Moderator: Redaktörer
Solveit skrev:Hur vet vi att vi hör samma sak?
Alla har väl olika hörselgångar eller är det vetenskapligt bevisat?
jansch skrev:Solveit skrev:Hur vet vi att vi hör samma sak?
ALLA hörselgångar är olika (även öronmusslan).
Pipresonanser, q-värden, kavitetsvolym mm varierar därför. Därför är det subjektivt det som är normalt och som vi uppfattar som rätt, dvs hur vi anser att t.ex en fiol skall låta. Vi hör ju alla "rätt" om vi inte är drabbade av någon defekt.
Bl.a är det då svårt/omöjligt att tillverka hörlurar som passar alla då hörluren är beroende av den kavitet som ytteröra och hörselgång bildar. Framförallt slutna hörlurar.
Sedan vet vi ju egentligen inte "hur det låter" för någon annan genrellt och då är vi inne på neuroakustik. I vissa fall vet vi det dock till viss del som t.ex när man reagerar olika för gnisslande ljud eller t.ex när ett ljud är inlärt. Vet vi hur ett larm av viss typ låter varsebliver vi på ett helt annat sätt än när ljudet är okänt. En bilmekaniker "hör" på annat sätt ett diskret, felaktigt ljud än en novis på bilmotorer. Osv.
Musiksmak är väl ocks ett bra exempel....
Solveit skrev:Hur vet vi att vi hör samma sak?
petersteindl skrev:Solveit skrev:Hur vet vi att vi hör samma sak?
Det enda vetenskapen vet, är att man inte vet om man hör samma sak.
JM skrev:petersteindl skrev:Solveit skrev:Hur vet vi att vi hör samma sak?
Vetenskapen har flera bottnar. Ytterst handlar det om vetenskaplig stringens och vetenskapens yttersta fundamenta i en viss kontext.
Peter du måste skilja på fysiken, fysiologin och psykologin. Du gör samma fel som de flesta sk psykoakustiker med teknik bakgrund.
Fysiken i sig ger inget hörande. Fysiken är det stimuli vilket ger upphov till neurofysiologiska reaktioner och därmed slutligen en psykologisk respons.
Den psykologiska responsen är den reaktion vi i dagligt tal kallar hörande.
Således finns inget fysikaliskt eller neurofysiologiskt hörande.
I fysikaliska dimensionen ger identisk extern ljudkälla i samma kontext olika tonkurvor hos olika individer sekundärt till olika anatomi lateralt om trumhinnan. Tonkurvorna kan ha variation på upp till 20 dB. 30 dB enligt I-or.
I psykologiska dimensionen ger adaptation att olika fysikaliska ljud stimuli invid trumhinnan i stort sätt ger lika ljudupplevelse = hörande. Analogt har synen liknande adaptationsförmåga.
Således hör vi lika trots olika fysik.
JM
JM skrev:Till vardags använder jag lite slarvigt orden perception, varseblivning, förnimmelse och upplevelse synonymt.
Att höra ett ljud är oftast en medveten förnimmelse/varseblivning/upplevelse. Perceptionen är vanligen inte medveten men till vardags oftast medveten.
Kollade NE och några andra synonymlänkar där alla relaterade till medveten upplevelse men jag har en annan uppfattning.
Det har visat sig att höra ett ord sker i hörselcentra medans innebörden av ordet sker parallellt i annan region i hjärnan. Dvs skador i dessa regioner kan du kan leda till att du hör ordet men förstår inte innebörden och tvärtom.
Subliminal perception är tex om du plötsligt upplever oro men förstår inte varför förrän du efter några sekunder varseblir ljudet från en ambulanssiren. Dvs ljudets känslomässiga perception kommer för ljudförståelsen.
Preperception är en omedveten perception vilken sker automatiskt och kan aktiveras i viss kontext. När strömmen stängs av eller när personer uppmanas att lyssna efter ventilationens ljud blir ljudet medvetet dvs en omedveten perception fanns hela tiden men ratades av medvetandet.
Mm.
Jag vill påstå att en dominerande mängd av våra perceptioner sker omedvetet och bara en mindre mängd passerar medvetandefiltret. Detta gäller inte bara ljud.
Återigen finns i hjärnan en mängd algoritmer vilka aktiverar olika respons olika beroende på kontexten. Dvs vissa specifika stimuli i viss specifik kontext aktiverar alltid samma algoritm/respons.
Detta är fundamentet för psykologisk forskning.
JM
jansch skrev:JM skrev:Till vardags använder jag lite slarvigt orden perception, varseblivning, förnimmelse och upplevelse synonymt.
Att höra ett ljud är oftast en medveten förnimmelse/varseblivning/upplevelse. Perceptionen är vanligen inte medveten men till vardags oftast medveten.
Kollade NE och några andra synonymlänkar där alla relaterade till medveten upplevelse men jag har en annan uppfattning.
Det har visat sig att höra ett ord sker i hörselcentra medans innebörden av ordet sker parallellt i annan region i hjärnan. Dvs skador i dessa regioner kan du kan leda till att du hör ordet men förstår inte innebörden och tvärtom.
Subliminal perception är tex om du plötsligt upplever oro men förstår inte varför förrän du efter några sekunder varseblir ljudet från en ambulanssiren. Dvs ljudets känslomässiga perception kommer för ljudförståelsen.
Preperception är en omedveten perception vilken sker automatiskt och kan aktiveras i viss kontext. När strömmen stängs av eller när personer uppmanas att lyssna efter ventilationens ljud blir ljudet medvetet dvs en omedveten perception fanns hela tiden men ratades av medvetandet.
Mm.
Jag vill påstå att en dominerande mängd av våra perceptioner sker omedvetet och bara en mindre mängd passerar medvetandefiltret. Detta gäller inte bara ljud.
Återigen finns i hjärnan en mängd algoritmer vilka aktiverar olika respons olika beroende på kontexten. Dvs vissa specifika stimuli i viss specifik kontext aktiverar alltid samma algoritm/respons.
Detta är fundamentet för psykologisk forskning.
JM
JM,
Var det svar på mina frågor till dej?
Blir lite konfunderad då det vara raka frågor som naturligt besvaras med ja, nej eller vet inte. (om man inte är politiker och då utbildad i retorik med mål att undvika att svara)
JM skrev:petersteindl skrev:Solveit skrev:Hur vet vi att vi hör samma sak?
Vetenskapen har flera bottnar. Ytterst handlar det om vetenskaplig stringens och vetenskapens yttersta fundamenta i en viss kontext.
Peter du måste skilja på fysiken, fysiologin och psykologin. Du gör samma fel som de flesta sk psykoakustiker med teknik bakgrund.
Fysiken i sig ger inget hörande. Fysiken är det stimuli vilket ger upphov till neurofysiologiska reaktioner och därmed slutligen en psykologisk respons.
I fysikaliska dimensionen ger identisk extern ljudkälla i samma kontext olika tonkurvor hos olika individer sekundärt till olika anatomi lateralt om trumhinnan. Tonkurvorna kan ha variation på upp till 20 dB. 30 dB enligt I-or.
I psykologiska dimensionen ger adaptation att olika fysikaliska ljud stimuli invid trumhinnan i stort sätt ger lika ljudupplevelse = hörande. Analogt har synen liknande adaptationsförmåga.
JM
Psychoacoustics combines the study of acoustics and auditory physiology to determine the relationship between a sound’s characteristics and the auditory sensation that it provokes. Loudness is the subjective measure of perceived sound intensity. This sensation, which is mainly related to sound pressure, allows us to distinguish between loud and soft sounds.
William A. Yost skrev:What is psychoacoustics?
1. Psychoacoustics is the psychophysical study of acoustics. OK, psychophysics is the study of the relationship between sensory perception (psychology) and physical variables (physics), e.g., how does perceived loudness (perception) relate to sound pressure level (physical variable)? “Psychophysics” was coined by Gustav Fechner in his book Elemente der Psychophysik (1860; Elements of Psychophysics).
2. Fechner’s treatise covered at least three topics: psychophysical methods, psychophysical relationships, and panpsychism (the notion that the mind is a universal aspect of all things and, as such, panpsychism rejects the Cartesian dualism of mind and body).
Today psychoacoustics is usually broadly described as auditory perception or just hearing, although the latter term also includes the biological aspects of hearing (physiological acoustics). Psychoacoustics includes research involving humans and nonhuman animals, but this review just covers human psychoacoustics.
Within the Acoustical Society of America (ASA), the largest Technical Committee is Physiological and Psychological Acoustics (P&P), and Psychological Acoustics is psychoacoustics.
goat76 skrev:jansch, hur ser din House Curve ut, tycker du man bör korrigera efter den och har du gjort det?
petersteindl skrev:JM skrev:petersteindl skrev:
JM
Jag säger det igen. Upplevelsen som varje enskild individ/person har är en subjektiv individuell upplevelse och ingen annan än exempelvis jag upplever det jag upplever för samma input. Jag kan heller inte uppleva din upplevelse eller någon annan individs upplevelse. Således är det inte samma upplevelse som olika människor/individer upplever även om input är samma.
Mvh Peter
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Vetenskapen har flera bottnar. Ytterst handlar det om vetenskaplig stringens och vetenskapens yttersta fundamenta i en viss kontext.
JM
Jag säger det igen. Upplevelsen som varje enskild individ/person har är en subjektiv individuell upplevelse och ingen annan än exempelvis jag upplever det jag upplever för samma input. Jag kan heller inte uppleva din upplevelse eller någon annan individs upplevelse. Således är det inte samma upplevelse som olika människor/individer upplever även om input är samma.
Mvh Peter
Hur kommer det sig att bla Toole och Olive har visat att i dubbel blindstudier att tränade och otränade lyssnare signifikant utskiljer samstämmigt bästa och sämsta högtalaren genom lyssningstest. Hur kan detta ske om alla har olika upplevelse av ljudet?
JM
jansch skrev:goat76 skrev:jansch, hur ser din House Curve ut, tycker du man bör korrigera efter den och har du gjort det?
Jag har Beolab5 som mina huvudsakliga lyssningshögtalare. Dom är aktiva och har inbyggd test för baskompensation, en liten dold knapp på toppen som startar "självtesten" och funkar förvånansvärt bra för baskompensering. Jag höjer också basen något med ljälp av en vanlig baskontroll, ca 3dB vid 50Hz.
Resten av tonkurvan är någorlunda jämn utan åtgärd, dock utan den klassiska sänkningen som eftertraktas normalt. En smaksak.
Mitt problem är inte tonkurvan utan efterklangen.
"Rummet" är över 150kvm och 7 meter i takhöjd som mest och definitivt inte 4 väggar utan väldigt oregelbundet. Resonanser är myckeväl spridda över frekvensbandet.
Jag har få "absorbenter" typ mattor, soffor, fåtöljer och det ger då lång efterklang i övre mellanregister till högsta diskant. Diffustonkurvan är dock väl anpassad till direktljudet.
Varför har jag det så då, varför inte mer dämpad miljö? Det är ju störande med lång efterklang vid lyssning på högre volym!
Det är helt enkelt en kompromiss. Jag "fuskar" på gitarr, cello, elbas och piano i samma rum. Flygeln låter riktigt bra med den akustik jag har. Dessutom vill jag ha öppna ytor och har stora glaspartier ner till golv, sådär 45kvm glasyta totalt.
Mitt rum är alltså inget akustiskt optimalt rum för stereolyssning, det har andra fördelar som uppväger.
eljulio skrev:Beolab 5 verkar vara en klart intressant skapelse för det lite större rummet. Vore kul att lyssna till vid tillfälle. Här finns lite mer information: https://cdn.starwebserver.se/shops/desi ... 1570629359
edit: ursäkta OT, kanske borde ha en egen tråd om högtalaren Beolab 5. Såg redaktörns inlägg nu.
I-or skrev:
..................
150 m2 uppväger nog de flesta akustiska tillkortakommanden mer än väl.(Jag har ett vardagsrum om 60 m2 och lite extra takhöjd, men det framstår som riktigt futtigt i jämförelse.)
Det är även lätt att förstå att rummet passar väl för musicerande med en volym om sådär 700-800 m3 och oregelbundna former.
Beolab 5 är en rundstrålande konstruktion och uppvisar därför inte samma fall mot högre frekvenser i en mätning med långt tidsfönster (LTAS) som en typisk högtalare med en hög grad av riktverkan för höga frekvenser. Antagligen uppvisar direktljudet i det närmaste konstant frekvensgång för dina Beolab 5, vilket ger en perceptuellt lika god klangbalans som för en typisk högtalare av bättre modell även om LTAS-resultaten kommer att vara helt olika.
I-or skrev:Om redaktör'n tillåter tänkte jag bara lägga till att Beolab 5 inte är helt rundstrålande, utan sprider nästan 180 grader från mellanregistret och uppåt: http://www.moultonlabs.com/images/pdfs/new_loudspeaker_design.pdf.
(Det är trots allt inte någon större avvikelse från ämnet eftersom högtalare med ett sådant spridningsmönster ger klart annorlunda LTAS-resultat, eller "House Curves".)
Slut på O/T.
Nattlorden skrev:eljulio skrev:Beolab 5 verkar vara en klart intressant skapelse för det lite större rummet. Vore kul att lyssna till vid tillfälle. Här finns lite mer information: https://cdn.starwebserver.se/shops/desi ... 1570629359
edit: ursäkta OT, kanske borde ha en egen tråd om högtalaren Beolab 5. Såg redaktörns inlägg nu.
Typ:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=401823#p401823
petersteindl skrev:Sedan är det intressant att få se en LTAS house curve från lyssnarplats i ditt rum.
Mvh
Peter
donjansson skrev:Ser den här kurvan bra ut (som i "optimal", eller är det tycke och smak)?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster