Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Du är välkommen att att ta med en i16 till mig så mäter vi impedangsen.
nuffe skrev:Jag kan komma förbi ganska snart med dator och DATS V2 så kan vi enkelt mäta upp impedanskurvan.
Är just nu ganska kraftigt förkyld så det blir att vänta några dagar.
Henrik
sprudel skrev:Det skulle jag inte vilja påstå med säkerhet. Det är nog avhängigt av både slutstegets konstruktion och hur långt ut i periferin man gått med kabelkonstuktionen.
TS itererar sig fram i en ansträngning att förstå samband. Det tycker jag är trevligt och finner ingen anledning att dissa det.
sprudel skrev:Det skulle jag inte vilja påstå med säkerhet. Det är nog avhängigt av både slutstegets konstruktion och hur långt ut i periferin man gått med kabelkonstuktionen.
TS itererar sig fram i en ansträngning att förstå samband. Det tycker jag är trevligt och finner ingen anledning att dissa det.
Rydberg skrev:De där reflektionerna de pratar om på eufånia är knappast ett problem i audiosammanhang. Folk som läser teorier och inte förstår i vilka applikationer det kan bli ett problem.
Rod Elliot skrev:Conclusions
So, what do you get for your money with 'premium' speaker cables? Quite obviously, very little improvement is afforded by any of these cables over another - 12 gauge zip cable is cheap and easy to make into a speaker lead, Jon's cable is a little more expensive, and there is a fair amount of work involved, and the Goertz cable will set you back about US$200 a pair for 4 metre lengths (and maybe make your amplifier oscillate). Naturally, you can spend a great deal more (and still make the amp oscillate), but I don't see much point.
If it makes you feel better to have sexy looking cross-connected coax leads, then far be it for me to attempt to deny you that pleasure, besides, it might be fun to do (which is far more important). I still can't recommend the Goertz cable, as its capacitance is just too high. A Zobel tames that, but I would be reluctant to use it anyway, and I certainly wouldn't pay their prices for it!
In general, a 'bog standard' Zobel network consisting of a 10Ω resistor and 100nF capacitor in series should be standard, wired internally at the terminals of any loudspeaker. Most cables don't need it, but it does no harm. While these standard values represent a mismatch with most basic or 'exotic' cables, it's not a problem. This has been shown quite clearly in the above response graphs - there are always anomalies if the cable is mismatched, but none of the cables simulated showed any sign that they could make any amp oscillate, regardless of their actual characteristic impedance.
Eufånia skrev:Mycket bra! Ser inte så komplicerat ut. Ganska traditionell konstruktion med global feedback så jag måste ha med hela om det ska funka. Om jag har modellerna för ingående transistorer ska det nog gå. Återkommer...
Rydberg skrev:sprudel skrev:Det skulle jag inte vilja påstå med säkerhet. Det är nog avhängigt av både slutstegets konstruktion och hur långt ut i periferin man gått med kabelkonstuktionen.
Vid audiofrekvenser uppför sig inte kabeln som en transmissionslinje!! TS borde använda sin tid till att läsa en bok istället![]()
Om du vill slippa att bränna din tid på trams så hittade jag en artikel som vid första anblicken verkar sund.
https://sound-au.com/cable-z.htm
nuffe skrev:Har du testat ännu?
Henrik
Användare som besöker denna kategori: pontareee och 15 gäster