Hegel mot ättestupan? ASR testar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth

Hegel mot ättestupan? ASR testar

Inläggav juanth » 2021-11-25 15:12

C913D69F-80F7-4BE8-8EFB-B9908C988FE5.jpeg
C913D69F-80F7-4BE8-8EFB-B9908C988FE5.jpeg (234.76 KiB) Visad 3656 gånger

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ZvkCRPF770
Senast redigerad av juanth 2021-11-25 15:14, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Kraniet

Re: Hegel mot ättestupan? ASR testar

Inläggav Kraniet » 2021-11-25 16:08

Ja det var ju extremt dåligt.
Underligt med tanke på hur företaget framställer sig..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-11-25 18:19

Har ju en H90, men använder inte den interna DACen, verkar vara den som är stora boven.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-11-26 00:08

Undrar hur Hegel HD20 mäter, den lät bra i alla fall även om den inte var helt neutral.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-11-26 00:18

FBK skrev:Undrar hur Hegel HD20 mäter, den lät bra i alla fall även om den inte var helt neutral.

Har en sådan som jag knappt använt, hur tyckte du den lät, rent subjektivt alltså?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-11-26 00:35

Calleberg skrev:
FBK skrev:Undrar hur Hegel HD20 mäter, den lät bra i alla fall även om den inte var helt neutral.

Har en sådan som jag knappt använt, hur tyckte du den lät, rent subjektivt alltså?

Knappt använt 8O sälj den innan den inte är värd något då gamla Dac:ar faller i pris. :) Hur den lät, ja den hade bra upplösning och överlag bra fart i ljudet men den är nog en aning hissad i toppen enligt mina öron. Inget som varit något minus när jag körde med Adam Audio högtalare utan jag fick bra pris på en Naim spelare så jag testade det märket ett tag och den gillade jag också och hade jag inte behövt pengar så hade jag haft kvar den men samtidigt så låter min klart billigare Onkyo spelare ungefär lika bra...
Ps. Min dator Dac Lead Audio LA-100 lät nertonad och dynamik fattig i jämförelse emot Hegeln och det hördes tydligt.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-11-26 10:06

Köpte den beggad för nåt år sedan för mellan 3,5-4kkr så den är redan avskriven. Har en HD10 ochså så HD20 köptes mest för den inte riktigt lika antika USB ingången jämfört med HD10.
Nu är det bara att vänta tills de blir "vintage" så man kan kränga dem för mer än nypris på Ebay :D

Åter till ämnet... typ :)

Amir har ju testat en Hegel DAC tidigare; HD12 och den gjorde inte bort sig, förutom med prislappen.. Värt att notera är att de slutat sälja separata DAC:ar... Man kan undra om de tappat kompetens på den fronten.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-278497
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-11-26 10:25

Helnöjd med min H90 så något måste de göra rätt. Använder den interna DAC:n.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-11-27 06:37

ottovonkopp skrev:Helnöjd med min H90 så något måste de göra rätt. Använder den interna DAC:n.

Det händer att saker som inte mäter bra, låter bra.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-11-27 09:02

ASR skrev:This is just a bad attempt all around.

Jahaja, då kan man stryka Hegel från alla tänkbara framtida inköpslistor. Skönt med en färre... 8)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-11-27 09:59

Hegel svarar:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/hegel-h95-review-streaming-amplifier.28435/page-24#post-988397

Tycker ändå inte det håller att den har en line out ”bara för sub”, som maxar ut runt 0,5V. Då får det isf tydligt framgå att enheten inte är expanderbar med externt slutsteg.

Sen mäter den ju inte strålande på andra punkter heller, men det förklaras med ”euforisk distorsion som låter bra”.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-11-27 10:55

Va!? "Euforisk distorsion"!? Det måste jag ta in i mitt ordbajsförråd! Kan vi förkorta det ED och sätta ett procentvärde på det? Är 0,4% ED sämre, eller bättre, än 2% ED?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-11-27 11:00

Det lär väl inte vara distorsionen som är euforisk, utan snarare så att distorsionen i fråga renderar i eufori hos lyssnaren. Åtminstone hos den lyssnare som blir just euforisk av det ljudliga resultatet av den specifika distorsionen.
Nån jävla ordning på ordbajseriet får det väl (för fan) ändå vara.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2021-11-27 11:24

Internet i ett nötskal. Ingenstans i inlägget av Hegels representant finns något som de benämns euforisk distorsion.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-11-27 11:31

Jag har en Bric DAC liggandes. Ska tydligen mäta bra har jag läst någonstans. Ska jag använda den istället?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-11-27 11:48

Men jävlar vilken trigger det var, då! Euforisk distorsion var en svengelsk översättning av ett ofta förekommande uttryck på engelskspråkiga forum. Det är ett begrepp som bl.a beskriver Hegels inställning till lyssning kontra mätning. Eller den gamla vanliga subjektivisten om en så vill.

Se vidare här:https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=72658

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-11-27 13:04

Belker skrev:Men jävlar vilken trigger det var, då! Euforisk distorsion var en svengelsk översättning av ett ofta förekommande uttryck på engelskspråkiga forum. Det är ett begrepp som bl.a beskriver Hegels inställning till lyssning kontra mätning. Eller den gamla vanliga subjektivisten om en så vill.

Shifts menar väl med sitt påpekande att du blandat in din egen tolkning av vad Hegels representant skrivit, och får det att låta som att de medvetet vill uppnå någon slags ”euforisk distorsion". Något sådant har de väl inte sagt?

Hegel skrev:
"3) Distortion measurements in analog mode. These do match ours and are in our minds absolutely fine. We only have some comments.

We could obviously also achieve a super low 0,0001% THD by using lots of feedback. That is a fairly easy design.

But we don’t and the reason is that global feedback amplifiers, in our minds, doesn’t sound very good. Subjective, we take that, but it is our experience. So, we use our SoundEngine to dynamically reduce distortion instead. In the integrated amplifiers the soundEngine is only used in the output stage where we believe it is most important."

Min tolkning av det Hegels representant skriver är att de är fullt medvetna om att en förstärkardesign med "global feedback" hade kunnat minska distorsionen, men att de anser att en sådan lösning ger en större negativ påverkan på ljudet än den något ökade distorsion deras lösning ger. Det kan man lika gärna tolka som att de anser att distorsionen ändå ligger på en så pass låg nivå att den inte borde vara hörbar, men att den naturligtvis rent mätmässigt ser betydligt större ut. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-11-27 15:27

Så bar vi där igen, global feedback! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-11-27 15:29

Belker skrev:Men jävlar vilken trigger det var, då! Euforisk distorsion var en svengelsk översättning av ett ofta förekommande uttryck på engelskspråkiga forum. Det är ett begrepp som bl.a beskriver Hegels inställning till lyssning kontra mätning. Eller den gamla vanliga subjektivisten om en så vill.

Fast mätt har de ju gjort, de säger att mätningarna är i fas med deras egna.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-11-27 16:54

Det skulle nog vara eufonisk.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-11-27 16:59

Magnuz skrev:

Det skulle nog vara eufonisk.

Tomato-tomato, men du har nog rätt!

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2021-11-27 17:27

Om mätningar har jag inget att säga. Men personligen tycker jag detta är ganska tragiskt. Detta kommer att få kolossalt förödande konsekvenser för en tillverkare som Hegel. Och det visar klart hur sårbara företag är på nätet om dom figurerar på diverse forum. Om någon vill orsaka skada för ett företag så är det ganska enkelt. Skriv en dålig recension på rätt forum. Se till så att texten är SEO vänlig så den hamnar högt i SERP.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-11-27 18:13

hifi_nirvana skrev:Om mätningar har jag inget att säga. Men personligen tycker jag detta är ganska tragiskt. Detta kommer att få kolossalt förödande konsekvenser för en tillverkare som Hegel. Och det visar klart hur sårbara företag är på nätet om dom figurerar på diverse forum. Om någon vill orsaka skada för ett företag så är det ganska enkelt. Skriv en dålig recension på rätt forum. Se till så att texten är SEO vänlig så den hamnar högt i SERP.

Visst har Hegel lite sig själva att skylla då de inte varit tillräckligt tydliga i sin specifikation med att deras linjeutgång inte kan driva vad som helst, att den främst är tänkt som en utgång för en subwoofer. Samtidigt tycker jag Amir, som vet hur ofantligt stort inflytande han har på branchen borde ta ett större ansvar när stora fel upptäckts, kanske ta kontakt med tillverkaren för att innan publikation säkerställa att allt står rätt till.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2021-11-27 18:42

goat76 skrev:
hifi_nirvana skrev:Om mätningar har jag inget att säga. Men personligen tycker jag detta är ganska tragiskt. Detta kommer att få kolossalt förödande konsekvenser för en tillverkare som Hegel. Och det visar klart hur sårbara företag är på nätet om dom figurerar på diverse forum. Om någon vill orsaka skada för ett företag så är det ganska enkelt. Skriv en dålig recension på rätt forum. Se till så att texten är SEO vänlig så den hamnar högt i SERP.

Visst har Hegel lite sig själva att skylla då de inte varit tillräckligt tydliga i sin specifikation med att deras linjeutgång inte kan driva vad som helst, att den främst är tänkt som en utgång för en subwoofer. Samtidigt tycker jag Amir, som vet hur ofantligt stort inflytande han har på branchen borde ta ett större ansvar när stora fel upptäckts, kanske ta kontakt med tillverkaren för att innan publikation säkerställa att allt står rätt till.

Håller med om allt du skriver. Tycker speciellt det sista stycket är väldigt vettigt formulerat.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-11-27 21:04

Medhåll, det kan handla om ett felaktigt exemplar också. Eller bara klantiga testare, tänker på Carlsson i England, om det inte är en skröna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-11-27 21:16

Daniel Harritz From what we can tell, the measurements there try to assess the H95 almost as if it is a standalone DAC. But it's not a standalone DAC -- it's an integrated amplifier with a DAC. Also, it assumes that the line outputs mean it's a preamplifier -- but they're really line outputs that *could* be to use it as a preamplifier, but some people are saying it's to attach a sub or output a signal to something else. Nevertheless, what appears to have happened there is that in treating it like a standalone DAC, the measurer put the volume up to 2V, which resulted in the output from the line outputs clipping, so it was distorting. Now some could argue that they'd like to see it output 2V, which is valid in some ways. But the fact of the matter is that the measurer should've realized that it was distorting and start experimenting at lower levels and simply reporting the behaviors to give readers more complete information. Also, the measurer should've really been looking at its behavior in the context of what the product is -- an integrated amp. Why they got such poor linearity AND jitter measurements, however, we don't understand. For us, the jitter immunity was excellent and the deviation from linearity respectable given the DAC architecture.

https://www.facebook.com/groups/hegelmu ... 351848131/

Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-11-27 21:35

amirm besvarar lite tydligare post #715
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-989803
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-11-27 22:51

hifikg skrev:Medhåll, det kan handla om ett felaktigt exemplar också. Eller bara klantiga testare, tänker på Carlsson i England, om det inte är en skröna.

Hegel har själva sagt att ASRs mätning ger samma resultat som Hegels egna mätningar. Den uppmätta apparaten motsvarar således Hegels egna konstruktionskriterier och bör betraktas som godkänd av leverantör.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-11-27 22:56

ottovonkopp skrev:Helnöjd med min H90 så något måste de göra rätt. Använder den interna DAC:n.

ottovonkopp skrev:Jag har en Bric DAC liggandes. Ska tydligen mäta bra har jag läst någonstans. Ska jag använda den istället?

Ifrån helnöjd till skitnödig :roll: Allvarligt ottovonkopp, låter den så du är helnöjd så bry dig inte om vad "andra tycker" utan njut av din stereo då det är "du" som lyssnar på den och inte andra. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-11-27 23:06

FBK skrev:

ottovonkopp skrev:Jag har en Bric DAC liggandes. Ska tydligen mäta bra har jag läst någonstans. Ska jag använda den istället?

Ifrån helnöjd till skitnödig :roll: Allvarligt ottovonkopp, låter den så du är helnöjd så bry dig inte om vad "andra tycker" utan njut av din stereo då det är "du" som lyssnar på den och inte andra. :)

+1
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi