Scenen är för låg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Scenen är för låg

Inläggav I-or » 2021-11-03 14:10

JonasB skrev:Jag har inte lyssnat på 100-tals hemma-anläggningar men gissar att jag skulle uppleva liknande höjd om elementen sitter i ca samma höjd som hos mig. I och för sig har jag inte reflekterat över detta förren nyligen, efter nästan två år med högtalarna. Antar att jag försöker hitta potentiella förbättringar vilket jag verkar vara ensam om på detta forum :wink: :lol:
Ingen som reflekterat över detta och kännt att det kanske skulle vara nice med lite högre ljudbild, eller tvärtom?

Jag reflekterar ofta över perceptionen av höjd för olika högtalare. När man har vant sig vid högtalare som producerar ett ljudsceneri lite högre upp är det svårt att släppa detta eftersom det korrelerar bättre med verkligheten i de flesta sammanhangen. Många högtalare producerar ett alltför lågt ljudsceneri i mitt tycke eftersom man oftast sitter ungefär i jämnhöjd med, eller strax under, artisterna i verkligheten. Det är endast i vissa positioner i vissa auditoria som artisterna befinner sig under lyssnarnas öron.

(Ovanstående gäller naturligtvis när man blundar och är inte en effekt av synintrycken.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-11-03 14:39

Mot bakgrund av ovanstående, på vilken höjd skulle du placera diskantelementet i en konventionell två- eller trevägskonstruktion?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-11-03 15:41

goat76 skrev:
hifikg skrev:Du är välkommen när mina ESL fungerar igen, annars är det ju uppenbart vad som spelar. Men även utan blindtest skulle jag bli förvånad om du inte tycker att ljudet kommer från helt andra platser än där högtalarna faktiskt står, särskilt om det är mörkt i rummet. Jag tror egentligen inte att många, som inte vet i förväg, skulle kunna peka ut var högtalarna står. Fast hur ofta tar man in sina gäster med förbundna ögon? O så räknar väl folk med att högtalarna står ungefär som högtalare brukar stå.

Inte ens när jag hade de stora Apogeerna här var det många som anade att de lyssnade på OA52 emellanåt. Hifi-rävar rörde på huvudet o kunde ibland förstå att de lyssnade på det ena eller andra paret, något som "vanliga" människor sällan gjorde. Det låter så stort, mäktigt och rumsfyllande att det bara måste vara något stort och rejält som låter. Mer än en har frågat var allt ljud kommer ifrån när de betraktat de två, små, element som varje 52:a är bestyckad med.

Att det kan låta stort, mäktigt och rumsfyllande även från relativt små högtalare är väl en sak, men det har väl nödvändigtvis inget att göra med vilken höjd ljudsceneriet befinner sig på i förhållande till det egna lyssningsrummet?

Om man tar låten "Fields of Gold" med Eva Cassidy från skivan Nightbird som exempel. Blunda och peka på vilken höjd du upplever hennes röst komma ifrån, titta sedan upp och uppskatta på vilken höjd detta är i förhållande till högtalarna och det egna lyssningsrummet.

När jag sitter ner i soffan hör jag hennes röst komma från en position i höjd med mitt huvud, vilket även är ungefär i höjd mina högtalares mellanregister och diskant. Reser jag mig däremot upp och står så uppfattar jag det som att hennes röst följer med upp och befinner sig bara aningen lägre ner höjdmässigt i förhållande till mitt huvud än när jag satt ned.
Jag tror därför precis som du att folk blandar ihop synintrycket av dina högtalares låga placering med vad de faktiskt skulle höra ifall de blundade istället. :)

IÖ har dimensionerat Pi60 så att de upplevda ljudobjekten i mitten av ljudbilden skall ha viss höjd i förhållande till golvet och den upplevda höjden skall vara konstant oberoende om man sitter eller står. Står man så blir ljudobjekten lägre än huvudhöjd. Han vill inte att de upplevda ljudobjekten skall förflytta sig i höjdled beroende på lyssnarens öronhöjd över golvnivå.

Normalt designade högtalare har en högre ljudbild som beror på det IÖ kallar regnbågseffekt där regnbågen går från högtalare till högtalare och har maxhöjd mitt emellan högtalarna. Det betyder i så fall att ljudobjekt mellan mitten och respektive högtalare får lägre höjd än ljudobjekt i mittposition och längst ut vid högtalarna blir höjden samma som högtalarelementens höjd. Det är en effekt kopplad till fantomprojicering vid stereofonisk återgivning av musik. Den effekten vill IÖ undvika.

Har man OA52, så kan man enkelt koppla ur ena högtalaren och lyssna på höjdupplevelse från den högtalare som spelar. Hamnar lyssnaren då på balkong, så att säga?

Om man har en monoskiva och lyssnar på denna genom 2 högtalare kontra genom 1 högtalare så skall den upplevda höjden vara samma.

Så har jag förstått IÖs resonemang och designkriterier.

Själv vill jag ha ungefär den höjd hos symfoniorkesterns instrument som jag upplever dem ha på konserthuset då jag sitter på parkett.

Jag vill även uppleva kyrkorgel placerad över taknivå och längre bort som ljudobjekt där jag själv sitter i bänkrad på golvnivå.

Få högtalare får kyrkorgel att låta illusoriskt som om man var i kyrkan och lyssnade, förutom Carlssonhögtalare och då även OA6 och OA5, d v s hans tidigare rundstrålade högtalare och de klarade biffen bra även med 1 högtalare.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-11-03 16:31

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:Du är välkommen när mina ESL fungerar igen, annars är det ju uppenbart vad som spelar. Men även utan blindtest skulle jag bli förvånad om du inte tycker att ljudet kommer från helt andra platser än där högtalarna faktiskt står, särskilt om det är mörkt i rummet. Jag tror egentligen inte att många, som inte vet i förväg, skulle kunna peka ut var högtalarna står. Fast hur ofta tar man in sina gäster med förbundna ögon? O så räknar väl folk med att högtalarna står ungefär som högtalare brukar stå.

Inte ens när jag hade de stora Apogeerna här var det många som anade att de lyssnade på OA52 emellanåt. Hifi-rävar rörde på huvudet o kunde ibland förstå att de lyssnade på det ena eller andra paret, något som "vanliga" människor sällan gjorde. Det låter så stort, mäktigt och rumsfyllande att det bara måste vara något stort och rejält som låter. Mer än en har frågat var allt ljud kommer ifrån när de betraktat de två, små, element som varje 52:a är bestyckad med.

Att det kan låta stort, mäktigt och rumsfyllande även från relativt små högtalare är väl en sak, men det har väl nödvändigtvis inget att göra med vilken höjd ljudsceneriet befinner sig på i förhållande till det egna lyssningsrummet?

Om man tar låten "Fields of Gold" med Eva Cassidy från skivan Nightbird som exempel. Blunda och peka på vilken höjd du upplever hennes röst komma ifrån, titta sedan upp och uppskatta på vilken höjd detta är i förhållande till högtalarna och det egna lyssningsrummet.

När jag sitter ner i soffan hör jag hennes röst komma från en position i höjd med mitt huvud, vilket även är ungefär i höjd mina högtalares mellanregister och diskant. Reser jag mig däremot upp och står så uppfattar jag det som att hennes röst följer med upp och befinner sig bara aningen lägre ner höjdmässigt i förhållande till mitt huvud än när jag satt ned.
Jag tror därför precis som du att folk blandar ihop synintrycket av dina högtalares låga placering med vad de faktiskt skulle höra ifall de blundade istället. :)

IÖ har dimensionerat Pi60 så att de upplevda ljudobjekten i mitten av ljudbilden skall ha viss höjd i förhållande till golvet och den upplevda höjden skall vara konstant oberoende om man sitter eller står. Står man så blir ljudobjekten lägre än huvudhöjd. Han vill inte att de upplevda ljudobjekten skall förflytta sig i höjdled beroende på lyssnarens öronhöjd över golvnivå.

Normalt designade högtalare har en högre ljudbild som beror på det IÖ kallar regnbågseffekt där regnbågen går från högtalare till högtalare och har maxhöjd mitt emellan högtalarna. Det betyder i så fall att ljudobjekt mellan mitten och respektive högtalare får lägre höjd än ljudobjekt i mittposition och längst ut vid högtalarna blir höjden samma som högtalarelementens höjd. Det är en effekt kopplad till fantomprojicering vid stereofonisk återgivning av musik. Den effekten vill IÖ undvika.

Har man OA52, så kan man enkelt koppla ur ena högtalaren och lyssna på höjdupplevelse från den högtalare som spelar. Hamnar lyssnaren då på balkong, så att säga?

Om man har en monoskiva och lyssnar på denna genom 2 högtalare kontra genom 1 högtalare så skall den upplevda höjden vara samma.

Så har jag förstått IÖs resonemang och designkriterier.

Själv vill jag ha ungefär den höjd hos symfoniorkesterns instrument som jag upplever dem ha på konserthuset då jag sitter på parkett.

Jag vill även uppleva kyrkorgel placerad över taknivå och längre bort som ljudobjekt där jag själv sitter i bänkrad på golvnivå.

Få högtalare får kyrkorgel att låta illusoriskt som om man var i kyrkan och lyssnade, förutom Carlssonhögtalare och då även OA6 och OA5, d v s hans tidigare rundstrålade högtalare och de klarade biffen bra även med 1 högtalare.

MvH
Peter

Det stämmer precis och effekten blir tydlig hemma hos mig i den där låten med Eva Cassidy. När jag sitter i soffan är hennes röst på ungefär samma nivå som gitarren, när jag ställer mig upp följer hennes mittpanorerade röst med en bit upp, medans gitarren som troligtvis är inspelad med två enskilda mikrofoner panorerade vardera långt ut till vänster respektive långt ut till höger stannar kvar i nivå med högtalarna. Den mittpanorerade gitarren som kommer in runt 2 minuter in i låten följer även den med uppåt i ljudbilden när jag ställer mig upp.

Vad är det IÖ anser vara dåligt med denna regnbågseffekt, den märks väl knappast av när man sitter ner vilket nog de flesta gör vid koncentrerad lyssning?
Senast redigerad av goat76 2021-11-03 17:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-11-03 17:46

Nej, inte om du ställer dig upp, det är inte vad som avses. IÖ menar med "regnbågseffekten" att när man sitter så förefaller låter ljud i centrum av ljudbilden att låta som om de är en bit upp, medans ljud från vänster eller höger i ljudbilden låter som om de är i högtalarhöjd. Precis så som Peter skriver ovan och inget annat.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-11-03 18:21

Johan_Lindroos skrev:Nej, inte om du ställer dig upp, det är inte vad som avses. IÖ menar med "regnbågseffekten" att när man sitter så förefaller låter ljud i centrum av ljudbilden att låta som om de är en bit upp, medans ljud från vänster eller höger i ljudbilden låter som om de är i högtalarhöjd. Precis så som Peter skriver ovan och inget annat.

Jag har förstått det Peter sa precis så som du beskriver det och inget annat, jag säger bara att effekten tydliggörs och märks endast av när jag ställer mig upp, vilket bara är en bekräftelse på att den faktiskt finns där. Jag märker dock inte av den när jag sitter ner.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-11-03 18:31

"Regnbågseffekten" märks på nästan alla högtalare när man sitter, men stör sällan särskilt mycket. Den varierar dock en hel del för olika högtalare. Dessutom beror den till viss del av uppställningen och är förstås, som alla andra s.k. stereosystemfel, inte möjlig att kompensera bort för högtalare som ska uppfylla kravet om en i det närmaste konstant frekvensgång på referensaxeln i kombination med en sund spridning (om kravet även är att det hela dessutom ska fungera oavsett inspelningsteknik, blir det ännu mer omöjligt - se tidigare trådar om fantomprojektion). Om högtalaren uppfyller de konventionella kraven för frekvensgång på referensaxeln och spridning, så presterar den även optimalt i detta avseende.

Vad gäller eventuella fördelar för den bibehållna höjdprojektionen håller jag inte med. Det är ju helkonstigt om jag som sittande lyssnare först hör artisterna i öronhöjd för att som stående höra artisterna kanske 15-30 grader nedåt beroende på avstånd till högtalarna. Under någorlunda normala verkliga förhållanden med typisk lyssningsgeometri, kommer artisterna att ha nästan samma vertikala vinkel för mig som lyssnare oavsett om jag sitter eller står eftersom avståndet till scenen för akustiska framträdanden vanligtvis är kanske 5-20 meter eller så.

Detta är en anledning till att linjekällor har stora praktiska fördelar eftersom ljudhändelserna uppfattas komma från öronhöjd oavsett om man står upp, sitter ned eller t.o.m. ligger på golvet. En presentation som förstås inte är exakt rätt, men betydligt närmare verkligheten än den konstanta projektionshöjd som IÖ förespråkar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-11-03 18:56

Goat; Ok! För en som läser var det lite dubbeltydigt...

Isidor; nej inte riktigt så. IÖ menar att det ska låta ungefär så som du förespråkar; d v s att det låter som om ljudkällan är kvar fast en bit bort. Kanske 5-20 m! Då blir det mindre än de gradangivelser du nämnde. Om du menade något annat, förklara gärna.
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2021-11-03 18:57, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-11-03 18:57

Morello skrev:Mot bakgrund av ovanstående, på vilken höjd skulle du placera diskantelementet i en konventionell två- eller trevägskonstruktion?

Gärna ca 120 cm över golv, vilket förstås kan översättas till så högt som möjligt för typiska lådor (man måste dock av diffraktionsskäl behålla ett visst avstånd till baffelns övre kant). För tvåvägskonstruktioner bör man nog dessutom vara uppmärksam på var baselementet (som måste följa med upp av vertikala spridningsskäl) då hamnar i höjdled med tanke på rumseffekter för lågfrekvensen. För en trevägskonstruktion, som jag definitivt alltid förespråkar, kan baselementet placeras lågt, vilket medför att man undviker sådana problem.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-11-03 19:01

Johan_Lindroos skrev:
Isidor; nej inte riktigt så. IÖ menar att det ska låta ungefär så som du förespråkar; d v s att det låter som om ljudkällan är kvar fast en bit bort. Kanske 5-20 m! Då blir det mindre än d gradangivelser du nämnde. Om du menade något annat, förklara gärna.

Detta beror förstås till stor del på inspelningen, mer distanta inspelningar kommer aldrig att vara något problem här, men inga vettiga högtalare projicerar den närmaste delen av en modern multimikrofonproduktion åtskilliga meter bakom högtalarplanet. Detta är heller inte fallet för en hel del fåmikrofonproduktioner.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2021-11-03 19:04

Bifogar för diskussionens skull ett urklipp ur artikelserien om LTS F1.

ljudbildshöjd.JPG
ljudbildshöjd.JPG (78.74 KiB) Visad 2076 gånger

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-11-03 19:20

Morello skrev:Är inte det i särklass enklaste att helt sonika sätta sig på golvet?

Du har de senaste ~20 åren inte framstått som golvsittare, men visst! :D

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-11-03 19:26

Erik_Johansson skrev:Bifogar för diskussionens skull ett urklipp ur artikelserien om LTS F1.

ljudbildshöjd.JPG

/Erik

Det var så jag upplevde det på demon i "källaren".
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-11-03 21:03

Erik_Johansson skrev:Bifogar för diskussionens skull ett urklipp ur artikelserien om LTS F1.

ljudbildshöjd.JPG

/Erik

Tack för klippet! (Jag har sett liknande beskrivningar tidigare.)

En inte alls oäven idé, men däremot fungerar detta inte i praktiken av två skäl:

1. Den vertikala spridningen blir inte alls tillräckligt lik den önskade målkurvan med en någorlunda normal högtalare eftersom skillnaden i HRTF:er huvudsakligen uppvisar ett par tydliga dalar och en topp runt sådär 6-9 kHz i ca -15 graders vinkel (nedåt) som det handlar om för en stående lyssnare på 3 meters avstånd.

2. Det är också väl känt att för en fungerande vertikal auralisering måste man dessutom individualisera frekvensgången (huvudsakligen beroende på lyssnarens ytteröron, vilka ibland även skiljer sig påtagligt för vänster och höger öra). Horisontell auralisering är enklare eftersom hörseln då inte enbart behöver förlita sig på frekvensgångsskillnader huvudsakligen härrörande från ytteröronen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-11-03 22:37

ljudbildshöjd.JPG

/Erik

Kanon. Där är IÖs tankar beskrivna av honom själv. Det är exakt så jag förstått hans tankegång och försökt beskriva.

Jag har ju mina egna idéer om hur jag tycker saker skall funka. Det viktiga som jag ser det är att man håller sig fast vid ett logiskt korrekt resonemang.

Många vägar leder till Rom och Rom är stort.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

HerrD

Inläggav HerrD » 2021-11-04 18:44

JonasB: Jag har haft exakt samma problem som du med låg ljudscen. Kör pi60 i ett dedikerat lyssningsrum. Jag har matta på nästan hela golvet men inte där högtalarna står. Med mattor även under högtalarna hoppade ljudbilden upp där man förväntar sig. Jag tolkar det som att tidiga reflexer från golvet vid högtalarna drar ner ljudbilden.

jansch

Inläggav jansch » 2021-11-04 19:53

HerrD skrev:JonasB: Jag har haft exakt samma problem som du med låg ljudscen. Kör pi60 i ett dedikerat lyssningsrum. Jag har matta på nästan hela golvet men inte där högtalarna står. Med mattor även under högtalarna hoppade ljudbilden upp där man förväntar sig. Jag tolkar det som att tidiga reflexer från golvet vid högtalarna drar ner ljudbilden.

Nja......
reflektionsvinkel och infallsvinkel är alltid lika (viss spridning kan dock uppstå om underlaget är ojämnt).
Det resulterar i att reflexen, som når öronen, kommer från en punkt mittemellan högtalaren och öronen om högtalarens (ljudkällans höjd) är lika med öronhöjden.

Golvreflexer nära/vid högtalaren kommer att slå i taket innan dom kanske når öronen. Allt beroende på infallsvinkeln...

jansch

Inläggav jansch » 2021-11-04 19:55

petersteindl skrev:

ljudbildshöjd.JPG

/Erik

Kanon. Där är IÖs tankar beskrivna av honom själv. Det är exakt så jag förstått hans tankegång och försökt beskriva.

Jag har ju mina egna idéer om hur jag tycker saker skall funka. Det viktiga som jag ser det är att man håller sig fast vid ett logiskt korrekt resonemang.

MvH
Peter

Har Peter blivit politiker?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-11-04 20:06

jansch skrev:
petersteindl skrev:

ljudbildshöjd.JPG

/Erik

MvH
Peter

Har Peter blivit politiker?

Vet inte vad du grundar din slutsats på?

Eftersom jag anser att det inte funnits en endaste politiker, någonstans, någonsin genom tiderna, som ens varit i närheten av att ha haft ett endaste logiskt korrekt resonemang, vad det än vara må, så vet jag inte hur jag skall svara på din fråga.

MvH
Peter

HerrD

Inläggav HerrD » 2021-11-04 20:09

jansch skrev:
HerrD skrev:JonasB: Jag har haft exakt samma problem som du med låg ljudscen. Kör pi60 i ett dedikerat lyssningsrum. Jag har matta på nästan hela golvet men inte där högtalarna står. Med mattor även under högtalarna hoppade ljudbilden upp där man förväntar sig. Jag tolkar det som att tidiga reflexer från golvet vid högtalarna drar ner ljudbilden.

Nja......
reflektionsvinkel och infallsvinkel är alltid lika (viss spridning kan dock uppstå om underlaget är ojämnt).
Det resulterar i att reflexen, som når öronen, kommer från en punkt mittemellan högtalaren och öronen om högtalarens (ljudkällans höjd) är lika med öronhöjden.

Golvreflexer nära/vid högtalaren kommer att slå i taket innan dom kanske når öronen. Allt beroende på infallsvinkeln...

jansch: Hur förklarar man annars upplevelsen av uppflyttad ljudbild? Allt annat är lika. Jag är genuint nyfiken.

Tillägg: Det är nog mer komplext än så. Vid lägre frekvenser är spridningen betydligt större och för tidiga reflexer kan vi inte skilja på direkt och reflekterat ljud. Finns en gräns i tid här som jag inte minns. Kanske är mitt lilla rum ett specialfall då det är ruskigt litet typ 3x3 m. Det är en kontorsdel i ett Attefallshus men dock akustikbehandlat.

jansch

Inläggav jansch » 2021-11-04 20:50

HerrD skrev:
jansch skrev:

Nja......

jansch: Hur förklarar man annars upplevelsen av uppflyttad ljudbild? Allt annat är lika. Jag är genuint nyfiken.

Jag kan inte komma på en logisk förklaring till detta. Det var därför jag skrev mitt inlägg.

Det BORDE eventuellt vara tvärt om. D v s när högtalarnära golvreflex sedan stutsar i taket skulle en viss "luftighet", genom mer rumsreflektioner, kunna uppfattas som lite högre ljudbild.
Kan någon annan komma på en annan förklaring?

Rumsklang och hörseln påverkan är komplext och en viss ödmjukhet bör finnas i alla tvärsäkra uttalanden (som mitt uttalande!).

Det är dock ganska väl klarlagt hur vi uppfattar riktning och att "första vågfront" är klart dominerande, framförallt i rum och med rumsreflektioer som annars hade varit helt omöjliga att tolka som riktning.
Till "första vågfront" bör allt ljud som inte är fördröjt mer än max 1ms (även beroende av frekvensområde) inräknas.Det som då eventullt kan komma ifråga är golvreflex, bakvägg och nära hörnplacering. 30 -40cm vägskillnad är dock ganska lite så bara några decimeter från vägg resulterar att man undviker att reflexen uppfattas som del i direktljud eller första vågfront.

jansch

Inläggav jansch » 2021-11-04 20:58

HerrD,
Såg ditt tillägg nu...
Egentligen svarar mitt inlägg på ditt tillägg.
Jag skulle gärna vilja ha någon kommentar från någon annan. Alltid kul med annorlunda infallsvinklar på en frågeställning..... bara det finns någon grund att stå på.

Spridningen förändrar inte riktningsuppfattning. Visst kan väldigt mycket efterklang "sudda till det" men inte flytta ljudkällan virtuellt.
Dessutom basområdet och reflektioer kan vi helt bortse från som en möjlig påverkan på riktning.
Senast redigerad av jansch 2021-11-04 21:05, redigerad totalt 1 gång.

HerrD

Inläggav HerrD » 2021-11-04 21:00

jansch skrev:
HerrD skrev:
jansch skrev:
Nja......

Jag kan inte komma på en logisk förklaring till detta. Det var därför jag skrev mitt inlägg.

Det BORDE eventuellt vara tvärt om. D v s när högtalarnära golvreflex sedan stutsar i taket skulle en viss "luftighet", genom mer rumsreflektioner, kunna uppfattas som lite högre ljudbild.

Rumsklang och hörseln påverkan är komplext och en viss ödmjukhet bör finnas i alla tvärsäkra uttalanden (som mitt uttalande!).

Det är dock ganska väl klarlagt hur vi uppfattar riktning och att "första vågfront" är klart dominerande, framförallt i rum och med rumsreflektioer som annars hade varit helt omöjliga att tolka som riktning.
Till "första vågfront" bör allt ljud som inte är fördröjt mer än max 1ms (även beroende av frekvensområde) inräknas.Det som då eventullt kan komma ifråga är golvreflex, bakvägg och nära hörnplacering. 30 -40cm vägskillnad är dock ganska lite så bara några decimeter från vägg resulterar att man undviker att reflexen uppfattas som del i direktljud eller första vågfront.

Klokt med ödmjukhet. Mycket lättare att lära sig något om man inte är så säker. Jag är inne på att mitt rum är ett specialfall. Många P70 dämpskivor, 8st i litet rum samt tungt drapperi och täckt golv. Med endast golvytan vid högtalarna exponerad dvs innan jag ordnade med mattor även där.

Enligt denna:
https://en.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect

Om jag inte läser fel, så kan localization effect vara mellan 2-5 ms vilket förmodligen faller inom intervallet i mitt fall. Speciellt med så mycket dämpning i övrigt.

jansch

Inläggav jansch » 2021-11-04 21:12

HerrD skrev:
jansch skrev:
HerrD skrev:

Klokt med ödmjukhet. Mycket lättare att lära sig något om man inte är så säker. Jag är inne på att mitt rum är ett specialfall. Många P70 dämpskivor, 8st i litet rum samt tungt drapperi och täckt golv. Med endast golvytan vid högtalarna exponerad dvs innan jag ordnade med mattor även där.

Enligt denna:
https://en.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect

Om jag inte läser fel, så kan localization effect vara mellan 2-5 ms vilket förmodligen faller inom intervallet i mitt fall. Speciellt med så mycket dämpning i övrigt.

Läs lite längre ner om Haas så blir det tydligare....

HerrD

Inläggav HerrD » 2021-11-04 21:16

Det skulle vara intressant om jonasB kunde göra samma experiment och berätta om utfallet.

Ju mer jag läser om precedence effekt desto mer tänker jag att du har rätt om 1 ms jansch. Kanske försöker jag bara anpassa data till upplevelsen. Helt klart öppen för annan förklaring.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-11-04 21:48

Jag ska leta på några mattor och prova :)

jansch

Inläggav jansch » 2021-11-04 22:05

HerrD skrev:Det skulle vara intressant om jonasB kunde göra samma experiment och berätta om utfallet.

Ju mer jag läser om precedence effekt desto mer tänker jag att du har rätt om 1 ms jansch. Kanske försöker jag bara anpassa data till upplevelsen. Helt klart öppen för annan förklaring.

Man kan också fundera såhär...
Det maximala akustiska avståndet vi har mellan våra öron är drygt 25cm, då är huvudet vridet 90grader. Avståndet är i tid alltså klart mindre än 1 ms.
(Vid den vinkeln påverkar även skuggnings som sker av det bortre örat vår uppfattning om riktning vid högre frekvenser)

En fördröjning på t.ex 3 ms är ju över en meter skillnad. En omöjlighet för hörseln att uppleva som enbart direktljud (så tjockskallig är man inte), det måste helt enkelt uppfattas som en reflektion annars är hela vårt riktningshörande utslaget.

Min fundering "haltar" lite, inte direkt fel men ändå.... får se om jag får en kommentar om det.....

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-11-05 16:49

För min del så har jag aldrig reflekterat över upplevd höjd som varandes ett problem. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-11-06 03:48

jansch skrev:
HerrD skrev:Det skulle vara intressant om jonasB kunde göra samma experiment och berätta om utfallet.

Man kan också fundera såhär...
Det maximala akustiska avståndet vi har mellan våra öron är drygt 25cm, då är huvudet vridet 90grader. Avståndet är i tid alltså klart mindre än 1 ms.
(Vid den vinkeln påverkar även skuggnings som sker av det bortre örat vår uppfattning om riktning vid högre frekvenser)

En fördröjning på t.ex 3 ms är ju över en meter skillnad. En omöjlighet för hörseln att uppleva som enbart direktljud (så tjockskallig är man inte), det måste helt enkelt uppfattas som en reflektion annars är hela vårt riktningshörande utslaget.

Min fundering "haltar" lite, inte direkt fel men ändå.... får se om jag får en kommentar om det.....

Det är ett bra inlägg, men jag undrar om tioöringen ändå trillat ner hos läsarna. Det är vid åtskilliga tillfällen jag sett att det skrivs angående reflexers tidsfördröjning och att det jämställs med tidsfördröjningen av en ljudvåg runt huvudet. Så är inte fallet då man lyssnar via högtalare.

Jag har för avsikt att belysa detta i petersteindl? -tråden men jag måste ha jobbat undan lite först. Det är högst väsentlig information gällande fantomprojicering av ljudobjekt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-11-07 20:30

I dag har jag lyssnat en hel del med slutna ögon och eventuellt är det vetskapen om var högtalarna står och i vilken höjd diskanterna sitter som ställer till det. Höjden upplevs dock lite olika mellan låtar och jag föredrar när den upplevs något högre.

Istället för att flytta upp högtalarna så fastnade jag i att testa olika delningsfilter och landade i BW 24 dB/oktav för basen och LR 12 dB/oktav för "topparna".

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi