Hjälp! Sprakande Pioneer!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
palton

Hjälp! Sprakande Pioneer!

Inläggav palton » 2006-04-01 22:38

Jag kom över en Pioneer SA-9500II för något år sedan. Men nu har den flippat ur... Den står och sprakar, mest på den ena kanalen.

Verkar sitta i försteget, för om jag kopplar på ett externt försteg så spelar den utmärkt.

Bytte alla elektrolyter på kortet där tonkontrollerna sitter, men utan resultat..

Någon med kunskap som kan ha någon idé vad detta kan bero på?

Sprakandet är helt oberoende av volymen men dock så kan man påverka med tonkontrollerna.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-04-02 21:12

Fin förstärkare! Väl värd att reparera. Stod en sådan på mitt tidigare jobb. Riktigt bra tryck i den.
Felet låter som en trasig transistor.
Varför inte jämförelsemäta med den kanal som fungerar.

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2006-04-03 00:58

Problemet är att ingen kanal fungerar, men det sprakar mer på den ena än den andra.

Jag har inte så stor koll på det där med mätningen längre... kunde väl en del för några år sedan men har glömt mycke.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-04-03 11:10

Fler tips:
1. Leta efter dåliga lödningar.
2. Ta reda på vilken del av försteget som inte fungerar. Om du kör vinyl -har du ljud ut från tape out? Om du har det, är det förmodligen i linje/tonkontrolldelen som felet ligger.
3. Får förstegsdelen spänning som den ska?
4. Trasiga säkringar?

Om du får fram ett kopplingsschema kanske jag kan ge fler tips.

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2006-04-04 07:27

Har kollat alla lödningar, och fixat en del som såg misstänksamma ut...
Spelar ingen roll vilken ingång jag använder så låter det precis lika dant.

Men ska testa om jag får ljud i rec-out och isåfall hur det låter....

Var kan man få tag i schema? Jag vet att jag hittade schema till min SX-737 för ett par år sedan. Men jag kommer inte ihåg var jag beställde det...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-04-04 09:32

Kylspray brukar vara en god kamrat!

/J

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2006-04-04 15:02

Jo den har jag redan använt flitigt! Men dock utan resultat.... :?

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-04-06 08:12

Manual finns att köpa t ex här:
http://www.vintageaudiomanuals.com

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-04-06 12:26

Ett par saker till:
har du mätt upp spänningen i förstegsdelen?
har du knackat med t ex en plastpinne på transistorerna och lyssnat samtidigt (bäst i hörlur)?

Dessutom: På förstärkaren sitter ju en hel massa omkopplare som hör till tonkontrolldelen. Hur är skicket på dessa? Har du kopplat förbi några av dem?
Dv s felet behöver ju inte vara av elektriskt art, det kan ju lika gärna vara mekaniskt.

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2006-04-07 01:28

Jag har nog knackat på varenda komponent vi det här laget... Men då sprakandet är väldigt oregelbudet så är det svårt att höra om det sprakar mer/mindre när jag knackar eller om det skulle ha gjort det oavsett.

Kan tillägga att konen på på högtalaren guppar lite in och ut ungerfär som svaj från en vinylare... Kan det bero på ojämna strömpushar från försteget?

Tror inte att det är någon av omkopplarna. Alla går att påverka "bakom sprakandet".

Nope, har inte mätt spänningen...

Funderar på att byta varenda komponent på det kortet, har nästa allt hemma. Bara ett par trissor som man måste få tag i.

Om man ändå vore bättre på att mäta sig till felen...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-04-07 08:29

Prova att byta elektrolyterna först i området där spraket misstänks uppstå, eller hela kortet.
- Militant slacker

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-07 10:16

Vad har man kylspray till?

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2006-04-07 11:48

Kaffekoppen skrev:Vad har man kylspray till?

Jag vet inte hur andra använder den. Men jag sprayar på komponenter för att testa om de kanske är instabila när de blir varma.
Kan även vara bra om man vill hitta komponenter som kan skapa vibrationer/oljud eller högfrekvent pipande som ex små spolar. De börjar ju ofta att röra sig när de blir varma och slutar om man kyler till -40 grader.

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2006-04-07 11:52

Jo, jag tänkte att jag skulle byta samtliga elektrolyter i hela stärkaren inkl. slutsteg. Skadar ju inte oavsett det hjälper probemet eller ej. Stärkaren/elektrolyterna har ju ändå 30 bast på nacken...

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-04-07 23:04

Är det verkligen tillrådligt att byta allt på kortet. Tänk om ursprungsfelet inte ligger där, utan någon annanstans t ex i strömförsörjningen. Eftersom bägge kanalerna raspar och knastrar tyder det på, tycker jag, att felet ligger i något som "servar" bägge kanalerna, t ex strömförsörjningen. Du riskerar att någon eller några av de nya komponenterna går sönder direkt.
Eller, i bästa fall, blir det ingen skillnad alls.
Mät upp spänningen till kortet först.
Har du mätt på transistorerna? I och för sig ovanligt att motvarande i respektive kanal går sönder samtidigt, om inte orsaken är att finna någon annanstans i förstärkaren.
Skaffa ett kopplingsschema och lägg ut, så kan jag titta och ge fler tips på felsökningar.
Längre än så här kommer man nog inte utan ett schema.

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2006-04-08 00:04

Saken är den att spraket kom mer eller mindre smygande började med att den sprakade till ibland på en kanal, sedan kom det mer och mer...

Om det skulle vara fel på en transisor eller något med strömförsörningen borde det väl ha kommit mer direkt?

Ska försöka fixa ett schema...

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2006-04-14 14:05

Då har man bytt alla elektrolyter i hela försteget då. Utan resultat, men nu vet jag att de är fräscha iaf.

Mätte lite på trådarna till tonkontrollskortet. Totalt 8 trådar. Fick upp 47v på en av dem och -47v på en annan? Inget på resten... Säger inte mej så mycket...

Saken är den att bakom knastret kan man höra ljudet som normalt men dock bara på en kanal. Innan sprakade det på båda och fick ljud på båda. Svårt att beskriva fenomenen...

Jag haar skickat förfrågan på schema...

Men om det ej skulle hjälpa mej. Finns det någon som tar sig an att reparera dessa gamla förstärkare nu för tiden?

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-04-15 00:35

Egentligen borde jag säga: "Vad var det jag sa". Det är inte ofta det lönar sig att chansa på det viset.
Att du mätt upp både + & - spänning betyder förmodligen att förstegsdelen har symmetrisk spänningsmatning med mittnolla. Men det är ju inte säkert att tonkontrolldelen har 2 x 47 V i sig. Troligt är väl att späningen tas ner och stabiliseras till kanske 18 V. Där kan felet ligga. Finns det någon spänningsregulator/stabilisator? Kan du följa spänningen för att se vad som händer med den? Har du mätt "inne" på kortet? T ex över kollektor och emitter på de trissor som sitter närmast utgången?

Återigen: ett schema skulle vara till stor hjälp. Det är nog en god investering inte bara nu utan kanske också i framtiden.
Hör gärna av dig till mig när du fått fram ett ex, så kanske jag kan ge lite fler råd.
Att lämna in den till en reparatör lär väl inte bli billigt...

Har du lött bort alla transistorer och mätt på dem?

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2006-04-15 10:02

Nästa steg blir väl att kolla alla trissor... Men jag måste få uppdatera mej lite, har inte mätt på trissor sedan min gymnasietid. Hur ska jag mäta samt vika värden ska jag få?

Har mätt på tillsynes lika delar på tonkortet. Spänningen stämmer ganska bra överens mella de olika kanalerna. +/- ca 2v på vissa ställen är väl den grövsta skillnaden jag upptäkte. Kan inte tänka mej att det skulle vara någon fara, men å andra sidan så vet jag ju inte att spännigen till själva kortet ska vara 47v. Den kanske är helt galen.

Men framstår det på ett schema?

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-04-15 19:51

Alla spänningar borde finnas på schemat.
Jag kan återkomma ang mätning på trissor.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-16 22:49

Kaffekoppen skrev:Vad har man kylspray till?

Spraya på lödpunkter för att detektera dåliga dito, metoden funkar rätt bra.

Användarvisningsbild
stig44

Inläggav stig44 » 2006-04-17 00:35

hei.
Jeg hadde et lignende problem med min Kenwood KA-6100.
Feilen på den var dårlig kontakt i velgere og pot.meter.
CRC 5-56 og godt med bevegelse for å fjerne oksydbelegget løste problemet. Stig. :)

Återgå till Vintage-hifi