JM skrev:goat76 skrev:JM skrev:Vad ger kurvan över 300 Hz?
JM
Den ger en visualisering som kan indikera om man har en (enligt Harman) naturligt fallande kurva mot högre frekvenser. Om kurvan visar på relativt stora avvikelser högre upp i frekvens kan det vara på sin plats att komplettera med närfältsmätning, för att se ifall det kan behövas korrigeringar för direktljudet. Om man redan är subjektivt nöjd med hur det låter skiter man fullständigt i hur det ser ut.

Ibland skiter du i vad kurvan visar men men i andra lägen tror du att informationen är vägledande verkar vara lite motsägelsefullt.
Finns det egentligen någon stabil pålitlig information i kurvan över 300 Hz - om så vilken?
JM
Det finns inget motsägelsefullt i det jag skrivit, du saknar bara djupgående information om hur just jag tänker när det kommer till digitala och akustiska åtgärder. Jag ska här nedanför försöka ge dig
min personliga syn på det hela.

- Akustiska korrigeringar går alltid före digitala åtgärder vid avvikelser i rumskurvan, i den mån det går.
- Digitala korrigeringar bör hållas till ett minimum. Det är hyfsat fritt fram att korrigera direktljudet digitalt för avvikelser i hela frekvensspannet (några sådana korrigeringar har jag dock inte gjort för mina högtalare). I övrigt tycker jag man bör vara ytterst försiktig med höjningar så att man inte överskrider högtalarnas kapacitet (vilket annars kan medföra klippning och/eller distorsion).
- Jag är försiktig med digitala åtgärder för riktningskänsliga frekvenser vid korrigeringar av rumskurvan, därför håller jag mig under 100 Hz för smalbadiga punktinsatser, helst under 80 Hz. För bredbandiga åtgärder av typen "Bass shelf" är det inte lika kritiskt och kan appliceras hyfsat högt upp i frekvens, vilket jag själv har med en höjning på 2,4 dB vid 120 Hz.
- Jag anser att kurvan över 300 Hz kan ge hysat god information om hur det totalt låter på lyssningsplats, hur energin i registren bas, mellanregister och diskant förhåller sig till varandra. Här är det första och främst en bekräftande mätning av direktljudet som gäller för att först ta reda på om en avvikelse beror på högtalaren eller rummet, och om en eventuell korrigeringsåtgärd bör göras digitalt för högtalarens direktljud, eller om det är en akustisk åtgärd som behövs i rummet. Som sista steg har jag inget emot en försiktig bredbandig digital korrigering för diskantområdet om jag subjektivt upplever en förbättring av det.
- Absolut INGEN av ovanstående eventuella åtgärder kommer någonsin gå före min subjektiva upplevelse oavsett hur det uppmätta resultatet ser ut. Jag är inte en mikrofon.
Kanske är det den sista punkten som gör att du finner det jag tidigare sagt som något motsägelsefullt?
P.S. Har säkert glömt någon punkt jag tycker är viktig.