Knuttebaloa skrev:
Jag tolkar det du skriver som att om jag inte har möjlighet till digitala "trick" så bör inte mina infraX6 spridas ut över allt för många positioner? Det är inte riktigt så jag förstått det du skrivit tidigare i tråden... Har du något förslag, utifrån simulering, på hur jag bör placera infraX6 innan jag använder min PEQ för att ta ner toppar. Just nu är placeringen i hörnen, två fram och fyra bak. Rumsmått 5x3,7x2,65.
Att fördröja vissa basmoduler kan ge åtskilliga dB högre ljudtrycksnivåer i kritiska frekvensområden.
Jag brukar alltid vara ganska noga med att poängtera att man vid placering för jämnhet i frekvensgången förlorar en del i maximal nivå. Detta gäller speciellt om man vill ha en jämn frekvensgång över ett stort lyssningsområde (vanligt i hemmabiosammanhang). Om man ekvaliserar för en specifik lyssningsposition är det bättre att sikta på maximal nivå, vanligtvis speciellt för frekvenser under ca 40 Hz, där luftpumpningskapaciteten oftast är begränsande.
Jag tror dock att du lär ha ganska mycket kapacitet i ditt system, varför du inte behöver vara alltför orolig.
REW Room Sim går att använda för simuleringar, men jag vill minnas att man har utnyttjat en lite märklig definition för dämpningen, varför frekvensgången inte blir helt korrekt. Hur som helst får du i alla fall en hygglig utgångspunkt att arbeta efter.