Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Morello skrev:Är inte det i särklass enklaste att helt sonika sätta sig på golvet?
Du har de senaste ~20 åren inte framstått som golvsittare, men visst!
JonasB skrev:Vad kan anledningen vara till att majoriteten av högtalartillverkare konstruerar högtalare med diskant i ca öronhöjd vid sittande position? Känns som att fler kanske skulle uppskatta lite högre ljudbild.
Focal Grande Utopia och några Wilson Audio är exempel på högre högtalare.
JM skrev:I-or skrev:Visst kan man få reflektioner med en fördröjning relativt direktljudet om mer än 1 ms att påverka lokaliseringen.
Detta påstående är inte förenligt med elementär perceptionsforskning.
JM
jansch skrev:JM skrev:I-or skrev:Visst kan man få reflektioner med en fördröjning relativt direktljudet om mer än 1 ms att påverka lokaliseringen.
Detta påstående är inte förenligt med elementär perceptionsforskning.
JM
JM,
Jo, och det vet du också!
Dock du utgår från att det reflekterande ljudet inte blir dominant för lokation.
Läs därför mitt inlägg på Iors tidigare kommentar.
Om man riktar en normalt direktstrålande högtalare mot ett tak/vägg kommer helt naturligt reflexen från väggen att uppfattas som direktljud.
Allt handlar ju om SPL skillnad på det frekvensspektra där hörseln detekterar lokation.
Första vågfront för det lägre frekvenregistret (där högtalaren är mer eller mindre rundstrålande) kommer inte att dominera.
T o m farbror Haas är överens om detta, över 10dB(SPL) nivåskillnad och det är "kört".
Detta är ju i nästan grunden samma sak som att man kan placera ut basmoduler med fokus på rumsnoder och resonanser istället för att tänka på stereobild.
JM skrev:Med en vanlig lådhögtalare på golvet riktad mot taket erhålls följande.
Bra exempel hur viktigt det är att skilja på fysikaliska dimensionen från den psykologiska.
Du borde också skrivit:
Genom att skapa grovt förenklade teoretiska modeller med hjälp av fysik och psykoakustik kan man lura icke insatta att tro på att teorin inte stämmer med verkligheten.
I fysikaliska dimensionen - dvs underlaget för allt hörande = stimuli - har du en ljudkälla på golvet viken ger direktljud ffa under 1000 Hz samt takreflexer ffa med de högre frekvenserna till lyssningspositionen.
Och här borde du lagt till:
jag förenklar här och antager att högtalaren har fysiska mått som gör den mer eller mindre rundstrålande vid 1kHz och under.
Vidare förenklar jag bilden till att det antingen endast spelas grundtoner alternativt att flera toner inte sammanbinds psykoakustiskt till EN ljudhändelse över den tänkta avgränsningen på 1kHz
Här i den fysikaliska dimensionen är det korrekt att betrakta ljudet från taket som reflexer.
Här borde du också skrivit:
Vi förenklar igen och bryr oss inte om att hörseln kommer att välja reflexerna som upplevda direktljud om reflexen är dominant
I psykologiska dimensionen - dvs hur vi hör = hjärnas reaktionen på fysikaliska stimuli - är bilden helt annorlunda.
Nu hör vi två direktljudkällor separerade i rummet map lokalisation/frekvens utifrån ljudet från en lådhögtalare.
Här borde du skrivit:
Vi tar ingen hänsyn till att att hörseln kan uppfatta ljudprofilerna som lika. D v s den egenskap som skapar rumslighet (samma om ger insikt om att eko kommer från samma ljudkälla).
Hade ljudet från taket upplevts som en reflex hade precedence effekten gjort att ljudet lokaliserats till högtalaren på golvet och ingen förflyttning av ljudbilden hade erhållits.
Här borde du lagt till:
För enkelhets skull antar vi därför att högtalarens direktljud upplevs dominant över frekvensregistret, alltå inte en lådhögtalare riktad mot taket.
Vi hör således två delvis olika ljudkällor från en fysikalisk ljudkälla med ett försämrat upplevt totalljud.
Till viss del kommer ljudbilden att lyftas upp från golvet men till priset av ett sämre ljud.
Här borde du lagt till:
Folk förstår inte att högtalarkonstruktioner typ blåtandshögtalare, ortoakustika högtalare och alla andra högtalare som jobbar medvetet med diffusljud t.ex Atmos låter kasst, förstår dom verkligen inte att lyssning skall avnjutas med hjälp av 2högtalare i stereomijö med fix lyssningplats
Således erhålls bästa ljudet genom att flytta lådhögtalaren upp något tills ljudbilden kommer där trådskrivaren önskar ha den. Eller placera en ytterligare identisk lådhögtalare i vertikalplanet enligt mitt tidigare inlägg.
Här borde du lagt till:
Vilket redan kontaterats i flera inlägg - d v s om man vill ändra riktning på direktljudet.
JM
jansch skrev:Nu har jag skrivit alldeles för mycket i denna tråd, borde ta lärdom av Peter och låta andra skriva....
jansch skrev:JonasB skrev:Vad kan anledningen vara till att majoriteten av högtalartillverkare konstruerar högtalare med diskant i ca öronhöjd vid sittande position? Känns som att fler kanske skulle uppskatta lite högre ljudbild.
Focal Grande Utopia och några Wilson Audio är exempel på högre högtalare.
Det är inte diskantelementet som entydigt definierar "höjd".
Hörseln uppfattar en ljudkälla som punktformig där känsligheten för riktning är frekvensberoende.
Är högtalarens frekvensregister uppdelat på bas/mellanregister/diskant placerade "ovanpå" varann kommer hörseln att välja det högtalarelement som bäst stimulerar defininition av riktning.
Då kan man konstatera att den återgivna ljudkällans frekvensspektra kommer att ha stor betydelse, främst när det gäller transienter/"anslag".
Speciellt komplext blir det med t.ex röster där t.ex ljudade vokaler (i, u,o, a osv) där grundtonen ligger på sådär 200-300Hz utan starka övertoner medan konsonanter, i synnerhet "s", dominerar runt 3-5kHz och upp i hel hörbara området. Hörseln "väljer" alltså någon medelhöjd mellan bas och diskant. Ju större avstånd mellan högtalarelementen desto diffusare upplevelse.
Nu är just det inget större problem (annat än för kamfiltereffekter som är nåt annat) då hörseln är ganska dålig på vertikal lokation - vi hör en "medelhöjd"
Antagligen är vår hörseln inte inte utvecklad för vertikal lokation speciellt mycket genom evolution då vi historiskt varit "markbundna" och hot och liknande bara behöver lokaliseras i horisontalplan. Till skillnad från t.ex ugglor som har öron i olika höjd för att det är nödvändigt för att ha kontroll över vertikalplanet nattetid då hörseln då är lite bättre än synen.
Generellt har vi nog lite svårt att förstå hur en uggla kan skapa en så bra 3D "bild" genom hörseln.... naturen är fantastisk!
I-or skrev:...vilket var vad jag skrev ovan (en förhöjning av ljudsceneriet på bekostnad av en viss diffusering av detsamma).
Skälet till detta står att finna i precedence-effekten i kombination med nivå, vilket är helt grundläggande för vår hörsels lokalisering och det finns ingen anledning att dra in fysikaliska och psykologiska dimensioner i det hela.
avr7000 skrev:Har du provat att lägga nåt som är typ 5-6 mm tjockt under främre fötter och vinklat lite lite bakåt....?
Erik_Johansson skrev:Bifogar för diskussionens skull ett urklipp ur artikelserien om LTS F1.
/Erik
petersteindl skrev:Erik_Johansson skrev:Bifogar för diskussionens skull ett urklipp ur artikelserien om LTS F1.
/Erik
Finns den där artikeln i sin helhet?
Mvh
Peter
juanth skrev:petersteindl skrev:Erik_Johansson skrev:Bifogar för diskussionens skull ett urklipp ur artikelserien om LTS F1.
/Erik
Finns den där artikeln i sin helhet?
Mvh
Peter
Här är iaf om LTS-3v-f1
Det är kanske inte den som söks?
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/ltshog ... um_100.pdf
chili skrev:LTS-högtalaren..
http://user.faktiskt.io/Zeeall/LTS%20F1 ... %20Nr2.pdf
JonasB skrev:Har provat lite med att vinkla (Duplokloss i framkant), höja 18cm och dämpa men upplever ingen större skillnad. Eventuellt blev upplevelsen av djupet lite annorlunda med mattor runt högtalarna. Ju mer jag lyssnar med slutna ögon tänker jag mindre och mindre på höjden och konstaterar att det låter förj...a bra. Ska tillägga att det tar en stund att rigga vinkel, höjd och dämpning så eventuellt skulle skillnader upplevas mer om det fanns en on/off knapp.
FBK skrev:JonasB skrev:Har provat lite med att vinkla (Duplokloss i framkant), höja 18cm och dämpa men upplever ingen större skillnad. Eventuellt blev upplevelsen av djupet lite annorlunda med mattor runt högtalarna. Ju mer jag lyssnar med slutna ögon tänker jag mindre och mindre på höjden och konstaterar att det låter förj...a bra. Ska tillägga att det tar en stund att rigga vinkel, höjd och dämpning så eventuellt skulle skillnader upplevas mer om det fanns en on/off knapp.
Som jag ser det så behöver du hjälp av 2 kompisar som ändrar högtalarens vinkel/placering i snabba förändringar så du sitter exakt likadant hela tiden. Det där med att hoppa upp och ändra är inte så lätt, dvs mycket enklare om du kan sitt skönt i soffan och bara lyssna.
Bor du i Stockholmstrakten så kan jag och kanske någon annan på forumet hjälpa till.
chili skrev:LTS-högtalaren..
http://user.faktiskt.io/Zeeall/LTS%20F1 ... %20Nr2.pdf
FBK skrev:JonasB skrev:Har provat lite med att vinkla (Duplokloss i framkant), höja 18cm och dämpa men upplever ingen större skillnad. Eventuellt blev upplevelsen av djupet lite annorlunda med mattor runt högtalarna. Ju mer jag lyssnar med slutna ögon tänker jag mindre och mindre på höjden och konstaterar att det låter förj...a bra. Ska tillägga att det tar en stund att rigga vinkel, höjd och dämpning så eventuellt skulle skillnader upplevas mer om det fanns en on/off knapp.
Som jag ser det så behöver du hjälp av 2 kompisar som ändrar högtalarens vinkel/placering i snabba förändringar så du sitter exakt likadant hela tiden. Det där med att hoppa upp och ändra är inte så lätt, dvs mycket enklare om du kan sitt skönt i soffan och bara lyssna.
Bor du i Stockholmstrakten så kan jag och kanske någon annan på forumet hjälpa till.
När man ställer sig upp så ökar hörselns känslighet i området runt 3 kHz.. Om högtalaren kan utformas så att den ger en svacka i registret runt 3 kHz när man ställer sig upp så är saken biff, ljudbilden kan frigöra sig från högtalaren.
Kraniet skrev:Läser man vidare i artikeln om LTS-F1Så står detNär man ställer sig upp så ökar hörselns känslighet i området runt 3 kHz.. Om högtalaren kan utformas så att den ger en svacka i registret runt 3 kHz när man ställer sig upp så är saken biff, ljudbilden kan frigöra sig från högtalaren.
Går det att få till detta med EQ på systemet eller måste det ligga i delningsfiltret?
Användare som besöker denna kategori: Erahjar, Harryup, johaneriksson, nopalfda, PerStromgren och 30 gäster