Bryter ut det här från min medlemstråd. Kan någon hjälpa mig förstå om det är NAD-förstärkaren eller Audiolab-enheten (CD, DAC och förförstärkare) som orsakar det?
Nu har jag börjat laborera med förförstärkarläget på Audiolab till effektförstärkaringången på NAD C320BEE. Det vill säga att jag har tagit bort byglarna mellan pre och main på den integrerade förstärkaren.
Något som först gjorde mig orolig är ett påtagligt brus ur högtalarna i aktivt viloläge eller tyst musikspår. Det fanns inte där när jag använde den interna förförstärkaren, utom om jag skruvade upp max på volymkontrollen. När jag kopplade in gamla CD-spelaren till main in - med tyst spår* - fanns också bruset där, plus ett svagt pip, så det verkar vara något med NAD-förstärkaren. Dock synd eftersom jag tills vidare hade tänkt koppla så.
Jag testade igenom sex fall: NAD 320BEE (Main|Pre) x Audiolab (Fix|Var) | NAD C542 (Fix). Via main är alltså bruset konstant, medan när jag byglar från Pre varierar det med förstärkarens volymkontroll. Audiolabs variabla nivå påverkar inte brusnivån alls. En skillnad mellan källorna är att Audiolab "triggar" bruset oavsett om jag spelar, har pausat eller tryckt mute, medan NAD bara "triggar" om tysta spåret spelar. Att vända på europlug-kontakten till förstärkaren gjorde ingen skillnad, så inte fasbrum (och det låter som brus).
Hur kan den inbyggda förförstärkaren ge lägre brus?
Får jag i praktiken bäst ljud av att ha kvar den inbyggda förförstärkaren i kedjan, med volymratten konstant inställd på lämplig nivå? Då övergår jag till att använda Audiolab som förförstärkare, eftersom den också är en DAC och jag gärna vill ha enbart en fjärrkontroll.
Borde/ska en ren effektförstärkare vara mer eller mindre tyst vid "nollsignal", tyst spår? Detta är mitt nästa tänkta steg, fast helst inte direkt.
Audiolab har även balanserade utgångar, som jag inte kan prova.
NAD C320BEE har enligt bruksanvisningen:
Pre-amp input sensitivity (ref rated power): 220 mV
Pre-amp max input signal: 6 V
Pre-amp max output level: pre-out >12 V
Power amp input sensitivity (rated output into 8 ohm): 630 mV
Power amp voltage gain: 29 dB
-----
*Sista spåret på NOFX "Punk in Drublic" har ett par minuter tystnad innan bonus-klipp.