Belker skrev:petersteindl skrev:Belker skrev:Tråden har tagit en del sidospår, så min fråga föll kanske bort. Någon?
Finns det t. ex. någon regel, typ ”eq:a allt du hittar innan x ms, allt annat sorterar hjärnan som reflexer”. Givetvis med måtta när det gäller höjning av utsläckningar.
Jag ser det så här. Över den frekvens man kallar Schröderfrekvensen så eq-ar man högtalarna. Under Schröderfrekvensen eq-ar man rummet. Med LT i infrabasen eq-ar man högtalare + rum.
Sedan får man göra avvägningar, dels i frekvensgång gällande klang, dels i frekvensgång gällande ljudbild.
Mvh
Peter
Ja, det är väl vad jag lärt mig med. Frågan är om det finns några trix att tänka på, i synnerhet när/om man manipulerar över Schröder.
Menar du att det helt enkelt inte går att göra korrigeringar beroende på rum över Schröder?
Inte ens om man har väldigt tidiga reflexer?
I ett litet rum kan ju en golvreflex lätt hamna 1-2 ms efter direktljudet och ha stor (+6dB?) inverkan på tonkurva uppmätt i lyssningsplats.
Tillägg: Givet förutsättningen att man optimerar för en plats, annars blir det ju såklart kaos.
Försök till korrigeringar kan man göra hur som helst. Det mesta blir dåligt. Det man väljer som eq är det man tycker låter bäst och det kan variera på olika skivor/musik.
Behövs knappt någon mätutrustning för det. Om efterklangstiden är någorlunda konstant över Schröderfrekvensen och man behöver införa eq, så kompenserar man en högtalaregenskap.
Om efterklangstiden varierar över Scröderfrekvensen och man kompenserar för detta med eq, så fixar man troligtvis vissa egenskaper på bekostnad av andra.
Di första reflexerna kommer jag till, nedan.
Det man måste hålla isär är rumsegenskaper från högtalaregenskaper. Det är inte det lättaste om man inte analyserat företeelserna.
Vissa egenskaper är integrerade dem emellan, andra inte.
Dessutom måste man begränsa SPL till ett visst maximalt värde vid analys. Det värdet väljer man själv. Höjer man eq 20 dB för att fylla ut en dip, så får det konsekvenser.
Rumsegenskaper är exempelvis:
Resonanser mellan parallella begränsningsytor, väggar, golv och tak, s.k. rumsresonanser. De har q-värden och lååång grupplöptid och ingen rolig fasgång d v s språngartat jättevarierande som ju ger upphovet till grupplöptiden.
Efterklangstid. Det är hur länge reflexerna upprätthålls i rummet innan de nått minus 60 dB.
Alla reflexer som når lyssnaren som har reflekterats mer än 1 gång.
Högtalaregenskaper är exempelvis:
Frekvensgång på direktljudet.
Faskurva på direktljudet.
Frekvensgång på totalt utstrålad energi.
Spridning i 3 dimensioner.
Resonanser i högtalaren inkl. låda.
Transientegenskaper i basen på grund av Q-värde. D v s lagring av energi som släpps lös senare än tänkt.
Distorsion. Harmonisk och IM.
Impedanskurva + fas.
Nu kommer vi till en springande punkt, nämligen alla första reflexer som når lyssnaren. Är det en högtalaregenskap eller en rumsegenskap?
Därom tvistar di lärde. Jag tycker problemet är enkelt, men ändock inte.
Här får man se upp. Jag säger att om det finns möjlighet att bygga en högtalare där denna första reflex från begränsningsytor inte påverkar det direktljud destruktivt som skulle varit utan begränsningsytor, så ingår dessa begränsningsytor dels i frekvensgångskurvan på direktljudet dels i faskurvan på direktljudet. Således har dessa närliggande begränsningsytors direkt inverkan högtalaregenskaperna. Detta är fullkomligt odiskutabelt som jag ser det. Går det att konstruera en högtalare som uppnår detta utan att ändra rum och dess begränsningsytor så är begränsningsytornas 1:a reflex ingen rumsegenskap. Det tillhör högtalarnas egenskaper.
Golvreflexens destruktiva interferens är ett aber, men det finns ju en takreflex. Kan man kombinera dessa på ett effektivt konstruktivt sätt? I så fall är mycket vunnet. Om man då tar bort golvreflexen så återstår den destruktiva takreflexen och vice versa. Kombinationen blir bäst. En mycket förbisedd sak är frekvensgången hos golvreflexen och frekvensgången hos takreflexen och speciellt i en tvåvägare där bas och diskant är monterade vertikalt i förhållande till varandra.
Låt säga att man konstruerar en högtalare med 3 stycken inbyggda jättestora bafflar. Den ena är 2,5 meter ggr 6 meter. Den andra är 2,5 meter ggr 4 meter. Den tredje är 6 meter ggr 4 meter. Dessa 3 bafflar är vinkelräta mot varandra.
Bafflarna är hopmonterat med högtalarlådan i ett stycke.

För att mäta denna högtalare i ekofritt rum så krävs lastbil för att flytta högtalaren till ekofria rummet.

Nu sätter vi mikrofonen på en slags lyssnarposition i förhållande till detta schabrak till högtalare placerad i det ekofria rummet.
Kan man då vid mätning på direktljudet få en frekvensgång som är spikrak mellan 20 Hz till 20 kHz så har man konstruerat en högtalare inklusive dess mastodontbafflar

Problemet är, hur f-n skall man få hem högtalaren? Och hur baxar man in den i vardagsrummet?
Först skall dock högtalaren till hifi-handlaren som direkt tömmer burken med lugnande medicin och går ner på dass och börjar gråta. Säljarna har svimmat för länge sedan. Lapplisorna på gatan ropar hurra då de sätter 20 lappar på bilen som transporterar dit högtalarna.
Då kommer kunden på den briljanta idén och frågar butiksägaren om man inte skulle kunna skippa de där usla stora bafflarna eftersom kunden ju redan har dessa hemma?

Butiksägaren ringer konstruktören och rådfrågar om man inte skulle kunna avlägsna dessa mastodontbafflar från högtalaren om kunden redan har likadana mastodontbafflar hemma i sitt rum i form av väggar och golv och faktiskt kan sätta högtalarlådan på motsvarande plats på kundens egna mastodontbafflar d v s väggar.
Va, säger konstruktören, har kunden golv och väggar hemma?! I så fall går det alldeles utmärkt. Resultatet blir lika. Trodde kunden bodde i tält.

Butiksägaren svarar: Varför finns i så fall dessa bafflar med? Varför har ingen kommit på lösningen utan bafflar där man använder sig av kundens rum som högtalarbaffel? Ja, säg det? Jättebra idé. Tack! Att ingen har tänkt tanken?! Genialiskt. Sånt är ju komplicerat och saboterar invanda traditionella sfäriska balanser på loftet.
Konstruktören skar bort bafflarna och kunden hängde upp högtalaren på sin vägg och alla levde lyckliga i sina dagar. Butiksägaren har kastat pillerburken.

MvH
Äggmannen