I-or skrev:sprudel skrev:I-or skrev:Eller så är det förstås så att ljudvanan sitter djupare än du tror. Man bör vara försiktig med att förkasta resultaten av etablerad vetenskap.
Ta nu detta rätt Ior, för jag uppskattar verkligen dina inlägg. De ger perspektiv.
Menar du att han hör ”fel”?
Nej, men det är väl känt att när en lyssnare har vant sig vid en viss klang, så kommer han också att under en lång tid att hålla denna som en intern referens. Jag minns väl en gammal uppställning som via en tydlig rumsresonans gav en extra skjuts runt 30-35 Hz (tillräckligt lågt för att inte exciteras tydligt hela tiden), vilket gav en härlig tyngd till vissa inspelningar. Även om jag förstod att tyngden inte var korrekt, blev det sedan ganska tråkigt att höra dessa inspelningar utan det bidraget. För övrigt är det förstås avgörande att man inte bara ekvaliserar bort topparna i basen, utan ser till att hålla medelnivån där den ska vara (vilket i praktiken leder till att man får acceptera mindre toppar för att balansera dalarna).
Det framgår ovan att goat76 har en basnivå i lyssningspositionen som ligger 10-15 dB över medelnivån i mellanregistret, vilket betyder att han uppskattar bas.
Kanske är det så som du säger att jag gillar lite mer bas, men det kan också vara så att många studios har liknande basförstärkningar från deras kontrollrum vilket gör att många mixar utan denna basförhöjning låter onaturligt tunna.
Det var från Marteens sammanställning av våra rumskurvor ganska tydligt att många av oss föredrar en bashöjning, men samtidigt tror jag att de flesta av oss ändå föredrar ett balanserat ljud mellan registren, så därför tror jag snarare det mer handlar om att många inspelningar är onaturligt tunna utan den basförstärkning som både normala lyssningsrum har vilket säkert även gäller många musikstudios.
Jag kan tänka mig att det är relativt vanligt att musikstudios siktar på att köpa in studiomonitors som mäter hyfsat rakt, men frågan är om det är lika vanligt att de verkligen mäter hur deras rumskurva ser ut.
Själv är jag inget bas-freak, jag eftersträvar ett balanserat ljud och referensen är alla de ljud jag utsätts för vardagligen, det är därför ganska enkelt att konstatera när genomsnittet av all den musiken jag lyssnar på antingen låter för bastungt eller för basfattigt. Det tror jag faktiskt de allra flesta av oss kan avgöra med alla de referenser av naturliga ljud vi har ”utsatts” för genom hela livet, vi kan relativt snabbt avgöra om en inspelning låter onaturligt tunn eller tjock i klangen.