I-or skrev:MacBruce skrev:Mnja — såvitt jag minns, var den andra halvan av 70-talet praktiskt taget "död", vad hi-fi beträffar. Discon växte ju sig stark då, och därvidlag var det bara "bas&diskant" som gällde. Om man via attiraljer, avsedda för sådana "ljud", avspelade "riktig musik", lät det som om högtalarna stod inne i en välhängd garderob.
Nu talar jag ju förstås om, vad som då presenterades i den tidens "radioaffärer". Men det var uppenbarligen sådant som sålde.
Jo, mycket basen i botten var det då (också), men det var inte ljudkvalitet som jag skrev om, utan musikalisk kvalitet. Den breda, fina musikaliska kvaliteten med en god dos av experimentell lust inom massor av genrer (med lite mer udda låtar som även ofta tog sig in på topplistorna) höll i sig fram till ett eller två år in på 80-talet för att sedan totalt kollapsa inför synth-vågen. Det är förstås inget fel på instrumenten som rätt använda kan tillföra en extra dimension, men när allt handlade om det senaste modeljudet på t.ex. EMU Emulator, Synclavier I, Yamaha DX-7 eller LinnDrum blev det ganska fattigt musikaliskt.
Tyvärr är det 10 gånger värre idag - mer ljud, mindre musik och framförallt nästan inga musiker. Dagens datorproducerade topplistemusik är svältfödd på skickliga musiker och riktiga vokalarrangemang. Det är frapperande hur t.ex. en skicklig basist under discoeran kunde förvandla en i grunden oerhört repetitiv och enkel låt till ett synkoperat och varierat mästerverk eller hur rockgitarristerna gjorde klassiker av treackordslåtar.
Aha! då håller jag med till 100%. När det gäller din slutkläm håller jag med till 130%, ungefär.

P.S. Beträffande texterna, aka "lyriken", saknar jag ett "oändlighetstecken" på mitt tangentbord. Jag finner dem för det mesta outståbart "pubertala". Och det "står jag för"!