Johan_Lindroos skrev:mrexxet skrev:RJohan skrev:Piratnålar var alltså sådana som tillverkades för att ersätta original dito, passande till en original pickup, men billigare och sämre. På 70-talet gjorde HiFi och Musik ett test av sådana, inklusive foton tagna med mikroskop. De var förskräckliga! Jag hade själv en piratnål till en Shure-pickup, det fnasslade och brusade i ena kanalen, sannolikt p.g.a. en dålig slipning.
Vad jag menar med länken till Audio Technica är att jag rekommenderar att du köper en helt ny (det var inget fel på Pickering, men de tillverkas nog inte längre), alltså hela pickupen. Så vet du att du har en frisk och sjysst modell.
Och, jodå, piratnålar såldes hos 'renomerade' handlare, kunde finnas ett helt ställ med sådana som passade till allsköns modeller. Varför skulle just biblioteket ha köpt originalnålar när det fanns billiga pirat?
Har du en bild på nålen?
Låter som du inte gillar vintage speciellt mycket 

 nu har jag ju mätt upp P U:n och den är hel så vad kan vara trasigt/slitet annars? har sett på en del andra forum så hyllas den här P U:n ganska bra, och den säljs beggad för ca: 1500-2000:-
Här är några bilder, men noll fotokunskaper och kass kamera är ingen bra kombo 

MVH.
 
Man ser enkelt att det är inte någon lyxnål du fått tag på. Har du tur är den av diamant men den kan också vara av aluminiumoxid som slits mycket fortare. Vidare ser man att själva nålen är inte s k naken utan den är infattad i en metallbit. (= billigt) Det väger mer också. Nålen har ingen avancerad slipning utan ser ut som en kon (sfärisk). Nålarm ser ut att vara av aluminium, det måste inte vara skräp men det är typ stanard på billiga nålarmar. 
Det som kostar mycket hos enn MM-pickup är nålen, inte pickuphuset. 
Din andra Audio Technicapickup kan vara bättre. I alla fall skulle jag själv ta den om jag var tvungen att spela skivor med någon av dina två. Viktigaste är att den inte repar sönder skivan när man spelar. 
Ledsen att behöva skriva det, men det är inte något speciellt vare sig bra eller unikt då fått tag på. 
Bra bilder förresten!  

  Man ser rätt bra vad det föreställer.
 
Det var en rejäl sågning av det mesta, men jag har svårt att tro att en seriös HiFi-butik skulle sälja på en kund en sk saphire-nål som brukar sitta på s k resegrammofoner, och dessutom vara skadliga för vinyl, ingen vidare affärsidé i min bok, dom har ändå funnits sedan -68.
Och så vitt jag vet så är saphiren lätt genomskinlig och något rödfärgad (och jag tror inte dom gjordes som bonded)
den ser ju inte ut så här direkt. Se bild.
Du skriver aluminium-cantilever är ofta skräp, typ då en AT VM760SLC som har det.
På t ex en Nagaoka MP-500 så kostar ju nålen lite över 5K och P U:n ungefär lika mycket, så där är det 50/50.
Så en XSV3000 är så gott som skräp då, konstigt att dom säljs för som jag skrev tidigare ca: 1,5-2K och även rejält hyllade på många Forum.( Frågan om vad som slits på en P U är fortfarande obesvarad)
Du skriver även att du inte under tvång skulle vilja att en A T-95E P U/nål skulle få komma i närheten av dina värdefulla skivor låter lite (ursäkta) snobberi, och jag skulle även tro att vi ligger i var sin ände av budgetskalan.
Skulle tro att man kan förstöra en vinyl även om man har det bästa pengar kan köpa om det är helt felkalibrerat.
MVH. Har jag fel någonstans är det helt okej att påpeka och rätta detta och jag uppskattar att folk svarar.