solhaga skrev:RogerGustavsson skrev:Har du någon idé om varför nivån dippar i övre diskanten?
Det är ju en typisk dipp för alla band eller AMT:er (jag har gjort).
Det har antagligen att göra med geometrier. Svårt att göra något åt.
Det kan ju också bero på att foliesidorna på diskantmembranet inte är styva tillräckligt. Styva upp dom med klarlack?
Eller att det sker en utsläckning antingen mellan foliesidorna eller vid mynningen av fickan. En liten faskon skulle kanske behövas?
Centerfrekvensen av dippen ligger vid 16,8 kHz.
Det motsvarar en våglängd på 20 mm, dvs avståndet mellan främre och bakre polstycke.
Men jag har samma dipp utan bakre polstycke.
Så man får tog titta efter multiplar eller delar av våglängden.
Jag tog några djupa andetag, det är klart att det är Hermanns resonemang som gäller här.
Det visste jag sedan förut, men glömt bort det i min byggiver.
Bandsei skrev:Jo .Måske ,jeg har ikke målt på noget i lang tid,men tænkte at måling med "støj" giver et andet billede.
Bernt
Så här ser brusmätningar med 1/24 oktavs glättning ut.
Övre mätningar är med membranet 3 mm närmare de främre polstyckena, de under är vid normalposition 5 mm:

Att det är effekten av kvartsvågresonatorer syns tydligast för tweetern; det närmre diskantmembranet är 1 mm från de främre polstyckena och dess fickor är 4 mm.
Dippens centerfrekvens är 18,7 kHz vilken skulle motsvara 4,6 mm. Men botten på fickan är ju rundad, så det ger en viss våglängdsvariation.
Det finns flera olika åtgärder:
Försöka flytta membranet ännu närmare - då är risken för durr hos midmembrandelen väldigt stor,
Göra diskantfickorna grundare - då måste jag göra om vikjiggen och räkna/designa om membranet, har nog inte tid för det,
Limma strippar på de främre polstyckena, så att avståndet till diskantdelen minimeras och avstånden till midfickorna varieras - lite pilligt, men lättare och snabbare att kunna få fram något optimalt.
Oavsett åtgärd ovan, så behöver midelementet LP vid kanske 10 kHz.