Moderator: Redaktörer
RolffRojs skrev:Donjanssons bafflar är ≈ 120 cm breda.. Tappar man inte nivå efter mindre än halva våglängden av baffeln om det inte finns stöd?
En liten topp syns runt 285 Hz på donjanssons mätning och det kanske är diffraktion,trots avfasad kant? 343 / 1,2 ≈ 286 Hz.
donjanssons kolosser: Width 1223x height 901x depth of 510mm
RolffRojs skrev:Donjanssons bafflar är ≈ 2 meter breda.. Tappar man inte nivå efter mindre än halva våglängden av baffeln om det inte finns stöd?
RolffRojs skrev:RolffRojs skrev:Donjanssons bafflar är ≈ 2 meter breda.. Tappar man inte nivå efter mindre än halva våglängden av baffeln om det inte finns stöd?
I mitt föregående exempel med 25 cm baffelbredd och dubbla våglängden hamnar man på 686 Hz. Under denna frekvens, 50 cm våglängd, så finns det oftast inte tillräckligt stöd om man inte har en Steindl eller Carlssonhögtalare kloss mot vägg. Man skall ner rätt lågt i frekvens innan fullgott stöd fås av alla väggar. Innan dess kommer Schröder och SBIR in bilden också. Dock har donjansson som synes inte drabbats i nån högre grad av dessa effekter. Beror detta huvudsakligen på baffelbredden?
jansch skrev:..snip..
Nja, se det såhär
..snip..
goat76 skrev:[
Jag tycker du analyserar min kurva lite konstigt, det verkar som att du ser topparna som något slags medelvärde?![]()
Om du istället koncentrerar dig på att se helheten av hela kurvan så kan du se att tipparna i basområdet inte är speciellt djupa, de håller sig hyfsat i linje med de övriga dipparna runt 260 Hz och 620 Hz. Ingen av dessa dippar stör vid det korta lyssningsavstånd jag har, därför känns det bara dumt att minska headroom och antagligen få ökad distorsion på köpet.
Tell, hur ser förresten din House Curve ut i en mätning från lyssningsplats?
Large skrev:Finns det någon vägledning till hur uppställningen, och mätningen, ska gå till för att få jämförbara data?
Är det mätning med mikrofon vid lyssningsplats som gäller (mikrofonen i öronhöjd, riktad rakt fram mot högtalarvägg)?
Mäts V & H högtalare var för sig eller mäts de tillsammans? Slås kurvorna ihop på något sätt om de mäts var för sig? Hur i så fall?
Är det några speciella inställningar (i REW) som behöver göras vid mätningen (vid sidan av att använda kalibreringsfil till mikrofonen)? Svep/brus?
Finns det några uppenbara felkällor som man särskilt bör se upp med?
Jag har kollat runt lite men inte hittat huruvida ovanstående är besvarat redan...
De mätningar som jag har gjort hittills visar på några dalar som jag ännu inte förstår hur jag ska angripa, men utan att veta om jag jämför rätt saker så känns det vanskligt att be om råd. Dalarna i fråga återfinns vid ~50 Hz och ~140 Hz.
Large skrev:Finns det någon vägledning till hur uppställningen, och mätningen, ska gå till för att få jämförbara data?
Är det mätning med mikrofon vid lyssningsplats som gäller (mikrofonen i öronhöjd, riktad rakt fram mot högtalarvägg)?
Mäts V & H högtalare var för sig eller mäts de tillsammans? Slås kurvorna ihop på något sätt om de mäts var för sig? Hur i så fall?
Är det några speciella inställningar (i REW) som behöver göras vid mätningen (vid sidan av att använda kalibreringsfil till mikrofonen)? Svep/brus?
Jag har kollat runt lite men inte hittat huruvida ovanstående är besvarat redan...
De mätningar som jag har gjort hittills visar på några dalar som jag ännu inte förstår hur jag ska angripa, men utan att veta om jag jämför rätt saker så känns det vanskligt att be om råd. Dalarna i fråga återfinns vid ~50 Hz och ~140 Hz.
goat76 skrev:Large skrev:Finns det någon vägledning till hur uppställningen, och mätningen, ska gå till för att få jämförbara data?
Det jag gjort är att reglera mikrofonstativet så att mikrofonens mynning är i höjdled och djupled med hörselgången i mitten av lyssningsplatsen riktad rakt fram mitt mellan högtalarna, sen har jag mätt vardera högtalare en åt gången utan att rubba mikrofonens placering.
Det är viktigt att kalibrera den ingående signalnivån för mikrofonen med uppspelningsnivån från högtalarna, REW rekommenderar en nivå runt 75 dB.
När man har gjort separata mätningar för vänster respektive höger kanal öppnar man fliken "All SPL" och i nedre vänstra hörnet trycker man "Average the Responses" för att få en sammanslagen genomsnittskurva för båda kanalerna. Det är denna kurva jag lagt upp här.
Ted_B skrev:Jag startade tidigare en tråd just för att jag hade samma funderingar själv angående hur mätningarna ska gå till och vilka inställningar man bör göra:
viewtopic.php?f=10&t=72542
Det blev väl inte så överväldigande mycket skrivet i den men jag tror att jag har gjort rätt när jag gjorde mina mätningar ovan.
Jag följde råden i den tråden och det ser ut som om mätningen är rätt utförd tycker jag.
Mäta en i taget eller båda kanalerna samtidigt spelar tydligen ingen roll om man ändå summerar dem.
1/6 smoothing väljs i "Graph".
Mätning i lyssningsplats med micen riktad rakt fram.
Ted_B skrev:Jag startade tidigare en tråd just för att jag hade samma funderingar själv angående hur mätningarna ska gå till och vilka inställningar man bör göra:
Det blev väl inte så överväldigande mycket skrivet i den men jag tror att jag har gjort rätt när jag gjorde mina mätningar ovan.
Jag följde råden i den tråden och det ser ut som om mätningen är rätt utförd tycker jag.
Mäta en i taget eller båda kanalerna samtidigt spelar tydligen ingen roll om man ändå summerar dem.
genstruktur skrev:Ted_B skrev:Jag startade tidigare en tråd just för att jag hade samma funderingar själv angående hur mätningarna ska gå till och vilka inställningar man bör göra:
Jag mätte med mikrofonen rakt upp och kalibreringsfil 90 grader. Spelar det stor roll?
Large skrev:Efter en del runtflyttande av diverse högtalare så har jag kommit hit:
Det är en klar "förbättring" från tidigare, men om det vore höjdprofilen för ett skidspår så vore det en rätt jobbig slinga. Dock bättre än innan.
Jag har möjligen en rätt underlig basmodulsuppställning just nu. 2 profX för vänster kanal står med elementen riktade bort från högtalarväggen (elementen mot lyssningsplats alltså). En profX (den vänstra av de högra) är riktad in mot högtalarväggen. Den fjärde profX spelar riktat in mot de övriga basmodulerna. Alla fyra modulerna står på rad mellan pi60s. Inga basmoduler ryms på "utsidan" av pi60s.
Jag har nog en del kvar att göra...
genstruktur skrev:Hur låter det?
Large skrev:genstruktur skrev:Hur låter det?
Jag får för mig att det är lite livlöst. Möjligen det man kallar anemiskt. Om jag ska vara kritisk alltså.![]()
Men det finns absolut utrymme för att bli bättre, det är jag övertygad om.
Tell skrev:Oj, med en sån där basfattig kurva kan man ju nästan lika gärna köra med ett par blåtandshögtalare
Solveit skrev:Tell skrev:Oj, med en sån där basfattig kurva kan man ju nästan lika gärna köra med ett par blåtandshögtalare
Du läste inte vad jag skrev?
Den är inte basfattig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst