Revaxör success stories?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

BPeter

Revaxör success stories?

Inläggav BPeter » 2021-12-08 11:10

Får inte till (eller bort) det här med revaxör. Har ni några positiva erfarenheter av produkten och hur bar ni er i så fall åt? Spolar ni i flera timmar efteråt, eller vad? Tacksam för tips. :)

Användarvisningsbild
goat76

Re: Revaxör success stories?

Inläggav goat76 » 2021-12-08 11:35

Jag kör en revaxör-kur ungefär var fjärde månad. Jag tycker det fungerar bea och ger gott resultat. :)

Det jag gör är att jag sprayar tre gånger i örat vilket brukar fylla det ganska bra, sen rör jag öronsnibben i cirklar samtidigt som jag håller huvudet på sned så att vätskan inte rinner ur örat. Sen täpper jag igen örat med en tuss fetvadd och ligger på sida på sängen med det behandlade örat riktat uppåt och vilar i en timme, och efter det spolar jag örat med vatten med den tillhörande gummiblåsan. Sen återupprepar jag hela proceduren på det andra örat.

Man måste ju hålla igång sitt eget ljudupptagningssystem. :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-12-08 11:44

Lyssnar ni mycket på musik med öronmusslor? Eller varför får ni vaxproppar? Jag tror inte jag behövt skölja mina öron någon gång i vuxen ålder :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2021-12-08 11:55

Tydligen är det en ärftlig egenskap att få vaxproppar.

Min erfarenhet angående Revaxör: vätskan är inte särskilt värdefull men gummitutan är bra. För att få ut vaxet måste man spola med varmt/hett vatten med gummitutan långt in i örat upprepade gånger tills vaxet kommer ut. Det tar en stund och många spolningar. Ganska äckligt. Häll gärna i lite tvål också. Efteråt gör det en enorm skillnad, man hör de höga tonerna betydligt mer intensivt.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-12-08 11:58

dewpo skrev:Lyssnar ni mycket på musik med öronmusslor? Eller varför får ni vaxproppar? Jag tror inte jag behövt skölja mina öron någon gång i vuxen ålder :?

Jag får normalt inte några vaxproppar, men vax bildas naturligtvis alltid i öronen oavsett ålder och det blir märkbart bättre när jag kör en revaxör-kur då och då. Men jag fick faktiskt min första vaxpropp för ca 2 år sedan, det orsakade ett bumligt och skorrande basljud i mitt vänstra öra vilket framhävdes tydligt av maskinljuden från ett husbygge i närheten av vårat hus. Detta åtgärdades av en revaxör-kur och sedan dess använder jag det med jämna mellanrum. Det funkar riktigt bra.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2021-12-08 13:53

Vanlig olja fungerar lika bra. Jag kör med extra virgin olivolja bara för feelgood.

Fyll sen blåsan med ljummet vatten och ta i rejält när du sprutar så att allt vax far ut. Upprepa vid behov.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2021-12-08 16:47

Öron - näsa - hals-läkarna brukar säga att det vassaste man ska stoppa in i örat är armbågen.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

BPeter

Inläggav BPeter » 2021-12-08 17:10

Hur gör man det?

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2021-12-08 20:46

Det går inte, därav rådet 8)
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
hawall841

Inläggav hawall841 » 2021-12-10 15:22

Jag kör med öron ljus var fjärde månad funkar kanon.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2021-12-12 19:43

Jag rekommenderar inte spolning i örat om det inte är absolut nödvändigt. Jag spräckte min trumhinna i somras när jag spolade med revaxör-blåsan. Förutom att det gjorde väldigt ont så tog det över två månader innan hörseln var återställd plus att det tog en massa tid att åka till lasarettet flera gånger samt att jag fick genomgå dubbla antibiotikakurer. Som bomellberg skrev, använd vanlig olivolja, eller om ni tycker det är bökigt så finns det olivolja med pump som man kan spraya i örat, bla Vaxol. Vax i örat är bra, har ni inte problem, spola inte bort den i onödan och använd absolut inte öronspolning som ljudförbättrare. Öronljus är bluff https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ronljus

Har ni vaxpropp så rekommenderar jag följande:
Använd olivolja två gånger om dagen i två dagar.
Spola sedan, mycket försiktigt, med blåsa. Använd ljummet vatten som först kokats.

Får ni trots detta inte bort proppen, spola inte mer, gå till läkaren!

Återgå till Generellt om hifi