Supersnyggt.
Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Under 70 Hz har 12"-elementet Scan-speak 32/4878 ingenting att sätta emot vad gäller distorsion....
(Voice Coils mätningar gäller 104 dB, 1m för BMS 18n862 och 94 dB, 1 m för Scan-speak 32/4878.)
eljulio skrev:Vad är yttermåtten på lådan? Såg inte det.
Maarten skrev:Som andra sagt, inspirerande bygge! Det slår ju i princip allt annat på Hifi-marknaden (exkl. PA), både i kapacitet och prisvärde med 5-10 ggr, samt lådvolym med ca faktor 2. Då återstår att se hur den står sig distorsionsmässigt.
Har du lust att mäta distorsionen @94db, vilket bör vara 3,8 V mätt med multimeter på terminalen (enligt Basta under 100 Hz), alt att du mäter vid 2,8 V? På papperet bör det nog endast vara Scan-speak 32/4878 som är bättre avseende distorsion i djupbasen.
Maarten skrev:I-or skrev:Under 70 Hz har 12"-elementet Scan-speak 32/4878 ingenting att sätta emot vad gäller distorsion....
(Voice Coils mätningar gäller 104 dB, 1m för BMS 18n862 och 94 dB, 1 m för Scan-speak 32/4878.)
Lurigt att de mäter vid två olika nivåer men kanske är det PA-elementen som av Voicecoil mäts vid den högre nivån, 104db, och Hifi-element vid 94db...
Hursomhelst, du har ju (såklart) rätt och här är en bild som visar hur 18n862 ligger till i relation till andra, mycket bra trots 10db högre ljudtryck (data är hämtat från VoiceCoil och Hificompass):
Men det hade ändå varit intressant att se vad detta bygge med slitsportar presterar och då även få mätningar under 50Hz (som ju ovan bild inte innehåller för detta element).
I-or skrev:Tja, själv är jag mest glad att någon har gjort mätningar överhuvudtaget. Ska man få allt rätt måste man göra det själv.![]()
Dock kan man genom att titta på Klippel-data för i systemet ingående olinjäriteter skapa sig en bra bild av hur distorsionen ser ut även för lägre frekvenser. Om man orkar stoppar man in dessa data i sitt simuleringsprogram och erhåller mer precisa svar, men detta är knappast nödvändigt.
Hur som helst kan du vara helt säker på att man inte hittar någon bättre luftpump än BMS 18n862 för de €527,33 som elementet just nu betingar.
Maarten skrev:Funderade just på om det kunde bli överstyrning. Den första mätningen ser i varje fall inte helt tokig ut (sett från mitt amatörperspektiv).
Anders skrev:Jag prövade att ha mikrofonen rakt framför och även lite in i porten. Båda gav mer distortion och lite väl höga nivåer.
Anders skrev:Jag får återkomma med fler mätningar framåt våren när det är lite varmare och torrare ute så att jag kan baxa ut en låda och mäta ute.
jansch skrev:Anders skrev:Jag prövade att ha mikrofonen rakt framför och även lite in i porten. Båda gav mer distortion och lite väl höga nivåer.
Att mäta inne i porten är inte lätt. Eller rättare sagt, att ha kontroll över vad man mäter.
Jag har gjort många mätningar på basreflexportar och det är förvånande hur stora skillnader det blir med mikrofon med eller utan noskon. Dessutom går inte ljudtryck att jämföra/anpassa mot baselement.
Det är också nästan omöjligt att summera ljudtryck från basport med ljudtryck från element när fasvridning sker. Resultatet blir bara rimligt närheten av avstämningen.
Som Ior skriver går det hyffsat att mäta baselement i närfält men väldigt korta avstånd som krävs för att minimera rumspåverkan gör att konen måste arbeta kolvformigt. Distorsion som uppstår i membranröresen blir då missvisande, även tonkurvan när man kommer en bit från avstämningen.
Ett bra sätt att mäta frekvensgång i basområdet på SLUTNA lådor är att ha mic:en inne i lådan men då måste frekvenssvaret kompenseras
Hur man än försöker blir det kompromisser och felaktigheter i resultaten. En ren frifältsmätning på flera meters avstånd är det enda om ger det rätta resultaten. Men vem vill rigga en frifltsmätning utomhus i vintertid? Att hitta ett ekofritt rum som fixar lågbas är heller inte lätt, det finns nog inte många i världen nu för tiden som är klassade för 20-30Hz.
Ledsen över att jag låter negativ men tonkurvor i basområdet är en rejäl utmaning......
Användare som besöker denna kategori: Eri och 21 gäster