Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Min upplevelse är att större verksam yta ger en annan taktil upplevelse.
Men eftersom jag aldrig gjort ett test där allt annat är lika så vet jag förstås inte vad den känslan kommer utav.
En större yta "kopplar" väl dock till den omgivande luften på ett annat sätt? Kanske är det så att det är denna "koppling" som är annorlunda?
För min egen del har jag dock kommit fram till att en enkel 7" bas är för lite för att ge den där känslan. Minst dubbla 6,5-7" eller enkel 8" (dvs minst ca 220cm2 yta) verkar krävas för att den där "rätta känslan" ska uppstå i midbasen.
I-or skrev:Så länge som vågtalet ka < 1 arbetar högtalaren under samma akustiska betingelser. Annorlunda uttryckt är det först när våglängden är kortare än konens omkrets som man börjar se förändringar här. Detta betyder att ett 1"-element kopplar till den omgivande luften på samma sätt som ett 12"-element upp till ca 400 Hz.
Vad gäller "känsla" i mellanbasen, så handlar det enbart om ljudtrycksnivå och distorsion (ett större element genererar dock lägre Doppler-distorsion (FM-distorsion) i kraft av lägre vibrationshastighet, men denna distorsionsform har visat sig ha låg hörbarhet).
I praktiken gäller det enkla sambandet att större element medför högre ljudtrycksnivåer för en given distorsion, varför upplevelsen blir mer taktil.
paa skrev:Ibland så kan man läsa att stora element har membran vars stora massa ger stora reaktionskrafter och div andre negativa egenskaper.
Andra gånger kan man läsa att stora element har membran som behöver röra sig mindre för att utföra sitt uppdrag, vilket ger div positiva egenskaper.
Bill50x skrev:paa skrev:Ibland så kan man läsa att stora element har membran vars stora massa ger stora reaktionskrafter och div andre negativa egenskaper.
Andra gånger kan man läsa att stora element har membran som behöver röra sig mindre för att utföra sitt uppdrag, vilket ger div positiva egenskaper.
Jomenvisst. Det finns alltid för- och nackdelar med allting. Och i alla fall för mig ger en stor (typ 1 kvm) membranyta i ett par elektrostater någon fördel framför ett rejält konelement. Har bland annat lyssnat på en 24" Harley woofer i en öppen baffel och det var riktigt bra, om än inte särskilt djupt. Här lyssnat på samma element i en 1,6 kubikmeter stor låda i ett Levinsson HQD-system och det lät riktigt bra.
Har vid ett par tillfällen hyrt PA-högtalare med 15" basar för att ha på fest i lite större lokal och även om de inte låter speciellt bra, inte mycket till finlir, så är det en härlig bas och ett riktigt gung i musiken. Något som leksakshögtalare på stativ inte kommer i närheten av.
/ B
martinsson skrev:Eftersom frågan jag ställde inledningsvis kan anses besvarad så kanske det är läge att skifta fokuset över till de verkliga aspekterna av större verksam yta, och då inte enbart i basen, vilket är ett intressant ämne.
Förutsatt att man tar spridning och elementets mekaniska beteenden i beaktande, vilket givetvis blir allt mer utmanande med ökad verksam yta, borde man då inte kunna skala upp och få med alla de fördelar som jag tror, erfarenhetsmässigt, kommer med detta.
När man hört en välbalanserad och genomtänkt konstruktion med större verksam yta, säg 15" bas/mid upp till säg 1kHz med en bra kompressionsdriver på ett horn som vid delningen harmonierar med 15" i spridning så är det en helt annan upplevelse än en motsvarande väl genomtänkt lösning av mindre slag, säg 6,5" upp till ~2kHz och en 1" diskant över det, även vid moderata ljudtryck.
För mig är det lite av ett frågetecken varför man ser så få lösningar av den typen eller liknande i samma storlek (eller verksam yta) hos folk som har detta intresse, i handeln kan jag på sätt och vis förstå varför, det är svårsålt, dels pga. kostnad men även estetika aspekter, vilket säkerligen är fallet även hos en del av oss mer dedikerade.
martinsson skrev:Eftersom frågan jag ställde inledningsvis kan anses besvarad så kanske det är läge att skifta fokuset över till de verkliga aspekterna av större verksam yta, och då inte enbart i basen, vilket är ett intressant ämne.
Förutsatt att man tar spridning och elementets mekaniska beteenden i beaktande, vilket givetvis blir allt mer utmanande med ökad verksam yta, borde man då inte kunna skala upp och få med alla de fördelar som jag tror, erfarenhetsmässigt, kommer med detta.
När man hört en välbalanserad och genomtänkt konstruktion med större verksam yta, säg 15" bas/mid upp till säg 1kHz med en bra kompressionsdriver på ett horn som vid delningen harmonierar med 15" i spridning så är det en helt annan upplevelse än en motsvarande väl genomtänkt lösning av mindre slag, säg 6,5" upp till ~2kHz och en 1" diskant över det, även vid moderata ljudtryck.
För mig är det lite av ett frågetecken varför man ser så få lösningar av den typen eller liknande i samma storlek (eller verksam yta) hos folk som har detta intresse, i handeln kan jag på sätt och vis förstå varför, det är svårsålt, dels pga. kostnad men även estetika aspekter, vilket säkerligen är fallet även hos en del av oss mer dedikerade.
jonasz skrev:Blir en trevligare, i mitt tycke, direktivitet med 15" än 9". Men allt beror ju på vad man vill åstadkomma eller prioriterar.
I-or skrev:En hög riktverkan kan vara en stor fördel i vissa fall och en lika stor nackdel i andra fall. Om man t.ex. vill reducera inverkan från de första sidoväggsreflektionerna är det bättre att absorbera (eller möjligen diffusera) dessa. En alltför hög horisontell riktverkan ger ofta upphov till ett alltför smalt/ihoptryckt ljudsceneri eller obalanserad klangbalans vid sidan om sötpunkten. En hög vertikal riktverkan optimerad för sittande lyssnare ger stora problem för stående lyssnare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster