Anders skrev:I detta inlägg kan du finna ekvationen för helmholtzresonans och enkelt själv se hur area (bredd * höjd i din bild) och längd ändrar resonansfrekvensen.
Tack!
Moderator: Redaktörer
Anders skrev:I detta inlägg kan du finna ekvationen för helmholtzresonans och enkelt själv se hur area (bredd * höjd i din bild) och längd ändrar resonansfrekvensen.
Calleberg skrev:Det där har snackats om förut, rekommendationen för en riktig slitsport var då att bredden bör vara minst 4 gånger höjden gärna mycket mer, så länge höjden hålls över ca 7mm
Timme skrev:Då är frågan om man ska satsa på en lägre port eller högre? Vad är bäst i detta fall?
sammel skrev:Timme skrev:Då är frågan om man ska satsa på en lägre port eller högre? Vad är bäst i detta fall?
Grejen är högre port ger längre port.
Jag är rädd för att strypa(sänka höjden) på Anders slitsar och då måste vi göra dem
längre för att få en lägre avstämning, då hamnar vi nog utanför lådan tror jag, men en möjlighet är ju att ta dem
uppifrån, då blir det inga större problem
I-or skrev:Nejdå, se bara till att öppningsarean är tillräckligt stor för att hålla den maximala strömningshastigheten under 20 m/s (rms). För övrigt kan portarean (d.v.s. porthöjden) vara hälften så stor för att spara portlängd.
Johan_Lindroos skrev:Timme skrev:Johan_Lindroos skrev:
Om det är samma portarea (men olika bredd och höjdförhållande) på två olika basreflexportar blir portlängderna ungefär lika långa (man behöver ta lite hänsyn till ändkorrektion). Eller vad är det du eller jag har missat eller missförstått?
Bredd är den samma men höjd och längd justeras.
Men du skrev ju "samma totala portarea" ovan. Ifall du ändrar porthöjden är det inte längre samma portarea.För samma area och lägre port behöver ju porten vara längre
Nej, det är tvärtom.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster