Maarten skrev:Jodå, du är med i sista länken!
Här är en första summering. Ser ut att stämma vid snabb okulär jmf, men kolla ni gärna.
Floyds ser inte ut som en Harman Trained Listeners (inlagd i REW i min bild). Ska inte det vara samma?
Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:Jodå, du är med i sista länken!
Här är en första summering. Ser ut att stämma vid snabb okulär jmf, men kolla ni gärna.
I-or skrev:Maarten skrev:Jodå, du är med i sista länken!
Normera vid 1 kHz och medelvärdesbilda hela högen så får vi en jämn och snygg Faktiskt-kurva.
Belker skrev:Maarten skrev:Jodå, du är med i sista länken!
Floyds ser inte ut som en Harman Trained Listeners (inlagd i REW i min bild). Ska inte det vara samma?
Maarten skrev:OK, då får den samlade expertisen på faktiskt bestämma sig för om det ska vara "Trained listeners" eller "Predicted steady-state room curve for highly rated loudspeakers in a typically-reflective room". :-
Kanske jag ska göra ovan justeringar, men det får i sådana fall bli en annan dag.
För övrigt vore det intressant att veta vad folk har gjort för insatser med sina rum och om det går att utläsa ur resp mätning?
EDIT: I väntan på ovan kommer här två medelvärdesbildningar av alla 8 mätningar samt samma fast med Sprudel's och Nattlordens exkluderade:
Belker skrev:Ja, jag misstänkte det. Jag kalibrerar efter ”trained”. Har gradvis gått dit från ”untrained”, utom i diskanten, som jag fortfarande föredrar lite hög, men det kan kanske bero på mitt väldigt dämpade rum. Jag vet ärligt talat inte vad den feta ”predicted” kurvan som du normerar mot betyder. Någon?
Belker skrev:Nivå, digital EQ och analog filter Q (Ino cr80s) för basmodulerna. BS22 med kontrollbox samt digital EQ för rumskorrigering upp till ca 400 hz och shelving för diskant. EQ ligger som en convolution impuls i HQPlayer. Inga analoga källor används. Jag upplever att ju närmare ”trained listeners” jag kommer, desto bättre trivs jag. Utom diskanten då, som jag inte dämpar så mycket som kurvan föreslår. Kanske det kommer med när jag är färdigtränad!![]()
Mäter gör jag nuförtiden nästan bara med mmm-metoden. Den stämmer iofs hyfsat väl med svep, men den får en naturlig smoothing som är användbar vid eq. @Goat: du kan använda ref timing för att trigga mätning med extern källa för svepet, för att se effekten av eq. Eller helt enkelt brusa för MMM i RTA. Finns ett speciellt brus i REWs generator som är lämpligt för det. Kommer inte ihåg vad det heter just nu.
Maarten skrev:För övrigt vore det intressant att veta vad folk har gjort för insatser med sina rum och om det går att utläsa ur resp mätning?
Maarten skrev:Nattis, din kurva fick bli lite extrapolerad pga "brus i bilden", så den stämmer sämre än de andra.
Thomas_A skrev:Belker skrev:Nivå, digital EQ och analog filter Q (Ino cr80s) för basmodulerna. BS22 med kontrollbox samt digital EQ för rumskorrigering upp till ca 400 hz och shelving för diskant. EQ ligger som en convolution impuls i HQPlayer. Inga analoga källor används. Jag upplever att ju närmare ”trained listeners” jag kommer, desto bättre trivs jag. Utom diskanten då, som jag inte dämpar så mycket som kurvan föreslår. Kanske det kommer med när jag är färdigtränad!![]()
Mäter gör jag nuförtiden nästan bara med mmm-metoden. Den stämmer iofs hyfsat väl med svep, men den får en naturlig smoothing som är användbar vid eq. @Goat: du kan använda ref timing för att trigga mätning med extern källa för svepet, för att se effekten av eq. Eller helt enkelt brusa för MMM i RTA. Finns ett speciellt brus i REWs generator som är lämpligt för det. Kommer inte ihåg vad det heter just nu.
Fast rumskurvans utseende är ju avhängig både spridning och rummets egenskaper. Frekvensgången för en traditionell högtalare bör ju fortfarande vara rak i nollgradersriktningen. Harmans rumskurva är resultatet av en högtalare med rak frekvensgång i nollgradersriktningen samt jämnt fallande spridning i ett "referensrum". Bas är dock ett eget kapitel (under 200-300 Hz).
Belker skrev:Thomas_A skrev:Belker skrev:Nivå, digital EQ och analog filter Q (Ino cr80s) för basmodulerna. BS22 med kontrollbox samt digital EQ för rumskorrigering upp till ca 400 hz och shelving för diskant. EQ ligger som en convolution impuls i HQPlayer. Inga analoga källor används. Jag upplever att ju närmare ”trained listeners” jag kommer, desto bättre trivs jag. Utom diskanten då, som jag inte dämpar så mycket som kurvan föreslår. Kanske det kommer med när jag är färdigtränad!![]()
Fast rumskurvans utseende är ju avhängig både spridning och rummets egenskaper. Frekvensgången för en traditionell högtalare bör ju fortfarande vara rak i nollgradersriktningen. Harmans rumskurva är resultatet av en högtalare med rak frekvensgång i nollgradersriktningen samt jämnt fallande spridning i ett "referensrum". Bas är dock ett eget kapitel (under 200-300 Hz).
Ja, men vad är högtalare och vad är tidiga reflexer i ett rum? Som jag har förstått det finns det dessutom inget facit här. De ”målkurvor” vi ser från Toole beror på rummets egenskaper. Och vi bor ju inte i Harmans referensrum. De inställningar jag har syftar till rak ekofri frekvensgång, inklusive tidiga reflexer, och resultatet liknar något i stil med Trained/All Listeners. Den EQ jag använder har egentligen inte med detta att göra. Shelvingfiltret för höga frekvenser med q0,7 , -2dB och ingrepp vid 800 Hz syftar till att ”höja” nivån under, som mitt rum äter upp, inte att forma en lutning enligt room curve.
Belker skrev:Thomas_A skrev:Belker skrev:Nivå, digital EQ och analog filter Q (Ino cr80s) för basmodulerna. BS22 med kontrollbox samt digital EQ för rumskorrigering upp till ca 400 hz och shelving för diskant. EQ ligger som en convolution impuls i HQPlayer. Inga analoga källor används. Jag upplever att ju närmare ”trained listeners” jag kommer, desto bättre trivs jag. Utom diskanten då, som jag inte dämpar så mycket som kurvan föreslår. Kanske det kommer med när jag är färdigtränad!![]()
Ja, men vad är högtalare och vad är tidiga reflexer i ett rum? Som jag har förstått det finns det dessutom inget facit här. De ”målkurvor” vi ser från Toole beror på rummets egenskaper. Och vi bor ju inte i Harmans referensrum. De inställningar jag har syftar till rak ekofri frekvensgång, inklusive tidiga reflexer, och resultatet liknar något i stil med Trained/All Listeners. Den EQ jag använder har egentligen inte med detta att göra. Shelvingfiltret för höga frekvenser med q0,7 , -2dB och ingrepp vid 800 Hz syftar till att ”höja” nivån under, som mitt rum äter upp, inte att forma en lutning enligt room curve.
goat76 skrev:Belker skrev:Thomas_A skrev:
Jag tror att de flesta vill vara en ”tränad” lyssnare, frågan är dock hur din kurva skulle sett ut ifall du inte hade visualiseringen att tillgå och endast lyssnade dig fram och korrigerade därefter?
Belker skrev:goat76 skrev:Belker skrev:Ja, men vad är högtalare och vad är tidiga reflexer i ett rum? Som jag har förstått det finns det dessutom inget facit här. De ”målkurvor” vi ser från Toole beror på rummets egenskaper. Och vi bor ju inte i Harmans referensrum. De inställningar jag har syftar till rak ekofri frekvensgång, inklusive tidiga reflexer, och resultatet liknar något i stil med Trained/All Listeners. Den EQ jag använder har egentligen inte med detta att göra. Shelvingfiltret för höga frekvenser med q0,7 , -2dB och ingrepp vid 800 Hz syftar till att ”höja” nivån under, som mitt rum äter upp, inte att forma en lutning enligt room curve.
Jag tror att de flesta vill vara en ”tränad” lyssnare, frågan är dock hur din kurva skulle sett ut ifall du inte hade visualiseringen att tillgå och endast lyssnade dig fram och korrigerade därefter?
Kurvan har för mig varit ett hjälpmedel att komma fram till vad jag tycker låter bra. I början trodde jag att jag gillade ett sound mer likt untrained, men med tiden har jag kommit att föredra den lite mindre basiga kurvan. Det har inget att göra med trained eller inte för mig. Jag tror de flesta här skulle räknas som Trained om Toole klev in och började gruppera oss.
5. The axial frequency response curve is the single most important curve in evaluating a loudspeaker.
6. The Listening Window curve shows us what a person who is sitting somewhere generally in front of the speaker will hear on average. The closer that the listening window curve matches the axial response the better.
7. Most of the sound we hear in rooms is reflected from the room boundaries.
8. If the loudspeaker has “good” behavior off axis, the sidewall reflections are beneficial to our perception of timbre, image width and stability.
9. In a good sounding speaker, the shape of the early reflections curve will be similar to the on-axis and listening window curves.
10. In a speaker judged to be excellent sounding, the sound Power curve will not have broad “undulations”, and largely parallels the other curves.
11. The higher the directivity index the more directional a speaker is.
12. As a general rule of thumb, lower DI speakers (DI’s in the 5dB to 7dB range) will be preferred in blind listening tests.
Maarten skrev:En ranking av vem som är mest "Floydig" och fundering utifrån en medelvärdesbildning:
Det verkar som att en blandning av Floyd's "Trained", "Steady state" från 100Hz och uppåt och "Untrained" i djupbasen skulle matcha snittet av de nio mätningarna ovan bäst.
Noterbart är det generellt är lite tunt i mellanbasen men förhöjd djupbas, samt att översta diskanten faller. Det sista kan ju bero på mer dämpade rum hos faktistianer än hos gemene audiofil? Det förstnämnda kanske beror på att inspelningar saknar bas eller att svenska hem sväljer mer bas (?), men den tunnare mellanbasen och ett litet lyft i övre mellanregister är lite svårare att förklara tycker jag. Jag såg för övrigt liknande tendens i den första sammanställningen med andra mätningar.
En ranking, Belker...
...hamnar i topp, men intressant att Thomas med sina med öronen intrimmade hemmabygge och utan EQ (?) hamnar så nära! (Dewpo's anläggning känner jag ej till).
Slutligen, från: viewtopic.php?f=9&t=72216&p=2188228&hilit=Spinorama#p21882285. The axial frequency response curve is the single most important curve in evaluating a loudspeaker.
6. The Listening Window curve shows us what a person who is sitting somewhere generally in front of the speaker will hear on average. The closer that the listening window curve matches the axial response the better.
7. Most of the sound we hear in rooms is reflected from the room boundaries.
8. If the loudspeaker has “good” behavior off axis, the sidewall reflections are beneficial to our perception of timbre, image width and stability.
9. In a good sounding speaker, the shape of the early reflections curve will be similar to the on-axis and listening window curves.
10. In a speaker judged to be excellent sounding, the sound Power curve will not have broad “undulations”, and largely parallels the other curves.
11. The higher the directivity index the more directional a speaker is.
12. As a general rule of thumb, lower DI speakers (DI’s in the 5dB to 7dB range) will be preferred in blind listening tests.
Och två exempel:
Revel 226be: https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... el_f226be/
JBL HDI-3800: https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... _hdi-3800/
I-or skrev:Vad gäller den djupaste och bredaste dalen i den övre basen (runt 140 Hz), så beror denna på SBIR-relaterade problem (Speaker Boundary Interference Response) med ett genomsnittligt avstånd mellan baselement och närmaste begränsningsytor om ca 60 cm (1/4 våglängd vid 140 Hz).
Belker skrev:Mycke bas blire…. Hade varit kul att se DVD-ais kurvatur.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster