sprudel skrev:Fin ansträngning ni gjort här. Inte lätt att uppfatta små skillnader så det kräver koncentration.
Man lär sig mycket om sitt hörande vid sådana här tillfällen. Kudos!

Även om det i vissa fall kan tyckas vara små skillnader i inledningen vid jämförande lyssning så när man växlat några gånger så brukar det stå klart att iaf jag hittar olika sätt att lyssna på. I början så är det ofta att jag behöver lyssna på helheten utan att tänka för mycket, att komma in med ett öppet sinne, att inte tänka på att lyssna efter något särskilt, inte lyssna analytiskt, bara ta in som man gör när en låt slängs på hemma i soffan. Efter några växlingar så brukar något dyka upp som inte går att bortse ifrån varpå det behövs processas om det är den ena eller den andra som ter sig mest naturlig till helheten. Egentligen en hel rad olika processer som blandar in både analys och känsla.
Att snabbt bli väldigt säker på vad jag hör känns besvärande, som att jag låser för snabbt men ett sånt här test kräver förstås en viss beslutsamhet och snabbhet.
Det vore absolut spännande att göra ett än mer blint test men samtidigt är ljudminnet kort och att växla mellan två är inte så tokigt.
De där små skillnaderna som efter en stund inte kan ohöras blir ändå i vissa fall till rätt tydliga skillnader.
Med tanke på att den dac jag själv har (D50s moddad med OPA1642) inte stack ut som en dac i toppskiktet i testen så går tankarna mot att det skulle vara spännande att köra fler tester med olika elektronik och olika rum eller höra alla de som

testades i sitt eget rum. Faktiskt så undrar jag om inte D10s låg bättre till än D50s? (Jämfördes aldrig mot varandra) Den har ändå nästan samma uppsättning chip och opampar som D50s har i original som ratades av mig och radelius vid tidigare jämförelse,då till OPA1642:s fördel. Det kan förstås vara annat som skiljer men jag tror att många upplevde att det till stor del var dac-chip och opampar vi provlyssnade och jämförde.
Lärorikt att jämföra…tror jag
Hur gör ni andra när ni lyssnar?