Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Native DSD https://www.nativedsd.com hävdar att allt de levererar som DSD är DSD från början, t ex Patricia Barbers senaste album Clique! som jag har i både DSD 128 och 256, men bara avlyssnat som 24/88. Idag lyckades jag konvertera till 24/192, men det har jag inte lyssnat på än, men vi lyssnade på albumet i "ren DSD" via en Chord Qutest bl a. Det var första gången jag hörde DSD i hemmiljö.
Opus 3 säljer en del DSD och jag är ganska säker på att Jan-Eric säger att det är äkta vara. HD Tracks säljer DSD-filer.
Det här är en länk till första låten, vi kan se det som en möjlighet att få testa en DSD fil. Jag kan konvertera den till en hybridfil som går att avspela som både flac och dsd, men för att få ut dsd krävs förstås en DAC som kan hantera det. Filen raderas om några timmar. Någonstans på nätet finns säkert gratis samples, har bara inte hittat än.
Johan_Lindroos skrev:I praktiken är det nästan omöjligt att mixa ljud som är lagrat i DSD-format. Därför använder man i praktiken ett format som kallas DXD. DXD går mycket enklare att redigera. DXD är förtäckt PCM, sug på den! DXD är förstås inget dåligt, snarare mycket bättre än DSD. Så ingen behöver vara ledsen för att DSD inte använts genom hela produktionen, bra va!
Johan_Lindroos skrev:Jag får ”flashbacvibbar”, allt detta har jag, med flera diskuterat klart för ca 15 år sedan.![]()
Jepp, så är det. Det här är riktigt gamla grejor och det är lite förvånande att DSDs eventuella förträffligheter lyckas leva vidare. Det tycks alltid tillkommer nya tillskyndare.
hifikg skrev:Johan_Lindroos skrev:I praktiken är det nästan omöjligt att mixa ljud som är lagrat i DSD-format. Därför använder man i praktiken ett format som kallas DXD. DXD går mycket enklare att redigera. DXD är förtäckt PCM, sug på den! DXD är förstås inget dåligt, snarare mycket bättre än DSD. Så ingen behöver vara ledsen för att DSD inte använts genom hela produktionen, bra va!
Jag har förstått att "rå" DSD mest är för att lagra musiken, varför säljer man den inte som DXD? Läste något om det nyss, men det föll ur minnet, eller så begrep jag inte
Är DSD-formatet samma som finns på SACD?
Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:Johan_Lindroos skrev:I praktiken är det nästan omöjligt att mixa ljud som är lagrat i DSD-format. Därför använder man i praktiken ett format som kallas DXD. DXD går mycket enklare att redigera. DXD är förtäckt PCM, sug på den! DXD är förstås inget dåligt, snarare mycket bättre än DSD. Så ingen behöver vara ledsen för att DSD inte använts genom hela produktionen, bra va!
Jag har förstått att "rå" DSD mest är för att lagra musiken, varför säljer man den inte som DXD? Läste något om det nyss, men det föll ur minnet, eller så begrep jag inte
DSD64 är det som är lagrat på SACD.
SACD brusar mer än vanlig 16-bitars ljud över ca 10 kHz.
hifikg skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag får ”flashbacvibbar”, allt detta har jag, med flera diskuterat klart för ca 15 år sedan.![]()
Jepp, så är det. Det här är riktigt gamla grejor och det är lite förvånande att DSDs eventuella förträffligheter lyckas leva vidare. Det tycks alltid tillkommer nya tillskyndare.
Än vill jag inte kalla mig för "tillskyndare" än är jag mest nyfiken. Och formatet har inte varit tillgängligt för konsument så länge. I varje fall inte utan en massa svartkonster för att utvinna krämen ur SACD-skivor då SACD-spelarna vägrar släppa ur sig något digitalt, dvs jag kan inte rippa mina egna SACD (ja inte ens spela upp det, förmodat, bästa lagret).
petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:
. . . och brusar mindre än PCM 16/44 under ca 10 kHz.
Johan_Lindroos skrev:Jag får ”flashbacvibbar”, allt detta har jag, med flera diskuterat klart för ca 15 år sedan.![]()
petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:
goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag får ”flashbacvibbar”, allt detta har jag, med flera diskuterat klart för ca 15 år sedan.![]()
På den låga nattvolymen som gäller just nu så låter det iallafall alldeles förträffligt med DSD.
Menar du att DSD-formatet är tekniskt sämre, eller att det bara inte bättre än PCM?
hifikg skrev:petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:
Jag kommer alltså uppleva SACD/DSD som bättre och bättre framöver
Vad gäller för DSD 128 och uppåt då? Brusar det ännu mer?
Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:. . . och brusar mindre än PCM 16/44 under ca 10 kHz.
Jag kommer alltså uppleva SACD/DSD som bättre och bättre framöver
Vad gäller för DSD 128 och uppåt då? Brusar det ännu mer?
Det är bättre. Men inte lika bra som 24 bitars PCM.
God natt!
Johan_Lindroos skrev:petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:
Med andra ord, det blev inte ett så bra format man skulle önska.
sammel skrev:Så här är det för mig, jag har ingen aning om det ena är bättre än det andra,
men jag gillar PS audio och därför köpte jag det första albumet dom gjorde
under sitt märke Octave records.
Jag beställde ett fysiskt album med Don Grusin
Och har både DSD och PCM.
Är det någon som kan spela de största DSD
skivorna och vill jämföra så får ni gärna låna och gämföra.
Du kan gärna behålla DSD skivan och skicka tillbaks den andra.
Skälv kan jag inte spela DSD och har inga planer på att skaffa utrustning
till det, men skulle jag ändra mig så får jag stå mitt kast
goat76 skrev:På den låga nattvolymen som gäller just nu så låter det iallafall alldeles förträffligt med DSD.
hifikg skrev:Med programmet DSD Master (andra finns säkert också) kan du konvertera DSD-filerna till t ex 24/192 (om de är synliga/läsbara på den skivan, som väl bör vara minst en dubbelsidig DVD)
Gissar att det är DSD 64 på skivan, dvs SACD
Användare som besöker denna kategori: Empa och 30 gäster