Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Om IÖ har ritat rummet så har han säkert jättefina tips på hur du använder det. Call him!
paa skrev:Sedan undrar jag om du dämpat för stor andel av väggarna?
Kanske det kunde bli bättre med diffusorer på en del ytor, speciellt bakom och bredvid lyssningsplatsen?
paa skrev:Om det är svårt att få plats med fyra basmoduler i ett litet rum, så kan man ju prova att stapla dom på varandra i främre hörnen, och testa hur högt de övre bör stå ovanför de nedre för jämnaste tonkurva.
I-or skrev:Om du vill ha jämn frekvensgång i större delen av rummet för hemmabio med fyra basmoduler bör du antingen ställa upp dem i rummets fyra hörn eller på mitten av väggarna. Dessa uppställningar är de som Harman har kommit fram till ger jämnast möjliga frekvensgång och där den senare uppställningen är den som ger de allra bästa resultaten. [/attachment]
paa skrev:I-or skrev:Om du vill ha jämn frekvensgång i större delen av rummet för hemmabio med fyra basmoduler bör du antingen ställa upp dem i rummets fyra hörn eller på mitten av väggarna. Dessa uppställningar är de som Harman har kommit fram till ger jämnast möjliga frekvensgång och där den senare uppställningen är den som ger de allra bästa resultaten. [/attachment]
OBS att rapporten om fyra basmoduler enbart handlade om hur en mätmikrofon registrerat frekvensgången, inte hur någon grupp människor ansåg om vilken högtalarplacering som lät naturligast eller bäst.
Diagrammet underst i ditt inlägg kommer från en annan rapport, och har inget med de fyra basmodulerna att göra, och där handlar det om personer som lyssnat och tyckt.
Large skrev:Tack för alla synpunkter och åsikter!
Jag vände alla fyra basmoduler så att elementen spelar rakt in i högtalarväggen (så att baksidan av modulerna ses från lyssningsposition). Det gjorde underverk för mätvärdena (i den mån de överhuvudtaget går att anförtro med något värde). Uppställningen i skrivande stund är då att fronthögtalarna står ytterst (ca. 50 cm från sidovägg) och mellan dem står alla fyra Prof-X och spelar i stereo.
Mätning med umik-1 riktad rakt fram mot högtalarvägg i lyssningsposition ger nedanstående resultat där grön kurva är före ekvalisering och blå kurva följaktligen ekvaliserad. Båda kurvorna glättade 1/6. Toole Trained Listeners i brunt. Kurvan är ekvaliserad med befintlig EQ i Denon AVR 3808 upp till 1 kHz.
Hur jag ska komma åt puckeln under 40 Hz vet jag inte. Om jag ens ska göra något åt den. Kanske är det lämpligare att sänka hela basregistret lite då jag normalt lyssnar på lite starkare nivåer än vad jag har mätt. EQn i 3808 är ju rätt grovstegad, så kanske finns det mer att hämta med andra verktyg...?
I-or skrev:Beroende på vilka filterfrekvenser som är valbara kan du göra på olika sätt. Eftersom du inte verkar ha något filter med en ingreppsfrekvens lägre än ca 50 Hz, kan du höja nivån vid 50 Hz med ca 9 dB och dessutom höja området ca 70-90 Hz med ca 4 dB. Sedan sänker du hela basmodulnivån med ca 6 dB.
Du kan också prova att justera ned toppen runt 700 Hz ett par dB eftersom detta antagligen är fördelaktigt, men här är det något mer osäkert eftersom hörseln åtminstone delvis kan separera direktljud från rumsbidrag.
RMA skrev:Jag skulle gå på topparna först och optimera detta, sen ta basmodulerna så bra det går och ev lite EQ när man inte når längre.
Svårare att kompensera för illa ställda toppar.
Kraniet skrev:Ja det viktigaste är ju att få fronthögtalarna och sittplatsen på rätt ställe.
IÖ rekommenderar ju 22 grader eller en T-kvot på 1,21-1,18.
Alltså förhållandet mellan bredden mellan högtalarna och avståndet till lyssnaren är 1:1,18 - 1:1,21
Efter det så kan modulerna placeras. Även där har ju IÖ rekommendationen att man placerar dom längs den främre väggen. Där finns ju några alternativ till hur man kan placera dom.
Utgångspunkten bör vara att fördela dom jämnt längs väggen.
Men då du lagt ut ganska mycket pengar på att ha IÖ designa rummet så är det ju honom du ska rådfråga om uppställning.
Lite skrivet av IÖ
viewtopic.php?f=20&t=58756&start=30
viewtopic.php?t=5386
edit: värt också att veta att IÖ tycker man ska vara väldigt försiktig med att mäta och försöka tolka mätkurvor. Det är inte säkert att det låter så dåligt som det ser ut att mäta.
IÖ designar ju rummet för att ge så bra(psykoakustiskt riktigt) ljud som förutsättningarna medger. Men det förutsätter ju också en korrekt uppställning enligt hans tankar..
Large skrev:I-or skrev:Beroende på vilka filterfrekvenser som är valbara kan du göra på olika sätt. Eftersom du inte verkar ha något filter med en ingreppsfrekvens lägre än ca 50 Hz, kan du höja nivån vid 50 Hz med ca 9 dB och dessutom höja området ca 70-90 Hz med ca 4 dB. Sedan sänker du hela basmodulnivån med ca 6 dB.
Du kan också prova att justera ned toppen runt 700 Hz ett par dB eftersom detta antagligen är fördelaktigt, men här är det något mer osäkert eftersom hörseln åtminstone delvis kan separera direktljud från rumsbidrag.
63, 125, 250, 500 och 1000 Hz är de fem första, av nio, ingreppsfrekvenserna. De går att korrigera -20 dB till +6 dB. I Cr80es så är nivåerna redan i botten, så jag har inget verktyg, såvitt jag vet, som kan angripa den låga puckeln. Jag får leva ett tag med nuläget och fundera på om det blir en dsp eller liknande framöver.
goat76 skrev:EQ-justeringar är det absolut sista steget och bör endast anbändas som sista "utväg" då man inte längre kommer längre med placeringen av högtalarna och rumsakustiken.
Belker skrev:goat76 skrev:EQ-justeringar är det absolut sista steget och bör endast anbändas som sista "utväg" då man inte längre kommer längre med placeringen av högtalarna och rumsakustiken.
Undrar hur länge den här hifimyten kommer leva? Kanske bara tiden måste få ha sin gilla gång, där utvecklingen av allt-i-ett-system kommer driva på och lägga farfars gjutjärnsanläggning under tjockt damm?
Belker skrev:goat76 skrev:EQ-justeringar är det absolut sista steget och bör endast anbändas som sista "utväg" då man inte längre kommer längre med placeringen av högtalarna och rumsakustiken.
Undrar hur länge den här hifimyten kommer leva? Kanske bara tiden måste få ha sin gilla gång, där utvecklingen av allt-i-ett-system kommer driva på och lägga farfars gjutjärnsanläggning under tjockt damm?
goat76 skrev:Belker skrev:goat76 skrev:EQ-justeringar är det absolut sista steget och bör endast anbändas som sista "utväg" då man inte längre kommer längre med placeringen av högtalarna och rumsakustiken.
Aha, du anser att EQ-justeringar är viktigare och bör komma före både optimeringen av högtalarnas placering och akustikregleringen av rummet, dessa två saker tillhör alltså ett föråldrat tänk som borde ha förkastats för länge sen?
Belker skrev:goat76 skrev:Belker skrev:
Aha, du anser att EQ-justeringar är viktigare och bör komma före både optimeringen av högtalarnas placering och akustikregleringen av rummet, dessa två saker tillhör alltså ett föråldrat tänk som borde ha förkastats för länge sen?
Nej. Placering, akustikreglering och digital peq är alla komponenter i ett modernt system. Det är inte en ”sista utväg” i ett normalt rum. I-or förklarade nyss för n-te gången varför.
Large skrev:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster