Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Kan man verkligen med säkerhet mäta så låga nivåer med dator/REW? När det gäller mikrofonförstärkeri så kommer väl dina mikrofoner helt dominera såväl brus som distorsion vid mätning?
Jag har inkluderat ett foto av min prototypsond och, baserat på inledande tester, verkar det vara anmärkningsvärt nära en Behringer-mätmikrofon som jag har prestandamässigt, men mycket billigare. Utgången är mycket hög med någon av förstärkarna som visas nedan - jag har mätt ca 50mV vid 70dB SPL, och den har en ren oförvrängd utgång vid 100dB SPL på nästan 1,6V RMS. Utifrån detta är den uppenbarligen inte lämpad för att mäta extrema SPL, men som mätmikrofon är den perfekt.
...all seven of the WM61A measurement microphones exhibited less than 0.1% second harmonic distortion amplitudes at 997 Hz., 100 dB SPL sound intensity levels. ... Note the flat band noise floor of about -105 dB / sqrt (hz.), (0 dB corresponds to 0 dB FS, which was calibrated to correspond to 100 dB SPL,) and the 1/f break frequency of about 2 kHz. Note, also, that the distortion levels include the entire measurement system-both sound cards, the UB 502, the Sennheiser HD 490s, and the breadboard amplifier, and the measurement microphone. (The additional noise around 2 kHz. and below was created by the keyboard space bar being pressed to stop the time averaging, which was picked up by the microphone under test-the actual value of the amplitude of the second harmonic is about -65 dB; reducing the frequency scale indicates that the magnitude of the fundamental is actually near 0 dB.)
I-or skrev:Angående mätresultaten så kan man inte ta fram brusnivån på det sätt som görs ovan. Man måste summera brusnivån från samtliga frekvensband.
Vid frekvensanalys delas spektrum in i ett antal frekvensband och brusnivån i varje band blir därför beroende på bandbredden (för ett linjärt spektrum, det finns smartare sätt att skala brussignaler). Ju fler frekvensband, d.v.s. ju högre frekvensupplösning, desto lägre brusnivå per band. Man måste således känna till frekvensupplösningen/bandbredden för att kunna summera ihop den totala brusnivån.
Om man t.ex. har ett brusgolv runt -120 dB och frekvensupplösningen är 1 Hz, så har man 20000 frekvensband 0-20 kHz och den totala brusnivån i det hörbara området blir -120+10*log(20000) = -77 dB. Om frekvensupplösningen är 10 Hz blir istället den totala brusnivån -87 dB. Dessutom måste man förstås alltid ange vad men relaterar till (t.ex. 1 V), annars är nivåbegreppet meningslöst.
När man diskuterar brusnivåer kan det också vara lämpligt med A-vägning för att ta hänsyn till hörselns varierande känslighet.
RogerGustavsson skrev:Kan man verkligen med säkerhet mäta så låga nivåer med dator/REW? När det gäller mikrofonförstärkeri så kommer väl dina mikrofoner helt dominera såväl brus som distorsion vid mätning?
xmag skrev:Jo, det kan diskuteras i oändlighet. Det man, åtminstone jag, har att rätta mig/oss efter är de mätprogram som står till buds. Även om det inte blir exakt vetenskapligt mätt med exakta siffror får man ändå fram nivåer som man kan använda för att se om de åtgärder som gjorts förbättrat grejen man jobbar med.
Vad det gäller mätprogram finns det förklarat hur REW och RMAA mäter. Det är två respektabla program som flera professionella använder.
Här är om RMAA: https://audio.rightmark.org/downloads/R ... 0Guide.pdf
Här är om REW: https://www.roomeqwizard.com/help.html
RogerGustavsson skrev:Är dina Panasonic-kapslar modifierade enl. Linkwitz/Miller? http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic
Här finns också mätningar https://groups.io/g/MicBuilders/files/M ... 1_rev5.pdf
OPA2134 är ju ingen superlågbrusig krets. Kan den verkligen ge en brusnivå på -135 dB i verkligheten? 8 nV/√Hz som gäller för OPA2134 motsvarar ca -119 dBV? För -135 dBV krävs väl 1.25 nV/√Hz?
OPA134 series op amps have excellent distortion characteristics. THD+Noise is below 0.0004% throughout the audio frequency range, 20Hz to 20kHz,
I-or skrev:xmag skrev:Jo, det kan diskuteras i oändlighet. Det man, åtminstone jag, har att rätta mig/oss efter är de mätprogram som står till buds. Även om det inte blir exakt vetenskapligt mätt med exakta siffror får man ändå fram nivåer som man kan använda för att se om de åtgärder som gjorts förbättrat grejen man jobbar med.
Vad det gäller mätprogram finns det förklarat hur REW och RMAA mäter. Det är två respektabla program som flera professionella använder.
Här är om RMAA: https://audio.rightmark.org/downloads/R ... 0Guide.pdf
Här är om REW: https://www.roomeqwizard.com/help.html
Nej, det behöver inte diskuteras alls, eftersom detta är grundläggande signalanalys. Det är ingen idé att mäta om man inte har grunderna klara för sig eftersom resultaten annars lätt blir rena rappakaljan. Man kan notera liknande feltolkningar i nästan alla möjliga sammanhang på nätet, men ganska ofta även i mer vetenskapliga sammanhang. Problemet är att alldeles för få personer har läst, och ännu mindre förstått, signalanalys ens på en grundläggande nivå.
Dock har du rätt i att man kan använda resultaten för jämförelser även om skalningen är totalt uppåt väggarna fel.
Detta har för övrigt absolut ingenting med mjukvarorna att göra, dessa är typiskt framtagna av personer som är väl pålästa vad gäller signalanalys, utan hur man tolkar resultaten från desamma.
xmag skrev:Vad det gäller Kapseln VM61 (och liknande) säger "ESP" (Elliott ljudprodukter) följande med googleöversättning:
https://sound-au.com/project93.htmJag har inkluderat ett foto av min prototypsond och, baserat på inledande tester, verkar det vara anmärkningsvärt nära en Behringer-mätmikrofon som jag har prestandamässigt, men mycket billigare. Utgången är mycket hög med någon av förstärkarna som visas nedan - jag har mätt ca 50mV vid 70dB SPL, och den har en ren oförvrängd utgång vid 100dB SPL på nästan 1,6V RMS. Utifrån detta är den uppenbarligen inte lämpad för att mäta extrema SPL, men som mätmikrofon är den perfekt.
JohnConover rekommenderar VM61 för mätningar upp till 100db:
http://www.johncon.com/john/wm61a/
Han skriver om ett test av 7st VM61 bla:...all seven of the WM61A measurement microphones exhibited less than 0.1% second harmonic distortion amplitudes at 997 Hz., 100 dB SPL sound intensity levels. ... Note the flat band noise floor of about -105 dB / sqrt (hz.), (0 dB corresponds to 0 dB FS, which was calibrated to correspond to 100 dB SPL,) and the 1/f break frequency of about 2 kHz. Note, also, that the distortion levels include the entire measurement system-both sound cards, the UB 502, the Sennheiser HD 490s, and the breadboard amplifier, and the measurement microphone. (The additional noise around 2 kHz. and below was created by the keyboard space bar being pressed to stop the time averaging, which was picked up by the microphone under test-the actual value of the amplitude of the second harmonic is about -65 dB; reducing the frequency scale indicates that the magnitude of the fundamental is actually near 0 dB.)
Han skriver vidare att bruset för VM61 är ungefär samma som ett billigt PC-ljudkort. Billigt antar jag han menar alla ljudkort som är inbyggda eller följer med PC-datorer man köper. Motsatsen, alltså dyra ljudkort, menar han ljudkort man kan köpa separat för att uppnå bättre ljud (vilket de flesta inte har nytta av).
Finns massor av beräkningar och formler mm på hans hemsida.
Här är ett test av VM-61 i jämförelse med Bruel & Kjaer:
https://issuu.com/150176/docs/audioexpr ... nasonic_wm
Vid 115db är skillnaden inte så stor som man kan tro. Den bästa WM61 gav ca 0,3% distorsion mer på alla uppmätta frekvenser. Det är först när man kommer upp mot 130dB som Bruel & Kjaer var överlägsen. Men vid 125dB hängde WM61 med ganska bra, bara några tiondelar i procent sämre.
Det stora problemet med WM61 är att de alla inte är exakt lika men så stora skillnader som vissa mätt upp har jag själv aldrig sett.
Orsaken till att jag försöker få mina grejer att mäta så bra som möjligt är att man då också kan mäta elektronik men framförallt att begränsningen i första hand skall ligga hos mikrofonen och inte elektroniken.
jansch skrev:[...]
Viktigt!
Min kommentar/senaste inlägg handlar inte om att "klanka ner" på 1/4 tums elektretmikrofoner typ Panasonic utan vara medveten om dess begränsningar. En 1/4 tums kapsel (inkl mic-förstärkre), oavsett om varumärket är Panasonic eller Bruel&Kjaer, brusar helt enkelt mer än en 1/2tums mikrofon.
Mikrofonkapseln och förstärkaren är "brusgeneratorer" och tillsammans bildar dom ett brusspektrum som ser ut som en hängmatta med tonvikt på lägsta hörbara området.
[...]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster