Operativsystem till hallonpaj

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Possible worlds

Operativsystem till hallonpaj

Inläggav Possible worlds » 2021-10-11 20:29

Hej!

Funderar på att köpa en hallonpaj från Allo. Undrar vad det är för skillnad på de olika operativsystemen. Har någon här på forumet erfarenheter av hallonpaj och tips på operativsystem?

Användarvisningsbild
peterh

Re: Operativsystem till hallonpaj

Inläggav peterh » 2021-10-11 21:10

Possible worlds skrev:Hej!

Funderar på att köpa en hallonpaj från Allo. Undrar vad det är för skillnad på de olika operativsystemen. Har någon här på forumet erfarenheter av hallonpaj och tips på operativsystem?

Om du menar en raspberry pie hardware så funkar många linux och freebsd OS på dem.
Valet görs nog snarare på vilka resurser och bekanta man har som kan vägleda.

Och javisst, de fungerar. De fungerar bra och visar att open source fungerar !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-10-12 01:58

Är det inte så att man använder olika distributioner beroende på vad man ska göra med datorn? Som mediadator kör man ett för detta anpassat operativ, som NAS ett annat. Det är ju enklare att använda ett anpassat operativ även om de i grunden är desamma (Linux tex, fast det lär gå köra Win10 har jag läst). För den duktige är det väl inte ngt bekymmer att lägga till de moduler som krävs för en given applikation men för oss andra kan det vara skönt med ett paket anpassat för användningsområdet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-10-12 07:25

Bill50x skrev:Är det inte så att man använder olika distributioner beroende på vad man ska göra med datorn? Som mediadator kör man ett för detta anpassat operativ, som NAS ett annat. Det är ju enklare att använda ett anpassat operativ även om de i grunden är desamma (Linux tex, fast det lär gå köra Win10 har jag läst). För den duktige är det väl inte ngt bekymmer att lägga till de moduler som krävs för en given applikation men för oss andra kan det vara skönt med ett paket anpassat för användningsområdet.

/ B

Helt rätt. Fast ännu viktigare är att välja en dist som har lokal support ( vänner etc)
På detta viset slipper man att vara helt ensam att lösa alla problem. Har man inte lokal support bör man
ta en distro som kan användas direkt utan att behöva ändras. Det kan påverka hur mycket hårdvara man behöver.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2021-10-12 08:04

Jag använder ropieee då jag även använder Roon. Använder man inte Roon kan det ändå vara intressant, men då väljer man att installera RopieeeXL: Then RoPieeeXL might be for you: next to Roon you can use DLNA, Airplay® and Spotify® technology to stream audio. https://ropieee.org/ https://ropieee.org/xl/
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2021-10-12 08:20

Jag har Volumio på min då den funkar som musikspelare. Dock kan den vara seg att leta efter musiken på hårddisken (även ssd) ibland och den fastnar i ett par minuter för att sedan fungera ua.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-10-12 08:20

Bygg dig en Squeezebox eller två.

https://www.picoreplayer.org/

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-10-12 08:30

Och jag bytte från Volumio till https://moodeaudio.org/ som har integrerat CamillaDSP för ekvalisering. Frågan är vad du behöver för finesser.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-10-13 17:44

DietPi här :D Går att använda till det mesta och är smidigt att konfigurera via SSH :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2021-10-13 17:57

Jag använder Ropiee som en klient/ endpoint till Roon. Körde Volumio till en början men dels var gränssnittet mycket bättre i Roon och pajen laggade då man kopplade 2Gig Hårddisk direkt till pajen.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2021-10-19 00:37

Bill50x skrev:Är det inte så att man använder olika distributioner beroende på vad man ska göra med datorn? Som mediadator kör man ett för detta anpassat operativ, som NAS ett annat. Det är ju enklare att använda ett anpassat operativ även om de i grunden är desamma (Linux tex, fast det lär gå köra Win10 har jag läst). För den duktige är det väl inte ngt bekymmer att lägga till de moduler som krävs för en given applikation men för oss andra kan det vara skönt med ett paket anpassat för användningsområdet.

/ B

Så kan man definitivt resonera.

Å andra sidan kan man också vilja använda en Pi till många olika saker samtidigt, och då är det bättre att ha ett "generellt" OS, där inte mystiska inställningar specifika för distributionen förstör saker och ting.

Å tredje sidan är vissa saker svåra att åstadkomma utan specifika distributioner: jag använder Raspbian (numera Raspberry OS väl) på alla pajer, och försökte göra en kioskinstallation på en helt vanlig Raspbian efter alla tillgängliga, uppdaterade instruktioner. Flera timmar lades på detta utan att lyckas, diverse problem uppstod oavsett guide. Till slut testade jag (och köpte sedermera) en dist specialinriktad på kioskinstallationer, och den fungerade direkt...

Återgå till Köpråd