Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag gjorde detta för några år sedan och dokumenterade i min medlemstråd.
Se och lyssna här: viewtopic.php?p=1482091#p1482091
PS. Några... det var tydligen 8 år sedan!
Thomas_A skrev:PerStromgren skrev:Jag gjorde detta för några år sedan och dokumenterade i min medlemstråd.
Hm ja, fast inspelningen gjordes inte "binauralt". Tanken som jag avser är att spela in binauralt och sedan avlyssna i binauralt kompenserade hörlurar.
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:PerStromgren skrev:Jag gjorde detta för några år sedan och dokumenterade i min medlemstråd.
Hm ja, fast inspelningen gjordes inte "binauralt". Tanken som jag avser är att spela in binauralt och sedan avlyssna i binauralt kompenserade hörlurar.
Nej, det är ju sant. Men, som jag skrev i inlägget, man får ta det som ett litet galet experiment, bara.
Thomas_A skrev:Hur låter det hos er? Vore lite intressant med en tråd där vi kan lära oss hur man bör "spela in" och göra en EQ för att efterlikna verkligheten så långt det går.
goat76 skrev:Thomas_A skrev:Hur låter det hos er? Vore lite intressant med en tråd där vi kan lära oss hur man bör "spela in" och göra en EQ för att efterlikna verkligheten så långt det går.
Som vanligt så är det tydligt att mikrofoner placerade på samma avstånd som ett normalt lyssningsavstånd tar upp allt ljud som anländer utan hänsyn till vad som är direktljud eller rumsljud, den avvägningen vårat hörselsinne gör där direktljudet prioriteras och reflekterande ljud till relativt stor del sållas bort finns inte längre.
Rikningsbedömning tror jag är den mest avgörande faktorn här. När vi lyssnar på en mikrofonupptagning likt den du gjort så hör vi nu allt ljud från dessa två upptagningspunkter (mikrofonernas placering), och oavsett om de var direktljud eller reflekterat ljud så upplevs de nu som "ett" ljud både riktningsmässigt och tidsmässigt, de ljudmässiga ledtrådarna (riktning och tid) som vårat hörselsinne annars hade sållat ut/särat på har nu gått förlorade.
Om en inspelning ska bli mer representativ för hur ljudet upplevs från lyssningsplats med den egna hörseln så behöver du mikrofoner som har ett mer riktat upptagningsmönster än dina rundtagande OM1, och dessa behöver placeras betydligt närmare högtalarna för att uppnå en balans mellan direktljud och reflekterat ljud som mer överenstämmer med den "sållade" ljudbalans vårat hörselsinne har förmåga till.
Det här sättet att spela in på löser dock inte grundproblematiken med att efterlikna våran hörsels förmåga, det är mer ett sätt att kringgå/dölja de tillkortakommanden mikrofoner har.
Hur det ligger till med binaurala inspelningar vet jag inte, kommer de verkligen hela vägen för att på ett fullt övertygande sätt balansera/sålla ljuden så som vårat hörselsinne gör? Jag är tveksam.
STDI skrev:Kan vi få be om ett foto på dig under inspelningen?
Thomas_A skrev:STDI skrev:Kan vi få be om ett foto på dig under inspelningen?
Har funderat på saken men jag ser ju inte riktigt frisk ut med ett par "pinnar" vid öronen, silvertejp i ansiktet och med fixerad stadig blick framåt
Har funderat på saken men jag ser ju inte riktigt frisk ut med ett par "pinnar" vid öronen, silvertejp i ansiktet och med fixerad stadig blick framåt
Thomas_A skrev:Ingen annan som är sugen på att tejpa upp sina mikrofoner vid öronen?
dewpo skrev:Thomas_A skrev:Ingen annan som är sugen på att tejpa upp sina mikrofoner vid öronen?
Nej, men hade ekonomin tillåtit hade jag slagit till på ett sånt här =>
https://3diosound.com/products/free-space-pro-binaural-microphone
[ Bild ]
jansch skrev:dewpo skrev:Thomas_A skrev:Ingen annan som är sugen på att tejpa upp sina mikrofoner vid öronen?
[ Bild ]
Det blir nog inte korrekt att kolla sin huskurva med hjälp av en HATS, inte heller att tejpa mikrofoner vid öronen och mäta.
Det är ljudfältet i rummet som skall vara korrekt vid lyssningsposition och vid mätning skall inte "störande" inslag såsom en människokropp, ytteröra, mikrofonstativ ,ett finnas. Däremot bör alla möbler, mattor, mm vara på sin plats.
Människokroppen har vi ju med oss och de frekvensavvikelser etc som sker p g a denna påverkar ju även vid lyssning "live".
Det är en helt annan sak att spela in binauralt för att sedan spela upp ljudet på traditionellt sätt.
Alltså, huskurvan bör därför kontrolleras i det diffusfält som finns vid lyssningsplats utan "människokropp".
När vi sedan sätter oss ner och lyssnar på musik påverkar "allt", alltifrån ylletröjan och hårsvall till huvudets läge, öppen eller stängd mun, osv. Dock detta är helt naturligt och vi reagerar inte för det, precis som vid "livelyssning". Vi kompenserar för detta mentalt och det låter lika om sitter bakåtlutade i fåtöljen, rakt på en pinnstol eller lite snett med huvudet. Osv.
Detta är min åsikt..... vad tycker ni?
Ps Människokroppen påverkar tonkurvan rejält, framförallt i området 150 -300Hz när vi står upp, hur mycket det påverkar när vi sitter vet jag inte...Ds
jansch skrev:dewpo skrev:Thomas_A skrev:Ingen annan som är sugen på att tejpa upp sina mikrofoner vid öronen?
[ Bild ]
Det blir nog inte korrekt att kolla sin huskurva med hjälp av en HATS, inte heller att tejpa mikrofoner vid öronen och mäta.
Det är ljudfältet i rummet som skall vara korrekt vid lyssningsposition och vid mätning skall inte "störande" inslag såsom en människokropp, ytteröra, mikrofonstativ ,ett finnas. Däremot bör alla möbler, mattor, mm vara på sin plats.
Människokroppen har vi ju med oss och de frekvensavvikelser etc som sker p g a denna påverkar ju även vid lyssning "live".
Det är en helt annan sak att spela in binauralt för att sedan spela upp ljudet på traditionellt sätt.
Alltså, huskurvan bör därför kontrolleras i det diffusfält som finns vid lyssningsplats utan "människokropp".
När vi sedan sätter oss ner och lyssnar på musik påverkar "allt", alltifrån ylletröjan och hårsvall till huvudets läge, öppen eller stängd mun, osv. Dock detta är helt naturligt och vi reagerar inte för det, precis som vid "livelyssning". Vi kompenserar för detta mentalt och det låter lika om sitter bakåtlutade i fåtöljen, rakt på en pinnstol eller lite snett med huvudet. Osv.
Ps Människokroppen påverkar tonkurvan rejält, framförallt i området 150 -300Hz när vi står upp, hur mycket det påverkar när vi sitter vet jag inte...Ds
Thomas_A skrev:jansch skrev:dewpo skrev:
[ Bild ]
Fast nu är inte syftet att mäta hur huskurvan ser ut, det finns redan minst en tråd för det redan (därav trådtiteln).
Thomas_A skrev:.........................................................
Hur låter det hos er? Vore lite intressant med en tråd där vi kan lära oss hur man bör "spela in" och göra en EQ för att efterlikna verkligheten så långt det går.
JM skrev:Finns det någon korrelation mellan "huskurva" och hur ljudet upplevs? Om så - hur går det till?
Toole o Olive menar att "huskurvan" sanerar högtalarmarknaden utan koll på högtalarplacering och lyssningsposition relativt okänt rum?
Hur?
JM
jansch skrev:JM skrev:Finns det någon korrelation mellan "huskurva" och hur ljudet upplevs? Om så - hur går det till?
Toole o Olive menar att "huskurvan" sanerar högtalarmarknaden utan koll på högtalarplacering och lyssningsposition relativt okänt rum?
Hur?
JM
Men alla här på forumet utgår ju från sina verkliga lyssningsrum med given högtalarplacering och sin bästa lyssningsplats? De flesta provar ju sig fram till högtalarplacering och lyssningsposition så gott det går med givna begränsningar men undviker säkert också att störa husfriden.
Det finns givetvis stora brister i uppmätta hushuskurvor, främst beroende på komplexiteten att få kontroll över reflexer.
Jag anser dock att med en kombination av att mäta direktljud (gate:ad mätning) och LTAS mätning kan man hitta större brister i tonkurvan som bör åtgärdas.
petersteindl skrev:Det finns ingen mätning, vad det än vara må, som skapar optimalt hörande i ett rum.
Hur kan en mätning skapa hörande? Kan en mätning i så fall även skapa seende?
Mvh
Peter
JM skrev:jansch skrev:JM skrev:Finns det någon korrelation mellan "huskurva" och hur ljudet upplevs? Om så - hur går det till?
Hur?
JM
Men alla här på forumet utgår ju från sina verkliga lyssningsrum med given högtalarplacering och sin bästa lyssningsplats? De flesta provar ju sig fram till högtalarplacering och lyssningsposition så gott det går med givna begränsningar men undviker säkert också att störa husfriden.
Det finns givetvis stora brister i uppmätta hushuskurvor, främst beroende på komplexiteten att få kontroll över reflexer.
Jag anser dock att med en kombination av att mäta direktljud (gate:ad mätning) och LTAS mätning kan man hitta större brister i tonkurvan som bör åtgärdas.
Hur kan LTAS mätning skapa optimalt hörande i ett rum. Forskningsrapporter tack!
JM
Användare som besöker denna kategori: Lennart och 30 gäster