Kompromisser vid högtalarplacering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Large

Kompromisser vid högtalarplacering

Inläggav Large » 2021-12-28 14:04

Jag försöker "optimera" placeringen av högtalarna i mitt IÖ-ritade rum här hemma, men jag tycks fastna i olika kompromisser som skapar problem på olika sätt.
I brist på tidigare kunskap inom området så har jag sökt information och läst en del utan att bli speciellt mycket klokare.

Jag har provat att låta basmodulerna ha "placeringsprioritet" - Alltså placerat dem först och sen har fronthögtalarna fått ta plats någon annanstans. Detta har gett hyfsat god basåtergivning (även om mätningar tyder på märkbara dalar i basregionen) men samtidigt en "smal" ljudbild (vilket absolut kan vara en placeboeffekt då fronthögtalarna hamnat för nära varandra). Jag upplever åtminstone inte att ljudet är lika bra som när fronthögtalarna står bredare isär.

Jag har också testat både högt och lågt utifrån att fronthögtalarna fått ta plats först och basmodulerna sen fått anpassa sig. Jag har testat mängder med positioner på basarna i både längsledd, bredd, höjd och riktning utan att det blir riktigt bra. Det låter ganska ok, men det bör finnas gott om potential till förbättring. Mätmässigt så är det rätt bedrövligt under 200 Hz med en stadig puckel vid 30-40 Hz och diverse andra toppar och dalar. Oftast syns också en massiv dipp vid bland annat 80 Hz.

Generellt så tycks det som att många högtalarpositioner stänger in röster i en låda, vilket jag antar är en svacka i mellanregistret som bråkar…

Så, finns det någon rekommenderad prioriteringsordning för hur man går till väga med högtalarplaceringen för att nå så långt som möjligt? Finns det generellt någon metod för att lyckas med uppställningen som man som lekman kan följa eller behöver jag ta hjälp av någon för att lyckas?
Borde jag byta fronthögtalare till ett delat system för att det alls ska vara möjligt i ett så smalt rum?

All hjälp, och alla synpunkter, tas tacksamt emot.

Högtalare: Pi60s, Prof-X4 som delas med Cr80es
Rummet mäter, innan akustikreglering, 6,28 x 3,44 x 2,18 (l x b x h). Vid 4,94 (i längsledd) finns nu min dämpvägg. Högtalarväggen* har 20 cm dämpning och sidoväggarna* 18 cm dämpning/sida, så jag kan inte placera basmodulerna dikt an mot väggarna.

*) Där det är dämpning d.v.s.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Kompromisser vid högtalarplacering

Inläggav hifikg » 2021-12-28 14:29

Om IÖ har ritat rummet så har han säkert jättefina tips på hur du använder det. Call him!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-12-28 14:34

Detta är en bra bild för hur man bör placera sina högtalare, förutom basmodulerna, en del föreslår likbent triangel med +/- 60 grader men det blir alldeles för brett.

Bild

Sedan undrar jag om du dämpat för stor andel av väggarna?
Kanske det kunde bli bättre med diffusorer på en del ytor, speciellt bakom och bredvid lyssningsplatsen?

Om det är svårt att få plats med fyra basmoduler i ett litet rum, så kan man ju prova att stapla dom på varandra i främre hörnen, och testa hur högt de övre bör stå ovanför de nedre för jämnaste tonkurva.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Large

Inläggav Large » 2021-12-28 15:53

hifikg skrev:Om IÖ har ritat rummet så har han säkert jättefina tips på hur du använder det. Call him!

Ja, det kommer ske vad det lider. Fram till dess har jag fortfarande lite experimentlusta att använda. Eventuellt så lär jag mig något på köpet. :)

paa skrev:Sedan undrar jag om du dämpat för stor andel av väggarna?
Kanske det kunde bli bättre med diffusorer på en del ytor, speciellt bakom och bredvid lyssningsplatsen?

Det är inte hela väggarna som är dämpade (vilket jag försökte antyda med min (*)). Långsidorna har både dämpning och diffusion. Bakre halvan av rummet är odämpad. Vid sidan av den halvgenomsläppliga bakväggen då förstås.

paa skrev:Om det är svårt att få plats med fyra basmoduler i ett litet rum, så kan man ju prova att stapla dom på varandra i främre hörnen, och testa hur högt de övre bör stå ovanför de nedre för jämnaste tonkurva.

Ja, jag har provat att stapla. Jag kommer dock inte in helt i hörnen längre på grund av dämpningen och att ändra på det är ett omfattande arbete som antagligen är en absolut sista utväg. Att ha basmoduler utanför fronthögtalarna, med nuvarande lösning, ger att utrymmet för frontarna blir typ 2 m brett, vilket verkar vara alltför smalt.
Kvar att testa är att möblera om så att det ryms bas(ar) bakom lyssningsplats. Det kanske får bli dagens projekt. Det känns bara som att jag försöker utvärdera för många variabler på en och samma gång, vilket inte ger något.
Idealt hade varit att kunna tillämpa en metod som gör testandet mer systematiskt och samtidigt korrekt. Typ som att placera (och mäta på) en bas/högtalare i taget. Jag vet dock inte om det låter sig göras med någon form av konfidens.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-12-28 16:13

Man kan ju kombinera basar fram med basar bak, men det kan bli bättre om ljudet bakifrån är lite lägre.
Antingen två eller tre fram och en bak eller om man kan dra ner volymen lite på två bakre. Det ska inte låta som att man sitter mitt i en bashögtalare!
Senast redigerad av paa 2021-12-28 17:04, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-28 16:56

Ovanstående beskrivning visar att det även med ett akustikreglerat rum i 9 fall av 10 är hopplöst att få till en jämn frekvensgång i hela frekvensområdet 20 till 300 Hz, d.v.s. lågbas till undre mellanregister (större delen av grundtonsområdet).

Lösningen är som vanligt ekvalisering. Om en dator inte används som signalkälla eller om man inte utnyttjar en hemmabioreceiver så bör man titta på denna heldigitala lösning: https://www.minidsp.com/products/dirac-series/product-line-summary. DSP-enheten kopplas in före DAC:en och medför därför att man slipper problem orsakade av extra A/D-D/A-omvandlingar.

På detta sätt kan man i hög grad frigöra sig från frekvensgångsproblematik och placera topparna där man erhåller det bästa ljudsceneriet.

Om man utnyttjar ett större antal basmoduler i kombination med ekvalisering bör man vara medveten om att spridning av dessa i rummet endast är en fördel om man vill jämna ut frekvensgången över ett större lyssningsområde, som t.ex. i hemmabiosammanhang.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Large

Inläggav Large » 2021-12-28 17:25

Ja, jag har antagit/förutsatt att ekvalisering är aktuellt. Men jag tänker att jag behöver ge systemet bästa möjliga förutsättningar innan eq och det är i den domänen jag fortfarande agerar.
Rummet är en hemmabio och det finns en hemmabioreceiver i signalkedjan (Apple TV 4k -> Denon AVR 3808 -> Cr80es -> förstärkare x2 -> Högtalare).

Skulle en option vara att köra MacBook -> Denon via HDMI för att på så sätt kunna "slippa" köpa en DSP? Jag lägger hellre de pengarna på en ny laptop och låter min MBP från 2011 tjänstgöra i bion.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-28 18:02

Om du vill ha jämn frekvensgång i större delen av rummet för hemmabio med fyra basmoduler bör du antingen ställa upp dem i rummets fyra hörn eller på mitten av väggarna. Dessa uppställningar är de som Harman har kommit fram till ger jämnast möjliga frekvensgång och där den senare uppställningen är den som ger de allra bästa resultaten. Om man däremot vill maximera ljudtrycksnivån är det bättre att placera basmodulerna i hörnen. Om du har svårt att få plats med fronthögtalarna är väggmittuppställningen förstås att föredra.

Denon AVR 3808 har goda DSP-möjligheter, varför du bör använda dessa i första hand. Efter en halvtimme med mätmikrofonen och iterativa justeringar kommer du att ha en långt mycket bättre situation än idag (man måste inse att de automatiska justeringarna tyvärr sällan är särskilt bra). Med fyra kapabla basmoduler kan du utan tvekan sätta av åtminstone 5 dB för att fylla igen dalarna i frekvensgången. Försök att justera in en ofönstrad (LTAS) frekvensgång under 300 Hz vars medelnivå ungefärligen matchar Harmans Trained listeners only-kurva (ignorera avrullningen under 25 Hz):

toole_zps60mrcuow.jpg
toole_zps60mrcuow.jpg (87.76 KiB) Visad 2996 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-12-28 18:32

I-or skrev:Om du vill ha jämn frekvensgång i större delen av rummet för hemmabio med fyra basmoduler bör du antingen ställa upp dem i rummets fyra hörn eller på mitten av väggarna. Dessa uppställningar är de som Harman har kommit fram till ger jämnast möjliga frekvensgång och där den senare uppställningen är den som ger de allra bästa resultaten. [/attachment]

OBS att rapporten om fyra basmoduler enbart handlade om hur en mätmikrofon registrerat frekvensgången, inte hur någon grupp människor ansåg om vilken högtalarplacering som lät naturligast eller bäst.
Diagrammet underst i ditt inlägg kommer från en annan rapport, och har inget med de fyra basmodulerna att göra, och där handlar det om personer som lyssnat och tyckt.
Numera pensionär.

Large

Inläggav Large » 2021-12-28 19:27

Tack för alla synpunkter och åsikter!

Jag vände alla fyra basmoduler så att elementen spelar rakt in i högtalarväggen (så att baksidan av modulerna ses från lyssningsposition). Det gjorde underverk för mätvärdena (i den mån de överhuvudtaget går att anförtro med något värde). Uppställningen i skrivande stund är då att fronthögtalarna står ytterst (ca. 50 cm från sidovägg) och mellan dem står alla fyra Prof-X och spelar i stereo.

Mätning med umik-1 riktad rakt fram mot högtalarvägg i lyssningsposition ger nedanstående resultat där grön kurva är före ekvalisering och blå kurva följaktligen ekvaliserad. Båda kurvorna glättade 1/6. Toole Trained Listeners i brunt. Kurvan är ekvaliserad med befintlig EQ i Denon AVR 3808 upp till 1 kHz.
Skärmavbild 2021-12-28 kl. 18.11.50.png
Skärmavbild 2021-12-28 kl. 18.11.50.png (81.39 KiB) Visad 2956 gånger

Hur jag ska komma åt puckeln under 40 Hz vet jag inte. Om jag ens ska göra något åt den. Kanske är det lämpligare att sänka hela basregistret lite då jag normalt lyssnar på lite starkare nivåer än vad jag har mätt. EQn i 3808 är ju rätt grovstegad, så kanske finns det mer att hämta med andra verktyg...?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-28 19:31

paa skrev:
I-or skrev:Om du vill ha jämn frekvensgång i större delen av rummet för hemmabio med fyra basmoduler bör du antingen ställa upp dem i rummets fyra hörn eller på mitten av väggarna. Dessa uppställningar är de som Harman har kommit fram till ger jämnast möjliga frekvensgång och där den senare uppställningen är den som ger de allra bästa resultaten. [/attachment]

OBS att rapporten om fyra basmoduler enbart handlade om hur en mätmikrofon registrerat frekvensgången, inte hur någon grupp människor ansåg om vilken högtalarplacering som lät naturligast eller bäst.
Diagrammet underst i ditt inlägg kommer från en annan rapport, och har inget med de fyra basmodulerna att göra, och där handlar det om personer som lyssnat och tyckt.

Jag har definitivt inte påstått att Olives kurvor med olika lyssnares värdering av LTAS-frekvensgång i ett typiskt lyssningsrum kommer från samma rapport som Harmans optimering av basmodulplacering (Welti och Devantier). Detta är inte raketvetenskap, direkt, och jag kan visa samma sak som de simuleringar som utfördes i den rapporten, men varför uppfinna hjulet en gång till?

Detta är två olika rapporter som bägge har bäring i sammanhanget och som tillsammans ger svaret på hur det bör hanteras.

Har det inte diskuterats i all oändlighet på detta forum att hörseln inte uppfattar riktning (eller fasläge) för låga frekvenser, varför mikrofonen i en frekvensgångsmätning och hörseln fungerar likadant här?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-29 00:57

Large skrev:Tack för alla synpunkter och åsikter!

Jag vände alla fyra basmoduler så att elementen spelar rakt in i högtalarväggen (så att baksidan av modulerna ses från lyssningsposition). Det gjorde underverk för mätvärdena (i den mån de överhuvudtaget går att anförtro med något värde). Uppställningen i skrivande stund är då att fronthögtalarna står ytterst (ca. 50 cm från sidovägg) och mellan dem står alla fyra Prof-X och spelar i stereo.

Mätning med umik-1 riktad rakt fram mot högtalarvägg i lyssningsposition ger nedanstående resultat där grön kurva är före ekvalisering och blå kurva följaktligen ekvaliserad. Båda kurvorna glättade 1/6. Toole Trained Listeners i brunt. Kurvan är ekvaliserad med befintlig EQ i Denon AVR 3808 upp till 1 kHz.

Hur jag ska komma åt puckeln under 40 Hz vet jag inte. Om jag ens ska göra något åt den. Kanske är det lämpligare att sänka hela basregistret lite då jag normalt lyssnar på lite starkare nivåer än vad jag har mätt. EQn i 3808 är ju rätt grovstegad, så kanske finns det mer att hämta med andra verktyg...?

Beroende på vilka filterfrekvenser som är valbara kan du göra på olika sätt. Eftersom du inte verkar ha något filter med en ingreppsfrekvens lägre än ca 50 Hz, kan du höja nivån vid 50 Hz med ca 9 dB och dessutom höja området ca 70-90 Hz med ca 4 dB. Sedan sänker du hela basmodulnivån med ca 6 dB.

Du kan också prova att justera ned toppen runt 700 Hz ett par dB eftersom detta antagligen är fördelaktigt, men här är det något mer osäkert eftersom hörseln åtminstone delvis kan separera direktljud från rumsbidrag.

Large

Inläggav Large » 2021-12-29 02:59

I-or skrev:Beroende på vilka filterfrekvenser som är valbara kan du göra på olika sätt. Eftersom du inte verkar ha något filter med en ingreppsfrekvens lägre än ca 50 Hz, kan du höja nivån vid 50 Hz med ca 9 dB och dessutom höja området ca 70-90 Hz med ca 4 dB. Sedan sänker du hela basmodulnivån med ca 6 dB.

Du kan också prova att justera ned toppen runt 700 Hz ett par dB eftersom detta antagligen är fördelaktigt, men här är det något mer osäkert eftersom hörseln åtminstone delvis kan separera direktljud från rumsbidrag.

63, 125, 250, 500 och 1000 Hz är de fem första, av nio, ingreppsfrekvenserna. De går att korrigera -20 dB till +6 dB. I Cr80es så är nivåerna redan i botten, så jag har inget verktyg, såvitt jag vet, som kan angripa den låga puckeln. Jag får leva ett tag med nuläget och fundera på om det blir en dsp eller liknande framöver.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2021-12-29 11:02

Jag skulle gå på topparna först och optimera detta, sen ta basmodulerna så bra det går och ev lite EQ när man inte når längre.
Svårare att kompensera för illa ställda toppar.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-12-29 12:11

Ja det viktigaste är ju att få fronthögtalarna och sittplatsen på rätt ställe.
IÖ rekommenderar ju 22 grader eller en T-kvot på 1,21-1,18.
Alltså förhållandet mellan bredden mellan högtalarna och avståndet till lyssnaren är 1:1,18 - 1:1,21

Efter det så kan modulerna placeras. Även där har ju IÖ rekommendationen att man placerar dom längs den främre väggen. Där finns ju några alternativ till hur man kan placera dom.
Utgångspunkten bör vara att fördela dom jämnt längs väggen.

Men då du lagt ut ganska mycket pengar på att ha IÖ designa rummet så är det ju honom du ska rådfråga om uppställning.

Lite skrivet av IÖ
viewtopic.php?f=20&t=58756&start=30
viewtopic.php?t=5386

edit: värt också att veta att IÖ tycker man ska vara väldigt försiktig med att mäta och försöka tolka mätkurvor. Det är inte säkert att det låter så dåligt som det ser ut att mäta.
IÖ designar ju rummet för att ge så bra(psykoakustiskt riktigt) ljud som förutsättningarna medger. Men det förutsätter ju också en korrekt uppställning enligt hans tankar..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-12-29 12:24

RMA skrev:Jag skulle gå på topparna först och optimera detta, sen ta basmodulerna så bra det går och ev lite EQ när man inte når längre.
Svårare att kompensera för illa ställda toppar.

Jag håller fullt med.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-29 13:33

Ja, det var vad jag skrev ovan.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-29 13:44

Kraniet skrev:Ja det viktigaste är ju att få fronthögtalarna och sittplatsen på rätt ställe.
IÖ rekommenderar ju 22 grader eller en T-kvot på 1,21-1,18.
Alltså förhållandet mellan bredden mellan högtalarna och avståndet till lyssnaren är 1:1,18 - 1:1,21

Efter det så kan modulerna placeras. Även där har ju IÖ rekommendationen att man placerar dom längs den främre väggen. Där finns ju några alternativ till hur man kan placera dom.
Utgångspunkten bör vara att fördela dom jämnt längs väggen.

Men då du lagt ut ganska mycket pengar på att ha IÖ designa rummet så är det ju honom du ska rådfråga om uppställning.

Lite skrivet av IÖ
viewtopic.php?f=20&t=58756&start=30
viewtopic.php?t=5386

edit: värt också att veta att IÖ tycker man ska vara väldigt försiktig med att mäta och försöka tolka mätkurvor. Det är inte säkert att det låter så dåligt som det ser ut att mäta.
IÖ designar ju rummet för att ge så bra(psykoakustiskt riktigt) ljud som förutsättningarna medger. Men det förutsätter ju också en korrekt uppställning enligt hans tankar..

För låga frekvenser låter det mer eller mindre exakt som man mäter även med enklast möjliga mätning. Det tål att upprepas att det oftast inte är möjligt att uppnå en tillräckligt jämn frekvensgång utan ekvalisering ens i ett akustikreglerat rum.

Dessutom tycker åtminstone jag att det är lite festligt med alla dessa kommentarer om att mätningar inte kan fånga upp perceptionen i basområdet. Studera gärna Olives kurvor ovan, är det någon som tror att de hade sett ut på det sättet om LTAS-mätningar inte var gångbara? Om det vore så att det fanns magiska perceptuella effekter från diverse rumsreflektioner så skulle frekvensgången förstås ha varit allt annat än jämn i dessa kurvor.

Framförallt ska man nog vara försiktig med att förkasta resultaten från diverse mätningar eftersom detta är den allra vanligaste anledningen till illa ljudande system.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-29 13:52

Large skrev:
I-or skrev:Beroende på vilka filterfrekvenser som är valbara kan du göra på olika sätt. Eftersom du inte verkar ha något filter med en ingreppsfrekvens lägre än ca 50 Hz, kan du höja nivån vid 50 Hz med ca 9 dB och dessutom höja området ca 70-90 Hz med ca 4 dB. Sedan sänker du hela basmodulnivån med ca 6 dB.

63, 125, 250, 500 och 1000 Hz är de fem första, av nio, ingreppsfrekvenserna. De går att korrigera -20 dB till +6 dB. I Cr80es så är nivåerna redan i botten, så jag har inget verktyg, såvitt jag vet, som kan angripa den låga puckeln. Jag får leva ett tag med nuläget och fundera på om det blir en dsp eller liknande framöver.

Tyvärr är equalizern i receivern i så fall i det närmaste oanvändbar. Du bör då hellre titta på en datorbaserad lösning med parametriska filter, vilken direkt kommer att lösa alla problem med frekvensgångsojämnheter i basen och även en bit upp i mellanregistret. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av ekvalisering via Apples datorer, men du lär garanterat hitta vettiga ekvaliseringsmöjligheter där också. T.ex. eqMac 2 är en "system wide"-lösning för Mac.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-12-29 14:30

Large, det är ju som andra i tråden påpekat viktigt att börja i rätt ände. Det är fronthögtalarnas position som är det allra viktigaste, stäng därför av basarna och kör frontarna full range till en början för att hitta den mest optimala positionen.

En bra metodik för att hitta fronthögtalarnas placering beskrivs i följande tråd: viewtopic.php?f=9&t=69779&p=2078996&hilit=avsnitt+76#p2078996

När du hittad rätt placering för dina frontar kommer det bli mycket lättare att även hitta rätt placeringar för dina bashögtalare, och var de ger bästa möjliga ljudmässiga komplement till huvudhögtalarna, vilka är fronhögtalarna.

EQ-justeringar är det absolut sista steget och bör endast användas som sista "utväg" då man inte kommer längre med placeringen av högtalarna och rumsakustiken.
Senast redigerad av goat76 2021-12-29 15:32, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-29 15:04

Om man har möjlighet att fritt flytta runt högtalarna och lyssningspositionen så kan man nästan alltid uppnå ett bra resultat även i svårare rum. Jag fick dock intrycket att placeringsmöjligheterna i detta rum är begränsade, möjligen p.g.a. en hemmabiouppställning.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-12-29 15:22

goat76 skrev:EQ-justeringar är det absolut sista steget och bör endast anbändas som sista "utväg" då man inte längre kommer längre med placeringen av högtalarna och rumsakustiken.

Undrar hur länge den här hifimyten kommer leva? Kanske bara tiden måste få ha sin gilla gång, där utvecklingen av allt-i-ett-system kommer driva på och lägga farfars gjutjärnsanläggning under tjockt damm?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-12-29 15:39

Belker skrev:
goat76 skrev:EQ-justeringar är det absolut sista steget och bör endast anbändas som sista "utväg" då man inte längre kommer längre med placeringen av högtalarna och rumsakustiken.

Undrar hur länge den här hifimyten kommer leva? Kanske bara tiden måste få ha sin gilla gång, där utvecklingen av allt-i-ett-system kommer driva på och lägga farfars gjutjärnsanläggning under tjockt damm?

Aha, du anser att EQ-justeringar är viktigare och bör komma före både optimeringen av högtalarnas placering och akustikregleringen av rummet, dessa två saker tillhör alltså ett föråldrat tänk som borde ha förkastats för länge sen? :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-12-29 15:41

Belker skrev:

Well, sålänge det säljs kablar för tusentals kronor (eller mer!) så tror jag att PEQ-förnekare sitter rätt safe....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-12-29 15:47

Belker skrev:

Är inte det en ganska vettig tågordning som anges här?
Högtalarplacering och sweetspot efter rummets förutsättningar, accepterade fysiska akustikåtgärder och elektrisk korrigering.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-12-29 16:02

Det är väl bara att sätta högtalarna var som helst där hustrun har lättast att dammsuga runt och sedan eq-a in den perfekta ljudbilden.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-12-29 17:21

goat76 skrev:
Belker skrev:

Aha, du anser att EQ-justeringar är viktigare och bör komma före både optimeringen av högtalarnas placering och akustikregleringen av rummet, dessa två saker tillhör alltså ett föråldrat tänk som borde ha förkastats för länge sen? :)

Nej. Placering, akustikreglering och digital peq är alla komponenter i ett modernt system. Det är inte en ”sista utväg” i ett normalt rum. I-or förklarade nyss för n-te gången varför.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-12-29 17:29

Belker skrev:
goat76 skrev:
Belker skrev:

Nej. Placering, akustikreglering och digital peq är alla komponenter i ett modernt system. Det är inte en ”sista utväg” i ett normalt rum. I-or förklarade nyss för n-te gången varför.

Jag har inte sagt att EQ inte bör användas alls, bara att det är det absolut sista man tar till när man inte har möjlighet att komma längre med högtalarplacering och akustikreglering. Därför är mitt råd till trådskaparen att han får till dessa saker innan EQ eventuellt behöver användas.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-29 17:50

Jag vill bara inflika att jag relativt nyligen tog fram ekvaliseringsinställningar för ett par högtalarmodeller som ska kunna monteras i bl.a. ett takhörn. Utan ekvalisering blir det förstås nästan olyssningsbart, medan det låter i sammanhanget påfallande bra med ekvalisering. Detta illustrerar varför ekvalisering många gånger inte är den sista utvägen utan den enda utvägen.

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-12-29 18:12

Blir det här House-curve 2?

Slående hur SBIR syns i mätningen ovan;
Large skrev:

som också fanns med i merparten av House-curve 1. viewtopic.php?f=9&t=71462&p=2204248&hilit=SBIR#p2204248
Och att det blev bättre med en såpass grov ekvalisering som TS testade med ovan. Möjligheterna torde vara än större med en bättre eq.

Samt att mätningarna i House-curve 1 var förvånansvärt samstämmiga, trots olika förutsättningar. De ger ett praktiskt (om än begränsat) underlag kring vad rumsfix, placering och ekvalisering kan bidra med. Det var väl endast Belker som fixade SBIR medelst ekvalisering och dessutom kom närmast målkurvan?
Disclaimer för att förekomma ev kommentarer: Alla vill kanske inte ha målkurvan "trained listeners". Det finns andra, för valfrihetens skull.
Senast redigerad av Maarten 2021-12-29 18:28, redigerad totalt 4 gånger.
sb17nbac till alla!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi