Moderator: Redaktörer
bjornsva skrev: .... och jag är osäker på om det går att montera en basport på dessa.
IngOehman skrev:PS. Eller Svante kanske tycker att det är lämpligt att inte referera till förefintliga definitioner, och istället säga:
Jag brukar definiera sisåhär, men språket är som det blir - det finns inga rätt och fel - halleluja!
(Appropå en gammal diskussion alltså.)
tvett skrev:Ska de rundade kanterna räknas med i port-längden?
Svante skrev:Du kommer att tappa bas om du inte har med basreflexröret. Funktionen på det är ju just att utöka basområdet neråt.
Om du inte hittar rätt dimensioner på rör, så går det att räkna om. Jag har lite svårt att förstå din beskrivning, vad menar du med att basreflexröret är 13 mm "tjockt"?
Du kan också köra med dina tjocka basrör utan plastportar och fila till en rundning i rörmaterialet direkt, porten behöver inte nödvändigtvis vara i vacker svart plast. Fila, spackla och lacka sedan, så brukar jag göra rätt ofta.
Ja, konsekvensen av att avstå från rundade kanter på porten är att porten lättare överstyr, dvs vid höga ljudnivåer blir det mer flåsljud från porten och man får kompression av basen. Tonkurvan förändras alltså med ljudnivå och mot en lägre nivå i basen (relativt högre frekvenser) om man spelar starkt.
Ska de rundade kanterna räknas med i port-längden?
bjornsva skrev:Ja, konsekvensen av att avstå från rundade kanter på porten är att porten lättare överstyr, dvs vid höga ljudnivåer blir det mer flåsljud från porten och man får kompression av basen. Tonkurvan förändras alltså med ljudnivå och mot en lägre nivå i basen (relativt högre frekvenser) om man spelar starkt.
Tror du/ni att jag får tillräckligt rundade kanter genom att fila i röret som phon nämnde eller behövs en större avrundning? Kompression av basen och försämrad ljudkvalité är ju det sista jag vill råka ut för.
Svante skrev:Om du lägger upp T/S-parametrarna på elementet och storlek på port och låda kan jag göra en simulering i Basta!.
Haakan_W skrev:75mm är väl innerdiametern på ett helt vanligt 3" avloppsrör...
som passar perfekt med några portar som herr iö säljerfast frågan är om du får köpa dom utan att handla tillhörande baselement
Morello skrev:Med ett såpass stort rör som cirka 70 mm blir porten väldigt lång om helmholtzresonansen ska hamna vettigt. Kanske lämpligare med 2" och strömningsanpassade avslut?
Jag kan förklara... Strömningsanpassade avslut är ett finare ord på "tillräckligt avrundade portmynningar för att undvika blåsljud och kompression", dvs rundade portöppningar...bjornsva skrev:Du tappade bort mig vid helmholtzresonansen och sen vet jag inte riktigt vad strömningsanpassade avslut är för något. Orkar du förklara?
Svante skrev: Ah, du kallar rundningen som ska sitta i änden av röret för "port". Ja då förstår jag. Jag brukar kalla hela röret, inklusive rundning, för port.
IO skrev:PS. Eller Svante kanske tycker att det är lämpligt att inte referera till förefintliga definitioner, och istället säga:
Jag brukar definiera sisåhär, men språket är som det blir - det finns inga rätt och fel - halleluja!
Jag kan förklara... Strömningsanpassade avslut är ett finare ord på "tillräckligt avrundade portmynningar för att undvika blåsljud och kompression", dvs rundade portöppningar...
Den andra saken är att om röret är för långt så riskerar man att man får resonanser i det, ojlud. Om ritningen föreskriver 75mm port utan rundade kanter kan du vara lugn för att ditt stabila 76mm rör gör detsamma. Du behöver dock göra röret lite längre om det är 1mm mer i diameter, börja med ett lite längre rör, som du kortare ner om du tycker det behövs. Eller så gör du ett antal olika rörlängder...och väljer det du tycker är bäst.
Morello skrev:Om det är Proac 2,5 vi talar om, så har originalet alldeles för hög avstämningsfrekvens för att ge vettig basåtergivning och dessutom saknar portarna strömningsanpassning.
Morello skrev:Precis, jag tror elementet kroknar vid run +/- 5 mm och motorn är ganska svag så någon kopiös förskjutning av luften i porten är i att vänta.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 85 gäster