Tycker att den nya TV-bänken blev bra med likaledes nya förstärkare, streamer, och DAC. Skall ordna upp kablaget efter fiberinstallationen, och prylar runt omkring. Har funderingar på bl.a. en ny tavla med ljudtema m.m.

Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Använder du inte de där Larsen-högtalarna till TV-ljudet? De borde överträffa alla soundbars.
paa skrev:RogerGustavsson skrev:Använder du inte de där Larsen-högtalarna till TV-ljudet? De borde överträffa alla soundbars.
Det kanske kräver en AV-receiver med HDMI-ingångar?
Men det vore nog värt besväret att hitta en lösning som funkar med dom högtalarna!
DVD-ai skrev:Jag har knappt ens hört hur min TV låter, jag kör allt ljud direkt till stereon.
...
galder skrev:Wow, vilket lyft! Idag kom det ett paket med en soundbar, den nämnda Samsung HW-Q800T. Som sagt en ljudkvalitetsförbättring gentemot TV:ns inbyggda högtalare. Lyssnade lite på en film med lite tunga ljud och ren musik vis Qobuz TV-app. Har lite kvar att testa vad gäller inställningar, men är förvånad att det ändå låter så pass bra, om än långt vad mina högtalare presterade. Kort kanske man kan uttrycka det som att ljudet via soundbaren låter mindre, mindre fylligt. Skulle ha varit intressant att lyssna på Samsung största modell, som har fler och större element. Men för det rabatterade priset om 4000kr i st.f. ordinarie 9000kr, så är den väl värd sitt pris.
Alla har ju varit samstämmigt enade om att mina befintliga högtalare är svårslagbara, vilket jag bara kan instämma i, men som sagt…
Lite snopet bara att inte någon vågade ge sig in i diskussionen om någon soundbars förträffliga egenskaper. Men så har ju Faktiskt.io utvecklats till, med lite hårda tongångar i trådar, så att folk mest läser och gör få inlägg. Undantaget kanske kärnan av användare.
Men hur som helst så får man tacka för bra råd som vanligt, och tips om alternativa lösningar.
En länk till en test av denna soundbar. Noterade bl.a. lite dåliga distorsiondata för denna.
https://www.rtings.com/soundbar/reviews ... g/hw-q800t
galder skrev:Wow, vilket lyft! Idag kom det ett paket med en soundbar, den nämnda Samsung HW-Q800T.
...snip...
https://www.rtings.com/soundbar/reviews ... g/hw-q800t
galder skrev:En kort kommentar: mina högtalare är helt ombyggda med nya element, filter, dämpning m.m. Har nämnt det i tråden, och står nämnt längst ner i min signatur.
Och som det står i inlägget så avser ljudförbättringen mot TV:s högtalare. Skojade till skrivningen.
galder skrev:Lite snopet bara att inte någon vågade ge sig in i diskussionen om någon soundbars förträffliga egenskaper.
Stranne skrev:Lite OT-fråga här: Kan man läsa om dina modifieringar på högtalarna någonstans? Och hur det kommer sig att du har moddat dem?
JonasB skrev:Jag är också lite anti soundbar men undrar om inte tv-ljud, inte film, utan typ nyhetsmorgon kan låta bättre i en soundbar eller endast en centerhögtalare. Med "musik-ljudsystemet" låter det ofta som att hela väggen pratar.
goat76 skrev:JonasB skrev:Jag är också lite anti soundbar men undrar om inte tv-ljud, inte film, utan typ nyhetsmorgon kan låta bättre i en soundbar eller endast en centerhögtalare. Med "musik-ljudsystemet" låter det ofta som att hela väggen pratar.
Om det blir på det viset hemma hos dig så har du nog inte fått till det riktigt med placeringen av dina fronthögtalare.
Med bättre optimering vad gäller avståndet mellan högtalarna samt finjustering med invinklingen får du en distinkt och skarp fantomprojicering, oavsett var ljudobjekten befinner sig mellan högtalarna panoreringsmässigt. Om det från sweetspot låter som att hela din vägg pratar så indikerar det att du har en rejält "utsmetad" fantomprojicering.
JonasB skrev:goat76 skrev:JonasB skrev:Jag är också lite anti soundbar men undrar om inte tv-ljud, inte film, utan typ nyhetsmorgon kan låta bättre i en soundbar eller endast en centerhögtalare. Med "musik-ljudsystemet" låter det ofta som att hela väggen pratar.
Om det blir på det viset hemma hos dig så har du nog inte fått till det riktigt med placeringen av dina fronthögtalare.
Med bättre optimering vad gäller avståndet mellan högtalarna samt finjustering med invinklingen får du en distinkt och skarp fantomprojicering, oavsett var ljudobjekten befinner sig mellan högtalarna panoreringsmässigt. Om det från sweetspot låter som att hela din vägg pratar så indikerar det att du har en rejält "utsmetad" fantomprojicering.
Hela väggen kanske var att överdriva. Men just nyhetsmorgon och dylikt upplever jag ofta "utsmetat", eller något felplacerat, medans film och musik (det finns undantag även här) låter prima fantomprojicerat.
galder skrev:Men kvarstår gör ju möjligheten att vid behov, t.ex. gäster, låta dessa spela Qobuz via TV'n, över bluetooth över mina högtalare.
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 1 gäst