Moderator: Redaktörer
donjansson skrev:Rummet är IÖ:s design. Kan posta bilder vid intresse.
Men dippar inte ”trained listener” så mycket från cirka 1.5 kHz?
donjansson skrev:Rummet är IÖ:s design. Kan posta bilder vid intresse.
Men dippar inte ”trained listener” så mycket från cirka 1.5 kHz?
goat76 skrev:..snip
När jag skiftar inställningarna i Linn Space Optimisation mellan min egna inrattade kurva (med minimala korrigeringar) till den som går efter "Harman Trained Listeners" så upplever jag att något naturligt går förlorat och försvinner. Det jag saknar är de resonanser som naturligt uppstår från mitt lyssningsrum, dessa resonanser ger en omsvepande ljudkaraktär vilket bidrar till att alla instrumenten upplevs som om de får en mer naturlig plats i rummet till skillnad från den mer korrigerade där ljudbilden låter mer "platt" i linje mellan högtalarna. Zappa verkar ha en liknande upplevelse i hans lyssningsrum efter korrigeringarna.
Det har gått upp ett ljus för mig hur viktig roll det egna rummet har och hur det kan bidra till musikåtergivningen, den ständiga jakten efter "renare" visar för min del bara mer hur begränsat stereoåtergivningen på "egen hand" är, det är i princip bara en platt ljudbild alstrad mellan två ljudkällor. Det är min subjektiva åsikt.
RolffRojs skrev:goat76 skrev:..snip
När jag skiftar inställningarna i Linn Space Optimisation mellan min egna inrattade kurva (med minimala korrigeringar) till den som går efter "Harman Trained Listeners" så upplever jag att något naturligt går förlorat och försvinner. Det jag saknar är de resonanser som naturligt uppstår från mitt lyssningsrum, dessa resonanser ger en omsvepande ljudkaraktär vilket bidrar till att alla instrumenten upplevs som om de får en mer naturlig plats i rummet till skillnad från den mer korrigerade där ljudbilden låter mer "platt" i linje mellan högtalarna. Zappa verkar ha en liknande upplevelse i hans lyssningsrum efter korrigeringarna.
Det har gått upp ett ljus för mig hur viktig roll det egna rummet har och hur det kan bidra till musikåtergivningen, den ständiga jakten efter "renare" visar för min del bara mer hur begränsat stereoåtergivningen på "egen hand" är, det är i princip bara en platt ljudbild alstrad mellan två ljudkällor. Det är min subjektiva åsikt.
Jag hade en liknande erfarenhet när jag körde med 30 graders öppningsvinkel. Det gick inte att EQ:a basen med gott resultat. Resultatet blev riktigt tråkigt ljud. Fronthögtalare "fullrange" utan sub lät bättre. När jag flyttade högtalarna till dem traditionella 22-23 graderna och hade kört så ett tag så provade jag att köra fronthögtalarna utan sub. Då föredrog jag istället sub med EQ.
goat76 skrev:Har du någon teori över varför din upplevelse blev som den blev?
goat76 skrev:Själv kör jag med 30 graders öppningsvinkel för att det låter bättre så, och det är även vad ATC förespråkar och rekommenderar. Invinklingen som jag lyssnat mig till var även den mitt i prick med vad Ben Lilly sa att de flesta användare föredrar med deras högtalare, att ljudet korsas strax bakom huvudet. Det hade jag inte läst eller hört innan jag kom fram till det genom egen lyssning.
Jag använder en ensam subwoofer från REL som integrerar helt sömlöst med frontarna.
22-23 graders öppningsvinkel är inte en traditionell uppställning.
goat76 skrev:22-23 graders öppningsvinkel är inte en traditionell uppställning.
I-or skrev:Detta med korrektion av rumsresonanser har varit uppe många gånger förut. Det är avgörande att man korrigerar efter medelnivån i basen och inte bara skär bort topparna, vilket är alltför vanligt.
Sedan är det förstås ett problem om man klangbalanserar systemet efter relativt basfattiga rockinspelningar (av någon anledning har de flesta former av rock nästan alltid haft ett ganska märkligt klangideal, antagligen för att framhäva slamrigheten).
Någon ställde en fråga ovan hur högt upp i frekvens man kan ekvalisera efter mätningar med långt tidsfönster (LTAS) och svaret är minst 200 Hz och ofta upp till ca 500 Hz. För högre frekvenser får man använda kortare tidsfönster för att enbart ekvalisera direktljudet.
I-or skrev:Ett par exempel är miniDSP SHD och NAD C 658, båda försedda med DIrac Live (vilket inte är nödvändigt, speciellt inte för den som vet hur man mäter/ekvaliserar). Om man kan tänka sig att dela upp lösningen i en separat DSP-enhet och streamer så blir det nog betydligt billigare.
Johan_Lindroos skrev:Det finns ju den här, men jag vet/tror inte att DACarna är av allra högsta klass. Beror förstås på hur kräsen man är...
https://www.minidsp.com/products/dirac-series/ddrc-24
Alternativt, kolla burken i byggtråden för El Julios soffsabbvåffer.
RolffRojs skrev:Denna låten är som gjord för 30 graders öppningsvinkel och med högre basnivå. Det blir inte lika fett i faktisktinställning.[ Spotify ][ SWP ]
Zappa skrev:I-or skrev:Ett par exempel är miniDSP SHD och NAD C 658, båda försedda med DIrac Live (vilket inte är nödvändigt, speciellt inte för den som vet hur man mäter/ekvaliserar). Om man kan tänka sig att dela upp lösningen i en separat DSP-enhet och streamer så blir det nog betydligt billigare.
Tackar! Ja, dela upp är absolut tänkbart, kan du rekommendera några separata DSP-enheter?
Nattlorden skrev:Den låter så tjockt att det inte förvånar mig att den kanske mår bra av att glesas ut i mitten. En bättre produktion vore att föredra framför att temporärflytta högtalare dock.
Nattlorden skrev:Om många gjorde just det hade det kanske fått någon effekt till sist... Sen kan man nog frasera det elegantare...
I-or skrev:Detta med korrektion av rumsresonanser har varit uppe många gånger förut. Det är avgörande att man korrigerar efter medelnivån i basen och inte bara skär bort topparna, vilket är alltför vanligt.
RolffRojs skrev:goat76 skrev:Har du någon teori över varför din upplevelse blev som den blev?
I-or gav en förklaring nyss i ett inlägg men hade glömt att "quota" och tog bort det. Resonanser. Det låter mer replokal med mer väggnära placering av högtalare, mindre homogen ljudbild och därför mer äkta med redig rockmin tolkning
![]()
RolffRojs skrev:Nattlorden skrev:Om många gjorde just det hade det kanske fått någon effekt till sist... Sen kan man nog frasera det elegantare...
När jag följer Toole-kurvan låter högtalarna bättre än någonsin, dock har det blivit mer uppenbart än någonsin att det mesta av det jag lyssnar på håller rätt kass teknisk kvalité. Jag får börja lyssna på mässjazz.. In flames har släppt flera alster med ungefär samma ljudkvalité och dem måste ju få nån feedback från fansen. Majoriteten tycker väl det låter bra?
goat76 skrev:..snip
Låter ljudanläggningen verkligen bättre än någonsin samtidigt som du inte längre kan njuta av merparten av den musik du är intresserad av? Jag tror du skulle glädjas mer om du skiftade fokus en aning.
Fokus på musikåtergivning med verkligheten som referens är svaret. Du får fundera en stund vad det kan betyda, och hur du kan närma dig det målet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster