bra begagnade. Lyssna på en diskant åt gången via ett toalettpappersrör och PM:a mig om någon låter illa. Jag har några över som du kan få för portokostnaden.
jansch skrev:oa51 skrev:Ny bas låter spännande tycker jag. Att köpa fyra nya diskanter till denna tycker jag inte är värt, hellre leta efter bra begagnade. Lyssna på en diskant åt gången via ett toalettpappersrör och PM:a mig om någon låter illa. Jag har några över som du kan få för portokostnaden.
Vilken bas då?
Jag höll på i 15 år att försöka hitta en bättre ersättare till 9710M.....inte lätt.
kodapa skrev:jansch skrev:oa51 skrev:Ny bas låter spännande tycker jag. Att köpa fyra nya diskanter till denna tycker jag inte är värt, hellre leta efter bra begagnade. Lyssna på en diskant åt gången via ett toalettpappersrör och PM:a mig om någon låter illa. Jag har några över som du kan få för portokostnaden.
Vilken bas då?
Jag höll på i 15 år att försöka hitta en bättre ersättare till 9710M.....inte lätt.
Det är något på G från SB. Kolla carlssonavdeningen här på faktiskt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster