Favoriten bland "budget-DACar"; SMSL D-6s, 2 520 kronor?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2021-12-05 13:30

K4LLE skrev:DSD vad är de ens ? :?

Inget att bry sig om; skivor konverterade från PCM till jättestora DSD-filer som säljs för stora pengar. Du kan konvertera hemma med SoX istället.
K4LLE skrev:Är det nått jag kan testa med foobar och optiskt?

Ja, DoP fungerar över Toslink. Om din DAC inte kan spela upp DSD så kan du använda https://sourceforge.net/projects/sacdde ... nput_sacd/.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-12-05 13:39

Klarar toslink det? 64 isf? Men det är ju rötet. Minst 128 vill man ju ha.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-12-05 13:48

Belker skrev:Klarar toslink det? 64 isf? Men det är ju rötet. Minst 128 vill man ju ha.

Ja. Ja. Ja. Ja.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-12-05 14:30

pLudio skrev:
Belker skrev:Klarar toslink det? 64 isf? Men det är ju rötet. Minst 128 vill man ju ha.

Ja. Ja. Ja. Ja.

Nej, precis! :D

K4LLE

Inläggav K4LLE » 2021-12-05 14:33

Lägger en lång micro-usb på inköpslistan.

Optiska/coax digital mottagaren är inte lika vass som USB tydligen.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ion.10830/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-12-05 14:51

pLudio skrev:

Ja. Ja. Ja. Ja.

Och möjlighet till 512
32/768 ger hygglig marginal (för mina enkla behov)
Fast just optiskt har begränsningar. Solida kablar ska det vara.
ASR eller vad det heter placerar den lilla lådan högt upp i hierarkin, intill Qutest som kostar 15 ggr mer…
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-12-05 17:49

Då är dac:arnas krig över och jag skall försöka få ihop min stereo igen. Vi har en vinnare. :-)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-12-05 17:58

pLudio skrev:Då är dac:arnas krig över och jag skall försöka få ihop min stereo igen. Vi har en vinnare. :-)

Oliiiiiiiiiiiiidligt spännande
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2021-12-05 19:25

Förberedelser inför blindtest:
Bilagor
DSC_2624.JPG
DSC_2624.JPG (565.84 KiB) Visad 5511 gånger
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2021-12-05 19:44

DE TÄVLANDE (alla Topping, inkl bestyckning)
D10 (ES9038Q2M, LME49720, ingen S/PDIF recv men coax och opt ut (CS8406?))
E30 (AK4493, OPA1612, CS8416 S/PDIF recv)
Dx3Pro+ (ES9038Q2M, 4x LM4562, okänd S/PDIF recv)
D50s (Radelius-modd) ( 2 x ES9038Q2M, 2x OPA1612 + LME49720 bytt till OPA1642, okänd S/PDIF recv)
D30Pro (4 x CS43198, OPA1612, CS8416 S/PDIF recv)
D90 (AK4499, 4x OPA1612 + LME49720, AK4118 S/PDIF recv) (OBS ej D90SE. D90 saknar MQA och säljs ej längre)

NÄRVARANDE
pLudio
Juanth
Radelius
Kermit116
Polare till Juanth

TILLVÄGAGGÅNGSÄTT
Musikkälla var Qobus uppspelat via WASAPI Exclusive och i regel i 16/44.1, dels spelat via toslink dels spelat via USB via två olika datorer med två olika Qobuskonton. Skiftades mellan de olika uppkopplingarna utan att det påverkade omdömet.
RCA-kablar: Blue Jeans Cable LC-1, 0,75 respektive 1 meter långa
Förstärkare: NAD C388 (integrerad, Hypex klass-D)
Högtalarkabel: Blue Jeans Cable Canare 4S11 m bananer
Högtalare: Focal-JMlab Electra 915.1 på SD-fötter

Dacarna spelades två och två och med ojämna mellanrum eller när lyssnarna önskades så byttes mellan de två dacarna. Kermit116 var protokollförare och gjorde allt i sin makt att förvilla lyssnarna i frågan om vilken dac som spelades.

LÅTLISTA
Cory Wong – Thriller
Michael McDonald – Halleluja
Minnesota Orchestra - Rimsky-Korsakov – Snegurochka
Dave Grusin – Things Aint What They Used to Be
Roland Pöntinen – Satie – Embryons desseches: d’Edriopthtalma

Wong, McDonald o Grusin spelades mest.

BATALJER
Rond 1: D30Pro - D50s
D30Pro ansågs låta bäst; ”tightare”, ”mindre bumlig i basen”

Rond 2: E30 – D10s
D10s ansågs av flertalet låta bäst; ”mer klang”, ”livligare”, ”bättre separation”.

Rond 3: D90 – D10s
D90 ansågs låta bäst; ”livligare”

Rond 4: D90 – Dx3 Pro+
Svåra att skilja men D90 ansågs med liten marginal vara bäst; ”livligare”, ”tightare”, "mer livekänsla", "mindre bumlig i basen"

Rond 5 D30 Pro – Dx3 Pro+
Dx3 Pro+ ansågs av flertalet låta bäst.

Mot slutet började vi alla bli rätt lyssningströtta och koncentrationen föll.

SEGRARE
Skillnaderna mellan DACarna var många gånger subtila men det går att höra små skillnader. Genom att växla om tosling/usb kan skillnad i överföring bortses ifrån.
D90 får nog anses vara den som var bäst men Dx3 Pro+ får nog betraktas som den mest prisvärda.

COAX FRÅN CD
Kermit116 har problem med att hans D30Pro inte klarar av att felfritt ta emot signal från CD via coax utan att musiken ges plötsliga luckor. Dx3Pro+ och D90 testades (övriga testades inte) och gav inte motsvarande fel. På andra forum har problemet uppmärksammats men eftersom vi kunde konstatera att flera andra av Toppings inte hade problemet enades om det var D30Pro’n det var fel på, dålig lödning på ingången spekulerades i. Ska bli intressant att se hur Audiophonics hanterar ärendet. T.b.c.

Tack till pLudio som ställde lokal till förfogande.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-12-05 19:57

Kul och tack för att ni tog er tid att testa!

Jag skickade följande meddelande till Radelius när jag skickade upp E30 och DX3Pro+ för några veckor sedan...:

" Skickar i veckan....

Mitt stalltips är att det blir jämnt skägg mellan D90 och DX3Pro+ och att dessa är bättre än E30 och D50 :D :D 8O :evil: :mrgreen: "

Och jag slipper nog tjära och fjädrar för mitt uttalande på sida 1 i tråden:

"DX3pro+ kör åttor runt Topping E30 vilket får mig att tro att den är bättre än D50...."

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-12-05 20:08

Var nivåerna kalibrerade och lyssnade ni blindt?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2021-12-05 20:23

avr7000 skrev:Kul och tack för att ni tog er tid att testa!

Jag skickade följande meddelande till Radelius när jag skickade upp E30 och DX3Pro+ för några veckor sedan...:

" Skickar i veckan....

Mitt stalltips är att det blir jämnt skägg mellan D90 och DX3Pro+ och att dessa är bättre än E30 och D50 :D :D 8O :evil: :mrgreen: "

"DX3pro+ kör åttor runt Topping E30 vilket får mig att tro att den är bättre än D50...."

Stefan

Nja, en liten burk tjära o en prydnadskuddes innehåll...

Du och övriga gubbarna som var med är mer rutinerade lyssnare än jag, men som jag skrev så var skillnaderna många gånger subtila och, i vart fall jag, ställer högre krav på skillnader för att säga att den ena körde åttor runt den andra. DX3Pro+ är billigare än D30Pro vilket fäller avgörandet om vilken som var mest prisvärt. Flertalet av lyssnare föredrog DX3Pro+ framför D30Pro men inte alla.

Dock kan jag ge Dig rätt såtillvida att om jag visste det jag vet idag så hade jag köpt Dx3Pro+ och inte D30Pro men mest då beroende på att det inte var något "hack" i musiken när vi spelade från CD via coax. Något som jag upplever som ett stort problem då jag har för avsikt att ha DACen även som förförstärkare till det slutsteg som jag kör mina 51.N med.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2021-12-05 20:25

Morello skrev:Var nivåerna kalibrerade och lyssnade ni blindt?

Ja, någotsånär utan att vi mätte.

Nej, det var praktiskt omöjligt att genomföra ett regelrätt blindtest, även om jag gjorde mitt bästa för att blanda bort korten för det övriga gänget.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-12-05 21:00

Kermit116 skrev:
avr7000 skrev:Kul och tack för att ni tog er tid att testa!

" Skickar i veckan....

Stefan

Nja, en liten burk tjära o en prydnadskuddes innehåll...

Du och övriga gubbarna som var med är mer rutinerade lyssnare än jag, men som jag skrev så var skillnaderna många gånger subtila och, i vart fall jag, ställer högre krav på skillnader för att säga att den ena körde åttor runt den andra. DX3Pro+ är billigare än D30Pro vilket fäller avgörandet om vilken som var mest prisvärt. Flertalet av lyssnare föredrog DX3Pro+ framför D30Pro men inte alla.

Dock kan jag ge Dig rätt såtillvida att om jag visste det jag vet idag så hade jag köpt Dx3Pro+ och inte D30Pro men mest då beroende på att det inte var något "hack" i musiken när vi spelade från CD via coax. Något som jag upplever som ett stort problem då jag har för avsikt att ha DACen även som förförstärkare till det slutsteg som jag kör mina 51.N med.

E30 gällde det....

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-12-05 21:35

Jag visste oftast inte vilken av de två DAC:arna det var som jag lyssnade på. Skillnaden var ganska uppenbar mellan vissa DAC:ar men det var svårare att säga vilken som var bäst. Skillnaderna i finalen var verkligen subtila. Jag tror kretsen efter själva DAC chippet gjorde störst skillnad.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-12-05 22:18

Kermit116 skrev:

Jag vill inte låta tråkigt, men att jämföra apparater med låg THD samt små andra avvikelser utan nivåkalibrering är mer eller mindre meningslöst - diplomatiskt uttryckt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2021-12-05 22:22

Kermit116 skrev:

Nej, det var praktiskt omöjligt att genomföra ett regelrätt blindtest, även om jag gjorde mitt bästa för att blanda bort korten för det övriga gänget.

Om det inte var nivåkalibrerat ner till max 0,2 dB skillnad så kan det ha varit det som ni hörde som skillnad. (Konstaterat för länge sedan i några testfiler som lades upp för lyssning och där skillnaden inte var större än så och det dessutom i ett begränsat frekvensområde. Kommer dock inte ihåg i vilken tråd det var, minst 5 år sedan)
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-12-05 22:26

idea skrev:
Kermit116 skrev:

Om det inte var nivåkalibrerat ner till max 0,2 dB skillnad så kan det ha varit det som ni hörde som skillnad. (Konstaterat för länge sedan i några testfiler som lades upp för lyssning och där skillnaden inte var större än så och det dessutom i ett begränsat frekvensområde. Kommer dock inte ihåg i vilken tråd det var, minst 5 år sedan)

Om skillnaderna är så små, är de betydelsefulla då?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2021-12-05 22:33

Nej men hörbara.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-12-05 22:46

Alla de dacar vi lyssnade på låter mellan bra till riktigt bra enligt mig. Ett undantag är för mig E30 som har direkt störande inslag. Låter nästan distorderat och fräser till vid symbalslag och liknande. Låter lite metalliskt.
Nu rangordnade vi inte alla men Dx3 pro och D90 är en klass högre än de andra där D90 är allra bäst med stor pondus och naturlighet.

Att D10s stod sig så pass bra med enbart USB till strömförsörjning var överraskande. Den är galet prisvärd om man klarar sig med dess knappa funktioner.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-12-05 23:40

Jag håller med Juanth vad gäller resultat. Om någon orkar göra en mer "perfekt" uppställning med exakt nivåkalibrering etc är det naturligtvis välkommet :D
Jag är dock nöjd med det jag hörde i eftermiddags och tyvärr är min D50s inte segrare.
/Staffan

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-12-05 23:51

Jag kollade specarna vad gäller utnivå:
D90 RCA : 2Vrms @ 0dBFS
DX3PRO+: 2.1Vrms @0dBFS
D30 : 2Vrms @ 0dBFS
D50s: 2Vrms 0dBFS
E30: 2Vrms@0dBFS
Om det kan vara till någon hjälp för förståelse av resultatet.
/S

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-12-06 00:11

Fin ansträngning ni gjort här. Inte lätt att uppfatta små skillnader så det kräver koncentration.
Man lär sig mycket om sitt hörande vid sådana här tillfällen. Kudos! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-12-06 01:33

sprudel skrev:Fin ansträngning ni gjort här. Inte lätt att uppfatta små skillnader så det kräver koncentration.
Man lär sig mycket om sitt hörande vid sådana här tillfällen. Kudos! :)

Även om det i vissa fall kan tyckas vara små skillnader i inledningen vid jämförande lyssning så när man växlat några gånger så brukar det stå klart att iaf jag hittar olika sätt att lyssna på. I början så är det ofta att jag behöver lyssna på helheten utan att tänka för mycket, att komma in med ett öppet sinne, att inte tänka på att lyssna efter något särskilt, inte lyssna analytiskt, bara ta in som man gör när en låt slängs på hemma i soffan. Efter några växlingar så brukar något dyka upp som inte går att bortse ifrån varpå det behövs processas om det är den ena eller den andra som ter sig mest naturlig till helheten. Egentligen en hel rad olika processer som blandar in både analys och känsla.
Att snabbt bli väldigt säker på vad jag hör känns besvärande, som att jag låser för snabbt men ett sånt här test kräver förstås en viss beslutsamhet och snabbhet.
Det vore absolut spännande att göra ett än mer blint test men samtidigt är ljudminnet kort och att växla mellan två är inte så tokigt.
De där små skillnaderna som efter en stund inte kan ohöras blir ändå i vissa fall till rätt tydliga skillnader.
Med tanke på att den dac jag själv har (D50s moddad med OPA1642) inte stack ut som en dac i toppskiktet i testen så går tankarna mot att det skulle vara spännande att köra fler tester med olika elektronik och olika rum eller höra alla de som :D testades i sitt eget rum. Faktiskt så undrar jag om inte D10s låg bättre till än D50s? (Jämfördes aldrig mot varandra) Den har ändå nästan samma uppsättning chip och opampar som D50s har i original som ratades av mig och radelius vid tidigare jämförelse,då till OPA1642:s fördel. Det kan förstås vara annat som skiljer men jag tror att många upplevde att det till stor del var dac-chip och opampar vi provlyssnade och jämförde.

Lärorikt att jämföra…tror jag :roll: :D

Hur gör ni andra när ni lyssnar?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-06 09:59

Kul jämförelse. Har ni verkligen inte flera variabler dolda i ett sådant testande? Jag tänker på hur olika vi uppfattar vad som låter "bäst" som inte är ett entydigt begrepp i min värld. Alla tilltalas inte ens av samma musik, vald ljudnivå eller hur det är inspelat. Som redan nämnts, en liten skillnad i ljudnivå kan ge utslag. Turades ni om att sitta i sweetspot? Matchning mellan olika delar i kedjan kan vara lika utslagsgivande som att bara byta en del av den.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2021-12-06 10:40

RogerGustavsson skrev:Kul jämförelse. Har ni verkligen inte flera variabler dolda i ett sådant testande? Jag tänker på hur olika vi uppfattar vad som låter "bäst" som inte är ett entydigt begrepp i min värld. Alla tilltalas inte ens av samma musik, vald ljudnivå eller hur det är inspelat. Som redan nämnts, en liten skillnad i ljudnivå kan ge utslag. Turades ni om att sitta i sweetspot? Matchning mellan olika delar i kedjan kan vara lika utslagsgivande som att bara byta en del av den.

Radelius, Juanth och pLudio växlade i sweetspot, jag satt i regel lite bakom vid sidan om samt låg på golvet för att själv kolla på förstärkarens display vilken av spelarna som användes, dom i soffan kunde inte se det (tror jag).

Allt det Du tar upp Roger är relevant, pLudio är inne på delvis samma spår tidigare och det är mycket svårt att avgöra vilka variabler vi faktiskt lyckas fånga. Andra har lyft upp andra svagheter i vår lyssning.

Uppenbart är att det var väldigt många dacar, sex stycken, men jag tror vi alla var exalterade över att ha skramlat ihop så många på samma plats samtidigt och att vi därför underskattade problemet med lyssningströtthet och koncentrationsförmåga.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-12-06 11:03

radelius skrev:Jag kollade specarna vad gäller utnivå:
D90 RCA : 2Vrms @ 0dBFS
DX3PRO+: 2.1Vrms @0dBFS
D30 : 2Vrms @ 0dBFS
D50s: 2Vrms 0dBFS
E30: 2Vrms@0dBFS
Om det kan vara till någon hjälp för förståelse av resultatet.
/S

Man måste mäta och tillse att nivån håller sig inom +/- 25 mV om den nominella nivån är 2 V.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-12-06 11:51

Ja i vårt fall är en av daccarna 0,4dB högre än de andra, det var dock inte den som vann. Om nu fabrikantens värden stämmer.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-12-06 11:56

Uppgivna data kan vara avrundade - messen ist Wissen!
0,4 dB är en på tok för stor avvikelse för att medge relevant test.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd