Moderator: Redaktörer
Ted_B skrev:goat76 skrev:En kompressor är ett bra och ibland helt nödvändigt verktyg för att vissa ljud i en tvåkanalsmix inte helt ska drunkna. Jag använder ju själv en riktig hårdvaru-kompressor, dels på basgitarr för att få lite mer kontroll över det instrumentet i mixen, samt på sång som annars ofta har ett alldeles för stort dynamiskt omfång för att antingen inte drunkna helt i mixen eller överrösta den.
Är inte det något som en skicklig sångare ska anpassa sig till om det ska vara en riktigt välljudande produktion?
Alltså vara samspelt med bandet så att inte sången behöver komprimeras?
pontareee skrev:Michael Jackson - Bad mäter enligt följande, det fanns fler releaser men alla fick inte plats på min skärm med nuvarande upplösning.
hifikg skrev:pontareee skrev:Michael Jackson - Bad mäter enligt följande, det fanns fler releaser men alla fick inte plats på min skärm med nuvarande upplösning.
Hmm... alla helgröna är vinyl
goat76 skrev:Tell skrev:Frågan är varför just en helt okomprimerad signal är det som anses låta bäst? Är det bara för ni som vanligt har verkligheten som referens o inte bara vad-som-låter-najsast-oavsett-verkligheten? För att ta dom två senaste exemplerna i tråden, RAM och Bad, så innehåller ju båda synthar och trummaskiner etc o ingen av dom tillverkar "verkliga" ljud. Så att ha verkligheten som nån slags referens blir ju bara märkligt.
Dessutom så finns det många som argumentare för att komressorer "limmar" ihop ljuden så dom sitter ihop tillsammans på ett bättre sätt än en okomprimerad signal. Finns ju dock som vanligt såklart en balans, o den balansen är la subjektiv Så att som dom flesta här på faktiskt hela tiden tjatar om att det SKA vara okomprimerat är både fel o tröttsamt imo.
Jag har inte bett om att det ska vara helt fritt från komprimering, jag klagar över att de flesta ljudinslagen på den där skivan är komprimerade/limiterade. Jag gillar ju hur de blandat tungt komprimerad bas med i stort sett okomprimerade inslag i Billie Eilish låtar, då låter helheten mer dynamisk och livfull trots att skivan i sin helhet är ganska hårtkomprimerad.
Men när i princip alla enskilda ljudinslag som på Daft Punks skiva är strypt så blir allt ganska statiskt, även syntarna tycker jag låter dynamik-begränsade och de borde lätt ha rymts i mixen utan den begränsningen och ändå kunnat låta lika starkt som nu.
En kompressor är ett bra och ibland helt nödvändigt verktyg för att vissa ljud i en tvåkanalsmix inte helt ska drunkna. Jag använder ju själv en riktig hårdvaru-kompressor, dels på basgitarr för att få lite mer kontroll över det instrumentet i mixen, samt på sång som annars ofta har ett alldeles för stort dynamiskt omfång för att antingen inte drunkna helt i mixen eller överrösta den.
HenrikTornquist skrev:Jag har bestämt för mig att Pekka har gjort en djuplodande analys av just "Bad" vad gäller ljudkvalitet.
Det bör ligga nånstans för den (Paa) som är vass på att söka.
PekkaJohansson skrev:Varken "Thriller" eller "Bad" platsar i kategorin "musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalitet".
Med vänlig hälsning
Pekka
Tell skrev:PekkaJohansson skrev:Varken "Thriller" eller "Bad" platsar i kategorin "musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalitet".
Med vänlig hälsning
Pekka
Vad är det som gör att dom inte platsar in enligt dig? Vad krävs för att platsa?
AlbertHall skrev:Mahlers 7:a. Osmo Vänskä/Minnesota orch.
CD/SACD BIS -2386 är nära
Morello skrev:Tror jag inleder helgen med seriös musik som tekniskt sett håller pyramidal standard!
https://delosmusic.com/recording/ravelb ... a-quartet/
Morello skrev:Tror jag inleder helgen med seriös musik som tekniskt sett håller pyramidal standard!
Tell skrev:Fair enough, men jag riktar ändå min text till resten av gubbarna i tråden. Dynamik är inte allt!
Dynamic Range Database ska man ta med en nypa salt, o det inte bara på vinyler. Att allting med dynamik lägre än 8dB får rött o därmed anses som DÅLIGT är så galet overkill, jag har hört massa musik på den nuvån som låter riktigt trevligt. För som sagt, dynamik är verkligen inte allt o ingen 100%ig riktlinje för välljud.
I-or skrev:Chiller, Erich Kunzel, Cincinnatti Pops Orchestra (Telarc) (Borde egentligen ha rekommenderats i tid för Halloween.)
goat76 skrev:hifikg skrev:pontareee skrev:Michael Jackson - Bad mäter enligt följande, det fanns fler releaser men alla fick inte plats på min skärm med nuvarande upplösning.
Men trots det så kan vinylen vara helt identiskt i sin dynamik som den på CD, det kan alltså vara precis samma mastring.
Se den här videon så förstår du att det som i mätningarna ser ut att vara bättre på vinyl egentligen inte finns där.
[youtube_quote]https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=n-AE9dL5FG8&feature=emb_logo[/youtube_quote]
jansch skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Men trots det så kan vinylen vara helt identiskt i sin dynamik som den på CD, det kan alltså vara precis samma mastring.
Se den här videon så förstår du att det som i mätningarna ser ut att vara bättre på vinyl egentligen inte finns där.
[youtube_quote]https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=n-AE9dL5FG8&feature=emb_logo[/youtube_quote]
Jag har funderat en hel del på informationen i denna video. Alltså, varför har vinylinspeningen högre toppar som indikerar större dynamik?
Det enda jag kan tänka mej är följande:
En helt analog kedja, från digital master D/A omvandlad och graverad och till slut uppspelad analogt på vinylskiva innehåller fler subbastoner, låt oss säga under 20Hz. Detta trots högpassfilter som har för avsikt att minska t.ex rumble.
Dessa subbastoner, från t.ex grammofonrumble, kommer då visa sig som "tidskonstanter" jämfört med nyttosignalen. Musikens amplitudvariationer utgår inte ifrån en stabil "nollpunkt" som gäller för en digital signal. Musiken är helt enkelt överlagrad på svaga subbastoner vilket ibland ger lite högre amplitud, ibland lite lägre = till synes högre dynamik.
Det skulle också då kunna förklara varför den analoga signalen under ett antal millisekunder kan luta ner eller upp (se exempler i videon) medan digitala signalen håller sig mer mot en vågrätt linje (nollreferensen).
Lite "rått" skulle man kunna säga då att den ökade dynamiken är egentligen rumle.
Som sagt, bara lite funderingar..... vad tror du?
jansch skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Jag har funderat en hel del på informationen i denna video. Alltså, varför har vinylinspeningen högre toppar som indikerar större dynamik?
Det enda jag kan tänka mej är följande:
En helt analog kedja, från digital master D/A omvandlad och graverad och till slut uppspelad analogt på vinylskiva innehåller fler subbastoner, låt oss säga under 20Hz. Detta trots högpassfilter som har för avsikt att minska t.ex rumble.
Dessa subbastoner, från t.ex grammofonrumble, kommer då visa sig som "tidskonstanter" jämfört med nyttosignalen. Musikens amplitudvariationer utgår inte ifrån en stabil "nollpunkt" som gäller för en digital signal. Musiken är helt enkelt överlagrad på svaga subbastoner vilket ibland ger lite högre amplitud, ibland lite lägre = till synes högre dynamik.
Det skulle också då kunna förklara varför den analoga signalen under ett antal millisekunder kan luta ner eller upp (se exempler i videon) medan digitala signalen håller sig mer mot en vågrätt linje (nollreferensen).
Lite "rått" skulle man kunna säga då att den ökade dynamiken är egentligen rumle.
Som sagt, bara lite funderingar..... vad tror du?
AlbertHall skrev:Postas ganska lite i denna tråd som egentligen borde vara på topp.
Jag letade lite i cdhyllan och hittade en inspelning från 1987.
Philips 420 955-3.
"Missa Criolla" med Jose Carreras som solist. Fantastisk kör och dynamisk produktion.
Lyssna och reflektera. Det gjordes för 34 år sedan, när alla sade att allt digitalt lät skit. Ja inspelningen är DDD.
Lyssna inte på Spotify. Ge 16/44 en chans.
Njut av kören. Från vägg till vägg.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster