Moderator: Redaktörer
Zappa skrev:Kortvarigt ger SVS PB16-Ultra som mest ~114 dB @ 20 Hz men är då stressad (THD+N ~ 12%). Slutet ger den istället ~103 dB vid 20 Hz, i det här fallet är THD+N ~ 24 %. Jag kan inte tänka mig att en BMS 18N862 i en välutformad basreflex låda plågar ur sig så mycket distorsion.
God jul alla på Faktiskt!
https://www.audioholics.com/subwoofer-reviews/svs-pb16-ultra-subwoofer/measurements
Calleberg skrev:Jag tror att båda Daytonsubbarna kommer slå BMS:en.
Av den enkla anledningen att två Daytons rymms i din budget.
Sammel har rätt om porten, den kommer bli kanske 800mm eller så skulle jag tro.
sammel skrev:Jag tror att mätt utomhus så tappar man inte bastrycket relativt
simuleringen på 1 meters avstånd för i simuleringen är ingen markreflex med,
så du kan väl lägga på lika mycket på simuleringen tänker jag och
då är du väl uppe på 127 dB inomhus om den ökningsuppskattningen stämmer
vilket jag inte har full koll på, varje begränsningsyta ger väl 3 dB och
i utomhusmätningen har man redan utnyttjat en, om man inte mäter 50 meter
upp i luften. Utmaningen är väl att få en portar som inte kroknar
Edit
Hade skrivit innan senaste inlägget
Timme skrev:Calleberg skrev:Jag tror att båda Daytonsubbarna kommer slå BMS:en.
Av den enkla anledningen att två Daytons rymms i din budget.
Sammel har rätt om porten, den kommer bli kanske 800mm eller så skulle jag tro.
Två daytons i en låda alltså? Det låter ju inte fel alltså. Porten får helt enkelt vara så lång som krävs
Tänker att en 16hz tune vore lagom
Calleberg skrev:Jag tror att båda Daytonsubbarna kommer slå BMS:en.
Av den enkla anledningen att två Daytons rymms i din budget.
Sammel har rätt om porten, den kommer bli kanske 800mm eller så skulle jag tro.
sammel skrev:Lite simuleringar med en BMS 18N862 8 ohm
i en 300 liters låda med 314 cm2 portöppning mes ca 110 cm lång
port men ni vet jag och längden
avstämning vid 16 Hz och 96 volt spänning(ca 1100 Watt för att nå Xmax (19 mm)
Det kanske är något att diskutera utifrån i alla fall.
Timme skrev:sammel skrev:Jag tror att mätt utomhus så tappar man inte bastrycket relativt
simuleringen på 1 meters avstånd för i simuleringen är ingen markreflex med,
så du kan väl lägga på lika mycket på simuleringen tänker jag och
då är du väl uppe på 127 dB inomhus om den ökningsuppskattningen stämmer
vilket jag inte har full koll på, varje begränsningsyta ger väl 3 dB och
i utomhusmätningen har man redan utnyttjat en, om man inte mäter 50 meter
upp i luften. Utmaningen är väl att få en portar som inte kroknar
Edit
Hade skrivit innan senaste inlägget
Men simuleringen är väl mot 1m i ib? Då ger ju väggen en boost? Eller är simuleringen anechoiskt? (Stavning?)
Du tappar ju 6db för varje dubblering av avstånd. 2m utomhus är ju 6db lägre än 1m tex
Men absolut, marken utomhus ger ju en ökning av SPL mot en mätning i fri luft
Calleberg skrev:Timme skrev:Calleberg skrev:Jag tror att båda Daytonsubbarna kommer slå BMS:en.
Av den enkla anledningen att två Daytons rymms i din budget.
Sammel har rätt om porten, den kommer bli kanske 800mm eller så skulle jag tro.
Två daytons i en låda alltså? Det låter ju inte fel alltså. Porten får helt enkelt vara så lång som krävs
Tänker att en 16hz tune vore lagom
Spelar ingen roll egentligen om de sitter i samma låda eller i separata, förutom när du skall flytta dem![]()
Jag hade byggt två separata...
Timme skrev:Den där simuleringen ser ju väldigt trevlig ut!
Timme skrev:Calleberg skrev:Timme skrev:
Två daytons i en låda alltså? Det låter ju inte fel alltså. Porten får helt enkelt vara så lång som krävs
Tänker att en 16hz tune vore lagom
Spelar ingen roll egentligen om de sitter i samma låda eller i separata, förutom när du skall flytta dem![]()
Jag hade byggt två separata...
Men det blir väl totalt mer ”låda” med två lådor än en låda? Eller blir lådan med två element dubbelt så stor för samma avstämning?
Jag har inte riktigt plats för två bjässar. En jättelåda kan jag ha, inte två (så vida jag inte staplar två på varann iof. Det är ju en idé med)
Zappa skrev:Calleberg skrev:Jag tror att båda Daytonsubbarna kommer slå BMS:en.
Av den enkla anledningen att två Daytons rymms i din budget.
Sammel har rätt om porten, den kommer bli kanske 800mm eller så skulle jag tro.
Dayton Audio RSS390HF-4 har jag tittat på en del på. Låg resonansfrekvens, induktans och överkomligt pris. Fyra stycken låter lagom.
Calleberg skrev:Timme skrev:Calleberg skrev:
Spelar ingen roll egentligen om de sitter i samma låda eller i separata, förutom när du skall flytta dem![]()
Jag hade byggt två separata...
Men det blir väl totalt mer ”låda” med två lådor än en låda? Eller blir lådan med två element dubbelt så stor för samma avstämning?
Jag har inte riktigt plats för två bjässar. En jättelåda kan jag ha, inte två (så vida jag inte staplar två på varann iof. Det är ju en idé med)
En lådda med två element blir dubbelt så stor, portens avstämning påverkas egentligen inte av hur många element som sitter i lådan, det påverkas inte heller av vilka element man har. Däremot behöver porten vara anpassad till elementens slagvolym, vilket innnebär att med två element måste porten bli dubbelt så stor, och då såklart även längre.
Glebster skrev:En annan fördel med ett jämnt antal element i samma låda är att man kan rikta dem mot varandra och därigenom reducera mängden vibrationer.
I-or skrev:Man bör komma ihåg att många som mäter enligt CEA-2010 väljer att redovisa toppljudtrycksnivåer (till skillnad från rms). I seriösa sammanhang handlar det i princip alltid om rms-nivåer när man talar om ljudtrycksnivåer, nästan oavsett sammanhang.
![]()
Denna ovana är helknasig, men vad gör man inte för att erhålla 3 dB högre nivåer för sinussignal. Dessutom bör man vara medveten om att även om man tar hänsyn till detta är en hel del av de nivåer som redovisas på nätet helt orimliga även om man just i det här fallet verkar ha hamnat någorlunda rätt.
I ett någorlunda normalt rum kan man vid 16 Hz räkna med ca 15-25 dB högre ljudtrycksnivåer i lyssningspositionen relativt frifält, vilket ger ca 120-130 dB i lyssningspositionen med någorlunda låg distorsion för en basreflexlåda/förstärkare som utnyttjar BMS 18N862 fullt ut. Som var och en förstår räcker detta och blir över för vem som helst.
DQ-20 skrev:Jag vet inte var denna vurm för basmoduler i kylskåpsklass kommer från men BMS 18N862 är snorbilligt om man köper från Frankrike och kvalitén är i topp vad gäller hifiparametrar. Vance Dickson var ju nära objektofili när han tittade på Kippel-analysen. Dessutom finns det ju en färdig konstruktion med bilder. Det enda man bör tveka på är hantverksskickligheten och att man har pengar över till en rejäl förstärkare. Daytonelementet är skall man ju bara att stoppa i en sluten låda så det kan nog de flesta klara av, till och med jag. Även i det fallet behöver man rejält med effekt. Vibrationsminskning med motriktade element är smutt men kommer långt ner på min lista.
DQ-20
Calleberg skrev:Peut etre ici:
https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html
Timme skrev:120-130db vid 16hz är helt fantastisktLåter som en dröm
The organ has been recognized by Guinness World Records as the largest musical instrument, the loudest musical instrument and the largest pipe organ ever constructed, although some debate still exists about the last. Guinness also recognizes the Grand Ophicleide 16′ in the Pedal Right division to be the loudest organ stop in the world
DQ-20 skrev:Timme skrev:120-130db vid 16hz är helt fantastisktLåter som en dröm
En mans dröm är en annans mardröm. Men 130 dB @16 Hz lär i alla fall hjälpa mot både trög mage och njursten. The brown note is real. Kan vara en tillgång i jultider om man är d’un certain âge.
/DQ-20
Maarten skrev:… och här fick "organ pipe" en annan betydelse!
Vilket för övrigt fick mig att inse att jag läste ju inte rubriken, - det är ju såklart en 18-tummare i en 16 Hz/32 fots orgelpipa som är lösningen!
Eller detta: DIY Overboard subwoofer!
https://www.tnt-audio.com/clinica/outbo ... fer_e.html
Skämt åsido; kul projekt Timme, ska bli spännande att följa!
Maarten skrev:Edit, det finns ju denna https://en.wikipedia.org/wiki/Boardwalk ... rium_OrganThe organ has been recognized by Guinness World Records as the largest musical instrument, the loudest musical instrument and the largest pipe organ ever constructed, although some debate still exists about the last. Guinness also recognizes the Grand Ophicleide 16′ in the Pedal Right division to be the loudest organ stop in the world
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster