Nu sitter jag i mitt eget humbla lyssningsrum och diggar mitt "tävlingsbidrag" på egen rigg och nu låter det som det ska. Det gjorde det inte hos någon av kombattanterna igår, jag satt o ångrade mitt låtval ganska omgående (hade planerat "Bird on a wire" i en riktigt fin inspelning med Jennifer Warnes, men ändrade mig i sista stund, någon måste hålla i mässjazzens fana också). Jag försöker spela lika starkt som hos DVD-ai för att det ska vara rättvist, och jag får en större spridning, tycker mig höra fler detaljer i musiken och överlag finner jag den mer njutbar. En liten elak idé från min sida var att den låten skulle gynna Carlssonriggen, fy mig (ni får sparka mig från framtida jurytjänst

). Det gjorde att jag hade stora förväntningar när den spelades upp hos Juanth o tänkte att nu jäklar kommer alla i sällskapet bli mässjazzfrälsta för all framtid, men så icke. Riggarna lät förvånansvärt likvärdigt och då tyckte jag, hur mycket jag än önskade att Carlsson skulle spela skiten ur allt annat, att presentationen blev bättre hos DVD-ai. Den stramare versionen vann plötsligt i mitt huvud. Ovanligt, men jag var tvungen att ge den låten till DVD-ai, hade jag fått rösta på det jag hör nu så hade Carlsson vunnit.
Lite längre fram på kvällen drog Juanth ur pluggarna o stängde ner basarna. Tyvärr efter att juryn avlagt sina röster o röken skingrats, annars hade kanske siffrorna blivit ännu jämnare och just den låten, This Town med Patricia Barber, hade (troligen) tippat över till Juanths fördel, vi lyssnade inte på den fler gånger, men väl på annan mässmässig musik, typ Jennifer Warnes, Way Down Deep.
Något som överraskade mig var att den bastunga låt som DVD-ai valt för att döda Carlsson (?) inte uppnådde syftet, där sköt David sig i foten, den lät, märkligt nog, ännu bättre hos Juanth (med alla basar och pluggarna i) tyckte jag och till min förvåning hörde jag fler som tyckte ungefär så. 1-1. O så fortsatte det, väldigt jämnt hela vägen, men jag tyckte mig höra lite fler detaljer, lite mer musikalitet och kraft i ljudet hos David och röstade, med tungt hjärta, 7-5 totalt (hur det nu kunde bli det med nio låtar) och David som vinnare.
Medan jag skrivit det här har bandet rullat vidare och just nu är det stycket "The in Crowd" som fyller rummet, kanske hade varit ett ännu bättre stycke eller varför inte "Shall we dance" som nyss växlades in. Nä, nu ska jag sluta svamla o försöka hitta Snuskiga Affe, det var ett musikaliskt epos som vi sent kommer att glömma

Och tack för att jag fick vara med, alltid roligt att se o höra trevliga ljudnördar resonera. Johan fixade säkert någon servettritning efter min avfärd
Ser fram mot nästa utmaning!