YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, i höst !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prozac

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Juanth, nu kör vi!!!

Inläggav Prozac » 2021-10-18 09:25

DVD-ai skrev:
Jepp, Martin Persson 5 tror jag dom hette, här är en bild :)
Dom lät märkligt bra dom där, lätt svävande ljud och musiken bara flödade på ett övertygande vid.
Häftigt!

Jag blev lite ställd också, både med dessa MP5 och med dom små pluttiga Grundig högtalare som du blev så förtjust i.

Jag är osäker på vad jag föredrar i Juanths rum nu, OA51 tappade lite faktiskt... :? :)

Juanth är med på bilden.

Kul att vintage hifi kan stå upp mot några av Carlssons bästa!
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2021-10-18 09:50

DVD-ai skrev:Johan Lindroos ska bara bli klar med sina basmoduler och testa lite med ändrad delningsfrekvens så borde han vara redo.

Det blir alltså någonstans kring 2025-26? :D (förlåt Johan) Skämt åsido så vore det väldigt intressant att lyssna på två system som är så kompetenta och dessutom i grunden ganska lika. För att skillnaden i ljudtrycksförmåga ska bli utslagsgivande i tävlingen måste man ju dra på så att grannarna tillkallar polisen liksom. Det blir alltså mer akustikbehandling och rumsgeometri som kommer jämföras.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-18 10:22

DVD-ai skrev:Jepp, Martin Persson 5 tror jag dom hette, här är en bild :)
Dom lät märkligt bra dom där, lätt svävande ljud och musiken bara flödade på ett övertygande vid.
Häftigt!
Jag blev lite ställd också, både med dessa MP5 och med dom små pluttiga Grundig högtalare som du blev så förtjust i.
Jag är osäker på vad jag föredrar i Juanths rum nu, OA51 tappade lite faktiskt... :? :)

Juanth är med på bilden.

De där fyra basmodulerna som ses på bilden kördes de tillsammans med alla de olika högtalarna eller fick några vara utan? Rätt mycket vintage tycker jag mig se på elektronikfronten hos Juanth, kul. Antar att det var rätt olika rumsåtgärder hos de båda drabbatanterna. Berätta gärna mera om vad ni spelade på och vilka låtar ni körde.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-10-18 10:48

B958D690-8BC4-4DC3-9107-52606DA9579E.jpeg
B958D690-8BC4-4DC3-9107-52606DA9579E.jpeg (240.3 KiB) Visad 2930 gånger
Spellistan: https://open.qobuz.com/playlist/6978458

Sedan förstås Ricks låt som han nämnt tidigare i tråden. Ett potpurri från Telarc.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2021-10-18 11:22

RogerGustavsson skrev:
Häftigt!

Juanth är med på bilden.

De där fyra basmodulerna som ses på bilden kördes de tillsammans med alla de olika högtalarna eller fick några vara utan? Rätt mycket vintage tycker jag mig se på elektronikfronten hos Juanth, kul. Antar att det var rätt olika rumsåtgärder hos de båda drabbatanterna. Berätta gärna mera om vad ni spelade på och vilka låtar ni körde.

Det testades både med och utan basmoduler. Som vanligt när DVD-ai är på besök så trollade han lite med basåtergivningen och vi tyckte nog att en enkel fasvändning för modulerna förbättrade integrationen med alla "toppar".
Det diskuterades (och Lindroos skissade) lösningar för att brottas med basproblem.

DVD-ai har massor med absorberande material runt högtalarna medan Juanth har en välfylld bokhylla till höger, kompletterad med lite akustikskum här och där och hemsnickrade diffusorer bakom soffan.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-10-18 12:44

Morgan skrev:
DVD-ai skrev:Johan Lindroos ska bara bli klar med sina basmoduler och testa lite med ändrad delningsfrekvens så borde han vara redo.

Det blir alltså någonstans kring 2025-26? :D (förlåt Johan) Skämt åsido så vore det väldigt intressant att lyssna på två system som är så kompetenta och dessutom i grunden ganska lika. För att skillnaden i ljudtrycksförmåga ska bli utslagsgivande i tävlingen måste man ju dra på så att grannarna tillkallar polisen liksom. Det blir alltså mer akustikbehandling och rumsgeometri som kommer jämföras.

Då är du välkommen! Pallar du trycket (d.v.s. ljudtrycket och grannarnas hotelser, hammare på dörr, etc.) :mrgreen: :mrgreen:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-18 13:41

Vill minnas att din galna granne i Farsta kastade ned en tom glasburk på din balkong i samma ögonblick som du klev ut för att samtala med honom; en riktigt läskig typ.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2021-10-18 14:02

Inte nog med det - han gick till angrepp mot ytterdörren med en bandyklubba också vill jag minnas. Feg som jag är, och eftersom mina fördomar sade att folk i Farsta säkert kan ha skjutvapen hemma, slog jag till snabb reträtt den gången. :D Men är det så mycket lugnare på Kungsholmen, och är det fortfarande Östberg som är närmsta granne?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-18 14:03

Han angrep ytterdörren med en hammare! :o
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-10-18 14:49

Mycket otäckt!
Grannar ska man helst ha på 100m avstånd, inte 1m....
Lägenhet är ju tyvärr ett högst kompromissat sätt att leva på.
Jag har tur som har en så väl ljudisolerad lägenhet som jag har och faktiskt kan spisa musik rätt duktigt innan det hörs något alls inne hos grannarna.
Speciellt i sovrummen som ligger i andra änden/långt från vardagsrummen i samtliga lägenheter.
Mycket bra tänkt av den som ritade dessa :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-10-18 18:45

1FE8C16D-E17A-42FF-8FBB-58C89A0DB420.jpeg
1FE8C16D-E17A-42FF-8FBB-58C89A0DB420.jpeg (1.33 MiB) Visad 2722 gånger
Ronnie skrev:
RogerGustavsson skrev:
Häftigt!

Juanth är med på bilden.

Det testades både med och utan basmoduler. Som vanligt när DVD-ai är på besök så trollade han lite med basåtergivningen och vi tyckte nog att en enkel fasvändning för modulerna förbättrade integrationen med alla "toppar".
Det diskuterades (och Lindroos skissade) lösningar för att brottas med basproblem.

DVD-ai har massor med absorberande material runt högtalarna medan Juanth har en välfylld bokhylla till höger, kompletterad med lite akustikskum här och där och hemsnickrade diffusorer bakom soffan.

Det är alltid bra med besök av DVD-ai.. synd bara att han inte besökte mig innan Ysterknök då jag i ett försök att få ned min 45 Hz puckel hade rattat omkring i CR80s såpass att jag missat att integreringen kunde vara bättre än den var.. det fanns en utsläckning kring 70-100Hz som tyvärr hördes. (Hördes…som i när jag uppmärksammades på det :D )

Jag får vara glad att det upptäcktes och nu blev det rejält mycket mer sammanhållet. Mera smäll/dang!, och botten i det mesta.

MP5 heter Martin Person högtalarna. De användes efter vad jag läst på Carlssonplanet, hos SR med tillhörande rörförstärkare som referenshögtalare/monitorer. Låter märkvärdigt bra för att ha Philips 9710 on axis med 4 st vad jag tror är Peerless MT24 invinklade något mot centrum, placerade runt 9710. Högtalarna har ställ så de vinklas ungefär 10-15 grader upp mot taket.
Att de fungerar så pass bra beror troligen på att MP har klistrat för alla hål på baksidan av elementet med något som liknar tyg eller vävtapet. Resonansfrekvensen har sänkts från 49 till 40 Hz genom detta. Troligen tar det bort en del uppbrytningar elementet vanligen har. Det låter så iaf. Ska mäta dem framöver. Ca 40 liters låda, basreflex och elegant fanér.
Troligen delade högt upp, jag gissar på 6000 Hz. Väldigt musikaliska.
Senast redigerad av juanth 2021-10-18 19:46, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2021-10-18 18:49

Grattis till er båda . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-10-18 18:58

Laila skrev:Grattis till er båda . . . typ. :)

Tack! :) Jättekul sammankomst.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-10-18 21:50

Nu sitter jag i mitt eget humbla lyssningsrum och diggar mitt "tävlingsbidrag" på egen rigg och nu låter det som det ska. Det gjorde det inte hos någon av kombattanterna igår, jag satt o ångrade mitt låtval ganska omgående (hade planerat "Bird on a wire" i en riktigt fin inspelning med Jennifer Warnes, men ändrade mig i sista stund, någon måste hålla i mässjazzens fana också). Jag försöker spela lika starkt som hos DVD-ai för att det ska vara rättvist, och jag får en större spridning, tycker mig höra fler detaljer i musiken och överlag finner jag den mer njutbar. En liten elak idé från min sida var att den låten skulle gynna Carlssonriggen, fy mig (ni får sparka mig från framtida jurytjänst ;) ). Det gjorde att jag hade stora förväntningar när den spelades upp hos Juanth o tänkte att nu jäklar kommer alla i sällskapet bli mässjazzfrälsta för all framtid, men så icke. Riggarna lät förvånansvärt likvärdigt och då tyckte jag, hur mycket jag än önskade att Carlsson skulle spela skiten ur allt annat, att presentationen blev bättre hos DVD-ai. Den stramare versionen vann plötsligt i mitt huvud. Ovanligt, men jag var tvungen att ge den låten till DVD-ai, hade jag fått rösta på det jag hör nu så hade Carlsson vunnit.

Lite längre fram på kvällen drog Juanth ur pluggarna o stängde ner basarna. Tyvärr efter att juryn avlagt sina röster o röken skingrats, annars hade kanske siffrorna blivit ännu jämnare och just den låten, This Town med Patricia Barber, hade (troligen) tippat över till Juanths fördel, vi lyssnade inte på den fler gånger, men väl på annan mässmässig musik, typ Jennifer Warnes, Way Down Deep.

Något som överraskade mig var att den bastunga låt som DVD-ai valt för att döda Carlsson (?) inte uppnådde syftet, där sköt David sig i foten, den lät, märkligt nog, ännu bättre hos Juanth (med alla basar och pluggarna i) tyckte jag och till min förvåning hörde jag fler som tyckte ungefär så. 1-1. O så fortsatte det, väldigt jämnt hela vägen, men jag tyckte mig höra lite fler detaljer, lite mer musikalitet och kraft i ljudet hos David och röstade, med tungt hjärta, 7-5 totalt (hur det nu kunde bli det med nio låtar) och David som vinnare.

Medan jag skrivit det här har bandet rullat vidare och just nu är det stycket "The in Crowd" som fyller rummet, kanske hade varit ett ännu bättre stycke eller varför inte "Shall we dance" som nyss växlades in. Nä, nu ska jag sluta svamla o försöka hitta Snuskiga Affe, det var ett musikaliskt epos som vi sent kommer att glömma :)

Och tack för att jag fick vara med, alltid roligt att se o höra trevliga ljudnördar resonera. Johan fixade säkert någon servettritning efter min avfärd :)
Ser fram mot nästa utmaning!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-10-19 01:46

hifikg skrev:Nu sitter jag i mitt eget humbla lyssningsrum och diggar mitt "tävlingsbidrag" på egen rigg och nu låter det som det ska. Det gjorde det inte hos någon av kombattanterna igår, jag satt o ångrade mitt låtval ganska omgående (hade planerat "Bird on a wire" i en riktigt fin inspelning med Jennifer Warnes, men ändrade mig i sista stund, någon måste hålla i mässjazzens fana också). Jag försöker spela lika starkt som hos DVD-ai för att det ska vara rättvist, och jag får en större spridning, tycker mig höra fler detaljer i musiken och överlag finner jag den mer njutbar. En liten elak idé från min sida var att den låten skulle gynna Carlssonriggen, fy mig (ni får sparka mig från framtida jurytjänst ;) ). Det gjorde att jag hade stora förväntningar när den spelades upp hos Juanth o tänkte att nu jäklar kommer alla i sällskapet bli mässjazzfrälsta för all framtid, men så icke. Riggarna lät förvånansvärt likvärdigt och då tyckte jag, hur mycket jag än önskade att Carlsson skulle spela skiten ur allt annat, att presentationen blev bättre hos DVD-ai. Den stramare versionen vann plötsligt i mitt huvud. Ovanligt, men jag var tvungen att ge den låten till DVD-ai, hade jag fått rösta på det jag hör nu så hade Carlsson vunnit.

Vill minnas att du har ett väldigt kalt rum så du är nog van väldigt mycket efterklang och livligare återgivning, kan jag tro.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-10-19 07:06

Juanths 45Hz baspuckel gjorde att det ljudet nog kan upplevas som mer imponerande på sätt och vis.
Men jag vill nog hålla fast vid att det för mig var tydligt att min rigg plockade fram en helt annan punch, riktigt djup och upplösning i basen där. :)

Kul sammankomst alla!
Och jag var helt övertygad om att HiFikg skulle rösta Carlsson då vi har så olika preferenser.
Det var med stor förvåning som jag fick även den 5e rösten må jag lova! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Belker

Re: YsterKnök - DVD-ai vs Juanth, DVD-ai tog hem vinsten.

Inläggav Belker » 2021-10-19 07:22

Mätningar or it didn’t happen! :D

Om man vinner YsterKnök förpliktigar det att man publicerar mätningar från kors och tvärs. Tycker jag är rimligt iaf!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-10-19 07:27

Nja, kanske kommer :)

Ska bara känna att dom har relevans och inte påverkar folks idé om hur det sedan faktiskt uppfattas.

Som min signatur hintar om , så är ju problemet med mätningar att många drar växlar på sådant som inte nödvändigtvis är det som bör dras växlar på, i alla fall inte i den riktningen som sig bör.
Mvh//David

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-10-19 07:58

music4ever skrev:
hifikg skrev:Nu sitter jag i mitt eget humbla lyssningsrum och diggar mitt "tävlingsbidrag" på egen rigg och nu låter det som det ska. Det gjorde det inte hos någon av kombattanterna igår, jag satt o ångrade mitt låtval ganska omgående (hade planerat "Bird on a wire" i en riktigt fin inspelning med Jennifer Warnes, men ändrade mig i sista stund, någon måste hålla i mässjazzens fana också). Jag försöker spela lika starkt som hos DVD-ai för att det ska vara rättvist, och jag får en större spridning, tycker mig höra fler detaljer i musiken och överlag finner jag den mer njutbar. En liten elak idé från min sida var att den låten skulle gynna Carlssonriggen, fy mig (ni får sparka mig från framtida jurytjänst ;) ). Det gjorde att jag hade stora förväntningar när den spelades upp hos Juanth o tänkte att nu jäklar kommer alla i sällskapet bli mässjazzfrälsta för all framtid, men så icke. Riggarna lät förvånansvärt likvärdigt och då tyckte jag, hur mycket jag än önskade att Carlsson skulle spela skiten ur allt annat, att presentationen blev bättre hos DVD-ai. Den stramare versionen vann plötsligt i mitt huvud. Ovanligt, men jag var tvungen att ge den låten till DVD-ai, hade jag fått rösta på det jag hör nu så hade Carlsson vunnit.

Vill minnas att du har ett väldigt kalt rum så du är nog van väldigt mycket efterklang och livligare återgivning, kan jag tro.

Ja, precis, så därför är jag förvånad själv över att jag gillade ljudet hos DVD-ai så mycket, men kanske har han inte överdrivit dämpningen, eller så har han hittat ett bättre sätt att utföra den. Kan tycka att mitt lyssningsrum påminner om Juanths, men han kan ha smugit in åtgärder som jag inte tänkte på. Jag såg mycket prylar (fast en oroande mängd av prylarna var högtalare, vi som läst "den lilla röda" vet hur illa det kan vara) och en del stora mjuka saker i hörnen. Numera har jag rätt gott om tjocka mattor i lyssningsrummet och ett tag provade jag att dämpa väggen bakom högtalarna o upplevde en aning av den känsla jag kan få i Ino- och Svanårum (provade matta och akustikskivor), bakom mina subbar står ett par kvar, de försvinner vid nästa storstädning.

Så jämfört med det här läget är det rejält dämpat numera :)

Bild

Notera resonatorn där :)

En vacker dag kanske jag möblerar på andra ledden, det har provats, något som är opraktiskt för närvarande.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2021-10-19 09:44

Ingen har klagat över musikvalen ännu. Det kan bara betyda en sak; folk har inte Qobuz!
Jag satte ihop en Spotifyversion av listan. Kanske inte samma Hi-res-versioner, men annars tror jag det blev rätt.
Hittade tyvärr inte Sheavy - Electric Sleep eller Telarctestspåret.

EFA4FD05-0E87-426B-9152-37EB1F1992C0.jpeg
EFA4FD05-0E87-426B-9152-37EB1F1992C0.jpeg (262.94 KiB) Visad 2501 gånger

https://open.spotify.com/playlist/2pDX4auwd0HiitMwHXhJ92?si=fgJ1t75AQ3iXwkGeZbtpLQ

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-19 10:30

Tycker det är stora språng i den subjektiva ljudnivån mellan spåren. Några är förmodligen rätt upptryckta i medelnivå. Varierar ni ljudnivån vid lyssningarna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-19 10:34

juanth skrev:MP5 heter Martin Person högtalarna. De användes efter vad jag läst på Carlssonplanet, hos SR med tillhörande rörförstärkare som referenshögtalare/monitorer. Låter märkvärdigt bra för att ha Philips 9710 on axis med 4 st vad jag tror är Peerless MT24 invinklade något mot centrum, placerade runt 9710. Högtalarna har ställ så de vinklas ungefär 10-15 grader upp mot taket.

Tror det är Peerless MT20. Har MT24 i mina MP Miniring, vill minnas de var märkta Blaupunkt på kåporna. MT24 har nog samma korg som CT62 (som jag också har som reserv).

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2021-10-19 10:36

RogerGustavsson skrev:Tycker det är stora språng i den subjektiva ljudnivån mellan spåren. Några är förmodligen rätt upptryckta i medelnivå. Varierar ni ljudnivån vid lyssningarna?

Den som spelar en låt får sköta volymkontrollen efter behag och de flesta justerade nog i början av låtarna.
Behagar inte värden utsätta sina högtalare för för hög nivå har denne rätt att sänka.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-10-19 12:07

RogerGustavsson skrev:
juanth skrev:MP5 heter Martin Person högtalarna. De användes efter vad jag läst på Carlssonplanet, hos SR med tillhörande rörförstärkare som referenshögtalare/monitorer. Låter märkvärdigt bra för att ha Philips 9710 on axis med 4 st vad jag tror är Peerless MT24 invinklade något mot centrum, placerade runt 9710. Högtalarna har ställ så de vinklas ungefär 10-15 grader upp mot taket.

Tror det är Peerless MT20. Har MT24 i mina MP Miniring, vill minnas de var märkta Blaupunkt på kåporna. MT24 har nog samma korg som CT62 (som jag också har som reserv).

De är större än MT20.jag ska ta loss och se vid tillfälle.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-19 12:10

juanth skrev:
RogerGustavsson skrev:

Så här ser de ut i MP Miniring (från 80-talet) http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... g/6355.jpg

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-19 13:16

Det där med normalisering eller ej. Roade mig med att spela in raden av låtar ni hade.

träff.jpg
träff.jpg (1.09 MiB) Visad 2396 gånger

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-10-19 14:00

RogerGustavsson skrev:Det där med normalisering eller ej. Roade mig med att spela in raden av låtar ni hade.

träff.jpg

Oj! :D

Har du lust att namnge låtarna i ordning? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-19 14:21

Mestadels sönderkomprimerat skräp - hör inte folk hur illa det låter när det ser ut på det viset?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-19 14:52

Almen skrev:Har du lust att namnge låtarna i ordning? :)

Lade till den låt som saknades i bilden ovan och då blir det denna låtordning. Nu verkar det finnas en del alternativa utgåvor, tog första bästa i Tidal/Qobuz.

låtlista.jpeg
låtlista.jpeg (122.67 KiB) Visad 2339 gånger

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-10-19 15:11

RogerGustavsson skrev:
juanth skrev:
RogerGustavsson skrev:

Så här ser de ut i MP Miniring (från 80-talet) http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... g/6355.jpg

Nej, det där är inte MT24. Men däremot KT24. Det skriver du dessutom själv (för visst är det väl samma Roger Gustavsson) här: https://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?p=19871#p19871 . Och så tycker jag också det ser ut.

En närbild på diskanterna i MP5 så är det lätt att avgöra om det är MT20 (med liten radie i hörnen) eller någon av de större MT225 eller MT24 (med större radie i hörnen).
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi