goat76 skrev:hifikg skrev:Du är välkommen när mina ESL fungerar igen, annars är det ju uppenbart vad som spelar. Men även utan blindtest skulle jag bli förvånad om du inte tycker att ljudet kommer från helt andra platser än där högtalarna faktiskt står, särskilt om det är mörkt i rummet. Jag tror egentligen inte att många, som inte vet i förväg, skulle kunna peka ut var högtalarna står. Fast hur ofta tar man in sina gäster med förbundna ögon? O så räknar väl folk med att högtalarna står ungefär som högtalare brukar stå.
Inte ens när jag hade de stora Apogeerna här var det många som anade att de lyssnade på OA52 emellanåt. Hifi-rävar rörde på huvudet o kunde ibland förstå att de lyssnade på det ena eller andra paret, något som "vanliga" människor sällan gjorde. Det låter så stort, mäktigt och rumsfyllande att det bara måste vara något stort och rejält som låter. Mer än en har frågat var allt ljud kommer ifrån när de betraktat de två, små, element som varje 52:a är bestyckad med.
Att det kan låta stort, mäktigt och rumsfyllande även från relativt små högtalare är väl en sak, men det har väl nödvändigtvis inget att göra med vilken höjd ljudsceneriet befinner sig på i förhållande till det egna lyssningsrummet?
Om man tar låten "Fields of Gold" med Eva Cassidy från skivan Nightbird som exempel. Blunda och peka på vilken höjd du upplever hennes röst komma ifrån, titta sedan upp och uppskatta på vilken höjd detta är i förhållande till högtalarna och det egna lyssningsrummet.
När jag sitter ner i soffan hör jag hennes röst komma från en position i höjd med mitt huvud, vilket även är ungefär i höjd mina högtalares mellanregister och diskant. Reser jag mig däremot upp och står så uppfattar jag det som att hennes röst följer med upp och befinner sig bara aningen lägre ner höjdmässigt i förhållande till mitt huvud än när jag satt ned.Jag tror därför precis som du att folk blandar ihop synintrycket av dina högtalares låga placering med vad de faktiskt skulle höra ifall de blundade istället.

IÖ har dimensionerat Pi60 så att de upplevda ljudobjekten i mitten av ljudbilden skall ha viss höjd i förhållande till golvet och den upplevda höjden skall vara konstant oberoende om man sitter eller står. Står man så blir ljudobjekten lägre än huvudhöjd. Han vill inte att de upplevda ljudobjekten skall förflytta sig i höjdled beroende på lyssnarens öronhöjd över golvnivå.
Normalt designade högtalare har en högre ljudbild som beror på det IÖ kallar regnbågseffekt där regnbågen går från högtalare till högtalare och har maxhöjd mitt emellan högtalarna. Det betyder i så fall att ljudobjekt mellan mitten och respektive högtalare får lägre höjd än ljudobjekt i mittposition och längst ut vid högtalarna blir höjden samma som högtalarelementens höjd. Det är en effekt kopplad till fantomprojicering vid stereofonisk återgivning av musik. Den effekten vill IÖ undvika.
Har man OA52, så kan man enkelt koppla ur ena högtalaren och lyssna på höjdupplevelse från den högtalare som spelar. Hamnar lyssnaren då på balkong, så att säga?
Om man har en monoskiva och lyssnar på denna genom 2 högtalare kontra genom 1 högtalare så skall den upplevda höjden vara samma.
Så har jag förstått IÖs resonemang och designkriterier.
Själv vill jag ha ungefär den höjd hos symfoniorkesterns instrument som jag upplever dem ha på konserthuset då jag sitter på parkett.
Jag vill även uppleva kyrkorgel placerad över taknivå och längre bort som ljudobjekt där jag själv sitter i bänkrad på golvnivå.
Få högtalare får kyrkorgel att låta illusoriskt som om man var i kyrkan och lyssnade, förutom Carlssonhögtalare och då även OA6 och OA5, d v s hans tidigare rundstrålade högtalare och de klarade biffen bra även med 1 högtalare.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.