Vad har du för "House Curve"?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav petersteindl » 2021-01-17 01:38

Belker skrev:
petersteindl skrev:
Belker skrev:Tråden har tagit en del sidospår, så min fråga föll kanske bort. Någon?

Finns det t. ex. någon regel, typ ”eq:a allt du hittar innan x ms, allt annat sorterar hjärnan som reflexer”. Givetvis med måtta när det gäller höjning av utsläckningar.

Jag ser det så här. Över den frekvens man kallar Schröderfrekvensen så eq-ar man högtalarna. Under Schröderfrekvensen eq-ar man rummet. Med LT i infrabasen eq-ar man högtalare + rum.

Sedan får man göra avvägningar, dels i frekvensgång gällande klang, dels i frekvensgång gällande ljudbild.

Mvh
Peter

Ja, det är väl vad jag lärt mig med. Frågan är om det finns några trix att tänka på, i synnerhet när/om man manipulerar över Schröder.
Menar du att det helt enkelt inte går att göra korrigeringar beroende på rum över Schröder?
Inte ens om man har väldigt tidiga reflexer?
I ett litet rum kan ju en golvreflex lätt hamna 1-2 ms efter direktljudet och ha stor (+6dB?) inverkan på tonkurva uppmätt i lyssningsplats.

Tillägg: Givet förutsättningen att man optimerar för en plats, annars blir det ju såklart kaos.

Försök till korrigeringar kan man göra hur som helst. Det mesta blir dåligt. Det man väljer som eq är det man tycker låter bäst och det kan variera på olika skivor/musik.
Behövs knappt någon mätutrustning för det. Om efterklangstiden är någorlunda konstant över Schröderfrekvensen och man behöver införa eq, så kompenserar man en högtalaregenskap.
Om efterklangstiden varierar över Scröderfrekvensen och man kompenserar för detta med eq, så fixar man troligtvis vissa egenskaper på bekostnad av andra.
Di första reflexerna kommer jag till, nedan.

Det man måste hålla isär är rumsegenskaper från högtalaregenskaper. Det är inte det lättaste om man inte analyserat företeelserna.
Vissa egenskaper är integrerade dem emellan, andra inte.
Dessutom måste man begränsa SPL till ett visst maximalt värde vid analys. Det värdet väljer man själv. Höjer man eq 20 dB för att fylla ut en dip, så får det konsekvenser.

Rumsegenskaper är exempelvis:
Resonanser mellan parallella begränsningsytor, väggar, golv och tak, s.k. rumsresonanser. De har q-värden och lååång grupplöptid och ingen rolig fasgång d v s språngartat jättevarierande som ju ger upphovet till grupplöptiden.
Efterklangstid. Det är hur länge reflexerna upprätthålls i rummet innan de nått minus 60 dB.
Alla reflexer som når lyssnaren som har reflekterats mer än 1 gång.

Högtalaregenskaper är exempelvis:
Frekvensgång på direktljudet.
Faskurva på direktljudet.
Frekvensgång på totalt utstrålad energi.
Spridning i 3 dimensioner.
Resonanser i högtalaren inkl. låda.
Transientegenskaper i basen på grund av Q-värde. D v s lagring av energi som släpps lös senare än tänkt.
Distorsion. Harmonisk och IM.
Impedanskurva + fas.

Nu kommer vi till en springande punkt, nämligen alla första reflexer som når lyssnaren. Är det en högtalaregenskap eller en rumsegenskap?
Därom tvistar di lärde. Jag tycker problemet är enkelt, men ändock inte.
Här får man se upp. Jag säger att om det finns möjlighet att bygga en högtalare där denna första reflex från begränsningsytor inte påverkar det direktljud destruktivt som skulle varit utan begränsningsytor, så ingår dessa begränsningsytor dels i frekvensgångskurvan på direktljudet dels i faskurvan på direktljudet. Således har dessa närliggande begränsningsytors direkt inverkan högtalaregenskaperna. Detta är fullkomligt odiskutabelt som jag ser det. Går det att konstruera en högtalare som uppnår detta utan att ändra rum och dess begränsningsytor så är begränsningsytornas 1:a reflex ingen rumsegenskap. Det tillhör högtalarnas egenskaper.

Golvreflexens destruktiva interferens är ett aber, men det finns ju en takreflex. Kan man kombinera dessa på ett effektivt konstruktivt sätt? I så fall är mycket vunnet. Om man då tar bort golvreflexen så återstår den destruktiva takreflexen och vice versa. Kombinationen blir bäst. En mycket förbisedd sak är frekvensgången hos golvreflexen och frekvensgången hos takreflexen och speciellt i en tvåvägare där bas och diskant är monterade vertikalt i förhållande till varandra.

Låt säga att man konstruerar en högtalare med 3 stycken inbyggda jättestora bafflar. Den ena är 2,5 meter ggr 6 meter. Den andra är 2,5 meter ggr 4 meter. Den tredje är 6 meter ggr 4 meter. Dessa 3 bafflar är vinkelräta mot varandra.
Bafflarna är hopmonterat med högtalarlådan i ett stycke. :(
För att mäta denna högtalare i ekofritt rum så krävs lastbil för att flytta högtalaren till ekofria rummet. :x Rummet måste ha en jättestor dörr. 8) Det ekofria rummet måste vara ett jättestort rum/rymd. :)
Nu sätter vi mikrofonen på en slags lyssnarposition i förhållande till detta schabrak till högtalare placerad i det ekofria rummet.
Kan man då vid mätning på direktljudet få en frekvensgång som är spikrak mellan 20 Hz till 20 kHz så har man konstruerat en högtalare inklusive dess mastodontbafflar :? som har rak tonkurva på direktljudet.
Problemet är, hur f-n skall man få hem högtalaren? Och hur baxar man in den i vardagsrummet?
Först skall dock högtalaren till hifi-handlaren som direkt tömmer burken med lugnande medicin och går ner på dass och börjar gråta. Säljarna har svimmat för länge sedan. Lapplisorna på gatan ropar hurra då de sätter 20 lappar på bilen som transporterar dit högtalarna.
Då kommer kunden på den briljanta idén och frågar butiksägaren om man inte skulle kunna skippa de där usla stora bafflarna eftersom kunden ju redan har dessa hemma? :oops: :P :) :idea:
Butiksägaren ringer konstruktören och rådfrågar om man inte skulle kunna avlägsna dessa mastodontbafflar från högtalaren om kunden redan har likadana mastodontbafflar hemma i sitt rum i form av väggar och golv och faktiskt kan sätta högtalarlådan på motsvarande plats på kundens egna mastodontbafflar d v s väggar.

Va, säger konstruktören, har kunden golv och väggar hemma?! I så fall går det alldeles utmärkt. Resultatet blir lika. Trodde kunden bodde i tält. :o
Butiksägaren svarar: Varför finns i så fall dessa bafflar med? Varför har ingen kommit på lösningen utan bafflar där man använder sig av kundens rum som högtalarbaffel? Ja, säg det? Jättebra idé. Tack! Att ingen har tänkt tanken?! Genialiskt. Sånt är ju komplicerat och saboterar invanda traditionella sfäriska balanser på loftet.
Konstruktören skar bort bafflarna och kunden hängde upp högtalaren på sin vägg och alla levde lyckliga i sina dagar. Butiksägaren har kastat pillerburken.
Bild

MvH
Äggmannen
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-17 11:08

:lol: Hear, hear!

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2021-01-18 09:41

sprudel skrev:En liten fin dagstur från Göteborg alltså! :D

Japp! :D

Men om det skulle vara så att du slirar omkring i trakterna så är det bara att hojta till innan, så slår jag igång kaffet! :)

Jag skall göra en medlemspresentation. Jag kan berätta mer om systemet där.

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2021-01-18 09:42

Zappa skrev:
Sunde skrev:
Zappa skrev:Ja, man blir ju extra nyfiken på ett sådant system.

Du är så klart också välkommen på en provlyssning!

Tackar! :) Du är likaså välkommen att lyssna på mitt, i jämförelse, mikroskopiska system.

Tack & bock! Pi60s under rätt omständigheter kan låta fantastiskt!

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2021-01-18 09:50

Mirage skrev:Lite intressant att jämföra det här med min egen kurva.

Ser ut som att du har betydligt större höjning under runt 30 Hz. Annars känner jag precis som du beskriver, basen känns aldrig överdriven; men när den ska vara där så finns det ingen begränsing. :)

Ja, det är något speciellt med avslappnad och relativt låg distorsion i basområdet. Det blir en extra dimension i upplevelsen som är gravt beroendeframkallande.

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2021-01-18 09:55

bakerman22 skrev:Jag vill också komma och lyssna!!
Vilken första helgen i februari kan jag få göra det?

Du får väl komma du också. Men då får du slagga i gamla skolan intill kåken! :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-01-18 12:02

Hm, vi är mitt i en pandemi....är det lämpligt med Hifi-träffar?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2021-01-18 18:10

Thomas_A skrev:Hm, vi är mitt i en pandemi....är det lämpligt med Hifi-träffar?

Du behöver inte vara det minsta orolig.
Du är nämligen inte bjuden. :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-18 20:18

Det är bara en säsongsinfluensa. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-01-19 00:06

Jag håller med dig och ifrågasätter också det. Tycker man kan vänta tills skiten har lugnat sig lite.

JM

Inläggav JM » 2021-01-19 07:35

Medicinskt helt förkastligt och oetiskt.
Svaret bekräftar alla mina fördomar om hur spridningen av Covid-19 sker.

Jan Mogard
leg läkare
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-01-19 07:46

Men lugna er nu grabbar.

Självklar har ni rätt att det inte är lämpligt nu. Men det står inget om när det ska ske. Det kan ju vara en allmän inbjudan som gäller framöver när allt klaffar.

Jag kan också bjuda hem intresserade som har vägarna förbi. Men ingen får komma just nu eller så länge riskerna kvarstår. Så enkelt kan det vara.

Det är lätt att fördomarna rusar iväg.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-01-19 08:12

JM skrev:Medicinskt helt förkastligt och oetiskt.

Jan Mogard
leg läkare

Jag har för mig att du var på hifiträff med ett par Duetta.

Ps. sluta skuldbelägg folk.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

JM

Inläggav JM » 2021-01-19 09:05

juanth skrev:

Jan Mogard
leg läkare

Det är min plikt som läkare att i alla lägen jag kan att minska spridningen och se till att inte fler dör eller blir handikappade för livet.

När jag och Hifikg lyssnade var smittsäkerheten mycket högre än vid mina kontakter med patienter på akuten. Hifikg var mycket tillmötesgående.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-01-19 09:17

STDI skrev:Men lugna er nu grabbar.

Självklar har ni rätt att det inte är lämpligt nu. Men det står inget om när det ska ske. Det kan ju vara en allmän inbjudan som gäller framöver när allt klaffar.

Jag kan också bjuda hem intresserade som har vägarna förbi. Men ingen får komma just nu eller så länge riskerna kvarstår. Så enkelt kan det vara.

Det är lätt att fördomarna rusar iväg.

Jag ser nu att februari nämndes. Så jag backar lite.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-01-19 09:26

JM skrev:
juanth skrev:

Jan Mogard
leg läkare

Det är min plikt som läkare att i alla lägen jag kan att minska spridningen och se till att inte fler dör eller blir handikappade för livet.

När jag och Hifikg lyssnade var smittsäkerheten mycket högre än vid mina kontakter med patienter på akuten. Hifikg var mycket tillmötesgående.

JM

Så hur vet du att de kommer att bära sig medicinskt förkastligt och oetiskt åt när de ses?
Är det inte lika bra att du sätter dig utanför ICA och informerar alla du kommer åt om det är din plikt som läkare?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-19 12:40

Det finns en Covid 19 tråd, fortsätter ni som vill diskutera den saken där så kan vi övriga hålla oss till ämnet i tråden :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-19 13:14

Evil_Homer skrev:Det finns en Covid 19 tråd, fortsätter ni som vill diskutera den saken där så kan vi övriga hålla oss till ämnet i tråden :)

Tycker jag också! :)

Bara för att slänga oss tillbaka lite till ämnet. Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med mitt vardagsrum/lyssningsrum, det finns i princip inte några rejäla utsläckningar som går speciellt djupt, iallafall inte så att de dyker långt under den genomsnittliga ”kurvan”. Kanske skulle rummet möjligen bli ännu bättre med mer absorberande och diffuserande ytor, men samtidigt vill jag behålla vardagsrumskänslan så det måste isåfall vara diskreta lösningar.

Ibland har jag funderat över om hörnabsorbenter skulle kunna ge tydliga förändringar för rumsklangen i stort, min lokala hifi-handlare Takt och Ton har avrundade hörn i flertalet eller i alla(?) deras lyssningsrum?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2021-01-19 16:55

JM skrev:
juanth skrev:

Jan Mogard
leg läkare

JM

Här nämndes tidigare ett partiledarnamn. Sker det en gång till i denna tråd blir det varning. Åter till huskurvan. Covid tar ni i Covidtråden.

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-10-03 14:28

Den här tråden var intressant.

Tycke dock att folks mätningar här i tråden var svårlästa med sina olika skalnivåer och att de ligger på olika sidor etc, så jag har försökt sammanställa och relatera till Floyd "steady state" kurva för tränade lyssnare.
Här är jämförelsen gjord över 100Hz, dels för att få plats med kurvorna i samma diagram med 50db på y-axel, dels för att man med subbas lättare kan justera nivå under 100Hz. En del mätningar är inte medtagna för att de var för "taggiga" för att få en tillförlitlig tracing, en del exkluderades pga att kurvorna var "avklippta".

Hänvisning till mätningarna
Conan "House curve"-tråden pi60s + bs60 + es2 viewtopic.php?f=9&t=71462#p2151794
Mirage "House curve"-tråden ? Revel Performa3, F208 + BMS 18N862 + någon eq? viewtopic.php?f=9&t=71462#p2151872
Roger G "House curve"-tråden Magnepan 3.6 viewtopic.php?f=9&t=71462#p2152069
Goat76 "House curve"-tråden ATC viewtopic.php?f=9&t=71462&start=30#p2152663
Zappa "House curve"-tråden pi60 viewtopic.php?f=9&t=71462&start=30#p2152687

Här är specifik jämförelse av liknande uppsättningar:
Zappa viewtopic.php?f=20&t=34882&p=2194219&#p2194148
Belker: viewtopic.php?f=10&t=71403&#p2149329
Pontaree viewtopic.php?f=16&t=65525&start=150#p2081383

Att observera
Viktigt förstås att notera att folk har använt olika upplösning i sina mätningar.
Sammanställningen ska tas med lite nypa salt men jag tyckte ändå att den var intressant och den ska främst ses som inspiration till att fundera och mäta.

Lyfter några inlägg för att rama in mätningarna lite:
"I-or" skrev:
"smile" skrev:Har någon lust att förklara några snabba frågor ifrån mig för att jag ska förstå bättre?

Är House-curve en mätning där samtliga element tillsammans med rummet utgör mätresultatet?

Kan man med en högtalare som mäter halvdant ändå få en mätkurva som i slutändan tillsammans med rummet ändå är bra?

Är det viktigare att få en bra House-Curve än att få fina mätkurvor på respektive element eller högtalare?

Om vi tar det från början så representerar ovanstående mätningar totalljudet i lyssningspositionen, d.v.s. direktljud från högtalarna plus rumsbidrag.

I det stora hela får en typisk högtalare som har konstant frekvensgång on-axis i frifält en frekvensgång i lyssningspositionen som har ett mindre fall mot höga frekvenser, dels eftersom högtalaren har en begränsad spridning mot högre frekvenser och dels eftersom rummets begränsningsytor är mer reflektiva vid låga frekvenser (och att långa våglängder, d.v.s. låga frekvenser medför att de reflekterade ljudvågorna till stor del har liknande faslägen).

I princip kan man därför säga att det endast är i den lägre basen som en högtalare som mäter halvdant kan se ganska bra ut i en mätning av ovanstående typ. I övrigt kommer den i frifält illa mätande högtalaren också att mäta illa i dessa mätningar.

För att resultatet ska bli bra här krävs dels bra mätresultat för högtalaren och dels en välgenomtänkt uppställning i ett någorlunda vettigt rum (eventuellt akustikbehandlat). Som vanligt kan man dock dölja en hel del brister med ekvalisering.

Från: viewtopic.php?f=9&t=71462&start=60#p2153706
"
"
"I-or" skrev:
"Belker" skrev:Tråden har tagit en del sidospår, så min fråga föll kanske bort. Någon?
"Belker" skrev:Hur högt upp törs man använda eq, egentligen? Och hur kan man veta om det är en bra idé baserat på ett typiskt REW/UMIK-svep? Jag eq:ar under 80 utan att blinka, och det ger fantastisk basåtergivning, men om man ser kurvan uppåt kliar det ju att gå på där med. Ett 0.7q high shelf från 500 använder jag i alla fall för att tygla huskurvan.
En tydlig höjning vid 630Hz, som jag tror beror på bakväggen drygt 50 cm bakom har jag dock. Kan man sänka den med eq, eller sållar hjärnan bort den?

Finns det t. ex. någon regel, typ ”eq:a allt du hittar innan x ms, allt annat sorterar hjärnan som reflexer”. Givetvis med måtta när det gäller höjning av utsläckningar.

Du bör ekvalisera allt inom ca 5 ms till att ha konstant frekvensgång eftersom hörseln integrerar all information här. Något beroende på mjukvaran kan man välja längden på tidsfönstret och därmed mäta ""lagom länge"". Du bör komma ihåg att med ett så pass kort tidsfönster blir frekvensupplösningen inte bättre än 200 Hz, så du kommer inte att kunna se smalbandiga avvikelser i mellanregistret (och definitivt ingenting i basen).

viewtopic.php?f=9&t=71462&start=120#p2154240
"

Sammanställning
OBS: Bilderna nedan ska tas med en nypa salt och är delvis en lek och ett experiment för att se om mätningar kan åskådliggöras lite bättre.
Antal sampel i analysen är 372 st per mätning.

Mätningar från länkar ovan infogade i samma diagram
Bild_1-Floyd_T_pref Room curve vs mätningar  frekvensgång i lyssningsposition.png
Bild_1-Floyd_T_pref Room curve vs mätningar frekvensgång i lyssningsposition.png (107.38 KiB) Visad 5699 gånger

Bild_2-Jmf Floyd T pref room curve vs medelvärdesbildat mätningar i lyssningspos i tre rum av pi60, i14,.png
Bild_2-Jmf Floyd T pref room curve vs medelvärdesbildat mätningar i lyssningspos i tre rum av pi60, i14,.png (89.17 KiB) Visad 5699 gånger

Medelvärdesbildade mätningar från länkar ovan infogade i samma diagram
Drygt 10 sampel är medelvärdesbildade
Bild_3-Medelvärdesbildade, Floyd_T_pref Room curve vs mätningar  frekvensgång i lyssningsposition.png
Bild_3-Medelvärdesbildade, Floyd_T_pref Room curve vs mätningar frekvensgång i lyssningsposition.png (65.34 KiB) Visad 5699 gånger

Bild_4-Jmf Floyd T pref room curve vs medelvärdesbildat mätningar i lyssningspos i tre rum av pi60, i14.png
Bild_4-Jmf Floyd T pref room curve vs medelvärdesbildat mätningar i lyssningspos i tre rum av pi60, i14.png (64.03 KiB) Visad 5699 gånger

Normaliserade mätningar från länkar ovan infogade i samma diagram
Viss påverkan från antal valda sampel, som är gjorda i steg; en Hz upp till 100 Hz i diskanten. Snyggast och bäst hade förstås varit om distansen mellan sampel hade följt den logaritmiska skalan men det orkade jag inte.
Bild_5-Jmf Floyd T pref room curve vs normaliserade medelvärdesbildade mätningar i lyssningspos.png
Bild_5-Jmf Floyd T pref room curve vs normaliserade medelvärdesbildade mätningar i lyssningspos.png (59.01 KiB) Visad 5699 gånger

Att kurvorna ser ut att ligga lite ovan Floyd's room curve beror troligen på att samplingen inte är logaritmisk såsom x-axeln är.
Bild_6-Jmf Floyd T pref room curve vs normaliserade medelvärdesbildade mätningar i lyssningspos i tre rum av pi60, i14.png
Bild_6-Jmf Floyd T pref room curve vs normaliserade medelvärdesbildade mätningar i lyssningspos i tre rum av pi60, i14.png (58.65 KiB) Visad 5699 gånger

Ett försök till ranking utifrån avvikelse från Floyd's steady state room curve trained listeners
Så Roger, du verkar ha lyckats bäst med din uppsätting (som flera noterade tidigare i tråden) men det beror förstås även på hur mätning är gjord. Obs, smoothing bör nog inte påverka detta resultat i större utsträckning då det är arean för avvikelserna som påverkar i hög grad.

Ännu bättre hade varit att ha med psykoakustisk korrigering för avvikelserna i enlighet med hörbarhet för smalbandiga vs bredbandiga avvikelse men det är dels överkurs, dels kan man tänka sig att det i någon mån ändå fångas här då det är arean i avvikelserna som gör skillnad.

Rank_Standardavvikelse_Floyd_T_room-resp.png
Rank_Standardavvikelse_Floyd_T_room-resp.png (15.13 KiB) Visad 5699 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-03 15:04

Tror det kan vara svårt att göra direkt jämförelser med hur det låter. Så att mitt bidrag hade blivit konstigt här i tråden, men här kommer bilden igen. 50 cm (grön) jämfört med lyssningsposition (lila).

Bild

Som synes faller responsen lite efter 2 kHz.

Från en annan tråd på ASR så har man spelat in lite "binaurala" inspelningar av musik och jag gjorde detsamma med samma stycke hemma, med två OM1 fasttejpade vid varsitt öra, pekandes uppåt.

Resultatet blev så här "råfil":

https://www.dropbox.com/s/ykqwwmundaao3 ... w.wav?dl=0

Efter en spektrumanalys så såg jag att det tappades en del energi över 6 kHz som kan bero på mikrofonerna som pekar uppåt. Efter EQ låter det så här.

https://www.dropbox.com/s/1kvo09p5864ji ... r.wav?dl=0

En spektrumanalys av de två filerna jämfört med originalfilen:

Råfilen:
Bild

Korrigerade filen:
Bild

Det märkliga i kråksången är spektrat inte uppvisar något fall över 2 kHz. Någon som kan klura ut varför.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM

Inläggav JM » 2021-10-03 15:13

Om vi hörde likt en mikrofon hade huskurvan möjligen haft ett värde. Nu hör vi på ett mer avancerat, selektivt, komplicerat och rumsberoende sätt. Kurvan är nästintill meningslös.

JM

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-03 15:17

JM skrev:Om vi hörde likt en mikrofon hade huskurvan möjligen haft ett värde. Nu hör vi på ett mer avancerat, selektivt, komplicerat och rumsberoende sätt. Kurvan är nästintill meningslös.

JM

Intressant nog så identifierades en Revelhögtalare med jämn frekvenssvar och spridning som "bäst" av de flesta vid binaural inspelning av fyra högtalare.

JM

Inläggav JM » 2021-10-03 15:39

Thomas_A skrev:
JM skrev:Om vi hörde likt en mikrofon hade huskurvan möjligen haft ett värde. Nu hör vi på ett mer avancerat, selektivt, komplicerat och rumsberoende sätt. Kurvan är nästintill meningslös.

JM

Intressant nog så identifierades en Revelhögtalare med jämn frekvenssvar och spridning som "bäst" av de flesta vid binaural inspelning av fyra högtalare.

Det går efter lite arbete att erhålla 4 identiska huskurvor med Revelhögtalaren i 4 helt olika rum, med med 4 olika sophögtalare med 4 helt olika upplevda ljudbilder. Mikrofonens huskurva har inget med hur vi upplever ljudet i olika rum.

JM

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-10-03 17:06

Bara för att du var så snabb att lägga upp en ny kurva Thomas, så gjorde jag en snabb inläggning med reservation för slarvfel.
Ej medelvärdesbildat som de andra så din kurva ser lite taggigare ut.
Bild_7-Jmf Floyd T pref room curve vs normaliserade medelvärdesbildade mätningar Thomas_A.png
Bild_7-Jmf Floyd T pref room curve vs normaliserade medelvärdesbildade mätningar Thomas_A.png (180.76 KiB) Visad 5639 gånger

Gällande din fråga Thomas så passr jag på den, finns säkert andra som kan svara bättre :-.

Efter vad jag förstått är ju "House curve" bara en typ av mätning bland andra som behövs för att ge en någorlunda god bild, men den ska väl mappa rätt väl mot Spinorama "In room response", som är en delmängd av ett par olika centrala mätningar i Spinorama.
Här är några tidigare diskussioner kring mätningar och tolkningar (finns säkert många andra trådar):
viewtopic.php?f=9&t=72216&hilit=Spinorama&start=30#p2186746
viewtopic.php?f=9&t=72216&hilit=Spinorama&start=150#p2187627
viewtopic.php?f=9&t=72216&hilit=Spinorama&start=180#p2187637

Und so wieter
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-03 17:18

Maarten skrev:Ett försök till ranking utifrån avvikelse från Floyd's steady state room curve trained listeners
Så Roger, du verkar ha lyckats bäst med din uppsätting (som flera noterade tidigare i tråden) men det beror förstås även på hur mätning är gjord. Obs, smoothing bör nog inte påverka detta resultat i större utsträckning då det är arean för avvikelserna som påverkar i hög grad.

Ännu bättre hade varit att ha med psykoakustisk korrigering för avvikelserna i enlighet med hörbarhet för smalbandiga vs bredbandiga avvikelse men det är dels överkurs, dels kan man tänka sig att det i någon mån ändå fångas här då det är arean i avvikelserna som gör skillnad.

Bilagan Rank_Standardavvikelse_Floyd_T_room-resp.png finns inte längre

Kul jämförelse, men jag tror nog ändå att smoothing påverkar resultatet ganska mycket. :)

Hur rankas min mätning jämfört med Floyd-kurvan om jag använder samma smoothing som Roger vilket ser ut som 1/6?
Denna gång är min mätning gjord med en Line Audio OM1 istället för en sångmikrofon, en U47-kopia som i sig har en höjning från 7 kHz och uppåt.

Vad får denna kurva i avvikelse från Floyds rumskurva?

Oct 3 100 Hz 20 kHz 6.jpg
Oct 3 100 Hz 20 kHz 6.jpg (125.95 KiB) Visad 5632 gånger

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-10-03 17:44

@Goat, ska kolla och jag återkommer i början av veckan.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-10-03 17:55

Vilket jobb! För kompletthetens skull kommer här färsk mätning på min nuvarande set-up. Vet inte riktigt hur min förra var mätt. Kanske inte ens i LP, för det var ju ett missslyckat försök till distmätning. Harman trained vs Belker ERB smoothing:
Edit, ser nu att den förra var mätt vid LP. Hursom, denna gäller nu.
Bilagor
House curve belker.png
House curve belker.png (69.13 KiB) Visad 5614 gånger

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-10-03 18:01

Kul, jättebra sammanställningar! Jag återkommer nog med en ny mätning, det har nämligen hänt ganska mycket i mellanregistret sedan dessa mätningar.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-03 18:55

Zappa skrev:Kul, jättebra sammanställningar! Jag återkommer nog med en ny mätning, det har nämligen hänt ganska mycket i mellanregistret sedan dessa mätningar.

Om alla gör en mätning från 100 Hz till 20 kHz med 1/6 smoothing så blir dom fullt jämförbara. :)

Hur som helst så är jag riktigt nöjd med ljudet här hemma. Rummet är ett vanligt vardagsrum så det finns naturligtvis förbättringsmarginaler, men med en hyfsat liten liksidig lyssningstriangel med måtten 205 cm så upplever jag att jag nås av relativt mycket direktljud kontra reflekterat ljud.

Min mätning är helt utan några EQ-korrigeringar, ska testa någon gång att köra testsignalen från min Linn Akurate DSM där jag har några mindre rumskorrigeringar men dessa ligger under 100 Hz.

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum