Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:men om man samtidigt skulle uppleva att det blev mindre komprimerat?
jonasp skrev:Rydberg:
Jag är övertygad om att bra återgivning medför bra ljud. Då är det innehållet på programmaterialet som bestämmer hur det låter, inte anläggningen.
Trots att jag är ingenjör (och därmed potentiellt apparatfantast) är jag alltså ointresserad av mina apparater i den meningen.
Därmed inte sagt att vissa apparater med små, öronvänliga färgningar kan vara relativt goda återgivare och ge väldigt fina musikupplevselser! Men det är ju en annan historia.
/J.P.
Kraniet skrev:men om jag inte kan lita på mina öron hur kommer det sig då att jag kan höra skillnaden som finns mellan brända skivor och original och mellan amerikapress och europapress? Är det ren tur? Men hur kommer det sig då lyssningsintrycken är upprepningsbara..
norman skrev:Det är lite synd att man ofta får känslan av att det inte är "lika fint" om man vill ha en anläggning som låter bra i ens egna öron och därmed får vara hur färgande den vill.
Kraniet skrev:Om jag har ett dammigt golv så skulle nog ingen påstå att det är renare än om jag har ett rent golv?
jonasp skrev:norman skrev:Det är lite synd att man ofta får känslan av att det inte är "lika fint" om man vill ha en anläggning som låter bra i ens egna öron och därmed får vara hur färgande den vill.
Tja... jag kan inte ens med bästa välvilja tolka det så...
Jag söker det som jag tror är bäst för mig, inget annat.. skulle aldrig göra något för att det är 'fint'.
(Då skulle man ju kunna få för sig att köra BMW, för märkets skull... vilken pina!)
Tvärtemot tror jag det är många som tycker att Mark Levinson, rör, T&P-element, dyra kablar etc är lite 'fint' och påverkas av det.
Jag garanterar att jag är immun mot det. Kör med NAD-slutsteg och EKK.![]()
![]()
mvh
J.P.
markih skrev:Det enda jag vänder mig mot är att ordet återgivning i viss mån har förlorat sin betydelse och att detta gör att det blir svårare för de som, liksom mig, vill försöka uppnå 'ofärgad' åtegivning så gott det går.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster