Apple revolutionerar hörlurslyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Apple revolutionerar hörlurslyssning

Inläggav hifikg » 2021-11-20 13:05

Nu har Apple gjort det igen?! Efter senaste uppgraderingen hänger ljudet i mina hörlurar med bilden på ett sätt som jag vill minnas att någon efterlyst på detta forum tidigare. Och, för att det inte var möjligt (?) tidigare, därför ogillade hörlurslyssning å det grövsta.

Om jag har basisten lirandes i vänster öra och vänder mig helt om är förstås basisten ändå kvar i vänster öra. Inte riktigt som IRL men jag har aldrig haft något problem med det, inte ens reflekterat över det innan jag läste om invändningen här på Faktiskt (var annars?). Sedan dess har jag reflekterat över det ibland, men aldrig stört mig på det.

Nu har Apple (vem annars) gjort något åt det! Ihop med bild rör sig ljudet precis som om jag var där. Sitter programledaren och orerar i höger kanal och jag vänder mig helt om så hamnar vederbörande i vänster öra! Glider jag iväg mot kaffebryggaren förskjuts hela ljudbilden en smula åt höger, för att sedan återvända när jag brer mina mackor. Effekten går säkert att stänga av, men än tycker jag den är rolig. Någon annan som noterat? Reagerat? Tycker något?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Re: Apple revolutionerar hörlurslyssning

Inläggav Zzombie » 2021-11-20 16:01

Meningslös bling-bling

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-11-20 18:12

Ja, kanske, men i vanliga livet byter folk öra om man gör helt om och nu även i hörlurarna. Än tycker jag om bling-blinget. Vet att någon här på faktiskt inte alls gillade att lyssna i hörlurar, just för att de inte hänger med. Nu gör de det så var och en kan bli salig på sin fason. De svänger inte runt när jag lyssnar på musik utan bild, fast vem vet, det kanske finns specialinspelad musik med den effekten också.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-11-20 18:50

Lite kuligt är det på typ Netflix, skulle gärna se nån lösning på vanligt musiklyssnande i lurar. Det är inte angenämt utan nån form av hokus pokus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-11-20 19:09

Jag har liksom bara accepterat att orkestern svänger med mig o tänker inte ens på det. Nu, när de inte gör det, så tänker jag en hel del på det. Vänjer jag mig? Tja, inte alls omöjligt. Kommer Apple revolutionera vårat "vanliga" lyssnande också? Högst troligt. Snart lyfter vi till nästa nivå. När stenkakan kom fanns det nog många som ansåg sig förflyttade till Kungliga Teatern när Jussi gav hals, mycket bättre än så kunde de ändå inte låta. Väl? Tja, de fick fel och en vacker dag garvar man åt våra taffliga försök att åstadkomma realism.

Dyrt kan det bli, så då får vi sjunga

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-11-20 19:24

Ni som hört detta, låter det inte konstigt och lite ”ur fas” när ljudbilden vrider sig runt i hörlurarna?

Själv har jag svårt att se varför man ens vill ha denna funktion, en av fördelarna med hörlurslyssning är ju just att ljudbilden ligger rätt hur man än vrider på huvudet. :)
Senast redigerad av goat76 2021-11-20 20:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-11-20 20:33

När man lyssnar på musik i lurar, det låter väldigt konstigt. Sen att man ”luras” när man tittar på film, det kan jag stå ut med

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-11-20 21:03

viewtopic.php?f=9&t=72540

Jag gillar det skarpt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-11-20 23:07

LarsF skrev:När man lyssnar på musik i lurar, det låter väldigt konstigt. Sen att man ”luras” när man tittar på film, det kan jag stå ut med

Finns effekten även vid musiklyssning utan bild? Är det speciella inspelningar då?

Återgå till Generellt om hifi