Du nämner att övertonsdisten inte besvärar dig. Skall jag tolka det som att du inte besväras av intermodulationsdistorsionen heller? Finns den ena, finns den andra då dessa former av distorsionen är en konsekvens av samma olinjäriteter.

Moderator: Redaktörer
Perka skrev:SET förstärkare deformerar signalen deklareras av somliga här på forumet, jag kan bara hålla med, det gör samtliga förstärkare oavsett konstruktion. Att de sedan deformerar ljudet på olika sätt är en annan historia.
På klass-A förstärkare tex.SET kan man statiskt enkelt mäta distorisionen medan klass-B (flertalet förstärkare på marknaden) bör
mätas under dynamiska förlopp, något som mig veterligt aldrig blivit
utfört.
Vad som emmellertid är intressant för oss, är det som är hörbart och givetvis driftsäkert. Vad sedan förstärkaren har för komponenete
är i det närmaste likgiltigt. Det förekommer i branshen en närmast fanatisk tro på "superkomponenter" vilka egentligen bara kostar pengar
och ingenting tillför i audiosammanhang.
Under de c:a 30 år jag varit verksam med sk "hi.end hi-fi" har jag erhållit en viss musiklyssningerfarenhet, konstigt vore det annars.
Och min inställning till effektsvaga SET förstärkare har ingen som helst kommersiell koppling. Allting baserar sig på mitt musikintresse. Den
harmoniska andratonsdistorisionen som mina SET besitter besvärar
mig inte ett dugg (Öronen och musiken maskerar denna typ av dist)
Jag har roat mig med att lyssna på mina gamla vinylskivor med vilka jag har demat det mesta i hi-fi väg under årens lopp. Jag har ALDRIG hört
dem så rent, ofärgat och dynamiskt som med min 2A3 förstärkare.
Så jag skiter i kritiken och spelar på mina 2,5 watt och njuuuter av musiken!
IngOehman skrev:... Jag minns en kväll då vi träffades i min källare för kanske 15 år sedan Perka, och jag hade på plats ett par två meter höga Ino piLine, med en fantastiskt snäll impedans och en känslighet på nära 100 dB...
Hmmm... Man kanske skulle ta fram en specialgjord SET-högtalare... Jag har faktiskt några gamla ritningar/skisser på en sådan konstruktion som jag gjorde för sisådär 10 år sedan
Högtalare som passar till SET-förstärkare, mao anpassade till låg effekt och relativt hög utimpedans.Nefilim skrev:Vänligen förklara för en okunnig! Vad är SET-högtalare? Det kanske har beskrivits tidigare i denna tråd, men då har jag missat det!
Perka skrev:
Klass AB däremot menas att förstärkaren arbetar i klass-A
på mindre effekter (i rörförstärkare gallerutrymmet) för att
övergå i klass-B vid högre effekter...
Perka skrev:Morello: Ursäkta mig,nu får du nog läsa på din läxa.
Perka skrev:Det är väl ändå inte meningen att det skall hållas lektioner i förstärkarteknik här på forumet! Ta och studera Radio designers
handbook tex. Och vad som gäller för rör gäller principiellt även
för transistorer. Bara namnet Klass-AB säger egentligen det mesta.
Perka skrev:Det är väl ändå inte meningen att det skall hållas lektioner i förstärkarteknik här på forumet! Ta och studera Radio designers
handbook tex. Och vad som gäller för rör gäller principiellt även
för transistorer. Bara namnet Klass-AB säger egentligen det mesta.
MP skrev:IngOehman skrev:... Jag minns en kväll då vi träffades i min källare för kanske 15 år sedan Perka, och jag hade på plats ett par två meter höga Ino piLine, med en fantastiskt snäll impedans och en känslighet på nära 100 dB...
Nu blev den här tråden väldigt intressant, berätta gärna mer om de högtalarna om du vill.
Bilder skulle upskattas också
Perka skrev:Morello: Klass-B går inte utan viloström däremot är den svag.
Utan viloström är Klass-C. Jag tycker vi avslutar den här diskusionen
nu. Den kan ej vara av almänt intresse.
Perka skrev:Morello: Klass-B går inte utan viloström däremot är den svag.
Utan viloström är Klass-C. Jag tycker vi avslutar den här diskusionen
nu. Den kan ej vara av almänt intresse.
Rydberg skrev:
Dvs Klass C innebär att transistorn leder mindre än halva perioden och Klass B leder precis halva och har per definition ingen viloström, så trodde jag det var iallafall
Morello skrev:Just så är det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster