Holographic Audio amp twenty

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Holographic Audio amp twenty

Inläggav sprudel » 2021-12-28 10:03

MorganM skrev:
music4ever skrev:Fascinerande att folk inte ser liknelsen mellan den som hör skillnad när han testar olika guldsäkringar, elkablar etc, och den som hipp som happ hör skillnad på slutsteg (som mäter väldigt bra), externa delningsfilter, etc.

Du menar att jag hör fel?
Inte lätt att dela med sig av sina intryck här märker jag.Tråkigt.
Ska vara tyst nu.

Du ska absolut inte vara tyst. De personer (2) som opponerat sig i tråden mot dina intryck äger båda Sybarite Audio :)
Högtalare och slutsteg är ett känsligt kapitel tydligen.
Jag är fortfarande intresserad av dina lyssningsintryck, och säkert många med mig. Kraven på blindtest kan du bra ducka för. De blindtest som man genomför i sin lilla grotta fyller inte kraven för vetenskaplighet på något sätt.
Du delger hur du tycker det låter med en ny pryl i setupen, dina intryck är just det, dina intryck, och lika värdefulla som något annat. Det är ju du som lyssnar. :)
Intressant tycker jag att HA upplevs som mer holografiskt än stegen de jämförs med, man har tydligen träffat rätt med valet av namn på produkten. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-12-28 10:20

sprudel skrev:
MorganM skrev:
music4ever skrev:Fascinerande att folk inte ser liknelsen mellan den som hör skillnad när han testar olika guldsäkringar, elkablar etc, och den som hipp som happ hör skillnad på slutsteg (som mäter väldigt bra), externa delningsfilter, etc.

Ska vara tyst nu.

Du ska absolut inte vara tyst. De personer (2) som opponerat sig i tråden mot dina intryck äger båda Sybarite Audio :)
Jag är fortfarande intresserad av dina lyssningsintryck, och säkert många med mig. Kraven på blindtest kan du bra ducka för. De blindtest som man genomför i sin lilla grotta fyller inte kraven för vetenskaplighet på något sätt.
Du delger hur du tycker det låter med en ny pryl i setupen, dina intryck är just det, dina intryck, och lika värdefulla som något annat. Det är ju du som lyssnar. :)
Intressant tycker jag att HA upplevs som mer holografiskt än stegen de jämförs med, man har tydligen träffat rätt med valet av namn på produkten. :)

Nu måste jag opponera mig! Jag har opponerat mig mot Morgans slarviga testmetodik, men jag äger inget från Sybarite. Även om det inte går att genomföra kontrollerade test själv i källarn, tycker jag att man kan ha vissa grundkrav på testning som man publicerar på faktiskt. Det här är inte Facebook eller Euphonia. Helt ok med subjektiva intryck, men då ska det vara tydligt och läggas fram med reservation och ödmjukhet tycker jag. MorganM här har kommit med tvärsäkra uttalanden, som vid granskning känns minst sagt tveksamma.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-12-28 10:40

Klart du ska opponera dig, ingen utveckling utan lite konflikt! :D
Jag opponerar mig mot att man har för stor tilltro till blindtester i källaren. De har absolut ett värde i sig, men de lever inte alls upp till den grad av vetenskaplighet som ställs inom andra sfärer och skall inte likställas med dem heller.
Jag relaterar till Cochrane där man gör metastudier av medicinska terapier av olika slag. Begrepp som effektstorlek, reabilitet,validitet, kausalitet osv. diskuteras i alldeles för låg grad, om än alls i de flesta blindtester. Sällan ser jag någon form av kritisk egengranskning av sina små försök heller. Skepticismen riktas alltså åt fel håll. Man har helt enkelt ingen aning om vad man håller på med.
Det är min syn på det hela, men världen är fri att tycka vad man vill. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-12-28 10:56

Fast jag måste säga att jag har inte läst om någon vetenskapligt riktig test inkluderat F/E-testerna på faktiskt som bevisat är helt felfria och allmängiltliga gjorda av någon medlem.
Det hänvisas friskt till "all forskning" säger eller "forskningen har bevisat" eller snarlika referenser och även med specifika referenser till forskning som man inte alls vet om den går att upprepa för någon annan.
För mig är detta en hobby där man kan lära sig en del och även kan delge vad man funnit men om man tror att vi håller på med forskning så är det galet.
Och när det gäller lyssningsintryck så har jag bara tagit dom som en tänkbar vägledning. Jag har själv utan tvekan andra prioriteringar i ljudåtergivningen än många andra för att njuta av musik på ett sätt som tilltalar mig liknande av vad livemusik gör. Jag ser all lyssning som subjektiv och det tror jag att jag delar med alla andra på faktiskt. Och upprepbarhet av ett utfall är minst sagt problematiskt med stereogrunkor då det finns så många olika variabler i varje uppställning. Många här verkar tycka att om det inte är blindtestat så är utfallet felaktigt, skulle snarare kalla det osäkert men kan ändå vara rätt. Dessutom så har ju profiler här proklamerat att blindtester är så svåra att utföra så det låter sig knappast göras utanför ett "labb" i synnerhet inte av oinvigda.

/Harry

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-12-28 10:58

sprudel skrev:Klart du ska opponera dig, ingen utveckling utan lite konflikt! :D
Jag opponerar mig mot att man har för stor tilltro till blindtester i källaren. De har absolut ett värde i sig, men de lever inte alls upp till den grad av vetenskaplighet som ställs inom andra sfärer och skall inte likställas med dem heller.
Jag relaterar till Cochrane där man gör metastudier av medicinska terapier av olika slag. Begrepp som effektstorlek, reabilitet,validitet, kausalitet osv. diskuteras i alldeles för låg grad, om än alls i de flesta blindtester. Sällan ser jag någon form av kritisk egengranskning av sina små försök heller. Skepticismen riktas alltså åt fel håll. Man har helt enkelt ingen aning om vad man håller på med.

Jag är säker på att Big Audio gör metastudier på möss och människor, men de mörkar resultaten, för de skulle förstöra bizznizzen för kabellyftare och hifiroutrar. :twisted: :wink:

Jag tycker ändå ett taffligt blindtest har mer värde en ett helt öppet test där ens favoritmärke ingår.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-12-28 11:04

Belker skrev:
sprudel skrev:Klart du ska opponera dig, ingen utveckling utan lite konflikt! :D

Jag är säker på att Big Audio gör metastudier på möss och människor, men de mörkar resultaten, för de skulle förstöra bizznizzen för kabellyftare och hifiroutrar. :twisted: :wink:

Jag tycker ändå ett taffligt blindtest har mer värde en ett helt öppet test där ens favoritmärke ingår.

Är det en lyssningstest så skulle jag tillmäta det lika lågt värde. Skillnaden i omständigheter förutom testobjektet skiljer sig så mycket mellan olika uppställningar att resultaten kan aldrig bli allmängiltliga.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2021-12-28 11:13

sprudel skrev:
MorganM skrev:

Ska vara tyst nu.

Håller med, är också intresserad av att höra mer.
Om det krävs 10 personer och avancerad testmetodik varje gång någon uttalar sig om en produkt så skulle forumet bli väldigt fattigt tycker jag.
Bara att inse att dom allra flesta inte har möjlighet till sånt, vad ska man då skriva om? Tydligen inte att det låter bra verkar det som.
Har absolut inget emot vetenskaplig testmetodik, bara att det kanske sker en gång om året eller så.
Läser man LTS så verkar dom oftast ha fullt sjå att ro testerna i hamn.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-12-28 11:22

Fast måste det vara svart-vitt? Måste man göra en svanesång för att någon påpekar att gain för bas är olika inställt, när bas påstås vara jättebra på den ena jmf med den andra? Nån ordning får det väl ändå vara här på faktiskt.io, eller har vi släppt alla ambitioner?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-12-28 12:27

Belker skrev:Fast måste det vara svart-vitt? Måste man göra en svanesång för att någon påpekar att gain för bas är olika inställt, när bas påstås vara jättebra på den ena jmf med den andra? Nån ordning får det väl ändå vara här på faktiskt.io, eller har vi släppt alla ambitioner?

Närå, men vi kan väl få se lite olika på det?
Epitetet ”faktiskt” adresserar sannolikt, för mig då, en ambition att hålla sig till hur det faktiskt är, ett slags sanningssökande.
Låter ju trevligt, men lite storvulet om inte ödmjukheten för att vår kunskap om tingens varande inte är fullkomlig. I så fall är det liksom färdigt.
Alla som påstått sig funnit sanningen har sedermera visat sig ha fel, på något sätt. :)
Troligtvis fortsätter den ordningen.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2021-12-28 13:57

Det är ju intressant att höra hur folk upplever grejorna ute på fältet så att säga, sen måste man ju tänka till lite vad som kan passa en själv.
Gav Aiyima förstärkaren en chans efter div bra respons här, kan ju säga att den inte föll mig i smaken alls.
Ska testa den som basförstärkare i en mindre rigg.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-12-29 01:40

MorganM skrev:

Ska vara tyst nu.

Nej, inte att du hör fel utan att en upplevelse betyder inte att det är en verklig skillnad.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-12-29 01:45

RMA skrev:Håller med, är också intresserad av att höra mer.
Om det krävs 10 personer och avancerad testmetodik varje gång någon uttalar sig om en produkt så skulle forumet bli väldigt fattigt tycker jag.
Bara att inse att dom allra flesta inte har möjlighet till sånt, vad ska man då skriva om? Tydligen inte att det låter bra verkar det som.
Har absolut inget emot vetenskaplig testmetodik, bara att det kanske sker en gång om året eller så.

Det finns ingen, vad jag vet, som säger man inte kan dela med sig av sina upplevelser. Men det är fascinerande och se hur känsliga folk är att man ifrågasätter deras upplevelser för saker som man absolut kan ifrågasätta. Att sen samma personer ifrågasätter stora "hörbara" skillnader på elkablar gör det hela än mer lustigt. Ser man inte liknelsen?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-12-29 08:55

Jag insåg att det är försvinnande små skillnader mellan 2st verkligen bra apparaturer (som sig bör!) När jag köpte mitt första Bryston och jämförde fram och tillbaka med ett rotel rb1590.
Jag skulle aldrig lite på att jag hört rätt mellan dessa!
Samma sak gäller DAC3 med analog in vs HA pre25. (däremot hördes det tydlig skillnad mellan dessa 2 och ett äldre sentec försteg, ljudbilden liksom drogs ihop och blev mindre/kompaktare på något vis med just det sentecförsteget)

Nu har jag hört tydliga skillnader mellan apparaturer med klart lägre klass, och det är ju inte så ologiskt då dessa bör variera mer jämfört med högre klass.
Även hela kedjor, som streaming vs CD m.m. vet inte vad dom gör med sitt material på tjänsterna men ofta låter streaming klart sämre än CD eller flac från lokal uppspelning. (Ofta hårdare ljud, t.ex. röster låter inte lika äkta och närvarande)

Tycker jag ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-12-29 10:43

music4ever skrev:
RMA skrev:Håller med, är också intresserad av att höra mer.

Det finns ingen, vad jag vet, som säger man inte kan dela med sig av sina upplevelser. Men det är fascinerande och se hur känsliga folk är att man ifrågasätter deras upplevelser för saker som man absolut kan ifrågasätta. Att sen samma personer ifrågasätter stora "hörbara" skillnader på elkablar gör det hela än mer lustigt. Ser man inte liknelsen?

Har ingen aning om elkablars effekt på upplevelsen, aldrig provat. Därför raljerar jag inte heller över de som tycker sig höra skillnad.
Pillar nu med switchat nätdel i slutsteg och noterar att de kan skicka högfrekvent skräp åt alla håll i alla fall. Det hör man.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-29 14:42

Om man inte ska kunna kritisera fysikaliskt uppenbara stolligheter utan att själv först ha provat blir det ganska märkligt. Jag, liksom de flesta andra, har aldrig utvärderat jordstrålning/Currylinjer, slagrutor och läkande magneter, men förbehåller mig, liksom varje tänkande individ, ändå rätten att hävda att detta är ren rappakalja.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-12-29 15:09

I-or skrev:Om man inte ska kunna kritisera fysikaliskt uppenbara stolligheter utan att själv först ha provat blir det ganska märkligt. Jag, liksom de flesta andra, har aldrig utvärderat jordstrålning/Currylinjer, slagrutor och läkande magneter, men förbehåller mig, liksom varje tänkande individ, ändå rätten att hävda att detta är ren rappakalja.

Absolut din rätt, och förhoppningsvis, om man hittar en vettig förklaring till det folk upplever, att du kommer ihåg din tvärsäkerhet över sakernas tillstånd.
Jag hade nog valt att uttrycka mig i termer som:
Utifrån den kunskap vi har idag, med en reservation för förbisedda komponenter, ser jag ingen vettig teknisk förklaring till det folk säger sig uppleva.
Att veva in rappakalja som currylinjer, slagrutor är ovärdigt den uppfattning jag fått om dig. Dags att ändra den kanske?
Att ställa magnetismens påverkan på biologiska system i samma skamvrå som homeopati kan du få käka upp redan nu om du så önskar. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-29 15:34

Visst, visa att man kan läka exempelvis en knäskada eller bota cancer med en permanentmagnet så ska jag äta upp den magneten med kniv och gaffel. 8)

Ja, elkablars inverkan på audiosystem är av ungefär den digniteten.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-12-29 15:41

I-or skrev:Visst, visa att man kan läka exempelvis en knäskada eller bota cancer med en permanentmagnet så ska jag äta upp den magneten med kniv och gaffel. 8)

Ja, elkablars inverkan på audiosystem är av ungefär den digniteten.

Jag adresserade effekter av magnetism på biologiska system. Så vevar du in knäskada? Är du full? :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-29 15:53

Jag tog upp läkande (permanent-)magneter, du kontrade med en totalt ovidkommande kommentar om magnetismens (växelfält) påverkan på biologiska system.

För dig kanske det är samma sak, men statiska fält är definitivt inte samma sak som växelfält.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-29 16:08

Slagrutor har jag varit med om göra både det ena och det andra. Vatten- och elledningar har lokerats både av mig och andra. Vi körde med två koppartrådar bockade i L-form. Kollegan visade hur det skulle gå till för mig som var tveksam. De två L-formade trådarna ställde sig mot/över varandra där elledningen gick. Jag tog över och koppartrådarna slog på andra hållet, utåt! Sedan den gången tvivlar jag inte på om det fungerar...

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-12-29 16:28

RogerGustavsson skrev:Slagrutor har jag varit med om göra både det ena och det andra. Vatten- och elledningar har lokerats både av mig och andra. Vi körde med två koppartrådar bockade i L-form. Kollegan visade hur det skulle gå till för mig som var tveksam. De två L-formade trådarna ställde sig mot/över varandra där elledningen gick. Jag tog över och koppartrådarna slog på andra hållet, utåt! Sedan den gången tvivlar jag inte på om det fungerar...

Ja – många är "övertygade"... https://www.vof.se/skepdic/slagruta/
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-29 16:36

Jag har ingen förklaring till varför det fungerade men de gubbar som körde kabelvisning hade alltid de där bockade koppartrådarna med sig. Vi var vid tillfället tre personer som prövade och alla fick utslag. Hemma kom en granne rusandes och ropade: "nu kan jag det". Hoppade över häcken och gick runt med en lövruska. Den gjorde en kraftig båge mot marken på några ställen, det fungerade inte för mig. Något år tidigare hade en känd slagrutegubbe varit där och han hade utslag på samma ställen. Farsan hade slagit ner i ett sugspett" där för trädgårdsbevattning. Vad ska man tro?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-12-29 16:46

I-or skrev:Jag tog upp läkande (permanent-)magneter, du kontrade med en totalt ovidkommande kommentar om magnetismens (växelfält) påverkan på biologiska system.

För dig kanske det är samma sak, men statiska fält är definitivt inte samma sak som växelfält.

https://theconversation.com/birds-use-m ... rld-154992

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-12-29 16:59

Senast redigerad av sprudel 2021-12-29 17:05, redigerad totalt 1 gång.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-12-29 17:00

RogerGustavsson skrev:Jag har ingen förklaring till varför det fungerade men de gubbar som körde kabelvisning hade alltid de där bockade koppartrådarna med sig. Vi var vid tillfället tre personer som prövade och alla fick utslag. Hemma kom en granne rusandes och ropade: "nu kan jag det". Hoppade över häcken och gick runt med en lövruska. Den gjorde en kraftig båge mot marken på några ställen, det fungerade inte för mig. Något år tidigare hade en känd slagrutegubbe varit där och han hade utslag på samma ställen. Farsan hade slagit ner i ett sugspett" där för trädgårdsbevattning. Vad ska man tro?

Jag brukar läsa dina inlägg på forumet med stort intresse, och blev lite förvånad över (”kay sy teknon”, skulle Caesar ha sagt), att du så lättvindigt blev "övertygad". ;-) Detta utan kännedom om hur ditt "test" var upplagt, med hänsyn till t.ex föregående kunskap om var vattenådror kan "förväntas befinna sig". De mer vetenskapliga test, som jag har läst om, konstaterar kategoriskt att slagrutor inte fungerar. (I dessa brukar f.ö framhållas, att elledningar och vattenådror är så ymnigt förekommande, att man skall ha ren otur för att inte kunna "pricka" någon).
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-12-29 17:06

MacBruce skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag har ingen förklaring till varför det fungerade men de gubbar som körde kabelvisning hade alltid de där bockade koppartrådarna med sig. Vi var vid tillfället tre personer som prövade och alla fick utslag. Hemma kom en granne rusandes och ropade: "nu kan jag det". Hoppade över häcken och gick runt med en lövruska. Den gjorde en kraftig båge mot marken på några ställen, det fungerade inte för mig. Något år tidigare hade en känd slagrutegubbe varit där och han hade utslag på samma ställen. Farsan hade slagit ner i ett sugspett" där för trädgårdsbevattning. Vad ska man tro?

Jag brukar läsa dina inlägg på forumet med stort intresse, och blev lite förvånad över (”kay sy teknon”, skulle Caesar ha sagt), att du så lättvindigt blev "övertygad". ;-) Detta utan kännedom om hur ditt "test" var upplagt, med hänsyn till t.ex föregående kunskap om var vattenådror kan "förväntas befinna sig". De mer vetenskapliga test, som jag har läst om, konstaterar kategoriskt att slagrutor inte fungerar. (I dessa brukar f.ö framhållas, att elledningar och vattenådror är så ymnigt förekommande, att man skall ha ren otur för att inte kunna "pricka" någon).

Test och test, även inom citationstecken. Snarare en observation kanske?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-29 17:11

Vi kanske inte ska fortsätta söla ner tråden? Vår granne hade ingen kunskap om var vattenådrorna gick enligt den gamle slagrutemannen. Övertygad är för starkt ord för min del men jag har sett det fungera vid flera tillfällen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-29 17:30

sprudel skrev:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8915544/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14706925/

Vet du vad glioblastom är? :roll:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16419064/

Mycket handvevande här, märker jag. Halmgubbeargumentation är alltid dömt att misslyckas och detta var t.o.m. ett av de svagare försöken.

Hur var det nu med de läkande effekterna av permanenta magnetfält som kan alstras av en permanentmagnet som säljs i ormoljebutiker? Eller har du redan glömt att det var detta det hela handlade om?

Eller som det står i sammanfattningen till en av rapporterna: "It is common knowledge that static magnetic fields (SMF) do not interact with living cells; thus, fewer studies of SMF compared with variable magnetic fields are carried out."

Att man kan erhålla mätbara men mycket små biologiska effekter på cellnivå för svaga statiska fält eller av extrema 7 T (kolla gärna upp vad som krävs för detta) och t.o.m. kan få en groda att levitera med 10-20 T har inte med saken att göra.
Senast redigerad av I-or 2021-12-29 17:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-29 17:40

RogerGustavsson skrev:Vi kanske inte ska fortsätta söla ner tråden? Vår granne hade ingen kunskap om var vattenådrorna gick enligt den gamle slagrutemannen. Övertygad är för starkt ord för min del men jag har sett det fungera vid flera tillfällen.

Tyvärr är detta en vanlig reaktion från folk som har provat lite löst (bl.a. min egen far) och detta illustrerar med all önskvärd tydlighet varför den vetenskapliga metodiken är direkt nödvändig för att vi inte ska återfalla i tron på tomtar, troll och elkablars påverkan på audiosystem. Det finns en hel del rapporter angående detta och jag rekommenderar en genomläsning för att man ska inse var felkällorna ligger.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-12-29 18:13

I-or skrev:
RogerGustavsson skrev:Vi kanske inte ska fortsätta söla ner tråden? Vår granne hade ingen kunskap om var vattenådrorna gick enligt den gamle slagrutemannen. Övertygad är för starkt ord för min del men jag har sett det fungera vid flera tillfällen.

Tyvärr är detta en vanlig reaktion från folk som har provat lite löst (bl.a. min egen far) och detta illustrerar med all önskvärd tydlighet varför den vetenskapliga metodiken är direkt nödvändig för att vi inte ska återfalla i tron på tomtar, troll och elkablars påverkan på audiosystem. Det finns en hel del rapporter angående detta och jag rekommenderar en genomläsning för att man ska inse var felkällorna ligger.

Jag brukade tycka som dig :| Men efter att jag fått reda på vad som görs mot människor i "vetenskapens" namn med "vetenskaplig" argumentation har jag börjat tycka att lite "mysticism" är ett nödvändigt inslag i kulturen :twisted: För att vi skall förbli mänskliga med nyfikenhet och ett öppet sinne, istället för att bli tänkandemaskiner som "tror" sig ha svar på alla frågor :roll: Att gräva en brunn i Sverige är förövrigt inte särskilt svårt, man kan gräva nästan var som helst :lol:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd