jansch skrev:Ted_B skrev:Jag startade tidigare en tråd just för att jag hade samma funderingar själv angående hur mätningarna ska gå till och vilka inställningar man bör göra:
viewtopic.php?f=10&t=72542
Det blev väl inte så överväldigande mycket skrivet i den men jag tror att jag har gjort rätt när jag gjorde mina mätningar ovan.
Jag följde råden i den tråden och det ser ut som om mätningen är rätt utförd tycker jag.
Mäta en i taget eller båda kanalerna samtidigt spelar tydligen ingen roll om man ändå summerar dem.
1/6 smoothing väljs i "Graph".
Mätning i lyssningsplats med micen riktad rakt fram.
Jo, det spelar stor roll när man mäter direktljudskurva (d v s med gatingteknik)!
Alltså en högtalare mäts.
Först och främst bör högtalarna vara lika, alltså också mätning på 0-axel.
Allt under 200-250Hz ska man också "glömma" i normala rum. Det går inte att gate:ta så hårt att basområdet går att mäta korrekt samtidigt som rumsbidragen ändå kommer att dominera i praktiken vid lyssning.
Ger de två högtalarna väsentligt olika tonkurvor är det antingen fel på högtalarna eller gate:ingen.
Har man inget kalibrerat polardiagram för mätmikrofonen (och kompenserar för detta) måste man rikta mikrofonen mot ljudkällan. Dessutom, om högtalarna inte är vinklade mot lyssningsposition kommer tonkurvan avvika från leverantörens spec. Vanligtvis då mindre och "taggigare" diskant.
Så att mäta på lyssningsplats med micen riktad rakt fram, en högtalare i taget och sedan summera kurvan i rew blir inte rätt?
Ska man rikta micen mot respektive högtalare från lyssningsplats och sedan summera kurvan för att det ska bli rätt?