Huskurvor i alla ära - men hur låter det då?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Huskurvor i alla ära - men hur låter det då?

Inläggav Thomas_A » 2021-10-06 23:20

Vill minnas att Johan Lindroos hade en tråd där vi skulle spela in via telefonen hur det lät i våra hem, på ett ungefär. Jag har gjort några undersökningar och försök att spela in 3 relativt välkända stycken från lyssningsposition, medelst två OM1 mikrofoner fasttejpade vid öronen. Idealt skulle jag naturligtvis vilja ha mikrofoner som man stoppar in i öronen, det blir dock nog mitt nästa inköp.

Vad jag märker är att man för att avlyssna sådana inspelningar måste ha hörlurar som är anpassade för det. Det är inte de flesta hörlurar dock. Har man ett par lurar som försöker efterlikna lite hur det låter med högtalare i rum ("Harman curve") så blir det tårta på tårta att spela in från ett rum som har en typisk rumskurva och sedan liknande klanglig kurva i hörluren (för mycket bas, för lite diskant).

Nedan kommer att fall ett hyfsat försök av inspelning av tre klipp där jag har valt att dra ner lite på rumskurvan med EQ till rakare kurva. Långt ifrån perfekt, men har du ett par hörlurar som har rumsanpassning så kan du avlyssna hur det låter på ett ungefär hemma hos mig. (Suset i bakgrunden är två fläktar... annan historia)

https://www.dropbox.com/s/zhmxyl823wyuo ... n.wav?dl=0

Hur låter det hos er? Vore lite intressant med en tråd där vi kan lära oss hur man bör "spela in" och göra en EQ för att efterlikna verkligheten så långt det går.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Maarten

Re: Huskurvor i alla ära - men hur låter det då?

Inläggav Maarten » 2021-10-07 11:39

Kul experiment, lyssnade snabbt via högtalare (har inga bra lurar) och det lät lite bättre än jag trodde utifrån förväntan om "dubbel" eller "trippel rumslighet" men givetvis hörs det extra rummet ganska mycket.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-07 15:55

De låter lite ”metalliska” och lite för framträdande i röstregistret jämfört med hemma. Troligen är min EQ inte optimal. Tänker att det bästa vore att använda filen som den är och göra en EQ som anpassar hörlurens respons till en binaural kompensationskurva. Är det någon som vet om detta är identiskt med en frifältskurva?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-10-07 16:28

Jag gjorde detta för några år sedan och dokumenterade i min medlemstråd.

Se och lyssna här: viewtopic.php?p=1482091#p1482091

PS. Några... det var tydligen 8 år sedan! 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-07 18:53

PerStromgren skrev:Jag gjorde detta för några år sedan och dokumenterade i min medlemstråd.

Hm ja, fast inspelningen gjordes inte "binauralt". Tanken som jag avser är att spela in binauralt och sedan avlyssna i binauralt kompenserade hörlurar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-10-08 09:45

Thomas_A skrev:
PerStromgren skrev:Jag gjorde detta för några år sedan och dokumenterade i min medlemstråd.

Hm ja, fast inspelningen gjordes inte "binauralt". Tanken som jag avser är att spela in binauralt och sedan avlyssna i binauralt kompenserade hörlurar.

Nej, det är ju sant. Men, som jag skrev i inlägget, man får ta det som ett litet galet experiment, bara.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-08 09:52

PerStromgren skrev:
Thomas_A skrev:

Nej, det är ju sant. Men, som jag skrev i inlägget, man får ta det som ett litet galet experiment, bara.

Det är uppskattat. Lyssnade på några av dem och man slås av lite bashöjning som troligen är "falsk" jämfört med IRL, åtminstone med mina hörlurar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-08 10:59

Thomas_A skrev:Hur låter det hos er? Vore lite intressant med en tråd där vi kan lära oss hur man bör "spela in" och göra en EQ för att efterlikna verkligheten så långt det går.

Som vanligt så är det tydligt att mikrofoner placerade på samma avstånd som ett normalt lyssningsavstånd tar upp allt ljud som anländer utan hänsyn till vad som är direktljud eller rumsljud, den avvägningen vårat hörselsinne gör där direktljudet prioriteras och reflekterande ljud till relativt stor del sållas bort finns inte längre.

Rikningsbedömning tror jag är den mest avgörande faktorn här. När vi lyssnar på en mikrofonupptagning likt den du gjort så hör vi nu allt ljud från dessa två upptagningspunkter (mikrofonernas placering), och oavsett om de var direktljud eller reflekterat ljud så upplevs de nu som "ett" ljud både riktningsmässigt och tidsmässigt, de ljudmässiga ledtrådarna (riktning och tid) som vårat hörselsinne annars hade sållat ut/särat på har nu gått förlorade.

Om en inspelning ska bli mer representativ för hur ljudet upplevs från lyssningsplats med den egna hörseln så behöver du mikrofoner som har ett mer riktat upptagningsmönster än dina rundtagande OM1, och dessa behöver placeras betydligt närmare högtalarna för att uppnå en balans mellan direktljud och reflekterat ljud som mer överenstämmer med den "sållade" ljudbalans vårat hörselsinne har förmåga till.

Det här sättet att spela in på löser dock inte grundproblematiken med att efterlikna våran hörsels förmåga, det är mer ett sätt att kringgå/dölja de tillkortakommanden mikrofoner har.

Hur det ligger till med binaurala inspelningar vet jag inte, kommer de verkligen hela vägen för att på ett fullt övertygande sätt balansera/sålla ljuden så som vårat hörselsinne gör? Jag är tveksam. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-08 11:20

goat76 skrev:
Thomas_A skrev:Hur låter det hos er? Vore lite intressant med en tråd där vi kan lära oss hur man bör "spela in" och göra en EQ för att efterlikna verkligheten så långt det går.

Som vanligt så är det tydligt att mikrofoner placerade på samma avstånd som ett normalt lyssningsavstånd tar upp allt ljud som anländer utan hänsyn till vad som är direktljud eller rumsljud, den avvägningen vårat hörselsinne gör där direktljudet prioriteras och reflekterande ljud till relativt stor del sållas bort finns inte längre.

Rikningsbedömning tror jag är den mest avgörande faktorn här. När vi lyssnar på en mikrofonupptagning likt den du gjort så hör vi nu allt ljud från dessa två upptagningspunkter (mikrofonernas placering), och oavsett om de var direktljud eller reflekterat ljud så upplevs de nu som "ett" ljud både riktningsmässigt och tidsmässigt, de ljudmässiga ledtrådarna (riktning och tid) som vårat hörselsinne annars hade sållat ut/särat på har nu gått förlorade.

Om en inspelning ska bli mer representativ för hur ljudet upplevs från lyssningsplats med den egna hörseln så behöver du mikrofoner som har ett mer riktat upptagningsmönster än dina rundtagande OM1, och dessa behöver placeras betydligt närmare högtalarna för att uppnå en balans mellan direktljud och reflekterat ljud som mer överenstämmer med den "sållade" ljudbalans vårat hörselsinne har förmåga till.

Det här sättet att spela in på löser dock inte grundproblematiken med att efterlikna våran hörsels förmåga, det är mer ett sätt att kringgå/dölja de tillkortakommanden mikrofoner har.

Hur det ligger till med binaurala inspelningar vet jag inte, kommer de verkligen hela vägen för att på ett fullt övertygande sätt balansera/sålla ljuden så som vårat hörselsinne gör? Jag är tveksam. :)

Så hur är det nu? Om responsen vid trumhinnan är en replika av det vid lyssningstilfället, vad är den (eller inte) då?

(Det som saknas, och viktig sådan, är möjlighet till huvudrörelse.)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-08 11:53

Jag noterar att det är lite tilt till vänster i min inspelning vilket kan vara lite symmetriproblem med mina tejpade mikrofoner, samt att jag nog råkade ha kvar en viss justering för kanalbalans för pickupresponsen på +1 dB för vänster kanal i receivern. Ska göra om samma inspelning någon dag och försöka vara lite noggrannare.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-10-08 13:08

Kan vi få be om ett foto på dig under inspelningen? :D
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-08 13:20

STDI skrev:Kan vi få be om ett foto på dig under inspelningen? :D

Har funderat på saken men jag ser ju inte riktigt frisk ut med ett par "pinnar" vid öronen, silvertejp i ansiktet och med fixerad stadig blick framåt :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-10-08 16:57

Thomas_A skrev:

Har funderat på saken men jag ser ju inte riktigt frisk ut med ett par "pinnar" vid öronen, silvertejp i ansiktet och med fixerad stadig blick framåt :D

det vill vi ju se. och göra memes på. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-10-08 17:08

Thomas_A skrev:

pics.png
pics.png (18.62 KiB) Visad 2678 gånger

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2021-10-09 00:17

Thomas_A skrev:

Kom igen nu Thomas, inte fega ur . . . typ ! :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-09 00:43

Ha, ja det blir en annan dag/kväll i så fall. Vi får se om jag kan kamma upp mig. :D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-09 23:38

Jag gjorde en liten noggrannare EQ baserat på min rumsrespons som jag nyligen mätt och fick enligt min åsikt en närmare representation av hur det låter hemma (fortsatt genom mina moddade DT-150 hörlurar), framförallt rösterna blev naturligare och inte lika metalliska. EQn drar ner basen under 80 Hz med 4-5 dB, samt ger en gradvis ökning från 1 kHz till max 4 dB vid 10 kHz, samt ytterligare ökning 10-20 kHz.

Rumsresponsen:

Bild

Och filen:
https://www.dropbox.com/s/mkcgad20h3ky2 ... Q.wav?dl=0

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-09 23:59

Ingen annan som är sugen på att tejpa upp sina mikrofoner vid öronen? :D

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-10-10 11:42

Thomas_A skrev:Ingen annan som är sugen på att tejpa upp sina mikrofoner vid öronen? :D

Nej, men hade ekonomin tillåtit hade jag slagit till på ett sånt här =>
https://3diosound.com/products/free-space-pro-binaural-microphone
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

jansch

Inläggav jansch » 2021-10-10 13:38

dewpo skrev:
Thomas_A skrev:Ingen annan som är sugen på att tejpa upp sina mikrofoner vid öronen? :D

[ Bild ]

Det blir nog inte korrekt att kolla sin huskurva med hjälp av en HATS, inte heller att tejpa mikrofoner vid öronen och mäta.

Det är ljudfältet i rummet som skall vara korrekt vid lyssningsposition och vid mätning skall inte "störande" inslag såsom en människokropp, ytteröra, mikrofonstativ ,ett finnas. Däremot bör alla möbler, mattor, mm vara på sin plats.

Människokroppen har vi ju med oss och de frekvensavvikelser etc som sker p g a denna påverkar ju även vid lyssning "live".
Det är en helt annan sak att spela in binauralt för att sedan spela upp ljudet på traditionellt sätt.

Alltså, huskurvan bör därför kontrolleras i det diffusfält som finns vid lyssningsplats utan "människokropp".
När vi sedan sätter oss ner och lyssnar på musik påverkar "allt", alltifrån ylletröjan och hårsvall till huvudets läge, öppen eller stängd mun, osv. Dock detta är helt naturligt och vi reagerar inte för det, precis som vid "livelyssning". Vi kompenserar för detta mentalt och det låter lika om sitter bakåtlutade i fåtöljen, rakt på en pinnstol eller lite snett med huvudet. Osv.

Detta är min åsikt..... vad tycker ni?

Ps Människokroppen påverkar tonkurvan rejält, framförallt i området 150 -300Hz när vi står upp, hur mycket det påverkar när vi sitter vet jag inte...Ds

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-10-10 16:04

jansch skrev:
dewpo skrev:

[ Bild ]

Det blir nog inte korrekt att kolla sin huskurva med hjälp av en HATS, inte heller att tejpa mikrofoner vid öronen och mäta.

Det är ljudfältet i rummet som skall vara korrekt vid lyssningsposition och vid mätning skall inte "störande" inslag såsom en människokropp, ytteröra, mikrofonstativ ,ett finnas. Däremot bör alla möbler, mattor, mm vara på sin plats.

Människokroppen har vi ju med oss och de frekvensavvikelser etc som sker p g a denna påverkar ju även vid lyssning "live".
Det är en helt annan sak att spela in binauralt för att sedan spela upp ljudet på traditionellt sätt.

Alltså, huskurvan bör därför kontrolleras i det diffusfält som finns vid lyssningsplats utan "människokropp".
När vi sedan sätter oss ner och lyssnar på musik påverkar "allt", alltifrån ylletröjan och hårsvall till huvudets läge, öppen eller stängd mun, osv. Dock detta är helt naturligt och vi reagerar inte för det, precis som vid "livelyssning". Vi kompenserar för detta mentalt och det låter lika om sitter bakåtlutade i fåtöljen, rakt på en pinnstol eller lite snett med huvudet. Osv.

Ps Människokroppen påverkar tonkurvan rejält, framförallt i området 150 -300Hz när vi står upp, hur mycket det påverkar när vi sitter vet jag inte...Ds

Detta är i princip även min åsikt.
Så, + 1 på ditt inlägg.

Sedan har jag även vissa tillägg jag tänkt göra i ett inlägg i Steindl-tråden. Det blir i så fall med bilder och kanske med animeringar.

Jag delar upp ljudet i direktljudfält och diffusljudfält.

Sedan kan man definiera House curve som den frekvensgång som motsvarar diffusljudfältet på lyssnarplats.

Men en House curve skulle i princip även kunna inkludera direktljudfältet på lyssnarplats och i så fall blir det en vägd kurva som var och en ställer in efter tycke och smak.

Inte minst kan man även inkludera inversen på inspelningens ”tonkurva”/frekvensspektrum beroende på vilken musikgenre man spelar mest och vilka skivor som man spelar mest som representerar denna musikgenre.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-10 19:50

jansch skrev:
dewpo skrev:

[ Bild ]

Fast nu är inte syftet att mäta hur huskurvan ser ut, det finns redan minst en tråd för det redan (därav trådtiteln).

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-10 20:02

Thomas_A skrev:
jansch skrev:
dewpo skrev:
[ Bild ]

Fast nu är inte syftet att mäta hur huskurvan ser ut, det finns redan minst en tråd för det redan (därav trådtiteln).

Precis, herrarna verkar ha missförstått trådens syfte. :)

JM

Inläggav JM » 2021-10-10 20:40

Finns det någon korrelation mellan "huskurva" och hur ljudet upplevs? Om så - hur går det till?

Toole o Olive menar att "huskurvan" sanerar högtalarmarknaden utan koll på högtalarplacering och lyssningsposition relativt okänt rum?
Hur?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

jansch

Inläggav jansch » 2021-10-10 21:47

Thomas_A skrev:.........................................................
Hur låter det hos er? Vore lite intressant med en tråd där vi kan lära oss hur man bör "spela in" och göra en EQ för att efterlikna verkligheten så långt det går.

Thomas A,
Jag kanske har missuppfattat ovanstående.... menar du inspelning av musik i ett lyssningsrum?

Mitt inlägg kanske blev off topic och fokuserade på "huskurvor i all ära".
Jag menade bara att huskurvor skall mätas utan inblandning av människokropp eller surrogat för denna.
Senast redigerad av jansch 2021-10-10 22:09, redigerad totalt 2 gånger.

jansch

Inläggav jansch » 2021-10-10 22:05

JM skrev:Finns det någon korrelation mellan "huskurva" och hur ljudet upplevs? Om så - hur går det till?

Toole o Olive menar att "huskurvan" sanerar högtalarmarknaden utan koll på högtalarplacering och lyssningsposition relativt okänt rum?
Hur?

JM

Men alla här på forumet utgår ju från sina verkliga lyssningsrum med given högtalarplacering och sin bästa lyssningsplats? De flesta provar ju sig fram till högtalarplacering och lyssningsposition så gott det går med givna begränsningar men undviker säkert också att störa husfriden.

Det finns givetvis stora brister i uppmätta hushuskurvor, främst beroende på komplexiteten att få kontroll över reflexer.
Jag anser dock att med en kombination av att mäta direktljud (gate:ad mätning) och LTAS mätning kan man hitta större brister i tonkurvan som bör åtgärdas.

JM

Inläggav JM » 2021-10-10 22:33

jansch skrev:
JM skrev:Finns det någon korrelation mellan "huskurva" och hur ljudet upplevs? Om så - hur går det till?

Hur?

JM

Men alla här på forumet utgår ju från sina verkliga lyssningsrum med given högtalarplacering och sin bästa lyssningsplats? De flesta provar ju sig fram till högtalarplacering och lyssningsposition så gott det går med givna begränsningar men undviker säkert också att störa husfriden.

Det finns givetvis stora brister i uppmätta hushuskurvor, främst beroende på komplexiteten att få kontroll över reflexer.
Jag anser dock att med en kombination av att mäta direktljud (gate:ad mätning) och LTAS mätning kan man hitta större brister i tonkurvan som bör åtgärdas.

Hur kan LTAS mätning skapa optimalt hörande i ett rum. Forskningsrapporter tack!

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-10-10 23:14

Det finns ingen mätning, vad det än vara må, som skapar optimalt hörande i ett rum.

Hur kan en mätning skapa hörande? Kan en mätning i så fall även skapa seende?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2021-10-10 23:33

petersteindl skrev:Det finns ingen mätning, vad det än vara må, som skapar optimalt hörande i ett rum.

Hur kan en mätning skapa hörande? Kan en mätning i så fall även skapa seende?

Mvh
Peter

En eller snarare flera mätningar i lyssningspositionen kan indikera om ett rum kan ge optimalt hörande med givna högtalarpositioner. Har svårt att se hur LTAS mätningar kan tillföra relevant info..
Misstänker starkt att äggen låter bättre än "huskurvan".
Har du stor-ljudupplevelse eller smurf-ljudupplevelse med äggen?

JM

jansch

Inläggav jansch » 2021-10-11 00:11

JM skrev:
jansch skrev:

Hur?

JM

Hur kan LTAS mätning skapa optimalt hörande i ett rum. Forskningsrapporter tack!

JM

JM,
Jag skrev ju ".....det finns givetvis stora brister...." och ".... och hitta större brister...".
Dessutom handlar ju inte inspelat ljud som återges i stereofoni om "optimalt hörande i ett rum"!

Vad jag skrev var att gate:ing och LTAS kompletterar varann, d v s ger en bättre bild än bara gate:ing hur stora brister den än har.

Man har ju val i livet. T.ex:
- jag vill skapa "optimalt hörande i ett rum". Det går inte, alltså lägger jag mig ner å dör. eller...
- jag gör så gott jag kan för att få en bra stereoåtergivning med den teknik och mätteknik som finns och jag har råd med. eller....
- jag lyssnar och rattar på mina burkar och flyttar runt högtalare och lyssningsfåtölj tills det låter ok. eller...
- Jag skiter i LTAS då alla säger att det inte går att tolka konstruktivt - jag springer istället runt med 15st rockwoolskivor i rummet och tar ett rejält glas whisky när jag blir trött. Sedär, nu låter det bättre! En whisky till och rummet verkar vara optimalt utan rockwool.

Forskningsrapporter kanske man kan använda som diffusorer?

För att förstå LTAS krävs inga forskningsrapporter, inte heller gate:ingteknik eller annan traditionell teknik.
Det gäller bara att veta vad LTAS kan tillföra och dess naturliga brister.
Men, om du tycker att LTAS är vilseledande eller inte tillför något så är det ok för mej.....

Nästa

Återgå till Generellt om hifi