Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Du har sannolikt ändrat frekvensgången ganska påtagligt för högtalarna via en kombinerad aktiv/passiv delning vid 900 Hz. Detta kan du ta reda på genom en akustisk mätning, precis som Belker föreslår.
Om du hade kunnat reglera förstärkningen för slutstegen, så hade du kunnat koppla det ena slutsteget direkt till lågpassgrenen i det passiva filtret och det andra till högpassgrenen (utan aktivt filter i båda fallen).
I-or skrev:Jag kollade lite mer noga angående ditt system och du har alltså någon variant av JBL K2? Dessa är ganska annorlunda än typiska högtalare eftersom de är förberedda för aktiv filtrering, men när man kopplar förbi det passiva filtret krävs det att man korrigerar frekvensgången via ekvalisering eftersom det passiva filtret inte bara sköter delning utan även frekvensgångskorrektion.
heliac skrev:I-or skrev:Jag kollade lite mer noga angående ditt system och du har alltså någon variant av JBL K2? Dessa är ganska annorlunda än typiska högtalare eftersom de är förberedda för aktiv filtrering, men när man kopplar förbi det passiva filtret krävs det att man korrigerar frekvensgången via ekvalisering eftersom det passiva filtret inte bara sköter delning utan även frekvensgångskorrektion.
Om det är så, varför har man då inte angett det i manualen? För tex. Jbl DMS-1 finns det angivet frekvensgångskorrektion vid bi-ampning i manualen. Nu upplever jag ju iofs inte att frekvensgången ändrats såpass mycket att det stör mig..utan mer att jag inte längre hörde effektläggning i mixen, luftrummet kring en röst eller trumma etc. lika tydligt som innan.
Edit: Fel av mig...det står i manualen att Jbl DX1 crossover is matched to the response characteristics of K2s9800 vilket jag antar betyder att just det aktiva filtret har korrektion inlagt från början.
avr7000 skrev:heliac skrev:I-or skrev:Jag kollade lite mer noga angående ditt system och du har alltså någon variant av JBL K2? Dessa är ganska annorlunda än typiska högtalare eftersom de är förberedda för aktiv filtrering, men när man kopplar förbi det passiva filtret krävs det att man korrigerar frekvensgången via ekvalisering eftersom det passiva filtret inte bara sköter delning utan även frekvensgångskorrektion.
Om det är så, varför har man då inte angett det i manualen? För tex. Jbl DMS-1 finns det angivet frekvensgångskorrektion vid bi-ampning i manualen. Nu upplever jag ju iofs inte att frekvensgången ändrats såpass mycket att det stör mig..utan mer att jag inte längre hörde effektläggning i mixen, luftrummet kring en röst eller trumma etc. lika tydligt som innan.
Edit: Fel av mig...det står i manualen att Jbl DX1 crossover is matched to the response characteristics of K2s9800 vilket jag antar betyder att just det aktiva filtret har korrektion inlagt från början.
Bara så jag förstår:
Du har ett slutsteg kopplat till de två hornen direkt och de använder sina inbyggda passiva filter, bandpass och högpass, (det aktiva filtret är inte inblandat alls)?
Du har ett slutsteg till kopplat via digtalfiltret för att driva basen.
Stefan
Calleberg skrev:Ett enkelt test, vänd på schteken.![]()
Låt rören spela bas och kilowatten spela horn.
Kvarstår dimslöjorna?
heliac skrev:Och här kommer domen...
Det är rörsteget som käkar upp de allra minsta detaljerna. Det var inte vad jag ville, men det är så.
BellsnWhistles skrev:heliac skrev:Och här kommer domen...
Det är rörsteget som käkar upp de allra minsta detaljerna. Det var inte vad jag ville, men det är så.
Jag hade ett MC275 och jag ville så mycket tycka om det, då det är snyggt och andas historia, lite kult rentav.
En prydnad på stereobänken.
Men jag fick aldrig till det, allt lät beslöjat och tråkigt.
Men nya ägaren älskade det så det kanske är en anpassningsfråga.
Belker skrev:Hörrödu! ”Människan” försökte hjälpa dig, men det verkar du för okunnig för att fatta! Skillnad i ”upplösning” kan mycket väl härröra från ändrad frekvensgång.
heliac skrev:Jo.. Men som steg nummer ett ser jag det som mest logiskt att välja ut vilka komponenter som skall användas och ta filterbiten efter man valt ut rätt hårdvara Jag hörde direkt att det var nånting i kedjan som inte höll måttet längre. Det jag hörde hade inte med frekvensgång eller filterinställningar att göra. Jag kanske inte är den bästa på att uttrycka mig i skrift men grundfrågan i trådens första inlägg var vart upplösningen tog vägen?
När svaret då blir att mäta upp frekvensgången och man blir ifrågasatt gällande upplösning, vad det ens är för nåt och till sist avsnäst med varför man ställer en fråga när man redan har svaret....människan svarade ju inte ens på det som jag frågade om utan föreslog nåt helt annat.
Nu blir det till att testa annat steg för högtalarens övre register, sedan bena ut om driveracken faktiskt är bra nog i denna kedjan. Har fått flera tips på andra forum att köra med BSS processor istället, men det är helt andra pengarr.
Kurben skrev:Är det inte så att man ska impedans justera högtalare passivt om man ska köra rörförstärkare.? Är dessa högtalarnas filter verkligen anpassade för rörsteg?
Kan verkligen inte så mycket om sådant, men det brukar vara tillval i diy byggsatser om man ska driva med rör..
Kurben skrev:Är det inte så att man ska impedans justera högtalare passivt om man ska köra rörförstärkare.? Är dessa högtalarnas filter verkligen anpassade för rörsteg?
Kan verkligen inte så mycket om sådant, men det brukar vara tillval i diy byggsatser om man ska driva med rör..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster