Någon som har erfarenhet av linullsisolering för akustikbehandling? Funderade på om inte det kunde vara ett bra alternativ för ett rum där man vistas mycket.
https://www.isoleringsbutiken.se/isolina-50mm
Moderator: Redaktörer
philipbtz skrev:"Jag körde linisolering när jag försökte fixa rummet själv. Efter Ingvar Ö var här och ritade upp rummet ordentligt så testade han egenskaperna av linisoleringen jag hade. Han tyckte inte det dög för att användas. Efter jag byggde om rummet så byggde jag en basfälla där jag stoppade i den linisoleringen jag hade men resten blev stenull. Stenull är mycket enklare att jobba med och jag upplevde att det dammade mindre faktiskt. Så det går att använda men stenull har mycket bättre egenskaper ljudmässigt och det är enklare att jobba med. Det är lite knepigt det där med isolering för jag ville också använda något som inte var hälsofarligt. Något att tänka på är att organiska fibrer som linisolering inte kan brytas ner i kroppen och förblir kvar i lungorna. Tydligen går det lättare för kroppen att bryta ner glas och stenull även om det kanske finns större risker på andra områden."
Emrik skrev:Tanken är dock väldigt god.
Kraniet skrev:Klart det är bra material till det det är tänkt.
Isolering på papper, trä, ull eller lin har många fördelar gentemot glas och stenull.
paa skrev:Vad är det gör fel på ull då?
Emrik skrev:Har funderat på det här tidigare. Lin är ju en fantastisk växt.
Philipbtz har testat. Bifogar lite text han mailade mig för något år sedan. Det borde vara okej att dela.philipbtz skrev:"Jag körde linisolering när jag försökte fixa rummet själv. Efter Ingvar Ö var här och ritade upp rummet ordentligt så testade han egenskaperna av linisoleringen jag hade. Han tyckte inte det dög för att användas. Efter jag byggde om rummet så byggde jag en basfälla där jag stoppade i den linisoleringen jag hade men resten blev stenull. Stenull är mycket enklare att jobba med och jag upplevde att det dammade mindre faktiskt. Så det går att använda men stenull har mycket bättre egenskaper ljudmässigt och det är enklare att jobba med. Det är lite knepigt det där med isolering för jag ville också använda något som inte var hälsofarligt. Något att tänka på är att organiska fibrer som linisolering inte kan brytas ner i kroppen och förblir kvar i lungorna. Tydligen går det lättare för kroppen att bryta ner glas och stenull även om det kanske finns större risker på andra områden."
Vad jag förstått så är den lite för tät. Jag körde med stenull (stålregelskiva 37) efter lite funderande.
Tanken är dock väldigt god. Hampaskivor finns också och såna här gjorda av gamla petflaskor.
Almen skrev:Emrik skrev:Tanken är dock väldigt god.
Nja... Det är ju ett vanligt tankefel som till och med finns uppräknat som argumentationsfel: Appeal to nature eller i lite mer klassisk filosofi, Naturalistic fallacy. Så man skulle lika gärna kunna säga att tanken är dålig.
Men känslomässigt skulle det naturligtvis kännas bra att använda sig av lin, ull och liknande material.
Emrik skrev:Almen skrev:Emrik skrev:Tanken är dock väldigt god.
Nja... Det är ju ett vanligt tankefel som till och med finns uppräknat som argumentationsfel: Appeal to nature eller i lite mer klassisk filosofi, Naturalistic fallacy. Så man skulle lika gärna kunna säga att tanken är dålig.
Men känslomässigt skulle det naturligtvis kännas bra att använda sig av lin, ull och liknande material.
Visst är det så Sten är också naturligt så jag är ändå nöjd på så vis. Vi rättar oss till att "tanken är".
Lin är bara en så bra växt. Goda frön, nyttig och praktisk olja, fina kläder, starka fibrer, härdig. Alla borde unna sig ett påslakanset i linne. Helt känslomässigt tyckande alltihop tror jag.
JM skrev:Ljuddämpande material sänker partikelhastigheten mekaniskt under avgivande av värme och därmed indirekt ljudtrycket i mediet. Stenull har vanligen högre densitet än glasfiber.
"Blyull" borde då med sin sannolikt ännu högre densitet ha en mer ljuddämpande effekt?
JM
STDI skrev:Samlingsnamn för glasull och stenull är mineralull. Råvaror och tillverkningsmetod skiljer. Glasullsfibern är vit och glasullen blir gul av bindemedlet. Samma bindemedel används för stenull men eftersom fibern är mörkare blir stenullen inte gul.
Jag talar även om traditionell mineralull.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster