Vad har du för "House Curve"?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2021-10-12 12:42

Belker skrev:Känns bättre med ERB, va? :D
Get det tid nu. Det luriga med eq är att utan eq vanligtvis låter starkare vid en snabb A/B och det föredrar man ju generellt. Svårt att nivåanpassa olika eq-inställningar. Vad ska man gå efter? Medelnivå? 1000Hz? Kaffesump?

Boooring!!! Är mitt utlåtande efter 5 dagars lyssning med de nya EQ-inställningarna. :D
Musiken låter plattare, mindre dynamisk och mindre engagerande och knappast mer korrekt, lusten att lyssna på musik har minskat rejält.

Min teori är att direktljudet även relativt långt ner i basområdet är klart viktigare än vad vissa experter försöker göra gällande, de djupaste basfrekvenserna må vara svåra att riktningsbestämma men när man med EQ justerar basområdet efter rumskurvan så påverkas direktljudskurvan i alldeles för stor grad, och detta hörs och saknas på lyssningsplats.
Basproblemen bör i den mån det går korrigeras med akustikåtgärder och därefter finjusteras så minimalt som möjligt med EQ.

På vilket avstånd tycker ni jag ska mäta mina ATC SCM40 för att få en relativt representativ mätning för direktljudskurvan?
Det jag vill se är om det kan behövas någon korrigering för direktljudet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-12 13:14

Eller så är det förstås så att ljudvanan sitter djupare än du tror. Man bör vara försiktig med att förkasta resultaten av etablerad vetenskap.
Senast redigerad av I-or 2021-10-12 13:15, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM

Inläggav JM » 2021-10-12 13:14

goat76 skrev:
Belker skrev:Känns bättre med ERB, va? :D
Get det tid nu. Det luriga med eq är att utan eq vanligtvis låter starkare vid en snabb A/B och det föredrar man ju generellt. Svårt att nivåanpassa olika eq-inställningar. Vad ska man gå efter? Medelnivå? 1000Hz? Kaffesump?

Boooring!!! Är mitt utlåtande efter 5 dagars lyssning med de nya EQ-inställningarna. :D
Musiken låter plattare, mindre dynamisk och mindre engagerande och knappast mer korrekt, lusten att lyssna på musik har minskat rejält.

Klart det låter apa.
Tools huskurva fungerar bara i Harmans lyssningsrum.
Kurvan beaktar inte de mest basala variablerna i hörandet algoritm.
Noll koll på särskiljandet av reflexer och direktljud. Reflexernas ankomsttid, ankomstvinklar, relativ intensitet jfr med direktljudet eller relativ frekvenskurva beaktas ej.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-12 13:20

Naturligtvis bör man vara försiktig med att ekvalisera alltför högt upp i frekvens utgående ifrån s.k. LTAS-resultat, d.v.s. ett långt tidsfönster. Det finns ett ganska omfattande övergångsområde mellan kanske 200 Hz och 500 Hz som varierar från uppställning till uppställning. För högre frekvenser bör man endast ekvalisera direktljudet.

Jag gissar dock att goat76 mest saknar sina bastoppar.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-10-12 15:34

Med akustikingrepp och flytt av högtalarna försökte jag minska dalen vid 190 Hz samt höja nivån vid 100-150 Hz och kring 60 Hz. Det gick fint men jag fick några toppar och dalar på köpet. :)
Bilagor
21-10-12 Före och efter akustikingrepp och högtalarflytt.png
21-10-12 Före och efter akustikingrepp och högtalarflytt.png (47.95 KiB) Visad 5557 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-10-12 19:17

Ja du Zappa, hur man än vänder sig..... :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-10-12 19:21

sprudel skrev:Ja du Zappa, hur man än vänder sig..... :)

Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet. :D

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-12 19:59

Zappa skrev:Med akustikingrepp och flytt av högtalarna försökte jag minska dalen vid 190 Hz samt höja nivån vid 100-150 Hz och kring 60 Hz. Det gick fint men jag fick några toppar och dalar på köpet. :)

Är det den väggnära placeringen av Ino-högtalare som är orsaken till svackan mellan 100 och 300 Hz, hur din kurva ser ut med Psychoacoustic smoothing?

Själv har jag inte någon påtaglig svacka i det frekvensområdet, mina högtalare står ganska långt ut i rummet med baffeln 105 cm från högtalarväggen.

Oct 12 ATC Average Psychoacoustic.jpg
Oct 12 ATC Average Psychoacoustic.jpg (303.15 KiB) Visad 5488 gånger

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-10-12 23:18

goat76 skrev:Är det den väggnära placeringen av Ino-högtalare som är orsaken till svackan mellan 100 och 300 Hz, hur din kurva ser ut med Psychoacoustic smoothing?

Själv har jag inte någon påtaglig svacka i det frekvensområdet, mina högtalare står ganska långt ut i rummet med baffeln 105 cm från högtalarväggen.

Högtalarväggen ger i regel dalar, med högtalarna närmare väggen hamnar ju dalen högre upp i frekvens och blir därmed lättare att kontrollera med dämpmaterial samt att du får ökad verkningsgrad i basen. Mina pi60 står med relativt stort avstånd till högtalarväggen, 60 respektive 90 cm. Jag har provat med kortare avstånd men då får jag en rejält fläskig bas och dalen kring 200 Hz djupnar. Enligt 343/(4 x väggavstånd) bör jag ha dalar vid 95 och 142 Hz pga högtalarväggen. Utan utjämning syns bland annat en djupare dal vid 92 Hz och en smärre vid 145 Hz. Även andra väggar bidrar såklart med dalar (och toppar). Eftersom mitt rum är litet tenderar skillnaderna mellan de olika avstånden till väggarna att bli små. Jag har dock försökt att placera både högtalare och lyssningsposition någorlunda asymmetriskt. Dalen vid 82 Hz och det mycket jämna förloppet mellan 25-50 Hz gör att basmoduler känns lockande. :)

Jag ser att du har en dal vid 250 Hz, den ser ut att vara ungefär lika djup som min nuvarande vid 195 Hz. Här finns några mätningar av ATC SCM40: http://www.avmentor.net/reviews/2014/atc_scm40_2.shtml. Resultatet med psykoakustisk utjämning ser du i bilderna nedan, skillnaden mot 1/6 oktavs utjämning spåras huvudsakligen i nedre mellanregistret och i basen.

21-10-12 Före och efter akustikingrepp och högtalarflytt psyk.png
21-10-12 Före och efter akustikingrepp och högtalarflytt psyk.png (36.26 KiB) Visad 5443 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-13 08:14

Zappa skrev:Jag ser att du har en dal vid 250 Hz, den ser ut att vara ungefär lika djup som min nuvarande vid 195 Hz. Här finns några mätningar av ATC SCM40: http://www.avmentor.net/reviews/2014/atc_scm40_2.shtml. Resultatet med psykoakustisk utjämning ser du i bilderna nedan, skillnaden mot 1/6 oktavs utjämning spåras huvudsakligen i nedre mellanregistret och i basen.

Den typen av mindre dippar är inget jag lägger något fokus på, jag tittar mer på helheten där jag gillar att min kurva i stort har en nedåtlutande trend mot det högre registret, likt de rumskurvor Toole och hans medarbetare kommit fram till är önskvärt. De små dalarna eller topparna kan man säkert hitta akustiska lösningar för, eller bara låta dem vara då det inte troligtvis inte gör någon jättestor ljudlig skillnad.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-10-13 08:32

I-or skrev:Eller så är det förstås så att ljudvanan sitter djupare än du tror. Man bör vara försiktig med att förkasta resultaten av etablerad vetenskap.

Ta nu detta rätt Ior, för jag uppskattar verkligen dina inlägg. De ger perspektiv.
Menar du att han hör ”fel”?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-10-13 08:49

Zappa skrev:Jag ser att du har en dal vid 250 Hz, den ser ut att vara ungefär lika djup som min nuvarande vid 195 Hz. Här finns några mätningar av ATC SCM40: http://www.avmentor.net/reviews/2014/atc_scm40_2.shtml. Resultatet med psykoakustisk utjämning ser du i bilderna nedan, skillnaden mot 1/6 oktavs utjämning spåras huvudsakligen i nedre mellanregistret och i basen.

goat76 skrev:Den typen av mindre dippar är inget jag lägger något fokus på.

Låter klokt och små positionsförändringar av mikrofonen ger ett annat förlopp ändå. Equalizer är intressant att prova om du vill höra hur en dal inverkar på ljudet. En svacka som är fyra dB djup kring 200 Hz med ett Q-värde på säg 4 påverkar förvånansvärt mycket ändå, så pass att det är mödan värt att minimera den – tycker jag. Men jag har definitivt jobbat onödigt hårt här. :roll:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-13 11:58

sprudel skrev:
I-or skrev:Eller så är det förstås så att ljudvanan sitter djupare än du tror. Man bör vara försiktig med att förkasta resultaten av etablerad vetenskap.

Ta nu detta rätt Ior, för jag uppskattar verkligen dina inlägg. De ger perspektiv.

Nej, men det är väl känt att när en lyssnare har vant sig vid en viss klang, så kommer han också att under en lång tid att hålla denna som en intern referens. Jag minns väl en gammal uppställning som via en tydlig rumsresonans gav en extra skjuts runt 30-35 Hz (tillräckligt lågt för att inte exciteras tydligt hela tiden), vilket gav en härlig tyngd till vissa inspelningar. Även om jag förstod att tyngden inte var korrekt, blev det sedan ganska tråkigt att höra dessa inspelningar utan det bidraget. För övrigt är det förstås avgörande att man inte bara ekvaliserar bort topparna i basen, utan ser till att hålla medelnivån där den ska vara (vilket i praktiken leder till att man får acceptera mindre toppar för att balansera dalarna).

Det framgår ovan att goat76 har en basnivå i lyssningspositionen som ligger 10-15 dB över medelnivån i mellanregistret, vilket betyder att han uppskattar bas.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-10-13 12:48

I-or skrev:
sprudel skrev:

Nej, men det är väl känt att när en lyssnare har vant sig vid en viss klang, så kommer han också att under en lång tid att hålla denna som en intern referens. Jag minns väl en gammal uppställning som via en tydlig rumsresonans gav en extra skjuts runt 30-35 Hz (tillräckligt lågt för att inte exciteras tydligt hela tiden), vilket gav en härlig tyngd till vissa inspelningar. Även om jag förstod att tyngden inte var korrekt, blev det sedan ganska tråkigt att höra dessa inspelningar utan det bidraget. För övrigt är det förstås avgörande att man inte bara ekvaliserar bort topparna i basen, utan ser till att hålla medelnivån där den ska vara (vilket i praktiken leder till att man får acceptera mindre toppar för att balansera dalarna).

Det framgår ovan att goat76 har en basnivå i lyssningspositionen som ligger 10-15 dB över medelnivån i mellanregistret, vilket betyder att han uppskattar bas.

Håller med i detta. Upplever tex mitt ljud som lite tjockt/fett ibland, men håller kanske mitt försteg skyldigt? Ska bli kul att prova Morello peq och uppleva skillnader. Ett litet trädgårdsprojekt har dock kommit emellan.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-13 13:20

I-or skrev:
sprudel skrev:

Kanske är det så som du säger att jag gillar lite mer bas, men det kan också vara så att många studios har liknande basförstärkningar från deras kontrollrum vilket gör att många mixar utan denna basförhöjning låter onaturligt tunna.

Det var från Marteens sammanställning av våra rumskurvor ganska tydligt att många av oss föredrar en bashöjning, men samtidigt tror jag att de flesta av oss ändå föredrar ett balanserat ljud mellan registren, så därför tror jag snarare det mer handlar om att många inspelningar är onaturligt tunna utan den basförstärkning som både normala lyssningsrum har vilket säkert även gäller många musikstudios.

Jag kan tänka mig att det är relativt vanligt att musikstudios siktar på att köpa in studiomonitors som mäter hyfsat rakt, men frågan är om det är lika vanligt att de verkligen mäter hur deras rumskurva ser ut.

Själv är jag inget bas-freak, jag eftersträvar ett balanserat ljud och referensen är alla de ljud jag utsätts för vardagligen, det är därför ganska enkelt att konstatera när genomsnittet av all den musiken jag lyssnar på antingen låter för bastungt eller för basfattigt. Det tror jag faktiskt de allra flesta av oss kan avgöra med alla de referenser av naturliga ljud vi har ”utsatts” för genom hela livet, vi kan relativt snabbt avgöra om en inspelning låter onaturligt tunn eller tjock i klangen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-13 13:59

De flesta musikstudior jag har varit i har nog uppvisat en aning basförstärkning (framförallt via rumsbidrag), men alltid långt mycket mindre än 10-15 dB. Vid s.k. närfältslyssning (egentligen direktfältslyssning) blir rumsbidragens inverkan betydligt mindre än för typiska uppställningar i typiska bostadsrum och musikstudior har även vanligtvis en kortare efterklangstid för låga frekvenser (vilket leder till mindre rumsbidrag).

Det finns goda skäl att anta att Olives kurva "Trained listeners only" nedan är ganska vettig med ca 3 dB högre nivå i basen än i mellanregistret. Kurvan utgör ett medelvärde som passar någorlunda normala inspelningar. Det finns förstås undantag, varför man måste korrigera vissa inspelningar, men även då är korrigeringarna mycket sällan så stora som 10 dB.

För livearrangemang (via PA-system, inte på liveinspelningar) är det dock vanligt att basnivåerna ligger tiotalet dB över mellanregistret.

toole_zps60mrcuow.jpg
toole_zps60mrcuow.jpg (87.76 KiB) Visad 5326 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-13 14:10

sprudel skrev: Upplever tex mitt ljud som lite tjockt/fett ibland, men håller kanske mitt försteg skyldigt? .

Den hypotesen kan vi avskriva direkt; ditt försteg uppvisar, utöver litet onödig hög THD, diskantfall vid vissa nivåinställningar och kanske en aningens avrullad bas pga kopplingskondensatorn på utgången.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-10-13 14:31

Morello skrev:
sprudel skrev: Upplever tex mitt ljud som lite tjockt/fett ibland, men håller kanske mitt försteg skyldigt? .

Den hypotesen kan vi avskriva direkt; ditt försteg uppvisar, utöver litet onödig hög THD, diskantfall vid vissa nivåinställningar och kanske en aningens avrullad bas pga kopplingskondensatorn på utgången.

Så bra. Diskantfallet var väl minimalt vid hög förstärkning har jag för mig.
Citat Stereophile mätningar på ConradJohnson Premier LS, inte LS2 som jag har.

"Fig.1 shows the preamp's frequency response at settings ranging from "99" to "70." The "99" response is 3dB down at 12kHz, which will be very audibly dullened. However, the preamp's gain is so high at this setting that it is virtually a certainty that the preamp will never be used in this condition. At a more reasonable "80," the 17LS's output is down just 0.5dB at 20kHz, and the preamp is basically flat within the audioband at lower volume settings."

Aldrig skruvat mer än till 60 :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-13 14:55

Ja, JA är alltid diplomatisk - att inte bandbredden är konstant med avseende på volympådrag kan man ju ha synpunkter på. :)
Att det blir så beror på den helfestliga implementationen av volymkontrollen, som består av ett serie-R och sedan en uppsättning shunt-R som styrs av reläer. Vrider man upp volymen maximalt ser triodernas galler en drivande impedans om cirka 30 kohm och vid minimalt pådrag cirka 1 kohm. De fyra parallellkopplade trioderna har inte någon kaskod-krets på anodsidan, varför ingångskapacitansen blir Cgk+Cga(1+A), dvs en avsevärd kapacitans, vilket syns i JA's mätning. En annan festlig detalj är att arrangemanget medför en volymberoende ingångsimpedans! Har JA påpekat det? 8)

Kondensatorn på utgången är på 4 µF, vilket i kombination med CR80 medför en undre gränsfrekvens om 4 Hz, vilket inte bör medföra någon påtaglig avrullning. Vid 16 Hz har du tappat 0,3 dB.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-10-13 20:19

Läste du mitt inlägg?
Att driva upp steget maximalt som du diskuterar är ju en utopi med en gain på 28,9 dB!!!

Nu har jag en ingångsimpedans på slutsteget om 100 kOhm så basåtergivningen saknar inget, detta angående kopplingskondingarna. Ett slutsteg med andra värden kan bli mer bekymmersamt. Detta påpekar JA. Minst 22 kOhm rekar han tror jag.

Det som stör mig mest är nog kanalseparationen.

Jag släpper detta nu, way out OT! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-10-13 20:29

I-or skrev:...snip

Det finns goda skäl att anta att Olives kurva "Trained listeners only" nedan är ganska vettig med ca 3 dB högre nivå i basen än i mellanregistret. Kurvan utgör ett medelvärde som passar någorlunda normala inspelningar. Det finns förstås undantag, varför man måste korrigera vissa inspelningar, men även då är korrigeringarna mycket sällan så stora som 10 dB.

För livearrangemang (via PA-system, inte på liveinspelningar) är det dock vanligt att basnivåerna ligger tiotalet dB över mellanregistret.

Trained listeners över 2 kHz är väl ett resultat av lokalen dem vistas i(gymnastiksal? :D ) och frekvenssvaret från diskanten? Eller vill dem ha en höjning vid 12 kHz och tycker dem att diskanten är väldigt vass vid 20 kHz? Steady-state kurvan med höjning från 2 kHz och neråt är inget jag får i mitt rum. Höjningen bör väl maskera diskanten i sån grad att ett rakt frekvenssvar från 2 kHz och uppåt är önskvärd?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-13 20:32

Mja, du har väl ett CR80 efter försteget?

Jo, jag läste det du skrev, men icke desto mindre tycker jag inte att det är god ingenjörssed att bandbredden beror på volyminställningen. Det hade man lätt kunnat undvika genom att implementera volymkontrollen litet annorlunda.

Kanalseparationen om cirka 50 dB är kanske inte så tekniskt imponerande, men bör inte rendera några hörbara problem.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-13 21:54

I-or skrev:De flesta musikstudior jag har varit i har nog uppvisat en aning basförstärkning (framförallt via rumsbidrag), men alltid långt mycket mindre än 10-15 dB. Vid s.k. närfältslyssning (egentligen direktfältslyssning) blir rumsbidragens inverkan betydligt mindre än för typiska uppställningar i typiska bostadsrum och musikstudior har även vanligtvis en kortare efterklangstid för låga frekvenser (vilket leder till mindre rumsbidrag).

toole_zps60mrcuow.jpg

Kan inte du visa hur rumskurvan ser ut i ditt vardagsrum utan några EQ-korrigeringar?
Och inget fusk tack! :D

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-10-13 23:16

Utan eq? Det är ju som att visa hur det ser ut utan delningsfilter. Eller utan akustikbehandling. Om man nu använder eq som en komponent i sitt system, så är den ju en integrerad del av designen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-10-13 23:52

Belker skrev:Utan eq? Det är ju som att visa hur det ser ut utan delningsfilter. Eller utan akustikbehandling. Om man nu använder eq som en komponent i sitt system, så är den ju en integrerad del av designen.

Designen av vad?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-10-13 23:56

Sitt ljudsystem. Kontruktionen på svenska.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-10-14 00:06

Belker skrev:Sitt ljudsystem. Kontruktionen på svenska.

Men om någon är intresserad av att skaffa likadana högtalare som du har, är i så fall din house curve en integrerad del som alla måste/skall/borde ha som köper och använder likadana högtalare fast hemma hos sig?
En del basmoduler kan vara konstruerade för att användas med elektroniskt eq. och då bör mätningarna på dessa vara inklusive eq.
Det kan nog finnas visst fog för att redovisa ett högtalarsystems tonkurva i rummet utan eq. Jag förmodar att house curve inte tillhör högtalare eller andra ingående komponenter förutom möjligtvis lyssningsrummet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-14 00:15

Belker skrev:Utan eq? Det är ju som att visa hur det ser ut utan delningsfilter. Eller utan akustikbehandling. Om man nu använder eq som en komponent i sitt system, så är den ju en integrerad del av designen.

Jag har inte några invändningar mot det du säger, jag frågade bara hur I-ors hur hans rumskurva ser ut utan EQ-korrigeringar.

Här är förresten min rumskurva jämfört med Tooles "Trained listeners", denna gången med ERB Smoothing vilket ger en mer jämförbar kurva med Tooles målkurva. Uppenbarligen gillar jag lite mer bas än de 6 stycken tränade lyssnarna, men inte riktigt så illa som I-or försöker påskina. :)

Linn Modified 2 VS Toole Trained listeners.jpg
Linn Modified 2 VS Toole Trained listeners.jpg (246.36 KiB) Visad 5163 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-10-14 00:25

goat76 skrev:

Jag har inte några invändningar mot det du säger, jag frågade bara hur I-ors hur hans rumskurva ser ut utan EQ-korrigeringar.

Här är förresten min rumskurva jämfört med Tooles "Trained listeners", denna gången med ERB Smoothing vilket ger en mer jämförbar kurva med Tooles målkurva. Uppenbarligen gillar jag lite mer bas än de 6 stycken tränade lyssnarna, men inte riktigt så illa som I-or försöker påskina. :)

Då frågar jag dig goat 76, hur ser denna kurva ut utan något eq!

MvH
Peter

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-14 00:44

petersteindl skrev:
goat76 skrev:

Då frågar jag dig goat 76, hur ser denna kurva ut utan något eq!

MvH
Peter

Det är precis samma mätning som Maarten använde i hans tidigare jämförelser, den enda skillnaden är att presentationen nu är med ERB Smoothing istället för 1/6 för att jämförelsen ska visualiseras mer som Tooles ”Trained listeners”-målkurvan.
Den har två extremt små korrigeringar vid 34 och 38 Hz, så små att de knappt syns i en jämförelse utan dem. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum